Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Miesemuisje
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:17

Succes morgen weer! :(:)

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:06

Succes!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 18:18

Goede plannen!

En idd: na emdr kun je gevloerd zijn, dus goed op er tijd voor uit te trekken dat je eerst kunt slapen oid.

Succes!

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 08:33

Dank jullie wel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 11:54

Ik hoop dat je gisteren een goed drie/vier gesprek gehad hebt - en succes bij de emdr vandaag!

(Draai de ellende de nek om!!)

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 16:45

Gisteren ging het meer over/om mijn vriend, maar dat was prima.

Vandaag de emdr gehad. Hij was lang niet zo heftig als de vorige keer. Gelukkig!

We hebben het gehad over hoe het zou zijn als ik het mijn moeder zou vertellen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:59

Poeh, zelfs dat lijkt me al heel heftig. Al Is het alleen maar omdat ik zelf ook niet alles aan mijn moeder vertel(d heb).

Heb je er wel een goed gevoel over? Of is dat een stomme vraag (geen ervaring met emdr)

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 10:53

Ja. Heb er een goed gevoel over.

Mijn grootste angst was om alles en iedereen te verliezen als ik het vertel. Nu zie ik in dat dat niet echt de realiteit is. En als ik wel iedereen verlies, het niet meer mijn probleem is. Ik leg dan letterlijk de bal bij hun neer.

Omdat ik het nu al 20+ jaar geheim hou is het zo van mij geworden. Maar het is niet van mij. Het is niet mijn schuld en het is niet mijn probleem. En boven alles zou ik geen verrader zijn als ik het zou vertellen.

Excuses my words. Maar ik zou fiets sterk zijn. Onoverwinnelijk bijna. Wat kunnen ze mij nog wijs maken? Dat het niet gebeurd is? Een spinsel van mijn eigen fantasie? Ga toch weg...

Er zal op een gegeven moment een streep getrokken moeten worden. En dan is het niet mijn probleem meer. Maar aan hun om er mee te doen wat ze er mee willen/moeten doen.

youaremystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 11:00

Penny_Shadow schreef:

Mijn grootste angst was om alles en iedereen te verliezen als ik het vertel. Nu zie ik in dat dat niet echt de realiteit is. En als ik wel iedereen verlies, het niet meer mijn probleem is. Ik leg dan letterlijk de bal bij hun neer.

Omdat ik het nu al 20+ jaar geheim hou is het zo van mij geworden. Maar het is niet van mij. Het is niet mijn schuld en het is niet mijn probleem. En boven alles zou ik geen verrader zijn als ik het zou vertellen.

Excuse my words. Maar ik zou fiets sterk zijn. Onoverwinnelijk bijna. Wat kunnen ze mij nog wijs maken? Dat het niet gebeurd is? Een spinsel van mijn eigen fantasie? Ga toch weg...

Er zal op een gegeven moment een streep getrokken moeten worden. En dan is het niet mijn probleem meer. Maar aan hun om er mee te doen wat ze er mee willen/moeten doen.

Girl power, you can do this.
Je klinkt daar zoo zelfverzekerd en sterk! Het is misschien raar om te zeggen maar; ik ben trots op je.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 13:38

Wow ts, wat klink je zeker!

Mag ik 1 ontzettende zeurderige opmerking maken? Probeer de zinnen waarin het woordje "niet" staat, om te buigen naar een wel-zin.

De zin bijvoorbeeld: "het Is niet mijn schuld", wordt dan "het Is de schuld van de dader / jouw vader en van degenen die de andere kant op hebben gekeken terwijl ze een vermoeden hadden".

Hou die instelling vast. Respect

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 14:11

respect ts!!! je bent goed bezig!!!

indd.. het is hun pakkie an wat ze er mee doen. het is niet jouw schuld!!

je hebt echt al stappen gemaakt!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 14:39

Prachtig, die emdr!

Gesteld, vroeger of later vertel je het je moeder: dan is het een zegen dat de angst 'ik ga verlaten worden' weg is. Dat scheelt stukken.

En sowieso: de rotzooi die jou is aangedaan, daar mag jij over praten, punt uit. Dat een x aantal mensen daar wellicht bezwaren tegen hebben: "het zij zo", jou een biet.
Dat soort lasten van je schouders is alleen maar pure winst!

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 21:35

Rocamor schreef:

Mag ik 1 ontzettende zeurderige opmerking maken? Probeer de zinnen waarin het woordje "niet" staat, om te buigen naar een wel-zin.

De zin bijvoorbeeld: "het Is niet mijn schuld", wordt dan "het Is de schuld van de dader / jouw vader en van degenen die de andere kant op hebben gekeken terwijl ze een vermoeden hadden".

Ik vind dat idd een beetje zeurderig en "mierenneukerij" als ik eerlijk mag zijn :oo

youaremystar schreef:
Penny_Shadow schreef:

Excuse my words. Maar ik zou fiets sterk zijn. Onoverwinnelijk bijna. Wat kunnen ze mij nog wijs maken? Dat het niet gebeurd is? Een spinsel van mijn eigen fantasie? Ga toch weg...

Girl power, you can do this.
Je klinkt daar zoo zelfverzekerd en sterk! Het is misschien raar om te zeggen maar; ik ben trots op je.

Dankjewel :)

Joltsje schreef:
respect ts!!! je bent goed bezig!!!

indd.. het is hun pakkie an wat ze er mee doen. het is niet jouw schuld!!

je hebt echt al stappen gemaakt!

Bedankt :)

Janneke2 schreef:
Prachtig, die emdr!

Gesteld, vroeger of later vertel je het je moeder: dan is het een zegen dat de angst 'ik ga verlaten worden' weg is. Dat scheelt stukken.

En sowieso: de rotzooi die jou is aangedaan, daar mag jij over praten, punt uit. Dat een x aantal mensen daar wellicht bezwaren tegen hebben: "het zij zo", jou een biet.
Dat soort lasten van je schouders is alleen maar pure winst!

Het gevoel om verlaten te worden heb ik niet zo meer nee. Tuurlijk vind ik het nogsteeds een mega spannend idee. Maar ik denk dat het raar zou zijn als ik dat niet spannend zou vinden. Ik weet dat mijn vriend en ik hier op welke manier dan ook samen sterker uit gaan komen. Ik zie de toekomst een stuk rooskleuriger nu.

We hebben nog genoeg om aan te werken. Over 2 weken heb ik weer een sessie.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:54

Goed bezig, ts! En tuurlijk is het nog steeds mega-spannend! Maar je groeit en daar gaat het om. Thumbs up!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:33

Penny_Shadow schreef:
Rocamor schreef:

Ik vind dat idd een beetje zeurderig en "mierenneukerij" als ik eerlijk mag zijn :oo

[quote="Penny_Shadow"]

Het klinkt een beetje als mierenneukerij maar ik begrijp wat Rocamor bedoelt.
Het heeft met instelling te maken. Je eigen zelfbeeld. Die kun je nog beter maken door je uitspraken een positieve kant op te keren. Maar misschien is het daarvoor nu nog een beetje te vroeg. Je gaat dat vanzelf zien.
Je bent al echt een heel eind. :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:59

...er was een tijd dat dit soort taalspelletjes in hoog aanzien stonden.

Maar persoonlijk vind ik: gesteld dat iemand jarenlang gebukt geweest is onder "het is mijn schuld" :(:)
dan is het statement "het is niet mijn schuld" zeer krachtig
en vind ik een statement 'dat het de schuld is van die en die' een slap, waterig iets.

Ik ben het wel eens met een paar zaken die hier niet ter zake doen,
wie gebukt ging onder het gevoel "ik ben lelijk" :(:) heeft idd meer aan "ik ben mooi" ipv 'ik ben niet lelijk'. Dat is puur zelfbeeld.

Dat misbruik de schuld en verantwoordelijkheid is van de pleger is niet alleen zelfbeeld.
Het is ook de nuchtere waarheid en het toont ook de machtsstrijd rondom het moeten zwijgen.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:37

Hoe is het nu met je TS? Nog steeds het krachtige gevoel van vrijdag in je?

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 14:38

Wat ik nu vooral merk is dat ik veel meer in oplossingen en mogelijkheden denk.

Ook zit ik steeds meer te bedenken hoe ik mn vriend kan verrassen op het momemt dat ik mn spiraal ga laten verwijderen. Dat is nogal een big deal voor hem (voor mij ook) en ik zou hem dat als "cadeautje" willen doen. Is natuurlijk wel iets super persoonlijks en ik snap dat het voor somminge mensen heel raar of vies klinkt, maar ik weet zeker dat ik hem daar echt zielsgelukkig mee kan maken.

Mijn hoofd staat ook steeds meer open voor de mogelijkheid van een kindje. Het enige is dat ik zit te wachten op het juiste moment. Maar dat is er natuurlijk nooit :')

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:04

Wat klink je al zoveel sterker qua instelling! Goed om te horen.

En wat fijn dat je steeds meer open staat voor een kindje met de tijd, tuurlijk is het mooi dat je je vriend daarmee tegemoet kan komen. Zolang het ook maar echt jou gevoel is en niet een stukje "moeten" (niet het juiste woord denk ik, weet niet goed hoe ik het moet verwoorden sorry ) om hem te pleasen.

Ik vind het idee van verrassing om je spiraaltje weg te laten halen namelijk echt een "leuk" idee! Ben ook heel benieuwd hoe hij daarop zou reageren, ik denk dat als ik hem was het zou voelen alsof je zou mededelen dat je al zwanger ben haha. Gewoon dat puur gelukkige gevoel, maar ik durf natuurlijk ook niets te zeggen over hoe hij zou reageren omdat ik hem/jullie niet persoonlijk ken.

Al met al, you go girl!!

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:24

Niet alles gelezen maar wil je even een hart onder de riem steken!! Je doet het super goed en je spiraal weg laten halen als cadeau super orgineel!!

You go girl! _/-\o_

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 08:11

Ik heb vandaag weer emdr.

Ik ben benieuwd welk onderwerp we va daag gaan aanpakken.

Ik voel me de laatste tijd heel "leeg". Er gebeurd weinig in mijn hoofd. Heel raar.

Wbt de spiraal. Ik denk idd dat het zal zijn alsof ik hem vertel dat ik zwanger ben. Het is ook echt uit eigen gevoel.

De term klapperende eierstokken snap ik nu ook :') als ik baby's zie krijg ik een raar gevoel in mijn buik :P

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:19

...gesteld dat je twee vorige onderwerpen volstrekt neutraal voelen: heb jij een onderwerp waar je mee aan de slag zou willen?
(En: vaak doe je in de gesprekken die vooraf gaan aan 'het links rechts werk' zoiets als een "top 10" maken met dingen (herinneringen, angst, dingen die niet lukken, nachtmerries etc.) die je weg wil hebben.

Dat lege gevoel is misschien wel rust. Dat zou alleen maar hartstikke goed zijn...!

Succes vandaag!

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 15:03

Dat is ook wat de therapeut aangaf. Enige is dat ik daarna altijd aan mijzelf ga zitten puleken (korstjes bijv) om weer even wat te voelen. Het is net alsof ik even buiten mijzelf treed.

We hebben vandaag gewerkt aan de gedachte om mijn kind voor een middagje bij mijn vader achter te laten. Ik wist voor mijzelf al dat dat niet gaat gebeuren maar toch waren er twijfels over mijn eigen kracht. Daar heb ik nu echg geen enkele twijfel over en dat kind gaat nooit en tenimmer bij mijn vader alleen blijven. Dan maar niet de deur uit of het kind mee. Maar niet bij mn pa alleen.

Waar we het ook over hebben gehad is de eerste ontmoeting, nadat ik bevallen zou zijn. Daarvoor geld het zelfde. Het gaat gebeuren zoals ik het wil en niet anders. En anders is daar het gat van de deur.

Of 2 weken heb ik weer een afspraak. In de tussentijd ga ik bij mezelf na wat er nu gebeurd als ik mij zo leeg voel. Wat daar aan vooraf gaat, vaak piekeren namelijk. Maar waar pieker ik dan over.

Iets om in de gaten te houden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 20:59

Zo, dat was weer een goede sessie!
+:)+
Fijn!

Maar efkes helemaal 'leeg' zijn na gepieker is een oefening in cognitieve gedragstherapie, maar het gevoel van buiten jezelf treden hoort daar net niet bij.

En datgene waarover je aan het piekeren was voor je leeg werd, is per definitie een goed onderwerp voor de volgende sessie.

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 21:51

Janneke2 schreef:
Zo, dat was weer een goede sessie!
+:)+
Fijn!

Maar efkes helemaal 'leeg' zijn na gepieker is een oefening in cognitieve gedragstherapie, maar het gevoel van buiten jezelf treden hoort daar net niet bij.

En datgene waarover je aan het piekeren was voor je leeg werd, is per definitie een goed onderwerp voor de volgende sessie.

Ik weet dus niet precies wat het dan is waar ik over pieker. Het kan echt vanalles zijn. Relatie, therapie, financien, school, werk, paarden, enz.

Als ik dat gevoel van buiten mezelf gaan heb dan voelt het net alsof mijn ziel als een soort heliumbalon aan een touwtje nog aan mijn lijf vast hangt. Ik kan het niet echt anders omschrijven.

Ik heb het al heel lang, maar nooit bewust bij stilgestaan dat het gebeurde. Nu ik een beetje meer lucht in mijn hoofd begin te krijgen gaan me ook dingen opvallen.