Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:03

Er reageren hier sowieso een aantal mensen waarvan ik hoop dat ze nooit in een dergelijke situatie komen waarin men spaarzaam moet zijn. Dat wordt een hele dobber dan.

Chanel: dan ben je weer aan het rekenen, kan je net zo goed gewoon splitsen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:04

Nee, want het gaat dan niet op de euro. Als ik bijvoorbeeld weet dat mijn hoofdgerecht duurder was, dan leg ik gewoon een bedrag bij. Dan zeg ik dat in plaats van 100 eur bv delen door 4, het 90 euro door 4 delen is.

Maar nogmaals, ik let daar echt niet op dat een ander een duvel gedronken heeft en ik een cola. Ik heb misschien 2 cola's gedronken en hij maar 1 duvel. Of de volgende keer is het andersom.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 07-10-16 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:04

Ayasha schreef:
Er reageren hier sowieso een aantal mensen waarvan ik hoop dat ze nooit in een dergelijke situatie komen waarin men spaarzaam moet zijn. Dat wordt een hele dobber dan.

<SNIP>

Misschien zitten er ook wel mensen dus die heel goed weten hoe het is om spaarzaam te moeten zijn maar die door hard werken of pure mazzel of een combinatie daarvan dat nu niet meer hoeven te zijn?

GabberGill

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:09

Geld hecht ik totaal geen waarde aan. Ik snap wel dat als je per week voor 50 euro kan eten en dergelijke en je gaat een x weg dat je dan niet uitgebreid kan doen en dus niet in de kosten van een ander wilt delen.

Ik zeg eerlijk dat mijn betaalactie's afhangen van de personen waarmee ik op pad ben.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:15

In Canada en Amerika vragen ze gewoon netjes of de rekening apart moet als je met een groepje komt.
Maar wij doen meestal gewoon delen door het aantal personen. Al heeft de een duurder gegeten dan de ander.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:18

Nu hebben ook kennissen die daar beginnen van te profiteren, dus als we met hun gaan eten, is het wel betalen voor elk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:18

Cowboy55 schreef:
Ayasha schreef:

<SNIP>

Misschien zitten er ook wel mensen dus die heel goed weten hoe het is om spaarzaam te moeten zijn maar die door hard werken of pure mazzel of een combinatie daarvan dat nu niet meer hoeven te zijn?

En dan moeten ze ineens alle empathie verliezen voor mensen die die mazzel nog niet gehad hebben/niet hebben?
Hard werken is niet altijd een optie. :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:23

chanel1985 schreef:
Nu hebben ook kennissen die daar beginnen van te profiteren, dus als we met hun gaan eten, is het wel betalen voor elk.

Dat bedoel ik. Je weet prima met wie je wel en geen rekening splitst.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:28

chanel1985 schreef:
Ja, en men moet dan maar op je mooie ogen betrouwen dat het juist is?

Vetrouwen als uitgangspunt is prima hoor :) De meeste mensen willen daarin best eerlijk zijn. (Zie opnieuw de zelfscan-kassa's: mensen doen dat overwegend gewoon behoorlijk trouw.)
Zorg dat je kassasysteem gewoon een running total bijhoudt zodat je ziet wat er al is afgerekend en wat er nog moet, en ga uit van de goede wil van je klanten ipv te denken dat je alles moet micromanagen omdat ze er anders misbruik van maken.

https://decorrespondent.nl/2723/de-zege ... 7-153278d7

Mijn idee is dus: het is overduidelijk dat grote groepen manieren willen hebben om deelrekeningen te kunnen betalen. Dus zoek je naar manieren om daar zoveel mogelijk aan tegemoet te komen - dat is het uitgangspunt, dat is wat klantgerichtheid en gastrvrijheid inhouden. Vervolgens kijk je naar verschillende manieren om dat te doen, en bekijk je de diverse opties en hun voor- en nadelen. De technologie is nu zo ver dat het op allerlei manieren best te verbeteren zou moeten zijn...

Alleen maar redenen bedenken waarom het niet kan en de klanten zich aan moeten passen aan de beperkingen en onwil van het horecabedrijf lijkt me gewoon echt de verkeerde houding.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:29

Over het algemeen delen we het door het aantal mensen. Tenzij er echt extreme verschillen in zitten (bijv. iemand neemt alleen een voorgerecht of er zit een enorme zuiper bij..maar in mijn vriendengroep is dit erg schaars.)

Dit geven we echter wel op voorhand aan bij elkaar. Want ik heb vooral geen zin in 'achteraf gedoe' dat het soort ongemakkelijk word om dat 1 er van uit ging dat we het 'gewoon zouden delen' en de ander per sé zijn ding gepast wilde betalen.

Voorschieten ben ik niet zo'n voorstander van bij een aantal mensen, want dan weet ik dat ik nog weken achter m'n geld zit aan te jagen.

GabberGill schreef:
Ik zeg eerlijk dat mijn betaalactie's afhangen van de personen waarmee ik op pad ben.

chanel1985 schreef:

Dit inderdaad :')

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:59

Ayasha schreef:
En dan moeten ze ineens alle empathie verliezen voor mensen die die mazzel nog niet gehad hebben/niet hebben?

Leuke draai aan de discussie. +:)+ Misschien moet je de politiek in.

Ayasha schreef:
Hard werken is niet altijd een optie. :)

Hard werken (binnen je mogelijkheden) is altijd een optie. Het levert de een alleen minder op dan de ander.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:05

Je mogelijkheden kunnen dusdanig beperkt zijn dat het geen optie is. :)

Ik ben te eerlijk voor de politiek. :+

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:12

chanel1985 schreef:
Dat is al iets anders, als bij een grote groep alles moet uitgespit worden wie wat gedronken heeft, de flessen wijn en/ of fris nog gaan delen, ben je wel wat meer tijd kwijt.

Dan kan je nog zeggen dat de mensen het zelf doen, maar de tijd van er op vertrouwen dat het juist is, is ook voorbij.
Dus hoe dan ook moet het nagerekend worden.

Ze hoeven er toch niet naast te staan. Hier is de rekening. Ik kom over 5/10/vul in minuten terug.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:14

Ik ga regelmatig op een groepsreis mee, en dan eten we regelmatig gezamelijk.
Er wordt meestal een pot gemaakt voor de lunches, want dat ontloopt elkaar niet zoveel.
En voor het avondeten betaalt iedereen apart.
Ik drink geen alcohol en ben geen grote eter, dus ik wil ook geen 2 of 3 weken meebetalen aan degenen die wel wijntjes en voorgerechten plus toetjes nemen. En, ik denk dat de meesten van hen het ook niet eerlijk zouden vinden als hun duurdere maaltijden door mij gesponsord worden.
Dit levert nooit problemen op bij betalen.

En voor de horeca mensen die zeggen dat apart betalen te veel gedoe is: in Griekenland, China, Dubai, Nieuw-Zeeland en Ecuador kan het wel.
Laatst bijgewerkt door Dammie op 07-10-16 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:15

Het hangt er bij mij helemaal vanaf hoe mijn situatie is, als ik geld zat heb dan ben ik ook niet zuunig, dus dan doen we indd ieder 50/50 ofzo. Maar momenteel zit ik echt heeeeeel karig, dus ja, dan ben ik heel bewust bezig met de goedkopere dingen uitzoeken op de kaart om het binnen de perken te houden. Maar zelf nu doe ik ook vaak om en om, dus ik betaal de ene keer, vriendin de andere keer. Heb gelukkig ook een hoop hele lieve mensen om me heen die me op iets trakteren, maar daar wil ik ook geen misbruik van maken, dus met een vriendin heb ik de regeling dat ik elke week 5 euro overmaak en dat zij dan de rekening oppakt als we iets gaan doen. Dat is voor mij te behappen qua bedrag en over een heel jaar gezien heb ik haar dan toch 300 euro betaald en dat dekt dan die etentjes en uitjes wel weer :j.

Trouwens, allemaal apart betalen vind ik wel wat onzinnig, wij doen het meestal in een groep zo dat 1 iemand de rekening oppakt en de rest rekent onderling uit wat ze kwijt zijn en geeft dat cash of maakt het over.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:44

Ik ben de laatste die krenterig doet over geld. Maar ik vind dat splitten over het x aantal personen ook niks. Ik krijg bij een gewoon klein (vegetarisch) gerecht nog niet eens de helft op en drink max 2 drankjes en als andere mensen dan 3 gangen bestellen of vleesschotels en mijn kosten zouden dan 15 euro zijn en die van de anderen 30 of 40 vind ik dat absurd als dat regelmatig zou zijn. Nu komt het hier nooit voor want ik ga enkel met m'n beste vriendin uit eten of dagjes uit en dan betaald de een en kijken we achteraf wat de ander ongeveer terug krijgt of de ene keer betaald zij en de andere keer ik. En met m'n vriend ga ik soms buitenshuis eten of dagjes uit en 3 van de 4 keer betaald hij en die andere keer ( als ik heel snel met m'n pasje klaar sta om te betalen ;) ) mag ik betalen. Nu is het zo dat hij behoorlijk netjes verdient en thuis woont en ik op mezelf woon, en hij vaak bij mij is, en studente ben en hij vind dat het hoort dat hij betaald.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:55

Hier betaal ik vaak alleen voor mezelf maar dat is omdat de meeste restaurants als je zegt apart te willen betalen je dus de rekening geven alleen voor jezelf. Prima hoor, maar ik wil ook best 50/50 splitten. Dan ligt het er wel aan met wie ik ben. Als ik mensen niet goed ken of juist erg goedkoop/weinig genuttigd heb in tegenstelling tot de rest wil ik enkel voor mezelf betalen. Ook als ik juist het duurst was. Als ik met goede vrienden ben doen we vaak 50/50 of gewoon om de beurt(ik vandaag, jij volgende week ofzo).

Overigens ga ik nooit met grote groepen eten. Meestal maar met twee. Als we met meerdere gaan eten we meestal thuis en dan gooien we gewoon wat geld bij elkaar.
Laatst bijgewerkt door Equisync op 07-10-16 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:56

Ik kom eigenlijk nooit in een situatie dat ik met grote groepen moet delen...
Als ik uit eten ga is het met mijn beste vriendin en anders met familie.
En in die gevallen is het eigenlijk nooit een probleem.
Bij beste vriendin betaal ik en wordt de rekening gewoon door de helft gedaan wat achteraf dan wordt geregeld.
Het komt ook voor dat zij niet mag betalen van mij, ze is werkeloos en moet nog op de centen letten.

Bij familie komen we er ook altijd uit, meestal betaald mijn broer en dan kijken we achteraf of we nog bij moeten leggen of niet.

Zelf ben ik niet rijk maar ik kan het mij veroorloven af en toe lekker uit eten te gaan zonder na te moeten denken .

Ik denk ook dat het echt afhangt van het gezelschap dus.
Ik ga niet voor "vreemde' of vage kennissen betalen maar nogmaals ik kom nooit in dergelijke situaties.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:53

little_birdy schreef:
AmyII schreef:
maar ik ben behoorlijk allergisch voor het splitgedoe.
Gewoon het bedrag gedeeld door het aantal eters

dus bij deze dit is het antwoord van het topic.

effe serieus wie ben jij om te bepalen dat een ander maar meer moet betalen omdat zijn kennis of vriend meer en duurder eet ?

ik vind dat dat meer zegt over degene die er zo allergies voor zijn dan over degene die niet wil splitten.

jij bent dus van mening dat die ene goede vriend / vriendin maar lekker niet mee mag uit eten omdat degene het niet kan betalen als ze de rekening moet splitten ?
degene maar lekker uit de vrienden groep zetten dan want jij hebt niet genoeg geld om met ons om te gaan?

daar komt het uiteindelijk wel op neer :)

klein voorbeeld.
ik was uit eten in dld met een griep kennissen en mijn vriend.
in een vlees restaurant.
ik als vegetariër een menu van 15 euro.
De rest vleesch am stein alla 27.50
en allen flinke bierdrinkers.
die zeiden toch echt zelf al direct dat ik daar niet aan nee hoefde te betalen.

Maar ik begrijp dat als ik met jou was dat jij dan het gezeik zou vinden en er op zou staan dat ik die 20 ? 30 euro maar extra in moet leggen voor de rest ?

Jeetje, je hoeft niet zo aangebrand te reageren, in mijn voorbeeld eronder noem ik namelijk dat ik de sjaak was om voor andermans Ben en Jerry's te betalen, en gezeik kreeg toen ik er wat van zei. Maar dat wordt voor het gemak even niet gequote :') ;).

Als iemand gelijk wil verdelen prima maar dat doe ik alleen met een bepaalde vriendengroep omdat ik weet dat iedereen in die groep voor een ongeveer gelijk bedrag besteed.
Als er hele grote verschillen komen dan juist ieder zijn eigen deel betalen, omdat ik weiger extra te gaan betalen omdat iemand van mening is dat diegene een 6gangen menu MOET hebben. Dat is lekker makkelijk op andermans rekening eten namelijk...
Nu komt bovenstaande weinig voor, maar ik ken inderdaad (helaas) mensen die het erom doen.

Edit: ik zie net dat ik het bericht van gister niet volledig heb afgemaakt, bij deze mijn reactie op Birdy en een aanvulling op mijn vorig bericht.

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:14

Hier word de rekening gewoon bij de kassa gesplit en dit lijkt geen probleem te zijn (ook niet voor het personeel, die apparaten kunnen dat tegenwoordig heel gemakkelijk en snel). En ik vind ook dat als ik voor een goedkoper gerecht ga, en ik enkel een colaatje drink, ik niet hoef te betalen voor jouw 3 wijntjes en een duur gerecht. Gelukkig verschil ik hierin niet van mijn vriendinnen dus dit is ook nooit een issue :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:39

Amaris schreef:
En hoe vinden de restaurantmedewerkers die een hekel hebben aan aparte betalers dat we het dan zouden moeten doen?

Wij verzamelen dan met die 6 man, lopen even langs de pin en gaan dàn naar het restaurant.
Vroeger kon je niet allemaal apart pinnen, snap niet waarom dat nu dan ineens een must is.

Amaris schreef:
Naaahhh ipv denken 'moeten die allemaal apart betalen' zou de horeca moeten denken 'fijn, een grote betalende groep'.

En daarbij: je laat toch gewoon zo'n mobiel pin-apparaat rond gaan aan tafel, hoeveel tijd kost dat nou. Bedrag intypen, ding aan klant geven, betalen, klaar. Waar heb je het over... een seconde of 25 per betaling?

Ik heb liever de hele zaak vol zitten met 2'tjes en 4'tjes :D

Hoeveel tijd kost dat nou? Bedrag intypen, akkoord gaan, apparaat aan gast geven, pin intypen, wachten op akkoord, bon printen voor de gast, bon printen voor eigen portemonnee, bedrag van de rekening afhalen, rekening resetten dan pas kunnen we door. Even voor de duidelijkheid, voor kleine tafels is dit uiteraard geen probleem. Maar wij hebben echt regelmatig groepen van 15-30 man die dan tot op de cola na hun eigen verbruik af willen rekenen (dus dan komt uitsplitsen vd producten er nog bij) op een zaterdagavond om 20.00/21.00 uur... En dàt vind ik wel een probleem, omdat die speling er gewoon niet is!

xJitskee schreef:
Ik snap persoonlijk niet waarom het in andere branches wel verwacht wordt en kan, maar in de horeca niet. Ik betaal toch net zo goed voor het product en de service die ik afneem?

In de supermarkt kan vaak iemand van vakkenvullen, deli, kaas, brood etc een extra kassa openen. Daarnaast is er ook veel meer begrip om daar in de rij te gaan staan wachten, dat zal je in een restaurant niet snel krijgen. In de horeca loopt er gewoon 1 iemand een wijk en die serveert drankjes, neemt bestellingen op, ruimt tafels af, dekt tafels in en rekent af. Op het moment dat iedereen (grote groepen) dus apart af wil rekenen, ligt heel die wijk (en al die taken) stil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:52

Maar dan leg je het probleem weer bij de klant doubtless, dan zou er iemand op de kassa gezet moeten worden om ervoor te zorgen dat mensen kunnen betalen zoals zij wensen. En geloof me, begrip om in de rij staan is ook ver te zoeken.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:55

Maar je gaat niet naar een supermarkt in een ander dorp als je lang moet wachten ;) Dat 'pik' je wel.

Ik ben het ermee eens dat er een systeem moet komen om dit mogelijk te maken, maar dat is voor veel gelegenheden nu gewoon nog geen optie/niet beschikbaar. En daar is in de praktijk heel weinig begrip voor.

Als andere tafels er niet moeilijk over zouden doen dat zij een kwartier moeten wachten, dan had het mij niet uitgemaakt. Maar ook van die kant is er weinig/geen begrip ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:56

hier verschilt het enorm met welk gezelschap we waar uit eten zijn :) meestal leid dat niet tot problemen.

In USa heb ik recent bij een restaurant gegeten waarbij er een soort tablet op tafel stond waarmee je kon bestellen (hoefde niet trouwens, was een optie)
Daarmee kon je ook afrekenen. Daar werd de optie "Split the check" als keuze gegeven. Kon ieder onder zijn nummertje hangen wat hij/zij gegeten had plus het percentage fooi dat hij/zij wilde geven, creditcard door apparaatje en klaar. Geen personeel voor nodig :)

http://www.ziosk.com/ dit systeem hadden ze staan. Super handig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:03

Doubtless schreef:
Maar je gaat niet naar een supermarkt in een ander dorp als je lang moet wachten ;) Dat 'pik' je wel.

Ik ben het ermee eens dat er een systeem moet komen om dit mogelijk te maken, maar dat is voor veel gelegenheden nu gewoon nog geen optie/niet beschikbaar. En daar is in de praktijk heel weinig begrip voor.

Als andere tafels er niet moeilijk over zouden doen dat zij een kwartier moeten wachten, dan had het mij niet uitgemaakt. Maar ook van die kant is er weinig/geen begrip ;)

Ooh geloof me, mensen gaan als ze lang moeten wachten de volgende keer gewoon naar een andere supermarkt. Punt is dat onderbezetting in de horeca wel geaccepteerd wordt en we daardoor maar moeten slikken dat we niet kunnen betalen zoals we zouden willen. Moesten ze in andere branches eens doen, dan ben je je klanten ook gewoon kwijt. Klantvriendelijkheid en flexibiliteit wordt gewoon gevraagd, maar wordt amper geboden. Ik weet hier in de buurt welgeteld twee echt goede restaurants te noemen, de rest kom ik door de slechte service gewoon niet meer, en dan ben ik echt niet iemand die zeurt of (te) hoge verwachtingen heeft.