Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Huertecilla schreef:Callisto04 schreef:Het onderscheid is voor mij vooral belangrijk omdat sommigen hier vinden dat de wetgever zich met bepaalde zaken bemoeit etc.
Verdiep je er svp nog wat verder in.
Het leven met meer partners ALS IN HUWELIJK is verboden.
Dat in de praktijk op het moment alleen een wettelijk huwelijk wordt aangepakt verandert daar niets aan.
Het behoeft slechts een kleine verandering in politiek klimaat en HOPPA je wordt gestraft want je BENT ook nu strafbaar.
Inmiddels is samenlevingscontracten tussen meer personen als in huwelijk ook niet meer rimpelloos mogelijk.
Er is aan de Minister van Justitie een brief getuurd om ook informele polyamore huwelijken aan te pakken. De wet geeft die mogelijkheid.
Dus nee, helemaal geen vrijheid blijheid als iedere betrokken volwassene er zelf voor kiest.
Je moet voor die vrijheid onder de radar blijven.
Ennh Callisto, discrimiatie is bij wet verboden. Hoe kan dan de Staat zelf discrimineren tussen relatievormen. Belastingvoordelen geven is maar 1 voorbeeld met strafbaar aan de andere kant. De wortel en de stok mbt private keuze.
Een voorbeeld van hoe de kerk en andere belangen zich via de wet bemoeien met wat een private zaak is.
Callisto04 schreef:Ik zie nergens iets dat tegenspreekt dat meerdere personen een samenlevingscontract kunnen aangaan. Verder (dit komt wel uit België)
Citaat:Dat gehuwden of wettelijk samenwonenden een bepaalde vorm van voordelen (maar ook nadelen!) genieten is zeker zo, de meest voorkomende samenlevingsvormen regelen is makkelijker en realistischer dan elke vorm van samenleven te gaan inbedden in de fiscaliteit bijvoorbeeld. Trouwens, beeld je maar eens in dat er belastingvoordelen verbonden zijn bij het afsluiten van samenlevingscontracten met een onbeperkt aantal partners. Schijnhuwelijke zijn nu al een moeilijk te beoordelen zaak, wat als er meerdere huwelijken (of voordelen opleverende samenlevingsvormen) mogelijk zijn?
Callisto04 schreef:Als je als partner elkaar vrij laat, waarom dan wel een wettelijk kader daarvoor eisen?
Huertecilla schreef:Callisto04 schreef:Ik zie nergens iets dat tegenspreekt dat meerdere personen een samenlevingscontract kunnen aangaan. Verder (dit komt wel uit België)
In NL is er wel degelijk bezwaar gekomen na een dergelijk defacto huwelijk van een man met twee bi vrouwen.
Ook is er zoals ik al schreef druk op de Min.vanJustitie om informele polygamie/polyamorie aan te pakken.Citaat:Dat gehuwden of wettelijk samenwonenden een bepaalde vorm van voordelen (maar ook nadelen!) genieten is zeker zo, de meest voorkomende samenlevingsvormen regelen is makkelijker en realistischer dan elke vorm van samenleven te gaan inbedden in de fiscaliteit bijvoorbeeld. Trouwens, beeld je maar eens in dat er belastingvoordelen verbonden zijn bij het afsluiten van samenlevingscontracten met een onbeperkt aantal partners. Schijnhuwelijke zijn nu al een moeilijk te beoordelen zaak, wat als er meerdere huwelijken (of voordelen opleverende samenlevingsvormen) mogelijk zijn?
Schaf dus alle geneuzel en daarmee de rechtsongelijkheid tussen verschillende relatievormen gewoon af![]()
KLAAR!![]()
Ik vind principieel dat de Staat gewoon GEEN ENKELE positie in deze hoort in te nemen omdat het een volstrekt private zaak is:
1. Het erfgedoe zou niet meer dan een jurische vastlegging bij de notaris hoeven te zijn.
2. Wat iemand religieus wil doen; brandt er maar wierook of een kaarsje bij zoals je wil.Callisto04 schreef:Als je als partner elkaar vrij laat, waarom dan wel een wettelijk kader daarvoor eisen?
Er hoort imo gewoon geen wettelijk kader te ZIJN.
Ik zie gewoon het nut van de rol van de Staat niet. Die rechtsongelijkheid is alleen maar manipulatie van gedrag en imo ontwettige discriminatie op basis van een relatiestatus welke puur privaat is.
Callisto04 schreef:ik denk dat de meerderheid van de bevolking daar ook achter staat
fleurtjeuh schreef:Callisto04 schreef:Vrije wil is niet meetbaar. Als ik morgen 5 vrouwen mag huwen, hoe gaat bepaald worden dat dit door alle betrokkenen in vrije wil is gebeurd?
Hoe meet je dat dan in een normaal huwelijk?
Volgens mij zit daar geen verschil in.
fleurtjeuh schreef:Callisto04 schreef:Vrije wil is niet meetbaar. Als ik morgen 5 vrouwen mag huwen, hoe gaat bepaald worden dat dit door alle betrokkenen in vrije wil is gebeurd?
Callisto04 schreef:Je kan volgens mij niet enerzijds stellen dat een bepaald stelsel geen bestaansgrond heeft en er tegelijkertijd jaloers op zijn.
Maanoogje schreef:Precies. Ik snap dat de staat geloven wil weren waarin sektes kunnen ontstaan, maar die hebben we ook al. Ik als kleinkind van mijn oma vind het ook vreselijk dat ze haar 3 zoons (incl mijn vader) niet volledig kan onterfen, ook al hebben die al meer dan 10 jaar (en voor de broers van mijn vader is dit meer dan 30 jaar) totaal niet naar haar omkijken en geen contact meer met haar willen. Dit moest ze oplossen met giften aan mij en mijm broertje, waar vervolgens veel belasting af wordt gehaald. Overigens kun je dus op die manier je familie evengoed "onterfen", omdat er nu vrijwel niets meer te halen valt. Maar toch behoorlijk naar als ze vorig jaar voor alles geregeld was was overleden, en wat zich dan kinderen moeten noemen van haar vrolijk met haar vermogen wegrennen. Ze wordt niet behandeld als moeder, dus zou ze het recht moeten hebben haar kinderen te onterfen.
Geryon schreef:Nou, niet vrijwillig.. heel veel mensen gaan vreemd maar willen geen open relatie is mijn ervaring, vooral niet omdat ze dan zelf hun vriendin/vriend ook moeten delen. De mensen waarvan ik weet dat die wél een open relatie willen, hebben daarom expres geen relatie of hebben al een open relatie.
Ik praat graag met mensen over dit soort dingen vandaar dat ik het van veel mensen weet
Huertecilla schreef:Inderdaad.
Dat meet je bij een sexclusief monogaam huwelijk evenmin.
Sterker nog, het veelvuldige vreemdgaan is eerder een meetresultat dat dit niet zo vrijwillig is![]()
En van de wettelijke klemmen en voetangels over wettelijk vaderschap tijdens zo'n huwelijk weet nagenoeg geen man, anders zouden ze dat niet vrij willen![]()
Nee, dat polygaam strafbare is opleggen van een vermeend hogere moraal onder het mom dat de derde en meer tegen uitbuiting en onderwerping beschermd moet worden.Callisto04 schreef:Je kan volgens mij niet enerzijds stellen dat een bepaald stelsel geen bestaansgrond heeft en er tegelijkertijd jaloers op zijn.
Je voegt onbegrip en sprong naar conclusie samen.
Mijn punt is dat de Staat zich er niet zou moeten bemoeien en wanneer er zo nodig iets geregeld moet worden dit dan voor alle relatievormen gelijk zou moeten gelden.
De huidige situatie is morele manipulatie en een rechtsongelijkheid. Allemaal voor een model wat niet werkt; modaal 5-7 jaat houdbaar is en daarbij nog in hoog % overspel kent.
Het model van in overleg goed overdacht meer houden van in openheid en eerlijkheid zou dan niet deugen omdat de vrijwilligheid niet meetbaar is?
Welnu het wel erkende model is meetbaar niet duurzaam.
Callisto04 schreef:Je stelt zelf dat mensen de consequenties van keuzes verkeerd inschatten, maar wil wel meer vrijheid (staat mag er zich niet mee bemoeien). Dat is voor mij het belangrijkste punt. Dat dit leidt tot nog slechtere keuzes
Huertecilla schreef:Geryon schreef:Nou, niet vrijwillig.. heel veel mensen gaan vreemd maar willen geen open relatie is mijn ervaring, vooral niet omdat ze dan zelf hun vriendin/vriend ook moeten delen. De mensen waarvan ik weet dat die wél een open relatie willen, hebben daarom expres geen relatie of hebben al een open relatie.
Ik praat graag met mensen over dit soort dingen vandaar dat ik het van veel mensen weet
Vrijwillig bedrog??
Niet door de bedrogene dan toch!
Ah, je bedoelt dat beide partners vreemdgaan![]()
In evenwicht bedrog; vrijwillig hypocriet![]()
KIjk, imo zijn daadwerkelijk sexclusief monogaam gelukkig met elkaar en alle vormen van in goed overleg eerlijk en open poly gelijkwaardig.
Huwelijk met bedrog en door omstandihgheden ongelukkig niet scheiden zijn ... euhm... hoe zal ik dat respectvol benoemen...; suboptimaal. Helaas is dat enorme groep.
xbelieveitx schreef:Ik ben monogaam en verwacht van mijn vriend hetzelfde☺️
Callisto04 schreef:De gemiddelde duur van het huwelijk bij echtscheidingen is in België ruim 16 jaar. Dat is dus de duurtijd enkel in de groep die niet gehuwd blijft! Een gemiddelde duurtijd van 5-7 jaar is dus compleet onmogelijk.
xbelieveitx schreef:Ik ben monogaam en verwacht van mijn vriend hetzelfde☺️
elenaMM77 schreef:het totale percentage huwelijken dat uiteindelijk leidt tot een echtscheiding ergens in het leven is ...
In België is dit zelfs 71%..
Huertecilla schreef:elenaMM77 schreef:het totale percentage huwelijken dat uiteindelijk leidt tot een echtscheiding ergens in het leven is ...
en binnen dat huwelijk gaat hoeveel % vreemd???
Kortom een meetbaar niet zo geweldig model.
Imo omdat er doorgaans helemaal geen eigen keuze aan ten grondslag ligt omdat het de deafault is.
Dat itt een keuze voor 'poly' welke tegen de conventies in genomen wordt.
In mijn persoonlijke situatie hebben mijn lieven bepaald tegenwind vanuit hun sociale omgeving. Volop afwijzing.
Hun keuze MOET dus wel heel sterk op eigen keuze gebaseerd zijn.
Huertecilla schreef:elenaMM77 schreef:het totale percentage huwelijken dat uiteindelijk leidt tot een echtscheiding ergens in het leven is ...
en binnen dat huwelijk gaat hoeveel % vreemd???
Kortom een meetbaar niet zo geweldig model.
Imo omdat er doorgaans helemaal geen eigen keuze aan ten grondslag ligt omdat het de deafault is.
Dat itt een keuze voor 'poly' welke tegen de conventies in genomen wordt.
In mijn persoonlijke situatie hebben mijn lieven bepaald tegenwind vanuit hun sociale omgeving. Volop afwijzing.
Hun keuze MOET dus wel heel sterk op eigen keuze gebaseerd zijn.