Als mannelijk persoon heb ik eigenlijk niets te zoeken in dit typische damestopic, maar er moet me wel iets van het hart. Een klein caveat: ik heb geen 13 pagina's bijgelezen.
Je hoort allerwegen van alles over verschillen tussen mannen en vrouwen. "Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus." Recent onderzoek trekt dat toch wel in twijfel. Er zijn geen significante verschillen tussen de hersenen van mannen en vrouwen. Ze hebben over het algemeen wel een andere hormoonhuishouding, maar mannen als vrouwen hebben allebei zowel oestrogeen (het "vrouwelijke" hormoon) en testosteron (het "mannelijke" hormoon), en nog heel veel andere stofjes. Dat mannen en vrouwen anders doen, is dus voor het overgrote deel een kwestie van cultuurnormen.
De rare dingen die jullie ondervinden, hebben te maken met het huishouden: de was doet zich niet vanzelf, dingen worden niet opgeruimd etc. Is het niet zo dat bij velen van jullie het huishouden nog steeds de taak van de vrouw is? Doen jullie mannen structureel iets in huis? Als de was bij jullie thuis jouw terrein is, dan gaat hij natuurlijk naar jou toe als hij een schone onderbroek moet hebben. Wie nooit wast, gaat dat echt niet voor één keer uit zichzelf doen. Zelfde met die schaar: als jij 49 van de 50 keer degene bent die die la opendoet, dan komt het niet in hem op dat er een systeem in de indeling zit.
Vind je dat vervelend, dan moet je dat vanaf dag één dat je samenwoont afspreken. Misschien hebben sommige van jullie mannen dat van huis uit niet meegekregen, zijn ze gewend dat de vrouw binnenshuis alles doet. Maar als je niet wilt leven zoals in 1956, dan moet je soms met gewoontes breken.
Overigens doe ik in huis alles zelf. Logisch, want ik ben vrijgezel. Maar toch, er is geen vrouw die mij vertelt dat ik moet wassen, strijken, afwassen, stofzuigen en opruimen (mijn moeder komt maar eens in de zoveel maanden langs

) en ik doe het wel. Zo zie je maar, huishoud-mentaliteit heeft niets te maken met een verschil tussen man en vrouw en alles met de omstandigheden waarin je zit.