Mijn of zijn achternaam voor een baby?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:46

Nou dan ga je daar wat aan proberen te veranderen ipv op internet klagen over de staat :)*

Van mij krijg je die handtekening wel hoor, petities kunnen tegenwoordig ook gewoon.

Wat maakt het eigenlijk uit hoe NL dat regelt voor jou? Hoe doen ze dat in Spanje?
Ook niet naar je zin?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:54

Sizzle schreef:
Dan moet je je überhaupt afvragen of dat met 1 woord gedekt is.

:x :?

Het is een heel flexibel woord voor een ruim begrip.
Dat het de laatste eeuw in de westerse samenleveing steeds nauwer is ingevuld in een gezamelijke inspannig door kerk en Staat maakt dat nog niet tot hetzelfde.
Het berip op zich gaat verder terug dan geschiedschrijving! en omvatte ALLE samenlevingsvormen van de mensheid!!

Tivoli

Re: Mijn of zijn achternaam voor een baby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 17:03

Ging het nou over achternamen of over HC die wel of niet wil trouwen :roll:

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 17:18

Sizzle schreef:
Wat maakt het eigenlijk uit hoe NL dat regelt voor jou?

Ik heb de NLse nationaliteit en als onderdaan van de NL Staat heb ik niet dezelfde vrijheid als een ... zeg Marokkaan.

Het is niet realistisch om te denken dat je daar wat aan kan veranderen. Het is effectiever om je tijd te steken in je huwelijk of dat nu formeel of informeel is.

Wat betreft 'klagen' op internet; ik constateer slechts en dan nog in reactie op wat anderen schrijven.

Op het moment dat je jouw spruit bij de Staat inschrijft, maak je deze onderdaan daarvan. De naam is een registratiegegeven. Dat kan je zien als symbool van het onderdaanschap.
Daar kan je niet onderuit en nee ook niets aan veranderen, hooguit de wet overtreden en je kan er van meninmg over verschillen wat het beste is voor het kind.
Wij hebben onze zoon aangegeven. Wel op een zodanige maniet dat hij onze BEIDER namen op zijn NL paspoort heeft terwijl we wettelijk niet gehuwd zijn noch een samenlevingscontract hebben.

Wat betreft rechten van man, vrouw en kind is de persoonlijke intergriteit de enige crux. Het integer erkennen van nageslacht is daaruit een logische gevolgtrekking.
Wet/contacten veranderen daar niets aan:
Ik heb geen enkele contrat met de moeder van mijn zoon en vervul mijn rol(len met toewijding.
De ex echtgenoot en vader van de kinderen (met zijn alleen achternaam) van mijn vriendin vervulde/vervult NIETS en ontduikt wet, god en gebod.

Kortom: achternaam van het grut en contracten zijn slechts series letters. De integriteit van de betrokkenen geeft inhoudt.

Tivoli; de TS noemde, koppelde naamgeving en huwelijk. De verdere voortgang gaf een verdere vermenging.
Ik koppel het los omdat het niets met elkaar van doen hoeft te hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 17:44

Ofwel jij wilt zelf het liefst geen moeite doen en hoopt dat anderen jouw problemen ooit voor je oplossen.

Ook daar kan ik prima mee leven, doe ik ook regelmatig :D

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:47

Tivoli schreef:
Ging het nou over achternamen of over HC die wel of niet wil trouwen :roll:

Dat gebeurt met ieder topic waar hij verschijnt. Altijd alle aandacht naar hem toe trekken en opeens gaat het niet meer over het oorspronkelijke topic, maar over hoe hij er over denkt. Gewoon in de negeerstand zetten, niet voeden.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:58

Dat gaat al jaren zo :D

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:00

Moderatoropmerking:
Hierbij een verzoek om ontopic te blijven; uitgebreide discussies over de zin/onzin van het huwelijk kunnen eventueel elders gevoerd worden.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:13

Huertecilla schreef:
DebGizmo schreef:
Ik zou willen dat al mijn kinderen mijn achternaam hadden gehad, dan was het nu niet zo'n zooitje.

Jij jouw achternaam ongeacht welke samenlevingvorm, jouw grut jouw naam ongeacht de biologische vader en tataaaaaa; alles helder overzichtelijk :)*

Yep, als ik dat van tevoren had geweten had dat ook zeker zo gegaan, maar ja, de vader van de twee oudste die zijn naam dragen had ik van tevoren ook niet verwacht dat de relatie niet voor altijd zou zijn. En bij de laatste twee waarvan de oudste wel de naam van zijn vader draagt en de jongste niet kwam omdat de vader in questie tijdens mijn laaste zwangerschap vertrok naar een andere vrouw, iets waar je ook geen rekening mee houd nietwaar?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:58

DebGizmo schreef:
had ik van tevoren ook niet verwacht dat de relatie niet voor altijd zou zijn.

Leven is zelforganizeren op de rand van chaos.

Verandering is een zekerheid, ook mbt relaties:
http://ec.europa.eu/eurostat/statistics ... statistics

DebGizmo schreef:
vertrok naar een andere vrouw, iets waar je ook geen rekening mee houd nietwaar?

Ik weet het maar wederom is de realiteit dat je dit wel als serieuze mogelijkheid zou moeten verwachten.

In de realiteit is het in het belang van het kind verstandig om huwelijk en naamstelling los te koppelen.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:14

Huertecilla schreef:
DebGizmo schreef:
had ik van tevoren ook niet verwacht dat de relatie niet voor altijd zou zijn.

Leven is zelforganizeren op de rand van chaos.

Verandering is een zekerheid, ook mbt relaties:
http://ec.europa.eu/eurostat/statistics ... statistics

DebGizmo schreef:
vertrok naar een andere vrouw, iets waar je ook geen rekening mee houd nietwaar?

Ik weet het maar wederom is de realiteit dat je dit wel als serieuze mogelijkheid zou moeten verwachten.

In de realiteit is het in het belang van het kind verstandig om huwelijk en naamstelling los te koppelen.

Als jij kan leven met zulke gedachten als je een relatie hebt, prima toch?Ik zou daar niet gelukkig van worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:33

DebGizmo schreef:
Als jij kan leven met zulke gedachten als je een relatie hebt, prima toch?Ik zou daar niet gelukkig van worden.

Er de hele tijd mee bezig zijn is wat anders dan je hoofd in het zand steken.
Ik geniet van autorijden en doe toch een veiligheidsgordel om.
Idem paardrijden. Je verwacht niet te vallen doch...

Jij schrijft twee keer dat je het niet verwacht terwijl,
1. echtscheiding de meerderheid is
2. vreemdgaan idem
Vergelijk wederom met paardrijden. Je verwacht niet te vallen en hebt er grote lol in maar... je bent toch op een val voorbereid.

Nageslacht is voor altijd en hun naam in principe ook.

Bepaal zelf maar hoe je het zekere en het onzekere zo goed mogelijk voor het grut wil combineren.
Imo is als de wet je die keuze geeft je eigen naam houden en het grut jouw naam geven het meest stabiele.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:39

Tsja, moeders kunnen er ook vandoor gaan zonder kind...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:48

Please.. don't feed the trolls! :x

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:29

TS ik hoop op binnenkort een paar leuke trouwfoto's en een wolk van een kind :D

Ik ben van uiterlijk gewoon heel duidelijk een kind van mijn vaderskant dus toen mijn ouders gingen scheiden had ik geen zin om ineens de naam van mijn moeder aan te nemen, ik had die keuze wel.
Beide ouders waren trouwens voor mij waardeloze ouders dus toen ik trouwde nam ik graag de naam van mijn man aan.
In Nederland heet ik dus al 28 jaar naar mijn man.
Toen we echter 18 jaar geleden in Belgie kwamen wonen plopte ineens mijn meisjesnaam weer in allerlei post boven :roll:
Zonder dat ik daar om gevraagd had en op mijn werk werd ik ook ineens met mijn meisjesnaam aangesproken, weigerde ze mij bij mijn getrouwde naam te noemen want dat deden ze niet in Belgie.

Eerlijk gezegd vind ik het ontzettend onhandig en snap ik waarom ze in Belgie niet aan kerstkaarten doen, al die namen op een envelope :+
En als er klanten bellen is het ook zeer verwarrend als dan de man belt en dan weer de vrouw, voor je door hebt dat het om hetzelfde adres gaat en dezelfde paarden :\

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:56

Sammie schreef:
Please.. don't feed the trolls! :x

Ik hou al op :')

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:13

Mijn zoontje heeft de achternaam van zijn vader. ( niet getrouwd )
Ik heb nog wel getwijfeld voor mijn achternaam.
Meer voor mijn vader omdat hij overleden is.
Maar ik heb zo'n hekel aan zijn Familie, dat ik dat ook weer niet wou.
Mocht mijn zoon ooit wat ouder zijn, en gaan Googlen op zijn achternaam ect.

En tja, mochten mijn vriend en ik uit elkaar gaan.
Heeft die als nog zijn naam, maar dat maakt mij niks uit.
Zijn vader blijft toch zijn vader..

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:40

Ik snap werkelijk waar niet waarom HC kerk en staat in één adem noemt bij het huwelijk. Je kan toch perfect enkel wettelijk trouwen en niet voor de kerk? Zo hebben wij het althans gedaan en geen moment spijt van gehad hoor. Ik heb helemaal niks met de kerk, dus dat was al van in het begin duidelijk. Wij zijn gehuwd om het makkelijker te maken mocht één van ons twee komen te overlijden als er nog geen kinderen zijn. Dat is anders nogal een gedoe en een kostelijke grap bij de notaris, als je dat zonder huwelijkscontract wil laten optekenen.

On topic: TS, fijn dat jullie het hebben kunnen bespreken en dat jullie misschien toch in het huwelijksbootje stappen! Als ik je daarin één tip mag geven: doe vooral wat jullie zelf graag willen doen met jullie huwelijk. Niemand verplicht jullie om een giga feest te geven wat dan ook super veel geld kost, laat je dat door niemand aanpraten! Tenzij jullie dat zelf willen, natuurlijk :)