wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:36

Lillith24 schreef:
Voor mij zijn mens en dier gelijk. Ik vind dieren geen producten, dus nee ook paarden en hamsters niet.

Hoe gek ik ook op dieren ben, ze zijn voor mij niet gelijk. Stel dat ik in een noodsituatie moet kiezen tussen een dier of een mens, dan kies ik voor zover ik nu weet toch echt voor de mens.
Waar komt toch die onzin vandaan dat een boer zijn dieren als 'product' ziet en al zou dat zo zijn, waarom is dat dan slecht? Betekent dat dan dat hij geen gevoel heeft bij zijn dieren of ze niet goed behandelt?

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:39

daffie1986 schreef:
@Lillith24Uiteraard ben ik even bij jouw berichtjes wezen kijken en dan springt deze erbij mij uit:
Lillith24 schreef:
We doen boodschappen bij Aldi en speciale dingen bij Jumbo of reform winkel (laatste wel erg duur dus zo min mogelijk).

Je verwijt de veehouderij een hoop, maar zelf ben je dus wel de consument die voor het grootste gedeelte van de boodschappen richting de aldi gaat. Van mij uit geen persoonlijk verwijt, maar ik probeer je een stukje bewust woording mee te geven. Aldi haalt een hoop producten uit andere landen, landen waar de regels dus niet hetzelfde als hier zijn en daar moet de gehele landbouw (melkvee, vleesvee, pluimvee, varkenshouderij, akkerbouw en tuinbouw) dus tegen op boksen.

Zo "uiteraard" vind ik dat niet, maar goed speurwerk +:)+
Ja ik doe boodschappen bij de Aldi, Jumbo en bij speciaalzaken/reformwinkels. Wat probeer je me precies te vertellen? Ik weet dat heel veel huismerk producten van de Aldi uit dezelfde fabrieken komt als a-merk producten die bij andere supermarkten ook liggen. Ga jij niet naar de supermarkt? Of "mag" ik niet naar de supermarkt als ik zeg dat ik vind dat de melk-veehouderij verwerpelijk bezig is (samen met de mensen die dat steunen en consumeren)?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:42

daffie1986 schreef:
Janneke2
[quote="Renske_W schreef:
Hier een column die wel bij deze discussie past.

http://www.coschipper.nl/column/de-veeh ... nder-vuur/

Ach bah.
De problemen die de man aankaart zijn reëel l.

Maar ik kan NIET uit de voeten met "de afgelopen anderhalf jaar zijn de boeren speelbal van de politiek geweest".

Alsof het twee jaar terug allemaal zo prima was...? 10 jaar...? Twintig? Veertig...?

Boeren zijn anderhalf jaar de speelbal geweest van de politiek door de onduidelijkheid over wat er in de plek zou komen voor het quotum. Maar in eerste instantie werd er "beloofd" dat de beperkingen eraf gingen en boeren op volle toeren aan de gang konden. 1,5 jaar lang is er onduidelijkheid geweest en zijn er al vele verschillende optie's voorbij gekomen (de 1 nog erger dan de ander). dus ja 1,5 jaar speelbal van de politiek klopt wel maar dan op een iets andere manier als jij en ik zouden bedoelen.

Bonna schreef:
Wat een interessante discussie hier! Als 'leek' best geel verhelderend en leerzaam.

Lillith, ik snap wel waar je vandaan komt. Ik eet zelf veganistisch, zowel uit dierenwelzijn als milieu oogpunt. Maar juist daarom zou je het toch met Daffie eens moeten zijn? Het vergroten van de tussenkalftijd zorgt voor meer dierenwelzijn voor de koe en minder 'nutteloze' stieren. Als dat op een manier kan die voor boeren economisch rendabel is, kijkt mij dat juist een win-win situatie.

Die stieren zijn eigenlijk minder "nutteloos" dan de vaars kalveren, die stieren kunnen nagenoeg altijd bij een mester terecht. De vaarskalveren ook maar daar wordt minder voor betaald en jammer genoeg worden er nog altijd meer vaars- dan stierkalveren geboren.[/quote]

Janneke: (middenstuk)
Maar dat is juist het probleem! Boeren moesten na de afschaffing van de quota niet op volle toeren gaan draaien, maar juist verminderen! De quota was een verkeerde maatregel, die zorgde voor overproductie.

Daffie:
En over je laatste stukje, ik snap dat je uit economisch oogpunt zo redeneert, maar je snapt toch hopelijk ook hoe walgelijk dat overkomt voor andere mensen?
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 27-02-17 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:43

Hoe ziet een manegehouder zijn paarden? Dat zijn naar mijn mening dan net zo goed producten als melkvee. Je verdient geld met je dieren. Verschil is alleen dat maneges wel prima worden gevonden wat ik echt hypocriet vind. Daar gelden namelijk helemaal geen regels, hoeft het paard de wei niet in, kan gerust 6 uur per dag in de lessen lopen en de overige uren in een kleine stal gepropt staan. Maakt allemaal geen moer uit. Maar zodra het om een koe gaat krijg je wel een bijbel aan regels mee.

En een lading aan gezeik en nare filmpjes door organisaties als Wakkerdier en Dier&Recht. Ze doen keihard hun best om het hele land een onwijs slecht beeld te geven van de boeren. Waarom? Ga alsjeblieft eens iets aan echt dierenleed doen..
Laatst bijgewerkt door Jildau op 27-02-17 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:44

Kinke schreef:
Lillith24 schreef:
Voor mij zijn mens en dier gelijk. Ik vind dieren geen producten, dus nee ook paarden en hamsters niet.

Hoe gek ik ook op dieren ben, ze zijn voor mij niet gelijk. Stel dat ik in een noodsituatie moet kiezen tussen een dier of een mens, dan kies ik voor zover ik nu weet toch echt voor de mens.
Waar komt toch die onzin vandaan dat een boer zijn dieren als 'product' ziet en al zou dat zo zijn, waarom is dat dan slecht? Betekent dat dan dat hij geen gevoel heeft bij zijn dieren of ze niet goed behandelt?

Ach we zien onze dieren als product, maar als de stal in de fik staat rennen boeren zonder na te denken de stal in om dieren te redden. Als de kalveren tegen de vlakte gaan door ammoniak, gaan ze de stal in om de bewusteloze kalveren naar buiten te slepen. We doen dit allemaal en dan nog krijgen we steeds te horen hoe slecht we zijn en het maar als producten zien. in het geval van de amoniak krijg je als eerste de bal teruggekaatst dat we slecht voor het milieu zijn door al die amoniak. Je krijgt de kans niet eens om uitleg te geven waardoor het ontstond want je bent een dierenbeul en wereldvernietiger. Hoe kunnen boeren op deze manier positief blijven?
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 27-02-17 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:44

Kinke schreef:
Lillith24 schreef:

Waarom zijn ze niet gelijk?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:47

Jildau: daar gaat het hier niet over. Dit zijn altijd zo'n flauwekul argumenten die men bovenhaalt wanneer men geen zinnige dingen meer heeft te zeggen.

Het onderwerp is landbouw, geen maneges of huisdieren, hou je daar aub aan.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:49

Damned schreef:
Daffie:
En over je laatste stukje, ik snap dat je uit economisch oogpunt zo redeneert, maar je snapt toch hopelijk ook hoe walgelijk dat overkomt voor andere mensen?

Je quote is voor mij even heel onduidelijk dus ik hoop dat ik je goed begrijp. Bedoel je de zin waarin ik zeg dat er helaas nog steeds meer vaarskalveren geboren worden als stierkalveren?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:50

Lillith24 schreef:
Kinke schreef:

Omdat onze hersenen verder ontwikkelt zijn. Een mens heeft zelfbewustzijn en toekomstperspectief.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:50

Een manege is ook gewoon een agrarisch bedrijf

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:51

Daffie: daar ben ik mij van bewust, vandaar nutteloos tussen aanhalingstekens.

En Damned, ongeacht of je het moreel wel of niet verwerpelijk vindt, gaat het voorbij aan wat er eerder werd gezegd. Ze zijn juist bezig om de tkt weer te verruimen, waardoor alles diervriendelijker wordt. Roepen dat het nooit genoeg is, is ook niet constructief.

Over maneges en landbouw vergelijking: je gooit zelf ook wel erg de deur dicht. Ik ben het met je eens dat vingertje wijzen niet werkt en dat alleen maar roepen dat anderen ook iets(niet) doen, de landbouw niet ontslaat van hun eigen fouten, maar het laat ook de hypocrisie van veel welzijnsorganisaties en individuen zien.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:52

daffie1986 schreef:
Kinke schreef:
[quote="Lillith24"
[/quote

Ach we zien onze dieren als product, maar als de stal in de fik staat rennen boeren zonder na te denken de stal in om dieren te redden. Als de kalveren tegen de vlakte gaan door ammoniak, gaan ze de stal in om de bewuste kalveren naar buiten te slepen. We doen dit allemaal en dan nog krijgen we steeds te horen hoe slecht we zijn en het maar als producten zien. in het geval van de amoniak krijg je als eerste de bal teruggekaatst dat we slecht voor het milieu zijn door al die amoniak. Je krijgt de kans niet eens om uitleg te geven waardoor het ontstond want je bent een dierenbeul en wereldvernietiger. Hoe kunnen boeren op deze manier positief blijven?

Maar... is gewoon niet compleet normaal dat je je dieren probeert te redden?

@jildau: elk jaar worden er zoveel miljoenen dieren gedood, en dan zeg je dat we ons met dingen zouden moeten bezig houden die meer dierenleed veroorzaken? Volgens mij is dit toch het absolute toppunt hoor.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:53

Damned schreef:
Jildau: daar gaat het hier niet over. Dit zijn altijd zo'n flauwekul argumenten die men bovenhaalt wanneer men geen zinnige dingen meer heeft te zeggen.

Hier ben ik het niet mee eens.
Een professionele stal die daar zijn geld mee verdient is bij mij net zo goed een veehouder.
En ik erger me dus ook echt dood aan het feit dat daar geen enkele regels voor zijn.
Niet over beweging, niet over klimaat, niet over vloeroppervlakte, niets nada noppes.
Dat kan toch niet meer in deze tijd waar bij elke andere bedrijfstak met dieren het bol staat met regels.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 27-02-17 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:54

daffie1986 schreef:
Damned schreef:
Daffie:

Je quote is voor mij even heel onduidelijk dus ik hoop dat ik je goed begrijp. Bedoel je de zin waarin ik zeg dat er helaas nog steeds meer vaarskalveren geboren worden als stierkalveren?

Ja dat stukje, ik zit op mijn gsm en wordt het snel onduidelijk als er te veel quotes in een bericht staan.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:54

Ik vind doodgaan geen dierenleed. ;) Afhankelijk van de manier waarop uiteraard.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:56

Citaat:
Uiteraard ben ik even bij jouw berichtjes wezen kijken en dan springt deze erbij mij uit:
Citaat:
Ja ik doe boodschappen bij de Aldi, Jumbo en bij speciaalzaken/reformwinkels. Wat probeer je me precies te vertellen? Ik weet dat heel veel huismerk producten van de Aldi uit dezelfde fabrieken komt als a-merk producten die bij andere supermarkten ook liggen. Ga jij niet naar de supermarkt? Of "mag" ik niet naar de supermarkt als ik zeg dat ik vind dat de melk-veehouderij verwerpelijk bezig is (samen met de mensen die dat steunen en consumeren)?

Ik doe dus geen boodschappen bij de Aldi.
Accoord, als iemand het echt niet kan betalen wordt het een ander verhaal.
Maar ik vind goede, biologische voeding geen luxe - dus daar betaal ik voor.

En tegen de tijd dat iemand een fors standpunt inneemt (...goed opletten wie het zegt: ik heb zelf ook pittige meningen!)
...vind ik dat daar ook consequenties bij horen.
(Bijvoorbeeld dat ik moperend door de regen fiets ipv een auto te pakken.)

Je hebt vrijheid van meningsuiting en dat is een groot goed. Je mag vinden "dat de melkveehouderij verwerpelijk bezig is".
(Ik deel dit standpunt niet, dit voor alle duidelijkheid.)
Maar ik verwacht wel dat als je een stevig standpunt inneemt, je daar consequenties aan verbindt. Veganisme, of ten minste ecologische melk lijken mij logische consequenties.
(...wettelijk is het natuurlijk toegestaan om roeptoeter te zijn, maar daar schiet verder niemand iets mee op.)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:56

Lillith24 schreef:

Ehm, alleen al omdat de ene soort zich verder heeft ontwikkeld dan de andere? Een vis is niet hetzelfde als een mens, een koe is niet hetzelfde als een kat etc.etc.etc.
Maar ik ben benieuwd wat jij zou doen, stel, je huis staat in brand, je hebt maar 1 mogelijkheid om iets te redden, je man/vrouw/kind of je kat, wat kies je dan?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:57

Jildau schreef:
Ik vind doodgaan geen dierenleed. ;) Afhankelijk van de manier waarop uiteraard.

Gaat dat ook op voor mensen?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:58

Damned schreef:

Daar gaat het hier wel degelijk over. Ik vind het flauwekul dat daar dan niet over gesproken mag worden. Geen zinnige dingen over te zeggen zeker? ;)

Een koe moet in de wei en is anders zielig. Een paard mag hele dagen op stal staan. Dat is gewoon scheef en ik irriteer me daar enorm aan. Blijkbaar zijn paarden minder waard ofzo want die mogen wel "mishandeld" worden volgens velen.
Laatst bijgewerkt door Jildau op 27-02-17 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:58

PlantsTho schreef:
Jildau schreef:

Gaat dat ook op voor mensen?

Nee en daarom vind ik mens en dier ook niet gelijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:01

Jildau schreef:

....maar ook geen dierenwelzijn.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:02

plantstho, die vraag rust op de aanname dat mens en dier gelijk zijn, daar verschillen de meningen al over. Verder zit er een groot verschil tussen dood en dood. De kealiteit van leven vind ik veel belangrijker en dat geld iig voor mij ook voor mensen. Ik ben groot voorstander van voltooid leven en abortus.

Verder ben ik het met Janneke eens. Roeptoeters hebben we(aan beide zijden van het debat) genoeg. Ik vind het een interessante vraag hoe we gezamenlijk tot een oplossing kunnen komen en sta open voor suggesties.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:04

Bonna schreef:
Daffie: daar ben ik mij van bewust, vandaar nutteloos tussen aanhalingstekens.

En Damned, ongeacht of je het moreel wel of niet verwerpelijk vindt, gaat het voorbij aan wat er eerder werd gezegd. Ze zijn juist bezig om de tkt weer te verruimen, waardoor alles diervriendelijker wordt. Roepen dat het nooit genoeg is, is ook niet constructief.

Over maneges en landbouw vergelijking: je gooit zelf ook wel erg de deur dicht. Ik ben het met je eens dat vingertje wijzen niet werkt en dat alleen maar roepen dat anderen ook iets(niet) doen, de landbouw niet ontslaat van hun eigen fouten, maar het laat ook de hypocrisie van veel welzijnsorganisaties en individuen zien.

Ik snap niet helemaal wat je zegt?

Over de maneges: tuurlijk zijn ze niet zonder fout, tuurlijk kan het beter, maar hypocriet?
Is het zo fout om je gewoon met 1 onderwerp tegelijk bezig te houden? (Landbouw: vlees, melk,ei, en plantaardige producten waarbij het laatste ook al lijkt verlaten te zijn in discussie)
Ik word er zo moe van, dat telkens wanneer men discussieert over een onderwerp, er andere onderwerpen worden bijgehaald, het schijnt wel om de discussie stil te leggen. Zo komt er nooit een oplossing, en zo kunnen we ook nooit redelijk verder praten.
Ja maar zij zijn niet perfect, dus je mag geen oordeel meer hebben over ons. Akkoord, zij zijn niet perfect, maar we zijn niet bezig over hen, maar over jullie. (En zij en ons dan bedoeld als maneges en landbouw)
Men kan niet alles tegelijk verbeteren, en het is onmogelijk om met een plan te komen dat alles tegelijk oplost. Maar men kan wel stukje bij beetje verschillende dingen verbeteren. Alles tegelijk hoeft ook niet toch? Zich bijvoorbeeld eerst richten op landbouwbeleid en dan op huisdieren en daarna op maneges en daarna op iets anders is toch helemaal prima?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:06

Janneke2 schreef:
Jildau schreef:

....maar ook geen dierenwelzijn.

Dat ligt eraan.

Blijf ik erbij dat dierenleed voor mij betekend dat een dier aan het lijden is en een dood dier heeft nergens last van. Dus die zogenaamde dierenorganisaties hebben wel iets anders om zich op te richten.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:06