Leven tussen twee werelden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Envoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 17:11

Ik ga vanavond de confrontatie met hem aan.

Enkele dingen spoken door mijn hoofd:
- de angst voor zijn ouders is groter dan zijn liefde voor mij
- ik ben nog niet goed genoeg om zijn vrouw te zijn
- dat ik het tijdelijke Hollandse hapje ben en hij wegrent met een Irakeese vrouw..

En dat ik pas vertrouwen mag hebben als hij voor onze liefde kiest, wat hij nu niet doet.

Allemaal dingen die vanavond aan bot komen.
Ik kan dit ook niet meer, al die onzekerheid en het verdriet dat ik met niemand hier kan delen. Misschien dat ik daarom dit topic maakte

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:14

TS, is jouw vriend werkelijk het grootste slachtoffer in deze situatie?
Waarom verdedig je hem zo fel terwijl je tegelijkertijd twijfelt aan zijn intenties inzake jullie relatie?
Hetgeen ook weer blijkt uit je laatste reactie ...

Succes met het gesprek, niet terugkrabbelen hoor!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:19

Envoler schreef:
Palmera schreef:
Ik vind het heel verontrustend hoe een Nederlandse vrouw, dingen als verliefd zijn en wat daarbij hoort, óók samen heerlijk vrijen, ineens als "zonde" gaat zien.
Heb jij met vroegere vrienden nooit genoten van juist dat heerlijke aspect van het samen zijn? Waarom gooi je dat ineens over boord en noem je het een zonde?

Ik weet hier niet echt een antwoord op.
Ik weet dat kussen en gemeenschap enzo een zonde is en niet mag voor je trouwen binnen de islam, maar dat is voor Katholieken hetzelfde, streng dan.. Seks voor het huwelijk is daar ook een no-go

Klopt. Ook bij Katholieken mag sex voor het huwelijk niet. Het ve3rschil is dat die geen eerwraak en dat soort narigheid hebben als je toch de fout zou zijn ingegaan.Je hoeft alleen maar te gaan biechten en alles is vergeven.Moet je die man nu perse hebben, er zijn zat leuke mannen op de wereld hoor,ook katholieke die een stuk geschikter zijn......

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:27

Envoler schreef:

- dat ik het tijdelijke Hollandse hapje ben en hij wegrent met een Irakeese vrouw..

En dat ik pas vertrouwen mag hebben als hij voor onze liefde kiest, wat hij nu niet doet.

Ik kan dit ook niet meer, al die onzekerheid en het verdriet dat ik met niemand hier kan delen. Misschien dat ik daarom dit topic maakte

Succes! Wie weet is het voor hem ook even een wakeupcall en komt ie met het idee om het morgen aan zn ouders te vertellen. Hoe dan ook t komt altijd goed, met of zonder vent.

Envoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 17:30

OsMo schreef:
Ik heb zo´n beetje het hele topic door gelezen en ik zou wel graag een ding willen benoemen waarin de meesten voor bij gaan.

(vanuit mijn ervaring bij het vluchtelingewerk)

In veel islam culturen is de familie band erg groot, je familie is alles wat je hebt en waar je op kunt terug vallen. Zo heel raar vind ik het niet dat deze gozer TS nog niet heeft voorgesteld.
Voor hem kan het betekenen dat de familie hem verstoot.
Zeker als er sprake is van uithuwelijken laat al zien hoe ouderwets de ouders zijn van TS haar vriend.
Ook herken ik wel de onvrede van de vriend van TS over mannelijke vrienden en uitgaan.
Dit is ook herkenbaar voor de cultuur, het is niet passend binnen de cultuur dat een getrouwde vrouw nog uitgaat zonder haar man of mannelijke vrienden heeft.
Dit heeft niets met de persoon zelf te maken die zelf een steekje los heeft, dat is iets wat hij heeft mee gekregen van uit zijn opvoeding.
De vriend van TS komt op mij over als een man die veel gebruiken vanuit zijn cultuur eigen heeft gemaakt maar niet heel streng is in bijvoorbeeld het dragen van een hoofddoek.
In deze cultuur die op sommige vlakken echt niet veel verschild met andere culturen is het schaamte gevoel ook groot wanneer 1 van de kinderen niet volgt wat de normen binnen hun cultuur aangeven.
Dan is dat een schande voor de familie. Eerwraak is geen onbekend fenomeen.

Het zal dus best moeilijk zijn voor TS om geaccepteerd worden als buitenstaander. Ook al zal zij volledig bekeren tot Islam.

Beste TS als jou vriend daadwerkelijk van jou houdt dan zal hij ook voor jou kiezen. Op dit moment kan hij die keuze schijnbaar nog niet maken.
Voor jou belangrijk om er achter te komen of hij de waarheid spreekt over zijn familie.
Zijn zij echt zo streng als hij doet voorkomen of zegt hij dit alleen omdat hij jou wel makkelijk vind als vriendin maar hij dus idd die commitment niet wil aan gaan met jou?

Dit dus en daar heb ik zelf voor gekozen! :j

Envoler

Re: Leven tussen twee werelden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 17:37

Ik heb hem via de telefoon al een beetje geconfronteerd en zou mijn bericht graag delen met iemand hier, iemand die ik mag pben?

(Voor ik mensen over me heen krijg omdat ik hem een bericht heb gestuurd, ook via die weg communiceren we, soms is het heel fijn omdat hij nu even na gaat denken over wat ik heb gezegd en daar straks rustig met mij over verder kan communiceren wanneer we elkaar zien.)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:38

Je mag mij rustig pb en maar ik weet niet hoe onbevangen ik er tegen over sta, succes

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:40

Je mag mij ook pb'en. Misschien dat het oplucht.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:41

Envoler schreef:

-O- |o :?

Nee klopt, jij bent gewoon niet goed genoeg en jij moet je volledig aanpassen aan zijn eisen en wensen om ook maar in de buurt te komen van enigszins een in zijn ogen waardige vrouw te worden.

oja, ik zou niet meer reageren, sorrie :x

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:42

PB maar hoor

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:46

Envoler schreef:
Ik heb hem via de telefoon al een beetje geconfronteerd en zou mijn bericht graag delen met iemand hier, iemand die ik mag pben?

(Voor ik mensen over me heen krijg omdat ik hem een bericht heb gestuurd, ook via die weg communiceren we, soms is het heel fijn omdat hij nu even na gaat denken over wat ik heb gezegd en daar straks rustig met mij over verder kan communiceren wanneer we elkaar zien.)

je mag mij pben lieve ts.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:46

Mijn PB staat open

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:47

Stuur mij gerust een PB! :j Ik ben erg benieuwd wat hij zegt. En soms is een appje inderdaad fijner, dan kan je langer nadenken over een antwoord en is het minder emotioneel!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:48

Mijn pb staat ook open

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:49

Pb maar, ben net klaar met het topic door te lezen

Envoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 17:50

Ik heb een aantal pb gestuurd :) bedankt !

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:52

Ts, blijf trouw aan jezelf.
Religie kan verrijkend en bevrijdend zijn , maar ook beknotten/ mensen klein maken.

Envoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 17:54

senna21 schreef:
Ts, blijf trouw aan jezelf.
Religie kan verrijkend en bevrijdend zijn , maar ook beknotten/ mensen klein maken.

Dankjewel, ik volg mijn hart en hoop op die manier het juiste pad te bewandelen

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:05

Envoler schreef:

Wat vervelend dat je je zo voelt. Maar alle 3 de bovengenoemde dingen zijn toch redenen om verder te gaan met je leven zonder deze man. Althans, als mijn vriend/man mij dit gevoel zou geven was ik allang weg :) dit verdien je niet, leef!

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:15

Wauw... ik schrik hiervan TS! Ik deel dit met je omdat ik je wil laten weten dat het ook anders kan. Mijn vriend komt ook uit Irak, op zijn 3e hier gekomen en ik heb echt de meest relaxte schoonouders ooit. Zijn ouders zijn heel vrij, moeder is wel moslima maar dat is gewoon voor haarzelf, haar man doet vrij weinig met geloof en heefte en hekel aan hoofddoekjes (haha)

Ik ben vanaf dag 1 met open armen ontvangen en mocht zelfs direct blijven slapen. Er is geen dag gepraat over dat ik geen Iraakse ben of Moslim (ik ben zelf Nederlands met Italiaanse ouders, katholiek) We zijn inmiddels al 5 jaar samen en we wonen samen. Hij is trouwens super modern en Hollands wat dat betreft. We doen beide helemaal niks met het geloof en zijn heel gelukkig! Hij is overigens net klaar met HBO en nu 25 jaar oud. Er wordt nooit druk gegeven over trouwen of kinderen.

Als hij ineens van mij verwacht dat ik moslim zou worden, zou ik bij hem weggaan. Dat weet hij ook al vanaf dag 1 omdat ik toen nog weleens twijfelde aan of dat echt zo zou zijn. Maar na bijna 6 jaar kan ik wel stellen dat we beide niet geloven en dit ons het gelukkigst maakt!

Mijn ouders hadden wel moeite met hem, want ja... ik bracht een Irakees thuis! Hallo? Moest ik dan ook een hoofddoek? En het was zo'n gevaarlijk land en vrouwen werden daar anders behandeld... Mijn moeder was echt bang voor het idee. Dat heeft een paar keer geduurd en nu is mijn familie super close met hem en ben ik close met zijn familie.

Ik wil je niet lekker maken hoor maar ik wilde dit toch even kwijt omdat ik sommige mensen zie reageren alsof het altijd zo gaat bij mensen van deze afkomst. Het kan ook anders, echt! Het zal niet veel voorkomen maar het kan echt.

Wat betreft de TS: kijk uit en blijf vooral in jezelf geloven.. Als je moslima wilt worden ben je daar vrij in maar doe het niet voor hem. Hij zal steeds meer van je verwachten en dat kun je straks misschien niet waarmaken. Hij zal uiteindelijk toch de stap moeten maken naar zijn ouders, doet hij dat niet... dan zegt dat misschien ook wel iets over zijn karakter. Hij moet met jou verder, niet met zijn ouders. Als jij de liefde van zijn leven bent dan moet dat opgelost kunnen worden. Niemand kan jullie dwingen om te trouwen.

Denk goed na, blijf realistisch en blijf hem confronteren. Alleen dan weet je precies hoe hij erin staat!

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:24

Irakezen zijn inderdaad in de regel heel modern. Een vriendin van mijn man is Irakees, woont in Erbril, komt 2 a 3 keer per jaar een paar weken naar Nederland waar ze ook een huis heeft.

hele leuke, ontzettend westerse vrouw, niks, nooit, never niet een hoofddoek OOK in Irak niet. Cultuur is belangrijk, maar absoluut niet verbiedend, gebiedend of belemmerend.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:39

Je mag altijd een Pb sturen weet alleen niet of je er wat aan hebt ;)

Envoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 18:43

Harvey1 schreef:
Wauw... ik schrik hiervan TS! Ik deel dit met je omdat ik je wil laten weten dat het ook anders kan. Mijn vriend komt ook uit Irak, op zijn 3e hier gekomen en ik heb echt de meest relaxte schoonouders ooit. Zijn ouders zijn heel vrij, moeder is wel moslima maar dat is gewoon voor haarzelf, haar man doet vrij weinig met geloof en heefte en hekel aan hoofddoekjes (haha)

Ik ben vanaf dag 1 met open armen ontvangen en mocht zelfs direct blijven slapen. Er is geen dag gepraat over dat ik geen Iraakse ben of Moslim (ik ben zelf Nederlands met Italiaanse ouders, katholiek) We zijn inmiddels al 5 jaar samen en we wonen samen. Hij is trouwens super modern en Hollands wat dat betreft. We doen beide helemaal niks met het geloof en zijn heel gelukkig! Hij is overigens net klaar met HBO en nu 25 jaar oud. Er wordt nooit druk gegeven over trouwen of kinderen.

Als hij ineens van mij verwacht dat ik moslim zou worden, zou ik bij hem weggaan. Dat weet hij ook al vanaf dag 1 omdat ik toen nog weleens twijfelde aan of dat echt zo zou zijn. Maar na bijna 6 jaar kan ik wel stellen dat we beide niet geloven en dit ons het gelukkigst maakt!

Mijn ouders hadden wel moeite met hem, want ja... ik bracht een Irakees thuis! Hallo? Moest ik dan ook een hoofddoek? En het was zo'n gevaarlijk land en vrouwen werden daar anders behandeld... Mijn moeder was echt bang voor het idee. Dat heeft een paar keer geduurd en nu is mijn familie super close met hem en ben ik close met zijn familie.

Ik wil je niet lekker maken hoor maar ik wilde dit toch even kwijt omdat ik sommige mensen zie reageren alsof het altijd zo gaat bij mensen van deze afkomst. Het kan ook anders, echt! Het zal niet veel voorkomen maar het kan echt.

Wat betreft de TS: kijk uit en blijf vooral in jezelf geloven.. Als je moslima wilt worden ben je daar vrij in maar doe het niet voor hem. Hij zal steeds meer van je verwachten en dat kun je straks misschien niet waarmaken. Hij zal uiteindelijk toch de stap moeten maken naar zijn ouders, doet hij dat niet... dan zegt dat misschien ook wel iets over zijn karakter. Hij moet met jou verder, niet met zijn ouders. Als jij de liefde van zijn leven bent dan moet dat opgelost kunnen worden. Niemand kan jullie dwingen om te trouwen.

Denk goed na, blijf realistisch en blijf hem confronteren. Alleen dan weet je precies hoe hij erin staat!

Wat een mooi verhaal.
Zal nooit het mijne worden, geloof is (naar horen van) wel iets heel groots bij de ouders. Zijn ook al naar mekka geweest en bezig met uithuwelijken enzovoort.
Hopelijk komt bij mij toch alles goed

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:47

Heel goed dat je het gesprek aangaat!
Je bent oud (en ik hoop) wijs genoeg om zelf te bepalen wat je wel en niet wilt doen voor hem, daar ga ik dan ook niet over oordelen. Wel ben ik het met de meeste eens dat je of voorgesteld moet worden aan zijn ouders, of dat het einde relatie is. Als hij echt met je verder wil, dan gaat hij alles op alles zetten om je zsm voor te stellen (binnen nu en een week!) want dit heeft al veel te lang geduurd.
Als hij niet met je verder wil, zal hij weer excuses gaan verzinnen (die voor jou levensecht zullen zijn) om je niet voor te hoeven stellen. Op dat punt zou ik er een streep onder trekken, want dan wordt je vroeg of laat toch wel aan de kant gezet.
Wie weet loop je nu wel de liefde van je leven mis omdat je in een 'halve' relatie zit , dat zou jammer zijn.
Mocht het nog nodig zijn mag je mij pb sturen

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:50

Ts, je mag mij ook altijd een PB sturen!