Briketten van paardenmest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:28

Je moet de mest voor de proefpersing fijngemalen aanleveren. Ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen want ik heb geen Hamermolen. Daarbij 90 liter klinkt veel, maar ik denk dat het minder dan 5 kg pellets is. Ik moet er ruim anderhalf uur voor rijden dus ook
Voor mij is het niet helemaal naast de deur. Ik vind het wel een klap geld hoor. Ik kan dat niet ff zo over de balk gooien voor een “uitprobeersel”

Ze zouden in een kachel moeten kunnen echter gloeien ze wel meer dan ze echt branden dus ik heb gehoord dat je ze wat moet mengen met houtkorrels om het vlammetje aan de gang te houden.

Ik heb zelf geen pelletkachel dus al het geld dat ik investeer is omdat ik van m’n mest af wil. Al het geld dat het kost en de tijd zijn in het voordeel van een ander want ik zelf kan er niks mee dus. We wonen in een rijtjeshuis met een cv ketel op gas.

Ik ga denk ik eerst bokashi een kans geven zodat ik eerst even van m’n mest overschot af ben en er dan nog eens over nadenken. De allergoedkoopste pelletkachels zijn niet zo geschikt dus die van 1100 valt af. Vanaf 4 kw geloof ik kun je nemen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 16:38

Fijngemaakt en ook nog droog klinkt ook voor mij bewerkelijk… En dan denk ik ook nog wat als er nu zand tussen zit bijvoorbeeld, hier staan ze namelijk op zand en als ze op de weide staan zit er misschien ook wel eens wel tussen… Gaat dan heel dat apparaat eraan? Ik krijg hier zoveel vragen door ha ha

Waar sluit je die apparaten trouwens op aan? Of draaien ze vanzelf omdat er tractormotor staat?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 16:55

Sommigen tractor aangedreven en sommigen op (kracht) stroom. En ja daar kwam dus geen fatsoenlijk antwoord op….

tamary

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:47

Tractor zal betekenen door de PTO (power take off) aangedreven, veel machines voor achter de trekker werken net zo.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 15:41

Ik heb vandaag voor het eerst briketten gemaakt.

Afbeelding

Vond het qua hoeveelheid werkt eigenlijk wel meevallen, ben er denk een goed uur mee bezig geweest. Een pers waarbij je er meerdere tegelijk kunt maken klinkt wel interessant. Ik hoop dat ze snel drogen met dit mooie weer en dan uitproberen. Ik heb verse mest uit de weide gebruikt. Dit is een halve grote kruiwagen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 15:56

Ziet er netjes uit, ben benieuwd!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 11:48

Ziet er super uit! Handig om ze op een pallet te drogen. Ik vind het ook echt een zomerklusje. Mest uit de weide is handig want dan zit er nooit strooisel of iets dergelijks tussen. Alleen we denken meestal pas aan de briketten als het winterseizoen is.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:26

@littleroosie: Welke pers gebruik je hiervoor? Ik overweeg ook briketten te gaan maken, maar hoor graag ervaringen mbt de aan te schaffen pers ;)

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 19:56

Schop dit weer even omhoog, welke pers zijn bovenstaande gemaakt? Wij zijn op zoek naar een pers, maar er zijn er zoveel te vinden...

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 09:09

Ik heb toen des tijds de goedkoopste pers via bol.com besteld. Je hebt ook persen waarbij je er 4 tegelijk kunt maken, had liever die gelijk besteld want dan gaat het wel even een stukje sneller.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 21:37

Zit na alle filmpjes en ideeën te denken om een pers te gaan maken met betonplex. Daar gaten in zodat het vocht er uit kan, zo wil ik zelf een pers maken met meerdere briketten in 1 keer in plaats van elke keer maar 1…

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 21:40

Hebben jullie ze al ooit gestookt?
Ons viel het enorm tegen. Weinig warmte veel as.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 22:08

Die van mij liggen nu te drogen,heb ook de goedkoopste pers gekocht als uitprobeersel. Ik hoop dat ze met deze warmte snel drogen en dan gaan we 1 als test even gebruiken!

Het maken ging wel makkelijk, gemiddeld deed ik er per minuut 1 en haalde 30 briketten uit een kruiwagen mest

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:18

Ik volg even..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:22

DuoPenotti schreef:
Hebben jullie ze al ooit gestookt?
Ons viel het enorm tegen. Weinig warmte veel as.

Ja, wij hebben ze gestookt en hadden dezelfde ervaring. Kachel vol as en weinig warmte. Het idee is leuk maar daar blijft het ook bij. Onze laatste briketten zijn op de mesthoop beland ;) .

Het zal vast kunnen werken maar dan moeten de brikketen heel strak en hard geperst worden en dat lukt met de hand echt niet. In geval van nood is het een prima optie.

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 21:45

Waarom eigenlijk briketten? Dat duurt toch echt lang voor die binnenzijde droog genoeg is?
Als je naar volkeren kijkt die bv. koken en verwarmen met mest, maken ze bijna allemaal dunne schijfjes. Cow dung cakes bijvoorbeeld. Kan je leuk de stal mee bekleden :D

https://media.npr.org/assets/img/2016/0 ... 0-c85.webp

Grapje..maar een dun en klein model 'briquet' lijkt me minder energie te vragen voor het persen, en sneller droog te zijn, zeker in ons klimaat.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:33

_O- Haha volkeren
Onze oosterburen (Rusland, Roemenië, Polen en dergelijke).

Maken allemaal grote briketten. Qua opslag handiger en het is maar 1 handeling in je kachel. Er zijn veel filmpjes op YouTube (voornamelijk in het Russisch volgens mij) waar je ze ziet persen.

Allemaal met mooie systemen, metalen of hydraulische persen.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:40

Ik volg ook even deze topic, wij hebben hetzelfde idee, maar begrijp uit de laatste reactie's dat het tegen valt? Werk om te maken, veel as, weinig warmte?
Niet de moeite waard?of heeft iemand nog andere ideeen of ervaringen?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:51

Ik zie dat er op Facebook veel workshops aangeboden worden overal in het land dus dan krijg ik het idee dat het toch best populair is…

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 02:21

Zidore schreef:
Ik zie dat er op Facebook veel workshops aangeboden worden overal in het land dus dan krijg ik het idee dat het toch best populair is…

Het idee is populair. Maar ken je iemand die dit duurzaam doet? Die hier al een paar jaar mee stookt bv?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 07:55

Kuggur schreef:
Zidore schreef:

Het idee is populair. Maar ken je iemand die dit duurzaam doet? Die hier al een paar jaar mee stookt bv?

Precies... ik volg dit nu al een heel aantal jaar, maar zie eigenlijk niemand voorbij komen die dit echt structureel doet. Eerder een leuk uitprobeersel.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:18

Ik ben er ooit mee gestopt het is veel werk.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 19:53

Volgens mij is het in koudere landen populairder… denk dat de luxe van NL de afgelopen jaren met de “lage stookkosten” 1 van de redenen is dat dit soort zaken niet van de grond komen…

Zag laatst een pilot van een boer waarmee gas uit koeienmest gebruikt werd voor 5000 huishoudens, zo sla je 2 vliegen in 1 klap lijkt mij… hopelijk komt hier in NL meer ruimte voor…

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 11:05

Heb het ook gedaan maar vind het geen succes. Ze branden slecht, roken ook behoorlijk. Heb briketten van 2 jaar oud liggen maar doen het ook slecht.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 01:35

Zo jammer, hier nog steeds niets durven ondernemen vanwege de ervaringen… zelfs geen workshop (want ik weet het recept al). Wel vind ik die kleine doe-het-zelf persen die je daar overal ziet sowieso niks lijken… weet niet of als je hardere briketten hebt ze ook beter branden of droog worden maar dat gehannes wat ik tot nu toe met het handmatige werk spreekt me niet echt aan… mechanisch is gelijk een ander uiterste vanwege de enorme kosten dus blijf ik helaas nog in dromenland…