Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
verootjoo schreef:melanie0906 schreef:Ja mijn vriend en ik geven eigenlijk altijd fooi! Ik heb zowel in de bediening gewerkt en nu werken wij bijde als kok en draaien dagen van 12 uur en langer 5 dagen in de week en weten hoe heftig het is. Ook vind ik een goede gastvrouw wel heel belangrijk! Hoe slecht het eten ook is een goede gastvrouw of man zorgt er voor dat je toch met een tevreden gevoel weg gaat. Al is het eten nog zo geweldig als je een chagrijn aan je tafel hebt staan verpest het alsnog je hele avond. Ik vind dat een goede avond ook een fooi verdient! Want het is een heel zwaar beroep.
Brandweerman is een zwaarder beroep en veelal nog vrijwillig ook
Amburtjoz schreef:Ik geef bijna nooit fooi omdat in de meeste restaurants waar ik kom 'gewoon het werk gedaan' wordt 'zoals het zou moeten'. Met de slechte (sorry, de meeste restaurants waar ik kom daar zijn weinig goede woorden over te schrijven, zeker als je alleen maar een borreltje op het terras komt drinken) bediening van tegenwoordig ben ik dan ook niet bereid extra te geven. Echt goede service maak ik weinig meer mee, maar dat maakt wel dat ik bereid ben een goede fooi te geven bij een restaurant waar wél een stapje harder gelopen wordt voor de gast.
Isapaardje schreef:Ik heb ooit mijn betaalde baan opgezegd om alleen nog maar vrijwilligerswerk te gaan doen. Dat was dus niet om er financieel beter van te worden, maar enkel en alleen voor de waardering van mijn werk (wat in mijn betaalde baan ver te zoeken was).
Nu sta ik wel eens op een markt, jam en honing aan de man of vrouw te brengen. Uiteraard vriendelijk richting klant (anders verkoop je echt niets) en ben ik blij als we voor onze stichting een goede omzet hebben gedraaid. Ik heb aan het eind van de dag financieel nog geen 10 cent er aan over gehouden, hooguit een potje honing, maar zelfs dat niet altijd als we goed verkopen.
En toch heb ik dan een fijne dag gehad.
Dus ja, voor mij is geld minder belangrijk en ik kijk er ook anders naar. Voor mij is een fooi van 3 euro eigenlijk best veel (hele pot jam), maar nu ik hier zo meelees besef ik dat het voor de serveerster die werkt voor de fooi, een zielig beetje geld is.
Resistance schreef:Amburtjoz schreef:Ik geef bijna nooit fooi omdat in de meeste restaurants waar ik kom 'gewoon het werk gedaan' wordt 'zoals het zou moeten'. Met de slechte (sorry, de meeste restaurants waar ik kom daar zijn weinig goede woorden over te schrijven, zeker als je alleen maar een borreltje op het terras komt drinken) bediening van tegenwoordig ben ik dan ook niet bereid extra te geven. Echt goede service maak ik weinig meer mee, maar dat maakt wel dat ik bereid ben een goede fooi te geven bij een restaurant waar wél een stapje harder gelopen wordt voor de gast.
Maar als je daar dan zo'n slechte ervaring had, waarom ga je er dan nog heen?
Daarmee bedoel ik: om die rekening uberhaupt te krijgen. Niet ongebruikelijk dat je daar een kwartier op zit te wachten. Heel apart. Als ik er twee keer om gevraagd heb ga ik maar opstaan, jas aan doen etc en goh... ineens komt er toch iemand aanrennen met een rekening. Die ik dan dus exact voldoe zonder fooi. Mars schreef:Overigens is het soms al lastig zat om je rekening gewoon te betalenDaarmee bedoel ik: om die rekening uberhaupt te krijgen. Niet ongebruikelijk dat je daar een kwartier op zit te wachten. Heel apart. Als ik er twee keer om gevraagd heb ga ik maar opstaan, jas aan doen etc en goh... ineens komt er toch iemand aanrennen met een rekening. Die ik dan dus exact voldoe zonder fooi.
elenaMM77 schreef:ik vind het vergelijk ook altijd wat vergezocht..
vergeet niet dat een verpleegster een heel behoorlijk loon heeft,
zelfs op hun minimum..
serveerster gemiddeld volwassene:
Startsalaris zonder ervaring ongeveer € 1.200 bruto per maand.
Gemiddeld salaris ongeveer € 1.750 bruto per maand.
Salaris met meer dan tien jaar ervaring ongeveer € 2.400 bruto per maand.
een mbo verpleegkundige verdiend gemiddeld al 1750 euro per maand in het laatste jaar van de opleiding. een beginnend verpleegkundige zit op 1760 gemiddeld en dat loopt op tot ongeveer 3000 euro exclusief vakantiegeld en eindejaar (maar dat zal voor de serveerster ook gelden).
misschien dat daarom een verpleegster net zo blij is met een glimlach en een koekje
terwijl de serveerster blij is met de glimlach, maar nog blijer als het salaris wat wordt aangevuld.
eigenlijk pas na tien jaar kom je in een redelijk normaal salaris terecht.
het is zeker niet verplicht om te geven.. doe het vooral niet als je vind dat ze meer dan zat krijgen voor wat ze doen.. Ik vind dat ze wel een extraatje verdienen voor het geren en gevlieg de hele dag.
zou het loon overeenkomstig zijn in mijn ogen, dan zou ik waarschijnlijk minder of geen fooi geven.. maar in Nederland vind ik het niet echt overeenkomstig.
En ik geef verpleging ook rustig een taart voor bij de koffie als ik vertrek. Een verpleegkundige mag meestal geen individuele cadeaus aannemen, maar voor de afdeling rustig.. hoor regelmatig over taart, of een tijdschriftenpakket voor in de pauzes of een ander leuk aardigheidje.. Nu kun je zeggen, dat is geen fooi, want het is geen geld en het komt niet bij iedere patient.. neuh, maar voor het bedrag van een taart, kun je heel wat keren fooi geven op een terras natuurlijk
dus de twee zijn niet helemaal te vergelijken.
dan vind ik het nog eerder te vergelijken met een boerenknecht, zwaar werk en nog lager betaald (boer zelf heeft nog 'vermogen' in de bakstenen en levende have zitten.. de boerenknecht zal nauwelijks kunnen sparen).. Maar daar heb je geen particuliere klanten.. De boerderijen die tevens een theetuin of proeverij aan huis hebben krijgen ook hun fooien wel.
Ayasha schreef:
[/quote]Resistance schreef:Amburtjoz schreef:Ik geef bijna nooit fooi omdat in de meeste restaurants waar ik kom 'gewoon het werk gedaan' wordt 'zoals het zou moeten'. Met de slechte (sorry, de meeste restaurants waar ik kom daar zijn weinig goede woorden over te schrijven, zeker als je alleen maar een borreltje op het terras komt drinken) bediening van tegenwoordig ben ik dan ook niet bereid extra te geven. Echt goede service maak ik weinig meer mee, maar dat maakt wel dat ik bereid ben een goede fooi te geven bij een restaurant waar wél een stapje harder gelopen wordt voor de gast.
Maar als je daar dan zo'n slechte ervaring had, waarom ga je er dan nog heen?
En over het begrip "fooi voor iets extra's, korting als het niet goed is": als er iets misgaat (vergeten in te voeren, etc) bieden wij altijd een rondje van het huis aan. Ook als het eten niet naar wens is wordt altijd aangeboden of de gasten een nieuwe portie willen. Eventueel krijgen ze het dessert gratis.
Maar dan heb je ook deze gevallen: het laatst had ik gasten die echt al jaren vaste klant waren. Na een paar happen constateerde de man uit het stel dat zijn groente wat taai was en het eten te koud. Mijn collega heeft toen aangeboden of hij een nieuwe portie wilde, maar nee dat hoefde niet "want hij had het al bijna op" (terwijl hij echt net een paar happen had genomen). Achja, kan gebeuren. We hebben het aangeboden.
Vervolgens vroegen ze na het eten de rekening en toen kreeg ik ook nog eens te horen wat er allemaal wel niet goed is. Uiteraard hoor ik alle klachten met een glimlach aan, en ik heb het daarna ook doorgegeven aan de keuken. Maar toen wilden ze opeens korting. Sorry, we hebben toch aangeboden dat we een nieuwe portie konden serveren? Je kan ook te moeilijk doen hoor...