Wegens aanrijding met een persoon.........

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Re: Wegens aanrijding met een persoon.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:29

Alleen wat ik zo moeilijk te begrijpen vindt.
Zelfdoding door een trein, het is niet schoon zeg maar, je lichaam blijft niet intact.
Je wordt in stukjes uit elkaar gereten zo'n beetje.
Dat is zo'n afschrikwekkend en luguber idee alleen al.
Hoe komen toch al die mensen er toe om voor zoiets vreselijks te kiezen?
Of is het zo ongeveer de enige manier dat zelfdoding lukt of zo?
Ik weet er niet veel van, maar als je vanuit je eigen gevoel zou denken, zou je een schone manier kiezen dat je lichaam intact blijft, maar dat is dan zeker heel moeilijk of zo.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 20:30

Deijs schreef:
@thecat ik hoopte eigenlijk met het woord: 'gekkenhuis? -O- '
Een hint te geven dat dit woord enorm beledigend is.
Ik heb in zo'n 'gekkenhuis' gezeten, alles behalve gek of gekken aan.

Nou moe........dat is inderdaad een rare opmerking als dat zo bedoeld is~!!
Opgenomen ben ik nooit geweest, maar ik ken mensen die daar wel degelijk een bepaalde tijd hebben door gebracht.
Gewoon omdat het ze even te veel werd en het leven niet meer konden overzien.
Niks mis mee, alleen héél fijn als zo een instantie de helpende hand mag bieden en de behandeling aanslaat.

Te vaak wordt ook nog eens gedacht "eens "gek "altijd "gek
Nou niet ( altijd ) dus hé.
Ik ken dus mensen die opgenomen zijn geweest en ik kan me geen fijnere vrienden/ ouders/ partners voorstellen.
Op overspannen zijn, depressief zijn en in therapie zijn, hangt nog een veel te groot taboe wat nergens voor nodig is.
Net of die mensen nooit meer voor vol mee kunnen tellen in deze maatschappij.

Niemand vind het gek dat we naar een tandarts of ziekenhuis gaan als we kiespijn hebben of algemene klachten hebben, waarvoor je wordt doorverwezen, waarom is het dan raar als het in je hoofd even een puinhoop is??

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:38

Barbet schreef:
Alleen wat ik zo moeilijk te begrijpen vindt.
Zelfdoding door een trein, het is niet schoon zeg maar, je lichaam blijft niet intact.
Je wordt in stukjes uit elkaar gereten zo'n beetje.
Dat is zo'n afschrikwekkend en luguber idee alleen al.
Hoe komen toch al die mensen er toe om voor zoiets vreselijks te kiezen?
Of is het zo ongeveer de enige manier dat zelfdoding lukt of zo?
Ik weet er niet veel van, maar als je vanuit je eigen gevoel zou denken, zou je een schone manier kiezen dat je lichaam intact blijft, maar dat is dan zeker heel moeilijk of zo.

Er zijn ook veel mensen die niet de trein pakken,een kennis van me zat hier in het GGZ, ze had al een poging gedaan in het bos bij de heide om zichzelf op te hangen.Deze poging was mislukt omdat,toen ze haar misten en haar gingen zoeken, haar net op tijd hadden gevonden.
Ook de 2de keer 'koos' ze niet voor de trein,maar dezelfde manier weer in het bos.Helaas lukte deze poging wel. Nog steeds begrijp ik niet waarom? ze was Wiskunde lerares,had een mooi eigen huis,leuke kinderen,alleen geen man meer,ze was al een hele poos gescheiden.
Ook andere manieren lukken vaak.

Zazoe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:42

Ik heb in 2013 jammer genoeg ook van heel dichtbij met levensbeëindiging te maken gehad. Dus de kant van de achterblijvers ken ik heel erg goed. Niet het verlies maar vooral de reacties van buitenaf hebben bij mij nog de meeste indruk gemaakt. Al was het bij mij 'gelukkig' niet met een trein.

Verder is mijn schoonpa uitvaartondernemer , dus ben ik al vaak in contact gekomen met verschillende verhalen.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:56

Ney schreef:
Mijn beste vriend is voor mijn ogen van het station afgesprongen. Werd enorm hard gepest plus had geen enkele steun van zijn ouders, de enige die hij eigenlijk had was ik.
Meerdere malen had hij al pogingen gedaan die telkens mislukten. Toen we onderweg waren naar mijn huis via de trein (hij zou tijdelijk bij mijn ouders en mij inwonen) werden de gedachten teveel en is hij gesprongen.
Sindsdien ben ik niet meer met de trein gegaan omdat het telkens weer naar boven komt. Ik heb ook nachtmerries gehad maar het lijkt alsof die nu aan het afbouwen zijn.

Wat verschrikkelijk. Voor jouw ogen nog wel... ik hoop dat je er verder niet veel van mee hebt gekregen, ik kan mij voorstellen dat zoiets hevig traumatisch moet zijn.

Toen ik op mijn 13e bijna voor de trein sprong durfde ik daarna ook niet meer met de trein. Als er iemand bij was ging ik wel maar ik bleef hevig gespannen en bang. Nu op mijn 21 is dat nog steeds niet helemaal over. Telkens als er dan een trein voorbij vliegt dan krijg ik bijna een paniekaanval. De enige reden voor mij toen om het niet te doen was mijn pony die helaas afgelopen jaar is overleden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:57

RaafSmits en Gohja, ja ik begrijp het.
Het is kiezen tussen allerlei kwaden, niks is eigenlijk goed.
Wat vreselijk eigenlijk, dat er geen andere weg is.
Het is nu wel vaak in het nieuws trouwens, over het zelf gekozen levenseinde.
Dat mensen zelf het recht hebben om te bepalen, maar het zal inderdaad nog wel heel lang duren voor er iets concreets is.
Zo makkelijk is het natuurlijk niet.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:00

Deijs schreef:
Gigantisch dom is dat!
Ik heb op de middelbare school er zelfs voorlichting over gehad.

Ik stond in de zomer ook een keer op het perron te wachten en 2 tienermeisjes zaten op de rand met hun benen dus naar beneden bij het perron en er kwam een trein aan; die toeterde als een gek natuurlijk. Die meiden beseften gewoon niet dat je dan je benen kwijt raakt of erger; dat je wordt meegesleurd.

Er stond laatst ook iemand heeelemaal op 't randje hier op het perron. Vriendin er bij, grote greins op z'n gezicht. Had bijna de neiging om die gozer even een ruk te geven en 'm een klap in z'n gezicht te geven. Daar doe je niet grappig over :n

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:16

Ohh dat vind ik altijd zo eng met ouders en kinderen op het perron. Brr gewoon je kind bij je houden en niet te dicht bij de spoorrand AUB!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 21:18

Barbet schreef:
RaafSmits en Gohja, ja ik begrijp het.
Het is kiezen tussen allerlei kwaden, niks is eigenlijk goed.
Wat vreselijk eigenlijk, dat er geen andere weg is.
Het is nu wel vaak in het nieuws trouwens, over het zelf gekozen levenseinde.
Dat mensen zelf het recht hebben om te bepalen, maar het zal inderdaad nog wel heel lang duren voor er iets concreets is.
Zo makkelijk is het natuurlijk niet.

Prijs jezelf gelukkig dat je van dit soort zaken niet op de hoogte bent :j _/-\o_

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:36

Vroeger was er hier eens iemand door een ongeluk onder de trein gekomen, toen het verteld werd, kreeg ik er een heel naar gevoel bij. Ik hoop het ook nooit 'live' mee te moeten maken brrr, reis nu vaker met de auto. Ik snap het ook niet waarom je voor de trein zou springen, het is gewoon luguber, ik zou zoiets mijn familie/nabestaanden, passagiers nooit aan willen doen. Euthanasie zou een uitkomst moeten zijn.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:08

Laura82 schreef:
en al veel langer geleden een auto met motorpech op de overgang. Die persoon heeft niet op tijd uit kunnen stappen. Daar denk ik nog steeds vaak aan als ik over een overgang rijd.

Dat was in Nunspeet, 5 minuten nadat ik het station uit ging.
De betreffende overgang zit vlak bij het station en vol in zicht.
Zelf heb ik er niets van meegekregen omdat ik het dorp in was, wel heb ik heel veel hulpdiensten gehoord en zag ik iets later op internet wat er was gebeurd.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:20

lor1_1984 schreef:
Laura82 schreef:
en al veel langer geleden een auto met motorpech op de overgang. Die persoon heeft niet op tijd uit kunnen stappen. Daar denk ik nog steeds vaak aan als ik over een overgang rijd.

Dat was in Nunspeet, 5 minuten nadat ik het station uit ging.
De betreffende overgang zit vlak bij het station en vol in zicht.
Zelf heb ik er niets van meegekregen omdat ik het dorp in was, wel heb ik heel veel hulpdiensten gehoord en zag ik iets later op internet wat er was gebeurd.

Daar woon ik! Dat was met een oude vrouw geloof ik toch? Die overgang is ook heel naar!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:29

Klopt.
Dat hele traject is naar: bij Wezep en Ermelo zitten er psychiatrische instellingen naast het spoor.
En in Harderwijk is mijn neef gesprongen.

Overigens toen ik een jaar of 15 was zijn er 2 mensen vlak na elkaar gesprongen, de ene in Ermelo en de andere in Harderwijk, geloof dat er hooguit 10 minuten tussen zat.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:38

Mijn "stief" nichtje heeft zelfmoord gepleegd door middel van vergif, zodra je daf inneemt ben je binnen een paar seconden al dood. Ik moet zeggen dat ik vond dat zij een 'mooie' manier had gevonden zonder te veel mensen met een trauma te belasten. Maar ja, zij wilde dit al een tijd en had het duidelijk goed voorbereid, dat zal met de meeste springers wel niet zo zijn.

Ik kan ook geïrriteerd raken als ik vertraging heb, om welke reden dan ook. En de reactie 'kon dat niet even ergens anders' is ook wel eens door mijn hoofd geschoten, vooral in combinatie met de trauma's die andere mensen er aan overhouden. Ik vind dat je best mag balen als zoiets gebeurd, voor jezelf, vooral als je hierdoor je vliegtuig op Schiphol mist o.i.d.

Neemt niet weg dat het verschrikkelijk is voor alle betrokkenen en dat ik echt wel begrijp dat de springer dit niet bewust doet om andere mensen een trauma te bezorgen. Het is gewoon een machteloze situatie, en dat is erg frustrerend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 01:39

Jossie schreef:
[

Jossie schreef:

Hoe groot de groep is die uiteindelijk alsnog het besluit neemt is niet bekend, zeker omdat veel zelfdodingen niet altijd weloverwogen plaatsvinden, maar ook vaak genoeg uit een soort impulsiviteit. Hierbij moet je denken aan de druppel die de emmer doet overlopen die leidt tot actie, maar ook aan op het moment dat medicatie of therapie aanslaat en iemand dus de balans gaat opmaken tussen wat was, wat is en wat komen kan.

In mijn werk heb ik vooral te maken met chronisch suïcidale mensen, die soms wel echt dood willen. Vaker blijkt de doodswens een vorm van woorden kiezen voor het leed wat zij ervaren en geen andere woorden eraan kunnen geven. Niets meer willen voelen, niets meer hoeven meemaken. Vaak ook blijkt het dit leven niet willen te zijn en dus niet zozeer niet willen leven. In dat geval is behandeling anders, mits je de doodswens serieus neemt en erover in gesprek gaat. Dus uitvragen wat, hoe en wanneer zònder oordeel van goed of fout, maar met erkennen van dat gevoel en dat het er mag zijn.

Ik heb al vaak gemerkt dat als je als begeleider het onderwerp niet uit de weg gaat, maar er juist ruimte voor maakt dat er in de ander een proces op gang komt waarin herstel mogelijk is.
Overigens is herstel een breed begrip, de een kan nieuwe woorden vinden voor hetgeen er in hen omgaat en de ander blijft in meer of mindere mate de wens behouden, maar kan hulp verdragen en accepteren.

Bij mensen die echt geen wens meer tot leven hebben en echt dood willen, dan voer je andere gesprekken. In die gevallen kies ik ervoor om de mogelijkheden tot euthanasie te laten verkennen door degene die de doodswens heeft. Helaas heeft dit voor mensen met een psychiatrische aandoening nogal wat voeten in de aarde en is er veel voor nodig om het uitzichtloos lijden hard te maken, ofwel het is een lang traject. Wat niet iedereen kan of wil opbrengen, maar aan de andere kant biedt dit lange traject veel mogelijkheden waardoor iemand alsnog kiest voor het leven.

Zoals ik de mensen die ik mag begeleiden ook altijd eerlijk zeg, als je echt wilt lukt het je. Ook binnen klinische opname kun je jezelf het leven ontnemen, of dat nou weloverwogen of impulsief gebeurt. Ik heb de plicht om dat te voorkomen uiteraard, neemt niet weg dat als iemand echt wil hij of zij dit alsnog kan doen...

Perfect omschreven en helemaal mee eens

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 02:19

Wat de slagingskansen bij zelfdoding m.b.v. een trein zijn heb ik vorig jaar opgezocht. (Waarom weet ik niet, ik denk als een soort onderdeel van de verwerking, maar ik heb er in ieder geval heel veel over gelezen). Ongeveer 8-10% van de pogingen schijnt te 'mislukken' waarbij het slachtoffer zwaargewond raakt en in ongeveer 2% van de gevallen raakt het slachtoffer gewond, maar is hij/zij buiten levensgevaar.

Op de basisschool hebben wij vroeger voorlichting gehad over treinen en incidenten op het spoor of in de trein. Er kwamen conducteurs langs die slachtoffer van mishandeling geworden zijn tijdens hun werk en ook kwam er een vrouw in een rolstoel langs die een poging tot zelfdoding gedaan had en het had overleefd. Zij was beide benen kwijt, maar een aantal jaren later zeer blij dat ze nog in leven was. Dat heeft toen ook wel indruk gemaakt. Het verhaal van de conducteurs ook. Ze vertelden ook allerhande zaken over hoe bepaalde procedures verliepen en wat voor gevolgen het had. Die voorlichting is mij heel goed bijgebleven. We kregen allemaal nog een boek mee naar huis en dat kwam ik toevallig net tegen (ik ga verhuizen en ben dozen aan het inpakken). Het is het boek 'Kracht' van Ted Boeree. Die voorlichting en het boek hebben zoveel indruk gemaakt op mij als jong meisje en nogsteeds. Ik heb echt enorm veel respect voor conducteurs. Wat is dat een heftig beroep!

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 08:28

Dat boek heb ik ook Animal, die voorlichting heb ik ook gehad. Heeft destijds enorm veel met me gedaan en nog steeds. Soms lees ik het nog wel eens opnieuw...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:06

RaafSmits schreef:
Niemand vind het gek dat we naar een tandarts of ziekenhuis gaan als we kiespijn hebben of algemene klachten hebben, waarvoor je wordt doorverwezen, waarom is het dan raar als het in je hoofd even een puinhoop is??

Bas Haring wist dat gisteravond in Proefkonijnen treffend te omschrijven.
Als je knie kapot is, dan ben jij dat niet zelf, als persoon, maar alleen jouw knie, als onderdeel van je lichaam. Wanneer je geestelijk 'kapot' bent, dan is er dus iets mis met jou persoonlijk, en daarvoor voelen we een behoorlijk hogere drempel om hulp te zoeken.

Ook de omgeving ziet dat grotendeels zo. Iemand met een gebroken been kan misschien bepaalde dingen niet, maar is wel nog gewoon zichzelf. Die persoon gedraagt zich grotendeels zoals voordat hij zijn been brak, en meestal ook zoals je van een gemiddelde medemens mag verwachten.
Wanneer iemand geestelijk gestoord is, dan kan iemands gedrag behoorlijk veranderen, en zal diegene een stuk minder volgens 'normale' normen te voorspellen zijn.

Veel ingewikkelder (en in sommige gevallen zelfs riskanter) dan iemand waar alleen maar een stukje lichaam van beschadigd is maar die verder 'normaal' is, en voor veel mensen nogal een drempel om mee om te gaan. Mensen willen iemand waar je normaal tegen kunt praten en waar dan een zinnig antwoord uit terug komt, en de meeste mensen willen ook heel graag geloven dat ze zelf zo iemand zijn.
Toegeven dat dat misschien wel niet het geval is, of zelfs iemand anders dat laten uitzoeken, is een enorm grote horde die stukken moeilijker te nemen is dan even een paar hechtingen laten zetten of een gipsverband laten aanleggen.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:19

Op dit moment rijden we langzaam met de trein over mijn vaste traject. Een 'verdacht' persoon op het spoor. Ik hoop zó dat hulp hier op tijd komt...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:59

Tot een half jaar geleden reed ik weinig met de trein. Nu twee of drie keer per week. En in die korte tijd al zoveel meldingen gezien |(
Vanochtend ook weer, niet op mijn traject, maar zag op de borden weer een melding. Een niet zo voor de hand liggend traject (sprinter) of kan wegens aanrijding met een persoon ook op een ongeluk wijzen?
Ik moest gisteravond dit topic echt even weg leggen want het zit teveel in mijn hoofd en ik krijg er last van.
Misschien ontstip ik daarom. (Twijfel nog want vind het ook interessant)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:00

Een aanrijding met een persoon staat niet automatisch gelijk aan zelfmoord. Gewoon dat er een aanrijding is met een persoon. Kan ook een ongeluk zijn. Ik denk als je de echte cijfers moest weten van hoe vaak dik gebeurt dat het best hallucinant is. Maar dat gaan ze nooit echt doen denk ik. Ze zetten het ook zo weinig in het nieuws om mensen niet op ideeën te brengen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:13

Ik heb misscgien nog wel meer moeite met het idee van zo'n ongeluk

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:29

Ik vind het een heftig topic waar veel mensen het mooi omachrijven zijn of haar gebeurtenis.

Toen ik nog op school zat en geen rijbewijs had ook veel met de trein gereisd. Maar het gelukkig nooit mee gemaakt.

Wel een keer een springer in het dorp gehad en toen ging het verhaal al heel snel de ronde in wie het was etc terwijl zijn ouders nog niet op de hoogte waren. Dat vind ik wel heel erg van social media en heel banketstaaf voor de ouders die het moeten lezen op FB en twitter.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:36

Vorig jaar mei op sloterdijk... ik stapte uit bij de metro en op dat moment kwam de metro richting Gein aangereden en zag zo een man het spoor op lopen... Die klap gaat inderdaad door merg en been en ik ben nog steeds huiverig op stations als een metro of trein aan komt rijden.

Heb in die situatie huilend m'n vader opgebeld en de politie heeft me gelukkig goed ingesproken over dat het niet mijn fout was e.d. heb me wel een tijdje heel rot gevoel + nachtmerries enzo.

Sterkte TS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:42

Nu ik Sloterdijk zie staan..... Toen ik een jaar of 17 was werkte in het restaurantje wat daar zat. Op een gegeven moment kwam er brandweer binnen. Zij kwamen de glazen soort tunnel die boven de hal liep, waar het spoor was, ontdoen van tja....wat eens een menselijk lichaam geweest was, de smeren en spatten zaten echt overal op het glas.
Ik denk dat ik dat wat verdrongen had, het heeft behoorlijk indruk gemaakt toen. Dat was niet heel lang na de andere ervaring.