Natuurlijke ouderschaps topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:19

_lautje_ schreef:
Dat is dus wat ik Sizzle. Zo'n man wordt hier aangehaald als betrouwbaar en wetenschappelijk onderzoek afgedaan als een mening.

Sorry dan kan ik niet mijn mond houden. Want dan heb je t echt niet gesnapt.

Zoals ik zei als je nog wat wil zeggen doe dit dan per pb ;)

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:20

quera schreef:
Precies
Daarom zei ik ook dat het aan de ouder is om daar een keus in te maken.

En elke keus is prima zolang er maar goed overna is gedacht

precies! De reden dat ik toch BMR heb laten enten komt omdat mijn huisarts nog nooit een kind met mazelen heeft gezien. Ze zal het missen en verkeerd behandelen. Ik weet niet of ik op zo'n moment zelf helder genoeg ben.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:20

Ik denk dat met mensonvriendelijke contracten vooral de makers wordt bedoeld in derde wereld landen...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:22

Denk dat sizzle meer bedoeld in de contracten met leveranciers van hun producten van ikea, dan ikea zelf.

En voor de rest ga ik helemaal mee met de rest van haar reactie en die van lautje.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:22

_lautje_ schreef:
Ik denk dat met mensonvriendelijke contracten vooral de makers wordt bedoeld in derde wereld landen...

Ik had hem gelezen als illegale praktijken( makers)
En contracten als werknemers in de winkel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:23

Wat ik bewust zo min mogenlijk in huis haal is bewerkt vlees (zoals broodbeleg).
Dat is aangetoond kanker bevorderend in bepaalde hoeveelheden en dat valt redelijk makkelijk te beperken.

Ikea: inderdaad niet in de warenhuizen zelf maar in de zin van uitbuiting en oneerlijke handel.
Er bestaat zelf een documentaire over, dacht dat iedereen dat wel wist eigenlijk.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:25

Sizzle schreef:
Wat ik bewust zo min mogenlijk in huis haal is bewerkt vlees (zoals broodbeleg).
Dat is aangetoond kanker bevorderend in bepaalde hoeveelheden en dat valt redelijk makkelijk te beperken.

Ikea: inderdaad niet in de warenhuizen zelf maar in de zin van uitbuiting en oneerlijke handel.
Er bestaat zelf een documentaire over, dacht dat iedereen dat wel wist eigenlijk.

Moet eerlijk bekennen dat ik nooit in de Ikea kom eigenlijk :+

Bewerkt vlees is iid ook niet zo goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:31

Lautje: Je hoeft geen wetenschappelijke studie te hebben gedaan om alleen al in de informatie van het pro-kamp te kunnen lezen dat het soms (heel erg) mis gaat nadat iemand een "onschuldige" vaccinatie heeft gekregen. Dat weet jij heus ook wel, dat het vaccineren zeer zeker niet zonder risico is :)

Of andere ingrepen en medicatie die oh zo veilig zouden zijn maar die toch een oepsie blijken te zijn omdat er wel erg veel natte vingerwerk en aannames zijn gedaan bij het bepalen van zogenaamde veilige marges.

Of het simpele feit dat het huidige RVP nooit getest is op babies, omdat dat niet ethisch is. Maar ze vermoeden dat de meeste kinderen het wel zullen overleven zonder al te opvallende schade dus ze voeren het maar gewoon in (mooie praktijktest) en mochten er toch teveel problemen ontstaan om onder het tafelkleed te kunnen vegen, dan passen ze het gewoon weer aan :j

GOED wetenschappelijk onderzoek is geen mening. Dat ben ik met je eens :j
Maar niet alle wetenschappelijk onderzoek is goed. En DAAR zit het probleem nou juist :)

Als een wetenschapper zegt dat die na lang en intensief onderzoek een rivier veilig verklaard (in de kleine lettertjes omdat ze geen spoor van krokodillen of piranha's hebben kunnen vinden) zwem jij misschien met een gerust gevoel naar de overkant.

Maar er zijn ook mensen die er om de dooie dood niet in willen omdat ze in dezelfde rivier wel nijlpaarden hebben gezien en als die op je gaan sabbelen is het ook niet zo fijn :P

Oh trouwens over aluminium zag ik van de week deze link naar Pubmed nog langskomen, is 1 van de velen over aluminium toxiciteit, heb deze zelf nog niet doorgelezen maar misschien wil Lautje dat even doen zodat we hem op waarde kunnen schatten? :)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23609067

Mungbean

Re: Natuurlijke ouderschaps topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:37

Er bestaat geen middel met een werking zonder bijwerkingen. Er bestaat per definitie niet zoiets als een 100% veilig geneesmiddel.
Je kunt in proncipe sterven aan een simpel zelfhulp geneesmiddel.
Het is is aan ieder voor zich om te besluiten wat je neemt en wat niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:50

Dat bedoel ik :j Het is aan ieder voor zich om te besluiten wat je neemt of wat niet :j
En daar hoeft niemand een ander belachelijk over te maken alsof er geen risico's zijn.

Een ieder heeft het recht zijn eigen afweging te maken :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:52

Ik doe denk ik niet echt aan natuurlijk ouderschap, maar ik maak wel bewuste keuzes.
Alleen niet wat betreft borstvoeding, bij de eerste kwam het niet op gang omdat ik ruim 3 liter bloed was verloren tijdens de bevalling.
En bij de andere 2 mocht ik geen borstvoeding geven ivm medicatie die ik gebruik.
Dus ze hebben alle drie kv gehad. Ook hebben ze hun entingen gekregen en tot nu toe hebben ze alle drie geen enkele reactie gehad. De jongste moet over 2 weken zijn BMR, maar ik denk dat ik die even uitstel. Want waarschijnlijk is hij dan net op een nieuwe groep begonnen en dan zal hij wel weer wat virussen krijgen (of misschien valt het mee, want zijn broer zit nu al in diezelfde groep. En als de een verkouden is, is de ander het ook).

De kinderen eten altijd met de pot mee. Ik kook altijd vers omdat ik coeliakie heb. Al eten we ook weleens patat ofzo.
Voor mijn dochter had ik wel veel houten speelgoed enzo. Maar voor mijn oudste zoontje ligt dat wat lastiger.
Leuk dat speelgoed wat de fantasie moet stimuleren, maar hij heeft autisme en kan daar dus helemaal niets mee.
En alles met muziekjes en geluidjes vindt hij wel mooi, hahaha. En het poppenhuis van mn dochter, maar niet om mee met de poppen te spelen, maar om uren het deurtje open en dicht te doen en zo naar het licht te kijken.

Ik ga wel veel naar buiten met de kinderen, gelukkig kan dat ook goed bij ons in de buurt. En we hebben een mini moestuintje in de tuin, waar ik ze bij betrek en waar we regelmatig uit kunnen snoepen.
Snoep heb ik eigenlijk nooit in huis en ze eten ook net zo lief fruit en groenten tussendoor. Maar ze mogen van mij best wel een snoepje als ze ergens spelen ofzo. Al vindt mijn dochter veel snoep helemaal niet lekker.

Ik gebruik wegwerp luiers. Ik heb me wel verdiept in wasbare luiers, maar ik zag dat niet zitten met nog meer extra was. De luiers haal ik altijd bij de Lidl, maar voor mn middelste heb ik nu maat 6 nodig en die hebben ze daar helaas niet. Maar hopelijk krijgen we na zijn verjaardag de luiers vergoed van de zorgverzekering. Omdat hij door zijn ontwikkelingsachterstand voorlopig niet zindelijk zal worden.

Dus ik doe mijn best om bewust te moederen, maar met sommige dingen lukt dat niet helemaal.

Met welke leeftijd krijgen ze normaal de 2e BMR? Al die entingen zit te niet in mijn hoofd. Maar omdat iemand het hier over titeren had.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:14

Ik heb een stukje terug de link geplaatst naar het huidige RVP, kan je ook wel vinden als je via Google RVP schema intikt :)

Lijkt me wel pittig met 3 kinderen en dan ook nog ontwikkelingsachterstand en autisme erbij :=
Heeft de jongste daar geen tekenen van? Het zijn toch vaak de jongetjes die dat hebben...bij meisjes hoor je het veel minder vaak hè :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:14

pmarena schreef:
Ik heb een stukje terug de link geplaatst naar het huidige RVP, kan je ook wel vinden als je via Google RVP schema intikt :)

Lijkt me wel pittig met 3 kinderen en dan ook nog ontwikkelingsachterstand en autisme erbij :=
Heeft de jongste daar geen tekenen van? Het zijn toch vaak de jongetjes die dat hebben...bij meisjes hoor je het veel minder vaak hè :)

De jongste zit helaas ook in het onderzoeks traject. Al lijkt het bij hem wel wat minder aanwezig te zijn als bij zijn broer. Maar het blijft nog afwachten hoe hij zich verder gaat ontwikkelen. Hij is nu een jaar en hij zit nog niet, kruipt nog niet. Maar mentaal lijkt hij wel wat bijdehander dan zijn broer.
We zien het wel.
We zijn iig wel gezegend met goede slapers en goede eters.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:56

O echt, nog niet zitten en kruipen dat is dan al wel behoorlijk laat ja... wel fijn dat slapen en eten in ieder geval goed gaat, dat is ook wel heel wat waard +:)+

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 11:10

Vraagje. Wat vinden jullie van slapen in de buitenlucht van baby's?
Ik vind dat heel gezond en daarom sliepen ze de hele dag buiten in de kinderwagen of bij regen in de bijkeuken met de buitendeur open. Sliepen ze veel beter en rustiger dan binnen. Ook op kdv lagen ze veel in wagen buiten en vanaf een maand of 8 in een Lutjepotje (buitenslaaphuisje).

Het is dat ze na 10 maanden echt niet meer in de wagenbak pastten, anders hadden ze thuis ook langer buiten geslapen.

Voordat jullie over draagzakken beginnen. Wel geprobeerd, maar baby krijste alles bijelkaar. Veel te warm en ze kon niks zien. En ik had na 5 min al pijn in mijn rug.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 11:14

Marie111 schreef:
Vraagje. Wat vinden jullie van slapen in de buitenlucht van baby's?
Ik vind dat heel gezond en daarom sliepen ze de hele dag buiten in de kinderwagen of bij regen in de bijkeuken met de buitendeur open. Sliepen ze veel beter en rustiger dan binnen. Ook op kdv lagen ze veel in wagen buiten en vanaf een maand of 8 in een Lutjepotje (buitenslaaphuisje).

Het is dat ze na 10 maanden echt niet meer in de wagenbak pastten, anders hadden ze thuis ook langer buiten geslapen.

Voordat jullie over draagzakken beginnen. Wel geprobeerd, maar baby krijste alles bijelkaar. Veel te warm en ze kon niks zien. En ik had na 5 min al pijn in mijn rug.

Welke draagzak heb je geprobeerd ?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 11:18

Ik liet m als baby ook wel buiten slapen in de wagen. Alleen in de winter, in de zomer is het te warm.
Als hij bij m'n moeder is laat ze hem ook altijd buiten slapen na het wandelen als hij in slaap is gevallen. Ze deed dat altijd ook met ons. Maar zij heeft een geschiktere tuin, heel groot waar altijd een goede slaapplek ergens is.

Te slapen leggen buiten gaat hem niet worden. Kamer moet pikdonker en stil zijn anders ziet hij teveel en gaat ie niet slapen :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 11:43

Overdag sliep mijn dochter sowieso buiten op stal.
Dragen vond ze ook te warm (ook in de winter) heb verschillende dingen geprobeert maar na 10 minuten werd ze dan totaal ovetstuur wakker. Ze heeft het nog steeds snel warm.
Een wandelrugzak ging wel goed omdat het van het lichaam weg is, maar dat kan pas als ze zelf zitten.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 11:45

Hier op kdv al direct vanaf 3 maanden buiten geslapen in een Lutjepotje. En bij mij vanaf 6 weken langs de rand van de bak als ik ging rijden. Alleen als het kouder is dan -10 hielden we dr binnen. Nu nog slaapt ze overdag graag buiten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 11:51

Kouder dan -10 hebben we in NL al jaren niet meer gehad overdag.

Zo'n lutje potje vind ik trouwens net een konijnenhok :+

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 11:59

Ik rij vaak in de ochtend buiten dus keek ook naar de gevoelstemperatuur. Maar heel eerlijk heb door de kou maar 2 of 3 keer niet buiten kunnen rijden.
flinke wind of regen was vaker de spelbreker en dan reed ik in de binnenbak.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:07

Dat buiten slapen dat wilde ik heel graag doen :j Maar die kleine van ons was veels te alert van geboorte af aan, die kan eigenlijk alleen in een zeer prikkelarme omgeving in slaap vallen. Dus moest helaas echt naar een donker kamertje binnen. Dan kostte het nog moeite zat :=

Wel soms in slaap gevallen in de auto of in de wandelwagen en dan lieten we hem natuurlijk lekker buiten staan in de wagen of in de auto zitten (gordels en deuren open) en sliep hij vaak wel heel lekker :j

Maar in slaap vallen in een buitenbedje dat ging echt niet jammer genoeg -O-

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:52

Bij mijn oudste woonden we in een flat, dus toen hadden we geen mogelijkheid om haar buiten te laten slapen.
Mijn middelste heeft wel veel buiten geslapen zolang hij in de wagen paste.
En mijn jongste sliep alleen in de wagen als hij reed. Zodra je stil stond was hij wakker. En in zijn bed sliep hij goed.
Maar hij is sowieso snel wakker van geluiden ook. De andere 2 kon je een bom naast laten ontploffen, die werden niet wakker. Maar nu moet ik tegen de oudste 2 zeggen dat ze zachtjes moeten doen als de jongste slaapt.

@pmarena: Mijn jongste zoon heeft 2 maanden geleden een test gehad waaruit bleek dat hij 5 maanden achter liep (motorisch). Hij was toen 11 maanden en hij scoorde op 6 maanden, dus dat is best veel op deze leeftijd.
Dinsdag wordt hij geobserveerd in het revalidatiecentrum waar zijn broer ook behandeld wordt. Dan kijken ze of hij ook naar de peutergroep daar moet. Dus dat is best spannend.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:06

Even foto's van mn kinders showen hoor :D

Mn smurfje Rowan. Hij is in juni 1 jaar geworden
Afbeelding

Stoere jongen Nathan. Die wordt maandag 3 jaar.
Afbeelding

En mn meisje Thirza, zij is 6,5 jaar.
Afbeelding

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:55

Ik meld me hier ook graag.

Wij hanteren binnen ons gezin ook behoorlijk veel aspecten van natuurlijk ouderschap. We hebben twee zoons van 8 en 4 en ik ben hoogzwanger van nr. 3.

De kinderen hebben hier BV gekregen naar behoefte, zijn vanaf het allereerste moment veel in handen geweest, we passen ons eigen leven aan op hun behoeften, stellen natuur en empathie centraal, slapen nog steeds vaak samen als daar behoefte aan is, veel lichamelijke nabijheid. Eten alleen biologisch, besteden de kinderen zelden tot nooit uit, specifiek gekozen voor jenaplan onderwijs etc. etc.

Vaccineren doen wij overigens wel (DKTP) maar tussentijdse nieuwe entingen zoals destijds voor de mexicaanse griep e.d. slaan we over.