Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Penny_Shadow schreef:Ja. Heb er een goed gevoel over.
Mijn grootste angst was om alles en iedereen te verliezen als ik het vertel. Nu zie ik in dat dat niet echt de realiteit is. En als ik wel iedereen verlies, het niet meer mijn probleem is. Ik leg dan letterlijk de bal bij hun neer.
Omdat ik het nu al 20+ jaar geheim hou is het zo van mij geworden. Maar het is niet van mij. Het is niet mijn schuld en het is niet mijn probleem. En boven alles zou ik geen verrader zijn als ik het zou vertellen.
Excuse my words. Maar ik zou fiets sterk zijn. Onoverwinnelijk bijna. Wat kunnen ze mij nog wijs maken? Dat het niet gebeurd is? Een spinsel van mijn eigen fantasie? Ga toch weg...
Er zal op een gegeven moment een streep getrokken moeten worden. En dan is het niet mijn probleem meer. Maar aan hun om er mee te doen wat ze er mee willen/moeten doen.
Rocamor schreef:Wow ts, wat klink je zeker!
Mag ik 1 ontzettende zeurderige opmerking maken? Probeer de zinnen waarin het woordje "niet" staat, om te buigen naar een wel-zin.
De zin bijvoorbeeld: "het Is niet mijn schuld", wordt dan "het Is de schuld van de dader / jouw vader en van degenen die de andere kant op hebben gekeken terwijl ze een vermoeden hadden".
Hou die instelling vast. Respect
youaremystar schreef:Penny_Shadow schreef:Ja. Heb er een goed gevoel over.
Mijn grootste angst was om alles en iedereen te verliezen als ik het vertel. Nu zie ik in dat dat niet echt de realiteit is. En als ik wel iedereen verlies, het niet meer mijn probleem is. Ik leg dan letterlijk de bal bij hun neer.
Omdat ik het nu al 20+ jaar geheim hou is het zo van mij geworden. Maar het is niet van mij. Het is niet mijn schuld en het is niet mijn probleem. En boven alles zou ik geen verrader zijn als ik het zou vertellen.
Excuse my words. Maar ik zou fiets sterk zijn. Onoverwinnelijk bijna. Wat kunnen ze mij nog wijs maken? Dat het niet gebeurd is? Een spinsel van mijn eigen fantasie? Ga toch weg...
Er zal op een gegeven moment een streep getrokken moeten worden. En dan is het niet mijn probleem meer. Maar aan hun om er mee te doen wat ze er mee willen/moeten doen.
Girl power, you can do this.
Je klinkt daar zoo zelfverzekerd en sterk! Het is misschien raar om te zeggen maar; ik ben trots op je.

Joltsje schreef:respect ts!!! je bent goed bezig!!!
indd.. het is hun pakkie an wat ze er mee doen. het is niet jouw schuld!!
je hebt echt al stappen gemaakt!

Janneke2 schreef:Prachtig, die emdr!
Gesteld, vroeger of later vertel je het je moeder: dan is het een zegen dat de angst 'ik ga verlaten worden' weg is. Dat scheelt stukken.
En sowieso: de rotzooi die jou is aangedaan, daar mag jij over praten, punt uit. Dat een x aantal mensen daar wellicht bezwaren tegen hebben: "het zij zo", jou een biet.
Dat soort lasten van je schouders is alleen maar pure winst!
Penny_Shadow schreef:Rocamor schreef:Wow ts, wat klink je zeker!
Mag ik 1 ontzettende zeurderige opmerking maken? Probeer de zinnen waarin het woordje "niet" staat, om te buigen naar een wel-zin.
De zin bijvoorbeeld: "het Is niet mijn schuld", wordt dan "het Is de schuld van de dader / jouw vader en van degenen die de andere kant op hebben gekeken terwijl ze een vermoeden hadden".
Hou die instelling vast. Respect
heeft idd meer aan "ik ben mooi" ipv 'ik ben niet lelijk'. Dat is puur zelfbeeld.
als ik baby's zie krijg ik een raar gevoel in mijn buik
Janneke2 schreef:Zo, dat was weer een goede sessie!
![]()
Fijn!
Maar efkes helemaal 'leeg' zijn na gepieker is een oefening in cognitieve gedragstherapie, maar het gevoel van buiten jezelf treden hoort daar net niet bij.
En datgene waarover je aan het piekeren was voor je leeg werd, is per definitie een goed onderwerp voor de volgende sessie.