Situatie met ex

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:58

Ik wordt gewoon echt misselijk van sommige reacties hier.

Ik ben het kind van gescheiden ouders en sinds 2 jaar zelf stiefmoeder. Mijn ouders konden normaal met elkaar omgaan, zijn beiden bovengemiddeld intelligent maar stelden wel regelmatig een nieuwe vlam aan ons voor. Sommigen werden meer en daar zaten echt rare figuren tussen; losse handjes, suïcidaal, gewelddadige stiefbroertjes enz. Ik neem het mijn ouders nog steeds verschrikkelijk kwalijk dat wij bij elke scharrel werden betrokken en dat ze over en weer geen vinger aan de pols hielden op met wie wij om gingen. Want ja liefde maakt blind en er lopen zat gekken rond.

Dus egoïstische opmerkingen van 'daar heeft mijn ex niets mee temaken' of 'dat zijn mijn zaken niet' wordt ik zo woest om. Het gaat om je kind!!! Niet om de eigen egotjes of het graven in het privé leven van je ex.

Zijn er maar weinigen hier die zich verplaatsen in het kind en wat goed is voor hem/haar. Het kind heeft er geen boodschap aan dat papa vind dat mama niets met zijn liefje temaken heeft of dat papa niet in de positie is om mama's vriend goed of af te keuren. Kinderen snappen dat niet en hoeven dat ook niet te begrijpen. Zij willen alleen maar dat iedereen met elkaar overweg kan, ze alles met iedereen kunnen bespreken en dat ze nooit maar dan ook nooit het gevoel krijgen geheimpjes te moeten houden of ergens tussenin te staan.

Dus even vanuit het kind gezien; wat is er in hemelsnaam mis mee als mama even de hand schudt van de nieuwe vriendin van papa? Dat het kind ziet dat mama het 'goed' vindt, dat mama ervan weet en ze er dus ook bij mama over die persoon kan praten. En nee dat heeft niets temaken met het goed- of afkeuren van nieuwe partners maar heeft alleen als doel om een fijne en gezellige situatie voor het kind te creëren waarin het zich veilig voelt. Scheiden is al poedersuiker genoeg, maak het niet onnodig zwaar door volwassen denkbeelden en ego's op de voorgrond te zetten.

Voordat ik bleef slapen heb ik ook kennis gemaakt met de moeder van de kinderen. Daar vonden zowel ik als mijn vriend niets vreemds aan en is de andere kant op ook gebeurd. Ze willen gewoon even een eerste indruk van die persoon hebben. En nee dat geeft ze absoluut geen recht om nieuwe partners openlijk af te keuren. Maar als ze er een raar gevoel bij hebben dan kunnen ze wel beter reageren op signalen van de kinderen en ze op de juiste manier ondersteunen.

Dus nee TS er is niets raars aan als je het een keer terloops ter sprake brengt en later met hem een keer bespreekt op welke manier jullie om willen gaan met nieuwe partners. Gewoon even los van de huidige situatie afspraken maken waar jullie je beiden prettig bij voelen. Geef hem vooraf wel de gelegenheid daar zelf ook over na te denken als de rollen straks omgedraaid zijn. Want als jullie samen afspraken hebben waarbij je je prettig voelt en weet dat het welzijn van jullie kind is gewaarborgd dan heeft die houding een positief effect op jullie kind.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:03

Gloa schreef:
Dus even vanuit het kind gezien; wat is er in hemelsnaam mis mee als mama even de hand schudt van de nieuwe vriendin van papa?

Niets. Daar heb ik ook niets negatiefs over gelezen trouwens.
Dat moet echter wel vanuit goede wil komen van ex en diens nieuwe vriendin.
Dat is geen recht van ma en ook geen 'alibi' wanneer die zich niet jofel nootje voelt met dat pa een nieuwe vriendin heeft. Of andersom.

Kortom; je kan dat wel willen en er zijn legio argumenten aan te voeren die maken dat dit je siert, maar je hebt er geen recht op. De ex en diens lief wel op vertrouwen, baas over eigen leven etc.
Geef elkaar liever het voordeel van de twijfel. Dan is normaal volwassen kontakt een stuk makkelijker.

@Ultimo: Heb veel :o ervaring als 'de nieuwe vriend' en in die ervaring:
- wel in de regel slechte situaties tussen de exen
- geen enkele voorstelronde aan ex. Geen van beide richtingen op.
Slechts 1 keer een situatie waarbij ik me heb 'voorgesteld' aan de ex. Gewoon bij naam en niet in hoedanigheid. Was mijn eigen initiatief in een onhandige situatie waarbij de ex met deur in huis kwam vallen om dochter op te halen.
De man mijn naam noemend een hand gegeven en verder niet: Gaat hem niet aan of/welke relatie ik met ex heb.
Vervolgens tegen lief gezegd dat ik geen behoefte had aan een eikel van een ex met een sleutel doch zonder respect voor onze privacy.
Inmiddels een 2,5 jaar duurzame relatie met haar en ik ben geen stiefvader: Dochters hebben al een vader. Ze kunnen wel op me rekenen als hij een afspraak met hen* weer eens niet nakomt. Niet vanwege een verantwordelijkheid naar hen maar uit liefde voor hun moeder.

Hij heeft in diezelfde tijd een half dozijn of zo nieuwe vriendinnen gehad waarvan lief soms wel soms niet van het bestaan wist en soms toevallig uit tweede hand wie. Is echter ZIJN leven waarin hij wel recht op tijd met zijn grut heeft en lief niets in te brengen over zijn vriendinnen. Ruzie over 'het belang van de kinders' is ook niet in het belang van die dochters: Dat is EN gescheiden EN riuzie = dubbelsuboptimaal.

* nu speelt een raaaare situatie mbt einde schooljaar. Pa is nog NOOIT naar ee n slotavond geweest maar dochter heeft hem wel uitgenodigd want het is wel haar vader. Omdat hij nooit komt mij ook. Dat hoort hij zeker. Ik hou me in deze zonder ego beschikbaar als steun voor moeder en dochter. Mocht hij opdagen dan druk ik mijn snor.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 00:03

Huertecilla schreef:
Dat moet echter wel vanuit goede wil komen van ex en diens nieuwe vriendin.
Dat is geen recht van ma en ook geen 'alibi' wanneer die zich niet jofel nootje voelt met dat pa een nieuwe vriendin heeft. Of andersom.

.

Dit haal ik totaal niet uit de openingspost.

TS wil gewoon even de hand schudden.
Het lijkt mij niet meer dan logisch om wanneer partner een nieuwe duurzame relatie begint (we hebben het dus niet over scharrels) dat je de nieuwe partner een hand schudt en zegt "prettig kennis te maken".
Het is immers een persoon die zich veel rondom zoon/dochter zal begeven.
Wel fijn om diegene dan ook eens in persoon gezien te hebben.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 00:30

Ts, ik geloof dat je hem het vertrouwen moet geven om goed voor je kind te zorgen en om nieuwe ontwikkelingen, zoals op liefdesgebied, te delen zodra hij denkt dat het van belang voor jou en/ of het kind is. Als jullie verstandhouding goed is dan komt hij er wel mee als hij dat nodig acht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 06:57

Snorlex schreef:
Het lijkt mij niet meer dan logisch om wanneer partner een nieuwe duurzame relatie begint (we hebben het dus niet over scharrels) dat je de nieuwe partner een hand schudt en zegt "prettig kennis te maken".

Ah, ook nog een arbitrair moment waarop een scharrel wel en een lief niet de hand geschud moet worden...

Tja, dat is leuk maar niet realistisch en ook mag je dit niet VERWACHTEN van een EX partner.
Sorry, maar scheiden doe je niet omdat alles hosanna is.
Sorry, maar scheiden betekent apart.
Als je grip wil op met wie je grut samenleeft moet je niet scheiden.
Imo is scheiden een egoistisch keuze en dan over 'het belang van het kind mauwen' een hol argument.

Maar goed, ik heb slechts twee keer de gemiddelde Bokt leeftijd relatie-ervaring met gescheiden vrouwen met grut dus wat weet ik?!

Tivoli

Re: Situatie met ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 07:37

Ja inderdaad. Wat weet jij??
Jij weet alleen je eigen ervaring en (bekrompen?) mening.
Je weet niks van een ander. Je bent maar een van de vele stuurlui aan wal.
Dus... Wat weet jij nou dat voor een ander van belang is behalve voor jezelf.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 07:56

Tivoli schreef:

TATAAAAAAA!!!!!!!!

Blijft over respect voor de privacy van de ex. en diens vlam(men).
Respecteeer hun privacy en respecteer hun beslissingsbekwaamheid.
Respeceer dat je geen recht hebt op een voorstelronde.

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 07:57

Huertecilla heb jij überhaupt mijn laatste post gelezen? :)
Aangezien je zo door gaat over een stukje wat totaal niet van toepassing is?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:01

Huertecilla schreef:
Tivoli schreef:

TATAAAAAAA!!!!!!!!

Blijft over respect voor de privacy van de ex. en diens vlam(men).
Respecteeer hun privacy en respecteer hun beslissingsbekwaamheid.
Respeceer dat je geen recht hebt op een voorstelronde.

Ik had het over jou HC. :)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:14

Gloa schreef:
Ik wordt gewoon echt misselijk van sommige reacties hier.

Ik ben het kind van gescheiden ouders en sinds 2 jaar zelf stiefmoeder. Mijn ouders konden normaal met elkaar omgaan, zijn beiden bovengemiddeld intelligent maar stelden wel regelmatig een nieuwe vlam aan ons voor. Sommigen werden meer en daar zaten echt rare figuren tussen; losse handjes, suïcidaal, gewelddadige stiefbroertjes enz. Ik neem het mijn ouders nog steeds verschrikkelijk kwalijk dat wij bij elke scharrel werden betrokken en dat ze over en weer geen vinger aan de pols hielden op met wie wij om gingen. Want ja liefde maakt blind en er lopen zat gekken rond.

Dus egoïstische opmerkingen van 'daar heeft mijn ex niets mee temaken' of 'dat zijn mijn zaken niet' wordt ik zo woest om. Het gaat om je kind!!! Niet om de eigen egotjes of het graven in het privé leven van je ex.

Zijn er maar weinigen hier die zich verplaatsen in het kind en wat goed is voor hem/haar. Het kind heeft er geen boodschap aan dat papa vind dat mama niets met zijn liefje temaken heeft of dat papa niet in de positie is om mama's vriend goed of af te keuren. Kinderen snappen dat niet en hoeven dat ook niet te begrijpen. Zij willen alleen maar dat iedereen met elkaar overweg kan, ze alles met iedereen kunnen bespreken en dat ze nooit maar dan ook nooit het gevoel krijgen geheimpjes te moeten houden of ergens tussenin te staan.

Dus even vanuit het kind gezien; wat is er in hemelsnaam mis mee als mama even de hand schudt van de nieuwe vriendin van papa? Dat het kind ziet dat mama het 'goed' vindt, dat mama ervan weet en ze er dus ook bij mama over die persoon kan praten. En nee dat heeft niets temaken met het goed- of afkeuren van nieuwe partners maar heeft alleen als doel om een fijne en gezellige situatie voor het kind te creëren waarin het zich veilig voelt. Scheiden is al poedersuiker genoeg, maak het niet onnodig zwaar door volwassen denkbeelden en ego's op de voorgrond te zetten.

Voordat ik bleef slapen heb ik ook kennis gemaakt met de moeder van de kinderen. Daar vonden zowel ik als mijn vriend niets vreemds aan en is de andere kant op ook gebeurd. Ze willen gewoon even een eerste indruk van die persoon hebben. En nee dat geeft ze absoluut geen recht om nieuwe partners openlijk af te keuren. Maar als ze er een raar gevoel bij hebben dan kunnen ze wel beter reageren op signalen van de kinderen en ze op de juiste manier ondersteunen.

Dus nee TS er is niets raars aan als je het een keer terloops ter sprake brengt en later met hem een keer bespreekt op welke manier jullie om willen gaan met nieuwe partners. Gewoon even los van de huidige situatie afspraken maken waar jullie je beiden prettig bij voelen. Geef hem vooraf wel de gelegenheid daar zelf ook over na te denken als de rollen straks omgedraaid zijn. Want als jullie samen afspraken hebben waarbij je je prettig voelt en weet dat het welzijn van jullie kind is gewaarborgd dan heeft die houding een positief effect op jullie kind.

Dit is een enorme k situatie voor een kind.
Voor mij totaal onvergelijkbaar met de situatie van ts.
Maar ook totaal onvergelijkbaar met wat de meesten hier volgens mij bedoelen.

Ik denk nl niet dat het iets had uitgemaakt of de ex en nieuwe vlammen elkaar de hand had geschud. In het geval van je ouders, ze waren daar totaal niet mee bezig.

Ik snap dat je boos bent en de andere kant op gaat.
Maar ik wil je vooral aanraden om je gevoelens over toen te gaan verwerken en een plekje te geven.
Boosheid is nl een slechte raadgever.
En inverwerkte emoties ook.

Veel sterkte!!!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:35

Huertecilla schreef:
Snorlex schreef:

Ah, ook nog een arbitrair moment waarop een scharrel wel en een lief niet de hand geschud moet worden...
!

Uh andersom??
Ik zou niet willen dat mijn kind in aanraking komt met iedere nieuwe voos-bedpartner van mijn ex-vent. En ik hoef die scharrels ook zeker niet te ontmoeten.

Maar het lijkt mij dat wanneer het serieus wordt de nieuwe partner ook wordt voorgesteld aan het kind. En daarnaast een handje aan de moeder van het kind (omdat je door het kind nu eenmaal wel wat meer met elkaar van doen krijgt).

En dat handje hoeft echt niet meer voor te stellen dan "aangenaam je te ontmoeten".

Andersom lijkt het mij ook fijn. Als ik een vent tref met een kind. Even de hand schudden met de moeder. Ik zal tenslotte meerdere dagen per week met kind in een huis wonen. Wel zo fijn om de moeder van het kind dan een persoonlijk gesproken te hebben.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:52

Ik lees nog altijd mee. En ts ik denk dat je nu genoeg info hebt gekregen. Wat veel bokkers er over denken en vinden.

Veel mensen verschillende meningen. Ik denk dat jijzelf wel weet wat je wilt. Waar jij je als moeder prettig bij vind. En welke beslissing dat ook word het is goed. Het gaat erom dat jij jezelf recht kan blijven aankijken in de spiegel. En dat je verstandhouding die jij op dit moment met je ex goed blijft.
Ik zou er voor tekenen een goede verstandhouding met mijn ex. Vooral voor de kinder(en) is dat wel zo prettig.

(Nu moet ik zeggen uit eigen ervaring. Ik heb nu de sores die mijn ex mij en metname de kids heeft aangedaan aan de kant gezet. En hou nu alleen nog het welzijn van mijn oudste in de gaten als hij naar zijn vader gaat. Mijn andere zoon wilt en kent zijn vader niet. Wat ik respecteer maar ergens hoop hij ooit wel de behoefte naar hem te krijgen. Het blijft zijn biologische vader nu eenmaal)
Laatst bijgewerkt door testebeest op 16-06-16 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:55

Ik zou niet zoveel aandacht geven aan HC die heeft duidelijk zijn eigen problemen met dergelijk onderwerp en kan niet meer objectief lezen.

TS ik hoop voor jou dat je inmiddels wel de nieuwe vriendin hebt ontmoet of iets dergelijks en dat jullie samen (en daarmee bedoel ik alle mensen rondom het kind dus vader, moeder maar ook alle andere betrokkenen) een gezonde en liefdevolle omgeving voor jullie dochter kunnen bieden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:06

Damned schreef:
Mijn conclusie uit dit topic, als ik ooit een kind krijg en ik en de vader daarna uit elkaar gaan, wil ik samen een uitgebreid contract opstellen over de opvoeding van het kind en wat wel en niet mag :Y)

Dat wil je niet alleen, dat moet zelfs van de wet :Y) Zonder wordt er nl. geen scheiding uitgesproken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:07

Dan moet je wel al eerst getrouwd zijn geweest Sammie

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:08

Nee, hoor er zijn wel meer situaties waarin dat moet. Niet enkel trouwen. Alleen vervalt dan vaak het woordje 'scheiding'. :) Ben je echt wettelijk niks van en met elkaar dan is de situatie idd anders.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:24

@TS: Wie weet waarom je ex het op FB heeft geplaatst. Misschien is zijn nieuwe vlam wel heel erg actief en trekt ze hem hierin mee, of heeft zij het daar als eerste medegedeeld en is hij er toen in mee gegaan. Probeer je vooral niet gepasseerd te voelen, maar ga erover in gesprek met je ex over. Want hij is waarschijnlijk ook zoekende in het hele ex-gebeuren met kind.

Vraag ook of hij eventueel kennis wil maken met een nieuwe partner (van jouw kant uit). En dan niet omdat je elkaars waar wil goedkeuren, maar omdat het wel een persoon is waar je kind waarschijnlijk veel mee te maken heeft. Haar belevingswereld, waar jij dan ook een beeld bij kunt vormen en over mee kunt praten. Dit voorkomt dan vaak ook verwarringen/onduidelijkheden/problemen/miscommunicaties.

Stel jij ziet je kind huilen in de auto met een vreemde vrouw zitten, dan gaan denk ik allemaal alarmbellen rinkelen. Terwijl als je weet dat dit vriendin v/d ex is, het waarschijnlijk te relativeren is (Dochterlief kreeg niet het gewilde ijsje of zo…)

Zie het even heel zakelijk als een stagier op school/kdv. Daar krijg je vanuit de school vaak ook een voorstelbriefje van. Niet zodat jij je goed/afkeuring kan geven, maar zodat we weet welke persoon in het leven van je kind erbij is gekomen.

PS: het kan natuurlijk ook zijn dat ik onzin praat, maar ik heb dan helemaal geen ervaring met scheidingen met kids. Alleen hoe ik het zelf zou willen zien, als ik gescheiden zou zijn.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:36

Algemene vraag aan voorstanders hand schudden want nou wordt ik toch echt nieuwsgierig.

Waarom wil je alleen de nieuwe vlam een hand schudden en zeggen aangenaam...?
Wat is volgens jou het belang van het kind hierin?
Je wil weten met wie je kind omgaat, weet je dat nu?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:51

A3a1 schreef:
Nou wordt ik toch echt nieuwsgierig.
Waarom wil je alleen de nieuwe vlam een hand schudden en zeggen aangenaam...?
Wat is volgens jou het belang van het kind hierin?
Je wil weten met wie je kind omgaat, weet je dat nu?

Ja, ik zie het ook niet.
Evenmin wat voor nut het heeft.
Imo uitsluitend en alleen het belang van ma met het kind als argument.

Ik ben niet gehuwd, wel een solide gezamelijk ouderschap met een heldere gezamelijke lijn.
Of we een lief aan elkaar voorstellen is volstrekt toeval wanneer we overlappen.
We vertrouwen op de beslissingsbekwaamheid van de ander. De ervaring is dat we goede smaak hebben en op dezelfde lijn zitten; we hebben tenslotte ook elkaar gekozen *D en een gezamelijk plan.
Mijn ouderpartner merkte wel eens op dat ze een lief zou willen ontmoeten maar dat is dan pure nieuwsgierigheid oid.; puur HAAR belang. Niet in het belang van ons broed en die smoes moet ze ook niet ophangen.

AL met al is deze draad imo er weer zo eentje welke eigenlijk verplichte leeskost zou moeten zijn voor mensen VOOR ze aan een huwelijk/samenlevingscontract beginnen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:54

Huertecilla schreef:
Ik ben niet gehuwd, wel een solide gezamelijk ouderschap met een heldere gezamelijke lijn.
Of we een lief aan elkaar voorstellen is volstrekt toeval wanneer we overlappen.
We vertrouwen op de beslissingsbekwaamheid van de ander. De ervaring is dat we goede smaak hebben en op dezelfde lijn zitten; we hebben tenslotte ook elkaar gekozen *D en een gezamelijk plan.
Mijn ouderpartner merkte wel eens op dat ze een lief zou willen ontmoeten maar dat is dan pure nieuwsgierigheid oid.; puur HAAR belang. Niet in het belang van ons broed en die smoes moet ze ook niet ophangen.

Jullie situatie is anders; jullie zijn samen en zorgen samen voor jullie kind. Eventuele partners daarbuiten hebben dus sowieso al niets met het kind te maken.

Als er sprake is van alleenstaande ouders die een nieuwe relatie krijgen icm samenwonen, een nieuw huwelijk en misschien wel nieuwe kinderen is dat een hele andere situatie en hebben de nieuwe partners wel met de kinderen te maken.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:58

En toch zou ik juist in de situatie van HC kennis willen maken met de ander (en diens evt partner(s)).
Niet omdat ik per se wil weten met wie mijn partner omgaat, maar omdat het iets te vaak voorkomt dat iemand zegt 'ja mijn partner weet ervan' of 'we hebben een open relatie' en er ondertussen gewoon vreemdgegaan wordt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:59

lor1_1984 schreef:
En toch zou ik juist in de situatie van HC kennis willen maken met de ander (en diens evt partner(s)).
Niet omdat ik per se wil weten met wie mijn partner omgaat, maar omdat het iets te vaak voorkomt dat iemand zegt 'ja mijn partner weet ervan' of 'we hebben een open relatie' en er ondertussen gewoon vreemdgegaan wordt.

Zeker een goed punt ja!

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:13

hij weet dat hij jou op facebook heeft en dus ook dat jij zijn update kunt zien. Jullie hebben een goede vriendschappelijke relatie. Gewoon enthousiast reageren: goh, ik zag dat je weer een relatie hebt? Wat leuk! Wat is het voor persoon? Zoiets....gewoon laten merken dat je geinteresseerd bent, geen verwijzingen maken naar waarom hij het je niet verteld heeft...je kunt het jammer vinden maar hij is het niet verplicht en hij heeft er mss wel helemaal niet bij stilgestaan (het is wel een man, he :) ).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:16

lor1_1984 schreef:

Een punt wat valt het onder de set normen en waarden van de partner en diens beslissingsbekwaamheid waar je vertrouwen in hebt :)*

Denk jij dat je een beter beoordelingsvermogen hebt op basis van hand schudden dan jouw (ex)partner op basis van een relatie?

Controledrang versus vertrouwen in een ander op basis van het zelf allemaal beter denken te weten. Alles is relatief en jouw beleving is subjectief.
Leef en LAAT LEVEN :)*
Ook mbt 'jouw' kind(eren). Die is/zijn net zo goed en veel van de andere ouder en die heeft net zo veel/weinig gelijk als jij!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:17

IHN schreef:
.je kunt het jammer vinden maar hij is het niet verplicht

Klaar.