Sigarettenrook van de buren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 08:22

Cer schreef:
Wat zitten er een intolerante mensen tussen hier zeg, ik verbaas me er echt over :oo "mijn terrein, mijn huis ik doe wat ik wil"...

En ook intolerante mensen als als in: "Sigaretterook waaaaaah, vuurkorf waaaaaah, dieselgeur waaaaaah, muziek bij de buren waaaaaah, schreeeuwende kinderen waaaaah, katten waaaaaaah" neem ik aan?

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 08:27

Wat mij in dit topic zo onderhand het meest begint te storen is dat veel ex rokers zich inmiddels blijkbaar zo verheven voelen over hen die nog wel roken! In plaats van blij te zijn dat het je gelukt is om jezelf te bevrijden van de verslaving geven jullie af op een groep mensen waartoe jullie zelf ooit toe behoorden.
En dat niet alleen, jullie willen hen zelfs verbieden om te roken! Daar is een woord voor,HYPOCRIET!
Jullie zijn blijkbaar ook vergeten hoe moeilijk het was om te stoppen (de lucky few daargelaten) en dat het je pas lukte om te stoppen toen je er zelf klaar voor was.
Het is mij gelukt om te stoppen maar mijn man is het tot op heden nog niet gelukt, onze woonkamer en de rest van het huis zijn rookvrije zone's maar hij en rokende vrienden en familieleden mogen in de keuken roken met de afzuigkap aan. En weet je? ik ga er vaak gezellig bijzitten want ik kan, in tegenstelling tot veel mede ex-rokers, de zon wel in het water zien schijnen!
Ik heb altijd gezegd dat ik, mocht ik in een zure ex-roker veranderen, meteen zelf weer zou gaan roken! dus ik waak er voor dat dat niet gaat gebeuren!
Stoppen met roken lukt je pas als je er zelf klaar voor bent om te stoppen, het is jouw beslissing!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 08:29

Repelsteel: Inderdaad, t is niet omdat jij zo verslaafd was, dat je het niet kan laten om een sigaret aan te steken naast een kind, dat iedereen dat is. Mijn vriend zal dat nooit niet doen.

Het is ook niet zo dat jij een eikpunt bent, dat als jij kan stoppen, dat iedereen kan.

Ik heb 15 maanden geleden een kind gekregen, maar ik ben mijn tolerantie niet verloren daarmee, niet rokers en niet naar niet-rokers.

Ik ben ook het stadium voorbij dat ik mijn tong in het keelgat van mijn vriend stop, dus nee ik heb totaal geen last van zijn roken.
Zou ik liever hebben dat hij zou stoppen? Natuurlijk, maar het moet zijn keus zijn en door zo intolerant als jij te zijn, zal ik het stoppen zeker niet stimuleren bij hem.

Heb ook de indruk dat de ex rokers, het meest intolerant zijn van allemaal.

Superpony: Mijn vader is in de laatste stadium van copd ( longemfyseem) et zuurstof en al. Dus ik weet waarover ik praat. Dat is de reden waarom ik ook nog nooit een sigaret heb aangeraakt.
Desalnietemin, rookt mijn vriend wel, maar past die zich wel aan, zal dan ook niet roken in het bijzijn van mijn vader. Ook niet in het bijzijn van ons kind.
Hij rookt buiten. We waren overtijd op een bbq, en dan is hij aan de andere kant van de tuin gaan roken. Wat wij wel zeggen, dat hij zijn best doet om zich aan te passen, maar dat er ook wat tolerantie van de andere kant moet komen.
Het is geen eenrichtingsverkeer. Wij hebben nu geen tuin, maar als we dat hadden, zou hij ook achter in de tuin gaan roken. Desnoods bouwen we een klein afdakje. Maar niemand moet afkomen met een een uurschema, van wanneer hij mag roken, dat is er een klein beetje veel over.

Woofy: Daar ga ik helemaal in mee. Mijn tante heeft meer dan 40 jaar gerookt, tegen de 2 pakjes. Is er met veel moeite vanaf gekomen, maar ze heeft geen enkel probleem mee dat andere roken.
Soms denk ik dat ex rokers die daar niet tegen kunnen, jaloers zijn en het eigenlijk moeilijk hebben, waardoor ze alles projecteren op een andere roker.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 16-09-16 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 08:31

Cowboy55 schreef:
Cer schreef:
Wat zitten er een intolerante mensen tussen hier zeg, ik verbaas me er echt over :oo "mijn terrein, mijn huis ik doe wat ik wil"...

En ook intolerante mensen als als in: "Sigaretterook waaaaaah, vuurkorf waaaaaah, dieselgeur waaaaaah, muziek bij de buren waaaaaah, schreeeuwende kinderen waaaaah, katten waaaaaaah" neem ik aan?

Nee, dat ligt eraan hoe men dat doet... want alles wat jij noemt kan wel degelijk overlast veroorzaken, en mensen die dat niet zo zien, denken meestal alleen aan zichzelf :j

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 08:38

Ik ben een gelegenheidsroker. Heb dus zéér zeker geen antipathie tegen roken. Toch kan ik het echt smerig vinden als ik bijvoorbeeld in een lift in stap waar iemand net uitgestapt is en een sigaret heeft gerookt. Ook op straat loop ik liever niet achter iemand die rookt, mijn dochter heeft er zelfs buiten gewoon last van met haar longen. Ik kan me dus goed voorstellen dat het echt niet fijn is als je continue in de rook van je buren zit. Helaas is het wel hun eigen huis en zal er weinig tegen te doen zijn.

Ik vind het trouwens geen vergelijking met overlast van herrie/harde muziek of andere overlast. Daar dien je in een woonwijk gewoon rekening mee te houden. Zou wat zijn als in een rijtje van 20 woningen iedereen in de tuin zijn muziek keihard aanzet.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 16-09-16 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 08:40

Tyrcanol schreef:
Ojee denk dat je een horde rokers over je heen krijgt nu...

Zelf zou ik het verschrikkelijk vinden .. heb zelf enorme astma waardoor ik het niet eens vol zou houden. En ja dat ruik je ontzettend snel. Ik ruik het op de fiets al als er iemand in een voorbij rijdende auto zit te roken :')

Hier hetzelfde verhaal en inderdaad ook mega gevoelig voor de geur, ik ruik het al van meters afstand.

In mijn studententijd woonde ik boven een café, waar na de nieuwe regelgeving pal onder mijn kamer de rookruimte werd gemaakt (grachtenpand uit 1800 zonder isolatie), vreselijk!!
Ik kon er natuurlijk niks van zeggen, dus op den duur ben ik zelf verhuisd. Als één van m'n buren nu rookt doe ik de deur/ het raam dicht. Denk dat er in jouw geval ook niks anders op zit dan zelf de situatie te veranderen helaas.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 08:54

Cer schreef:
Cowboy55 schreef:

Nee, dat ligt eraan hoe men dat doet... want alles wat jij noemt kan wel degelijk overlast veroorzaken, en mensen die dat niet zo zien, denken meestal alleen aan zichzelf :j

Mijn punt was dat er mensen zijn die mogelijk overlast veroorzaken en daar niet mee lijken te zitten, maar dat er ook mensen lijken te zijn die er een dagtaak van maken om elke menselijkerwijs mogelijke vorm van (potentiele) overlast op te sporen en er een drama van te maken. Als de eerste groep intolerant is, dan is die tweede groep dat ook.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:15

Cowboy55 schreef:
Mijn punt was dat er mensen zijn die mogelijk overlast veroorzaken en daar niet mee lijken te zitten, maar dat er ook mensen lijken te zijn die er een dagtaak van maken om elke menselijkerwijs mogelijke vorm van (potentiele) overlast op te sporen en er een drama van te maken. Als de eerste groep intolerant is, dan is die tweede groep dat ook.

Overigens benoem ik geen 'hele groep', laat ik dat even voorop stellen..

En ja, die twee groepen zijn er :j Daar draaien rechtsbijstandsverzekeringen bijvoorbeeld op. Rijdende rechter etc.... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:18

Hoezo was ik erger verslaafd of hield ik geen rekening met een kind?
Zo'n beetje alle rokers vinden dat ze op een terras buiten mogen roken, ik lees hier niet anders.
Dan gaan de niet-rokers toch binnen zitten wordt er dan beweerd. Want de rokers moeten zichzelf al opofferen en buiten gaan zitten/staan. Dat is de enige plek waar het nog mag.
Ik was niets anders dan de gemiddelde roker. Ik durf alleen toe te geven hoe sociaal dat was.
Ik heb hier nog niemand horen zeggen dat ze op een terras niet zullen roken omdat ze rekening houden met de niet-rokers die daar dan last van kunnen ondervinden dus ga alsjeblieft niet lopen beweren dat ik erger was dan een ander.
Over hypocriet gesproken!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:38

Anoniem schreef:
Zo'n beetje alle rokers vinden dat ze op een terras buiten mogen roken, ik lees hier niet anders.
Dan gaan de niet-rokers toch binnen zitten wordt er dan beweerd. Want de rokers moeten zichzelf al opofferen en buiten gaan zitten/staan. Dat is de enige plek waar het nog mag.
Ik was niets anders dan de gemiddelde roker. Ik durf alleen toe te geven hoe sociaal dat was.
Ik heb hier nog niemand horen zeggen dat ze op een terras niet zullen roken omdat ze rekening houden met de niet-rokers die daar dan last van kunnen ondervinden dus ga alsjeblieft niet lopen beweren dat ik erger was dan een ander.

Nou ja, mijn vriendenkring waar er best veel in roken, doen dat niet gelukkig... blijkbaar zijn we de uitzondering.
En niet een uurtje zonder sigaret kunnen en dan uiteindelijk vinden 'dat je m verdient hebt'.. nee dat heb ik nooit gehad gelukkig. Ook niet de behoefte om tussen etensgangen door te gaan roken, althans, niet perse. Of tijdens een langdurige autorit met een niet-roker, rookte ik gewoon niet.
Dus nee, ik herken mezelf, en andere rokers die ik ken, zeker niet in jouw verhaal.. gelukkig :j
Ik zei ook tegen nietrokende vrienden vanuit mezelf al 'oh ik ga even anders staan, je staat in mn rook, sorry'..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:40

Nou bij deze misschien de eerste roker in het topic die afgelopen week op een terrasje geen sigaret heeft opgestoken omdat er allemaal niet rokers zaten.
Moet eerlijk bekennen dat ik het in eerste instantie niet leuk vond maar m'n drankje smaakte er niet minder om.

Het gezelschap bij mij aan tafel was blij met mijn niet rook actie....blijkt dat zij het eigenlijk ook onprettig vinden maar durfde dit niet te zeggen......

Het gekke is dat ik na verloop van tijd die sigaret niet echt miste....heb me erop ingesteld en dan kan het blijkbaar wel.

Heb mezelf voorgenomen om dit vaker te gaan doen...niet alleen voor de niet rokers op het terras maar ook voor mijzelf. Beetje minderen is misschien wel een goede start om helemaal te stoppen hihi.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:44

cissie schreef:
Nou bij deze misschien de eerste roker in het topic die afgelopen week op een terrasje geen sigaret heeft opgestoken omdat er allemaal niet rokers zaten.

Daar zijn er dus meer van :j

NB; ik lees dat er gesproken wordt over 'gemiddelde' roker.. ja daar kan dat uiteraard wel voor gelden, excuus :j

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:48

Cer schreef:
cissie schreef:

Daar zijn er dus meer van :j

Zeker...mijn echtgenoot bijvoorbeeld die rookt gewoon NIET als er veel of alleen maar niet rokers zijn.
Pas als het terras bijna leeg is steekt hij er eentje op...

...en zoals je zegt zo zijn er meer!.

Ben gisteren kort in gesprek gegaan met onze niet rokende buurman en zijn puber kinderen.
Om te vragen of ze hinder ondervinden van mijn/ons gerook in de tuin...
Stond er eigenlijk niet zo bij stil totdat ik alle reacties las in dit topic....

Hij keek me lachend aan tijdens het gesprek...met de wedervraag waar komt dit zo ineens vandaan? We wonen al jaren naast elkaar en al tijd rook je....tja daar had ik eigenlijk geen antwoord op.
Behalve dat ik me nooit realiseerde dat het overlast zou kunnen veroorzaken.

Gelukkig vertelde hij dat hij en zijn gezin er geen last van hebben ook ook nooit hebben gehad.
Laatst bijgewerkt door cissie op 16-09-16 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:54

Allereerst, ik heb niet alle reacties doorgelezen. Mijn antwoord is puur gericht op de openingspost en mijn mening.

Zijn je buren echte kettingrokers? Of steken ze een paar keer per dag eentje op? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de rook zo in je huis blijft hangen. Zeker niet als je gewoon de ramen tegen elkaar open hebt. Dan waait het door en is de lucht ook vrij vlot weer je huis uit.
Ik begrijp echt heel goed dat je het vervelend vind als jullie lekker in de tuin zitten en de buren dan even uitgebreid gaan staan roken, rooklucht kan enorm op je luchtwegen slaan.
Maar, zolang er buiten gewoon nog gerookt mag worden(en persoonlijk hoop ik dat dit nog heel lang zo blijft), doe je hier weinig aan. Het is het goed recht van je buren om buiten te roken en ik denk dat jij je daar bij neer zult moeten leggen, hoe vervelend dit ook is.
Ik denk zelfs dat als je de irritatie los laat, het allemaal een stuk minder vervelend is.

Ik rook zelf niet, nooit gedaan ook. Maar ik werk wel in horeca, waar het gros van mijn collega's rookt en veel van mijn vrienden roken ook. Eigenlijk ben ik altijd de enige niet-roker. Ik heb daar geen problemen mee, zolang het niet hoost van de regen of het -10 vriest, loop ik vaak even mee naar buiten als zij een rookpauze hebben. Niet omdat het moet, maar omdat ik dat gezellig vind.
Er wordt bij mij in huis ook wel eens gerookt als ik vrienden op bezoek heb(zij willen met alle liefde ook buiten roken hoor, maar dat vind ik niet nodig) en als daarna even mijn ramen tegen elkaar open zet, ruik je dat binnen no-time niet meer(daarom vind ik het ook bijzonder dat jij in huis ook zo extreem veel last houdt).
Al mijn vrienden roken niet tijdens het eten en als ik met een roker in de auto zit, wordt er eerst gevraagd of het een probleem is dat ze roken. Nee hoor, zolang er dan maar even een raampje open gezet worden.

Ik als niet-roker ben blij dat er op het terras gewoon nog gerookt mag worden en dat men in hun eigen tuin nog gewoon mag roken. Waarom? Het zou heel veel gezelligheid wegnemen, niet alleen omdat iedereen dan maar buiten het terras moet gaan roken. Maar ook omdat ik vind dat men nog een eigen keuze moet hebben of ze wel of niet roken/drinken/ed, niet alles hoeft bepaald te worden.
Daarnaast zou het de complete horeca stuk maken(maargoed, dat is een totaal andere discussie, niet relevant voor dit topic).

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:56

2 mogelijkheden kn geval van TS:

- een hutje op de hei wonen. In een woonwijk kan je er van uit gaan dat er altijd wel een vorm van overlast is. Of dit nou de katten van de buren zijn, schreeuwende kinderen of sigarettenrook, je woont dicht op elkaar dus er zijn irritaties. Ik woon in een benedenwoning en hoor mijn bovenburen niezen (nou niest hij ook wel absurd hard xD ) waardoor ik wakker word als ik overdag slaap (nachtdiensten) . Ga ik dan maar zeggen dat hij niet meer mag niezen? Of alleen op zolder mag niezen?

- of.... Let it go! Let it goooo!!!! (Elsa stem)

superpony

Re: Sigarettenrook van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:20

Wat een oordeel over niet rokers zeg. Hypocriet omdat je gestopt bent? Dat slaat werkelijk nergens op.

Door aan te geven dat je ex roker bent, zeg je alleen dat je niet wist dat het stonk en vervelend was, maar zelf dus ook deed. Als je daar dus verandering in hebt gebracht, ben je absoluut niet hypocriet.

Rokers mogen van mij roken, maar je kan er gewoon netjes mee omgaan. Een hele groep doet dat.

Je hebt mensen met wie je staat te praten en het gewoon in je gezicht uitblazen, dat vind ik aso. Mensen die gewoon zeggen; ik sta buiten, dus ik heb schijt aan iedereen. Je loopt ziekenhuis uit en stapt in een walm, terwijl de rookplek met bankjes 5 meter verderop is. Met nette asbakken etc. Hoezo wordt er dan geen rekening met rokers gehouden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:36

Cer schreef:
[naam] schreef:

Nou ja, mijn vriendenkring waar er best veel in roken, doen dat niet gelukkig... blijkbaar zijn we de uitzondering.
En niet een uurtje zonder sigaret kunnen en dan uiteindelijk vinden 'dat je m verdient hebt'.. nee dat heb ik nooit gehad gelukkig. Ook niet de behoefte om tussen etensgangen door te gaan roken, althans, niet perse. Of tijdens een langdurige autorit met een niet-roker, rookte ik gewoon niet.
Dus nee, ik herken mezelf, en andere rokers die ik ken, zeker niet in jouw verhaal.. gelukkig :j
Ik zei ook tegen nietrokende vrienden vanuit mezelf al 'oh ik ga even anders staan, je staat in mn rook, sorry'..

Ik had een uur gewandeld. Vanuit huis naar bussloo bijna een uur rijden, daarna ruim een uur rond bussloo gewandeld, dan even warme choco drinken en een sigaret roken en weer naar huis rijden. Dus ik had wel iets langer niet gerookt want ik rookte nooit in de auto's

Ook zoiets raars... Niet roken in de auto. Geen viezigheid van sigaretten en rookstank in de auto willen hebben maar wel je longen en lichaam ermee vol zuigen. Die auto is toch veel minder belangrijk dan je lichaam?

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:36

Het is niet hypocriet dat je gestopt bent, dat is juist klasse! Maar nu die groep mensen veroordelen waar je ooit zelf toe behoorde..dat is hypocriet!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:40

Anoniem schreef:
Ik had een uur gewandeld. Vanuit huis naar bussloo bijna een uur rijden, daarna ruim een uur rond bussloo gewandeld, dan even warme choco drinken en een sigaret roken en weer naar huis rijden. Dus ik had wel iets langer niet gerookt want ik rookte nooit in de auto's

ik weet niet zo goed wat je hiermee wil zeggen -O-

Citaat:
Ook zoiets raars... Niet roken in de auto. Geen viezigheid van sigaretten en rookstank in de auto willen hebben maar wel je longen en lichaam ermee vol zuigen. Die auto is toch veel minder belangrijk dan je lichaam?

Dat is dan iets wat je nu tegen jezelf zegt? Of zeg je het als antwoord ergens anders op?
Ik kan dit even niet volgen, sorry.

En roken, ja het is echt gorigheid, ik ben helemaal voor het opleggen van restricties. Het is echt slecht voor je gezondheid, net zoals er meer dingen zijn die slecht zijn voor je gezondheid trouwens!
Maar roken is dan, volgens mij, wel het enige, of 1 van de weinige slechte verslavingen die zo smerig zijn. Of zie ik iets over het hoofd?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:13

Cer schreef:
Maar roken is dan, volgens mij, wel het enige, of 1 van de weinige slechte verslavingen die zo smerig zijn. Of zie ik iets over het hoofd?

Nou als iemand echt een drankprobleem heeft dan is de adem ook niet al te fris.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:19

Als die drankadem zo sterk is dat je buren het ruiken, dan is het niet best met je hoor!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:25

Is het een dusdanig ding in jullie leven dat jullie ervoor zouden verhuizen? Zo ja, verhuis naar een lekker plekkie waar je bv naast elkaar woont ipv boven elkaar en liefst ook nog op een hoekwoning. minder kans op rokende buren naast je loungeset.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:27

Cer schreef:
[naam] schreef:

ik weet niet zo goed wat je hiermee wil zeggen -O-

Citaat:

Dat is dan iets wat je nu tegen jezelf zegt? Of zeg je het als antwoord ergens anders op?
Ik kan dit even niet volgen, sorry.

En roken, ja het is echt gorigheid, ik ben helemaal voor het opleggen van restricties. Het is echt slecht voor je gezondheid, net zoals er meer dingen zijn die slecht zijn voor je gezondheid trouwens!

Je zei "en dan een uurtje niet zonder sigaret kunnen en dan vinden dat je hem verdient hebt". Dat klopt niet, ik kon wel langer zonder sigaret.
Maar je gaat met een doel op zo'n terras zitten.
Je gaat vaak met een bepaald vooruitzicht iets doen zoals een lange wandeling met de honden maken en dan aan het einde van die wandeling een drankje met een sigaret op een terras. Daar kijk je dan naar uit.

Dat van die auto is algemeen bedoelt.
Hoeveel mensen vinden het wel zonde om in hun auto te roken maar niet zonde van hun longen en lichaam.
Ik ken er een heleboel.

Heb trouwens nog nooit meegemaakt dat er op een terras niet gerookt werd vanwege de aanwezigheid van mijn kleine zoontje.
Om over pretparken vol kinderen maar niet te spreken, daar worden de brandende sigaretten bijna achteloos in hun gezichtjes gedrukt omdat rokers op drukke dagen gewoon in de drukke stroming lopen te roken en hun hand met sigaret op ooghoogte van kleine kinderen hangt. Je ziet het op mainstreet in ponypark slagharen in de vakantie iedere paar meter gebeuren.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:37

repelsteel, dat vind ik als roker knap associaal.

ik ben mij er ter dege van bewust dat ik rook, dat er rook afkomt en waar ik sta.

Ja ik rook ook rustig in de efteling.. Maar niet in wachtrijen, want hoe je het ook wend of keert je rookt dan je medemens uit. Ik rook ook niet tijdens het wandelen door het park als ik niet helemaal op het kantje kan lopen (kleine moeite, je weet allang welke richting je rook op waait, dus op dat kantje lopen en er is niets aan de hand).

daarnaast loop ik met mijn sigaret naar binnen gericht.. normaal is tussen wijs en middelvinger filter aan je handpalm kant, peuk aan de rug zijde.. Als ik loop, waar dan ook met mijn peuk (of het nu in de stad is, of in een pretpark, of een 'leeg stadspark). dan heb ik het filter aan de rugzijde van mijn hand, de brande peuk aan de palm zijde en mijn hand er half omheen gesloten.

ja dan rent er wel eens een kind tegen mij aan, tikt het brandende tipje tegen mijn handpalm of duim. In reactie gooi je dan automatisch je hand omhoog.. kind heel, kleding heel, en peuk out of harms way..

zo moeilijk is het allemaal niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:53

DatBenIkNou schreef:
Als die drankadem zo sterk is dat je buren het ruiken, dan is het niet best met je hoor!
:')