Is het het nog waard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:46

Helaas kan ik hier over meepraten, al heb ik geen vriend die verslaafd is.
Want ja ook hier iemand zeer dichtbij met een wiet verslaving.
Het zijn honderd miljard beloftes en pietje of jantje en klaasje gaat hen helpen zeggen ze altijd.
Waarheid is dat ze er helemaal niks aan doen, alleen zitten te lamballen en met name andermans geld op gebruiken. Leen je het niet meer uit ach dan beginnen ze wel met stelen hoor no problemo.
En ja ook van jou of van zijn eigen moeder etc. dat interesseert ze helemaal niks.
Ook hier smoesjes over waar ze heen gaan of waaraan het geld besteed is.
En geloof mij schuldig voelen ze zich er vaak ook niet over.
Verder weten ze vaak alles beter en voelen zich verheven boven de rest, zij hebben immers het licht gevonden.

De beste tip is ga zo snel mogelijk bij hem weg.
Je kunt hem niet zelf helpen dat is een utopie en uiteindelijk zul je zelf alleen maar meer uitgemolken worden en kapot gemaakt.

LilChar

Re: Is het het nog waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:59

Ook ik heb ervaring met deze situatie.
Ik zie meerdere mensen die dit of iets soortgelijks hebben meegemaakt.

En wij zeggen allemaal: het wordt niet beter en je kan hem helaas niet redden of helpen.
Het is even moeilijk maar je moet weg gaan en voor jezelf kiezen.

Hij komt er waarschijnlijk ooit wel achter dat het anders moet en zal dat dan misschien ook gaan doen, maar niet nu jij er nog bent om hem te 'steunen'.

Het is niet leuk maar: jij gaat geen uitzondering zijn, je moet echt aan jezelf denken nu!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:02

Inderdaad, dat stelen. Momenteel ook bij een vriendin van me. Al regelmatig geld kwijt. Onlangs weer geld weg. Persoon in kwestie op aangesproken. Die beweert bij hoog en bij laag dat die het niet was en is nu zelfs aan het manipuleren om mijn vriendin zich schuldig te laten voelen. Triest.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:07

Voordeel van de twijfel? Welke twijfel? Geen twijfel meer mogelijk toch?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:13

Hij heeft tegen je gelogen, vertrouw je hem nog wel op zijn woord dat die kennis hem gaat helpen met afkicken?

En waarom komt hij daar nu pas mee nu hij betrapt is denk je? ;)

CurlyCoat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 15:15

Reacties zoals dat ik dom ben etc ga ik niet meer op reageren.
Ik zeg zelf ook dat ik niet zeker van mijn zaak ben of het verstandig is hem nog een kans te geven.

Hij zegt steeds naar M en L te gaan tijdens trainings tijd.
Of het vertrouwen terug komt betwijfel ik inderdaad ook.
Ik zal denk ik altijd argwanend blijven als ik bij hem blijf.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:18

CurlyCoat schreef:
Ik zeg zelf ook dat ik niet zeker van mijn zaak ben of het verstandig is hem nog een kans te geven.

Daar ben ik ook bang voor, de vraag is wil je je hele leven in angst leven dat hij wat achter houd?
Of kan je het los laten?
Laatst bijgewerkt door Azmay op 23-02-17 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

ElizeVdS

Ts.. welk advies zou jij jezelf in deze situatie geven?

Babootje

De enige uitzondering die je zou kunnen maken is als je vriend bereid zou zijn om echt professionele hulp te aanvaarden en niet een "vriend" die helpt af te kicken. Er dus echt voor wil gaan om van zijn verslaving af te komen.
En dan nog.... een relatie met een verslaafde vergt heel veel van jezelf. Eens verslaafd is altijd verslaafd zegt men niet voor niets.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:20

CurlyCoat schreef:

Sorry dat ik het zeg, maar je bent nu echt het domme gansje aan het zijn. Pak je spullen en ga weg. Kijk maar eens wat meneer doet. Ik denk dat je heel bedrogen uit komt. Als je echt waar nu nog niet ziet wat er aan de hand is dan ga je het nooit snappen. Dan zal je altijd het domme gansje zijn en meer en meer mensen zullen je uiteindelijk de rug toekeren als ze erachter komen dat je dit zelf allemaal toe laat.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:29

Ik zou van het aanbod van je familie gebruik maken om daar te gaan logeren. Zo kun je de situatie vanaf meer afstand bekijken en tot inzichten komen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:31

Dit soort mensen moet je gewoon laten vallen en verder gaan met je leven.
Zelf op laten krabbelen, zijn zaakjes regelen, lekker hard gaan werken om uit de sorus te komen, daar hebben mannen als hij nog nooit iets aan over gehouden.

Ik zeg altijd, eerst afkicken, zaakjes op orde en dan gewoon een jaar, zonder gezeik op zichzelf laten wonen.
Als hij vanuit zo'n situatie naar je toekomt, zijn excuses aanbied, vriendschap aanbied, misschien, hebben jullie dan als stel een kans.

Voor nu, lekker aan laten modderen en laten leren hoe het leven is, echt is.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:36

Je bent niet dom TS, of toch niet dommer dan vele anderen, we hebben hier met meerdere ooit exact hetzelfde gereageerd :D . En allemaal dachten we dat onze relatie anders was. Beter was. Sterker was. Allemaal dachten we dat wij wel die vriendin zouden zijn die het allemaal wel zou oplossen. Want wat weet de buitenwereld hier nu van? Wij zien toch zelf in de schittering in de ogen en de manier waarop ze ons vasthouden en ons bewierroken dat onze vriendjes echt gek van ons zijn en zo verliefd op ons zijn.

Het is toch zo gegaan zoals voorspeld, niet? Hij belooft je, jij gelooft. Of doet heel hard je best om het te willen geloven. Je twijfelt, maar je blijft maar.

Wat gaat hij je beloven? Wat heeft het hem voor nadeel opgeleverd nu? Hij heeft eens sorry ik zal het nooit meer doen moeten zeggen en moeten beloven dat hij er iets aan gaat doen.
Is er een concreet plan afgesproken? Is alles op tafel gelegd? Niet met vage "ik ben dan bij die en die", maar heb je alle twijfels kunnen uitspreken en heeft hij overal op kunnen zeggen wat hij doet?
Is er vermeld dat je je pinpas niet meer gaat uitlenen? Heb je gezegd dat dat je wil sparen voor een toekomt en dat je wil dat hij zijn eigen centen inbrengt om daaraan mee te helpen?
Heb je hem verteld wat je écht wilt en wat je écht van hem verlangt?

Of heb je gewoon sorry gehoord, zal het nooit meer doen en ik zal hulp zoeken, en denk je nu alleen "asjeblieft laat hij het nooit meer doen want ik wil hem niet verliezen?"
Hoe lang ga je hem dan de kans blijven geven totdat je denkt "ik ga hem toch eens vragen hoe het er meer zit?"

Ik hoop gewoon voor jou dat je druppeltje snel genoeg komt.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:36

Amandavd schreef:
CurlyCoat schreef:

Sorry dat ik het zeg, maar je bent nu echt het domme gansje aan het zijn. Pak je spullen en ga weg. Kijk maar eens wat meneer doet. Ik denk dat je heel bedrogen uit komt. Als je echt waar nu nog niet ziet wat er aan de hand is dan ga je het nooit snappen. Dan zal je altijd het domme gansje zijn en meer en meer mensen zullen je uiteindelijk de rug toekeren als ze erachter komen dat je dit zelf allemaal toe laat.

Als ze nu, op deze manier weggaat. Dan kan ik je wel voorspellen wat meneer gaat doen. Die kruipt huilend op zijn knietjes. Beloofd beterschap tot in het oneindige. Die gaat haar overladen met al zijn "charmes" om haar te doen inzien dat hij toch ook wel zo zijn goede kanten heeft.

TS valt terug in het oude vertrouwde. Haar vriend doet een tijdje of hij zijn best doet en zorgt ervoor dat hij voorlopig niet gesnapt wordt, waardoor TS en misschien ook zijn moeder nog wel eens heeeeeel heeeeeel heeeeeeel voorzichtig wat vertrouwen terugkrijgt.

En over een tijdje, als zijn aandacht wat verslapt, gebeurt precies hetzelfde.

TS is overigens geen dom gansje. Jij VINDT haar een dom gansje.

Dat gezegd hebbende. UIteraard vind ik ook dat TS bij haar vriend wegmoet. Maar ze moet het niet doen, omdat we hier met een man of 30 "roepen" dat ze daar wegmoet. Nee, ze moet het tot in haar kleine teen spuugzat worden van zijn leugens, zijn onvolwassenheid, zijn onbetrouwbaarheid, zijn criminele gedrag. En pas als ze dat tot in haar kleine tenen heft gevoeld, dan durf ik erop te vertrouwen dat ze weggaat omdat ze het zelf wil en dat ze niet meer beinvloed zal worden door zijn :"maar schatje we houden toch van elkaar, we zijn voor elkaar gemaakt, we hebben al zoveel moooie dingen beleefd, maar hoe moet het nou zonder jou want zonder jou ben ik niets waard". Of de meest ultieme: zonder jou wil ik niet leven en gooi ik mezelf nog net zolief voor een trein".

Pas als ze het voelt dat die allerlaatste druppel is gevallen, zal ze hem bij het treinstation afzetten: "Tabee en de wind van achter!". En tot die tijd zal ze proberen hem van de rails te houden ten koste van haar Eigen geluk.

Dom gansje? Nee zeker niet. Een pleaser, die door schade en schande heeft geleerd dat je een ander gelukkig moet maken, ook al is dat ten koste van zichzelf.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:43

Lieve ts, indien ik je dom zou noemen dan moet ik familie van mij ook dom noemen. Hun zoon, lieve vent, kwam op zijn 15e met cannabis in aanraking. Jaren hebben ze hem de hand boven het hoofd gehouden. Totdat het zo erg was dat de vader verzuchtte: Ik gooi hem in de auto en laat hem ergens in Hongarije weer vrij, ik kan niet meer. Toen besefte zijn vrouw dat het afgelopen moest zijn met pamperen en uit de wind houden. Radicaal toegang geweigerd tot woning, vent ging helemaal in de goot. En het is goed gekomen omdat zijn ouders beseften dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken, vooral bij drugsgebruikers. Dus uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je hem nu los moet laten en voor jezelf moet kiezen. Niet alleen voor jou maar zeker voor hem, want zolang ze gesteund worden zien ze echt geen reden om te veranderen. En wees eerlijk, hij heeft je al vanaf het begin voorgelogen. Universiteit??? Wel ingeschreven maar waarschijnlijk alleen voor de beurs, karate, snackbar enzenz. Hoe vaak wil je nog voorgelogen worden voor je inziet dat dit zo geen relatie kan worden en eigenlijk ook nooit is geweest.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:48

Rocamor schreef:
Als ze nu, op deze manier weggaat.Dan kan ik je wel voorspellen wat meneer gaat doen. Die kruipt huilend op zijn knietjes. Beloofd beterschap tot in het oneindige. Die gaat haar overladen met al zijn "charmes" om haar te doen inzien dat hij toch ook wel zo zijn goede kanten heeft.

TS valt terug in het oude vertrouwde. Haar vriend doet een tijdje of hij zijn best doet en zorgt ervoor dat hij voorlopig niet gesnapt wordt, waardoor TS en misschien ook zijn moeder nog wel eens heeeeeel heeeeeel heeeeeeel voorzichtig wat vertrouwen terugkrijgt.

En over een tijdje, als zijn aandacht wat verslapt, gebeurt precies hetzelfde.
.

Zouden ze dat type mannen in dezelfde fabriek maken ofzo? :') .

Nog een mooie om aan te vullen die hij wel eens zou kunnen gebruiken en bij mij heel vaak werd toegepast:

"Er is iets maar ik wil het er niet over hebben.."
*later*
"Er is iets maar ik durf het niet te zeggen."
"Ik wil het wel zeggen maar ik durf niet, je gaat boos zijn"
"Nee ik ga het niet zeggen want als ik het zeg dan ga je boos worden en dan ga je bij me weg en dat wil ik niet."

Tegen dan heb je -verliefd als je bent- hem al helemaal verzekerd dat hij niet bang moet zijn want je houdt van hem en je wilt gewoon dat hij eerlijk is, dus je nee je gaat net bij hem weg al hij iets opbiecht.

En dan uiteindelijk vertelt hij iets waarvan je denkt -wel inderdaad had ik dat geweten was ik weg!- maar jij zit met het wrang gevoel want jij hebt net wel beloofd dat je niet boos ging worden en dat hij alles tegen je kon zeggen. Dus als je ophef durft maken, draait het al heel snel naar dat jij degene bent die je beloftes niet nakomt en dat hij in het vervolg maar beter helemaal niets meer zegt.

Dus gewoon, als hij ooit begint met "je gaat boos zijn als ik je het ga vertellen"...doe dan niet zoals mij want dan denk je achteraf "wat was er nu eigenlijk gebeurd?" :+ .

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:50

TS je bent niet dom! Ik snap heel goed dat je nu twijfelt en hoopt dat het goed komt. T is toch ook ooit goed en leuk geweest :). Ik had ook zo'n vriendje, liegen en bedriegen en financieel maakte hij er een zooi van en ik kon elke keer overal voor opdraaien. Dat heeft ook 2 jaar geduurd voordat ik er zo klaar mee was dat ik hem dezelfde nacht nog uit huis geflikkerd heb. (hij kwam s nachts dronken thuis en was vreemdgegaan en dat was de druppel, vooral nadat ie ook nog eens door het lint ging en vanalles kapot gemaakt heeft in huis) Toen wilde hij trouwen en zelfmoord plegen. Dat zal bij jou waarschijnlijk ook gebeuren, het proberen te chanteren enz. Blijf goed nadenken over wat de reden is en probeer er qua gevoel afstand van te nemen. Alleen dan kan je de beslissing in 1 keer nemen. Als ie blijft zeuren gewoon de boel blokkeren en zorgen dat hij geen contact op kan nemen.

Succes in elk geval :(:) t zal geen leuke tijd zijn, maar dat is het nu ook niet (denk ik)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:53

Hier ook alleen maar de ervaring met verslaafden, dat je ze soms beter volledig aan hun lot kan over laten, want ze moeten het zelf willen en niet omdat jij het vraagt om zich te laten helpen en hun leven te beteren.

Zo te lezen heb jij het punt dat het genoeg geweest is nog niet bereikt. En ik weet uit ervaring dat iedereen in je omgeving nog zo hard mag schreeuwen dat je beter je koffers pakt, maar dat ook hier jij het voor jezelf moet willen. Wil je een nieuwe (misschien een heel moeilijke) start of niet of wil je toch nog die ene poging proberen...
Dat je erover gesproken hebt met zijn moeder en jouw familie is een eerste stap in het maken van jouw keuze. Kop op TS.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:03

ts je bent niet dom.

je bent een persoon met een hart die haar geliefden niet zomaar laat vallen. dat is een super goede eigenschap. je denkt niet alleen aan jezelf, maar ook aan anderen.

ik ben alleen bang dat dit uiteindelijk niks wordt. een verslaafde verander je niet zomaar. en als ik het zo lees zit hij er toch dieper in dan dat ik eerst dacht. het liegt er zelf al om.

maar volg vooral je hart. als je er klaar mee bent dan weet je wat je moet doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:07

Amandavd schreef:
CurlyCoat schreef:

Wat een belachelijke reactie. Ts is helemaal niet dom. Het is eerder dom om niet te snappen dat ieder zijn eigen proces volgt en dat het niet zo zwart/wit is als jij denkt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:11

Alles bij elkaar opgeteld denk ik dat je vriend dusdanig in de knoop zit met zichzelf dat hij er alleen uit gaat komen met professionele hulp.
Wil je hem ondanks alles toch helpen, dan zou je als harde voorwaarde voor het continueren van jullie relatie kunnen eisen dat hij die hulp ook daadwerkelijk in gaat schakelen. Misschien in overleg met zijn moeder? Als het haar ook tot hier zit ...
Als het allemaal moeilijk, moeilijk, moeilijk blijft, zou ik vertrekken en afstand nemen. Het heeft geen zin om aan een dood paard te trekken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:13

Askja schreef:
Alles bij elkaar opgeteld denk ik dat je vriend dusdanig in de knoop zit met zichzelf dat hij er alleen uit gaat komen met professionele hulp.
Wil je hem ondanks alles toch helpen, dan zou je als harde voorwaarde voor het continueren van jullie relatie kunnen eisen dat hij die hulp ook daadwerkelijk in gaat schakelen. Misschien in overleg met zijn moeder? Als het haar ook tot hier zit ...
Als het allemaal moeilijk, moeilijk, moeilijk blijft, zou ik vertrekken en afstand nemen. Het heeft geen zin om aan een dood paard te trekken.

Zelfs dan lijkt het me gedoemd te mislukken. Aangezien hij het dan doet voor een ander en niet voor zichzelf

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:26

Lieve TS, de woorden die je in dit topic leest zullen wellicht hard op je overkomen, maar ik denk dat wij ons met zijn allen zorgen om jou en je toekomst maken. Wij zitten machteloos achter ons computerscherm te lezen hoe jij jezelf mee de afgrond in laat trekken. Lieve schat, je bent écht veel te lief voor hem en jij verdient deze toekomst niet. Niemand zou dit verdienen en je zult niet de eerste zijn die de bodem bereikt omdat ze destijds niet voor zichzelf heeft gekozen toen ze die kans had. Luister goed: dit is jouw moment om voor je eigen toekomst te kiezen. En als deze toekomst zonder hem is, dan zal je hier wellicht heel verdrietig om zijn, in eerste instantie. Maak je alsjeblieft niet emotioneel afhankelijk van hem, want hij manipuleert je waar je bij staat.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:40

JPS schreef:
Ik zou van het aanbod van je familie gebruik maken om daar te gaan logeren. Zo kun je de situatie vanaf meer afstand bekijken en tot inzichten komen.

Wijs advies.
Neem afstand, kom tot rust en ga dan goed nadenken.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:54

Ts je kunt toch bij je ouders gaan wonen zonder het direct uit te maken?
Als je er nog niet aan toe ben het uit te maken ga eerst bij je ouders wonen. Dan kan hij geen geld meer pakken en kun jij orde op agenda stellen.
Als blijkt dat hij werkelijk z'n leven betert en z'n best voor je doet kun je altijd kijken of je ooit weer wilt samenwonen.
Blijkt dat hij er een zooitje van blijft maken is de stap om het toch uit te maken minder groot.

Bedenk goed wat deze relatie je kost en wat het je oplevert.

Heel veel sterkte!!!