Liefde kent geen leeftijd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: Liefde kent geen leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:47

Tjah, een vriendin van mij zit nu aan een beginfase-van-iets-waar-ze-geen-naam-aan-geeft-maar-hij-zegt-dat-ze-een-relatie-hebben-en-dat-vind-zij-eigenlijk-ook. Zij is 26 en hij 18. Heel benieuwd hoe dit verder gaat aflopen :Y) Ik vind ze in ieder geval wel schattig samen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:50

Sees schreef:
Een oudere man wordt (veelal ten onrechte) al snel bestempeld als een 'ouwe viezerik' terwijl een spreekwoordelijke 'cougar' over het algemeen meer respect geniet?

Misschien, maar de term cougar wordt er niet niks aan gehangen en Patricia Paay en haar 'toyboy' worden vooral als heel sneu bestempeld ipv way to go girl!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:53

Sees schreef:
Cer schreef:
maar komt dat ook niet doordat men in het algemeen bij mannen (of jonge mannen) dan denkt "ach, wat maakt het hem ook uit, hij is lekker bezig +:)+ " en bij jongere dames met een (veel) oudere man :"ach dat naieve kind, word ze niet misbruikt" oid?

Ja misschien wel, ik weet het niet. Alsof een jongere man niet 'misbruikt' kan worden ofzo. Of is het dan niet erg omdat die van oudsher als weerbaarder en minder kwetsbaar worden gezien? Geen flauw idee?

Ja ik weet t niet.. misschien?
Je hoort ook maar weinig jankverhalen van mannen die zich emotioneel of fysiek misbruikt voelen om wat voor reden dan ook. Die denken misschien gewoon "nou de s*x was goed, de rest werkte niet, vort maar.. " Blijkbaar zijn alleen vrouwen wel zo dat dit hen overkomt (omdat mannen sterker zijn oid :? )
Of omdat het sociaal niet geaccepteerd is dat mannen gaan zitten huilen over zoiets?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:56

Sees schreef:
Mee eens. Al vraag ik me wel af of je niet tóch in moet/wil grijpen (iig als ouder) als een jongere (wanneer wordt iemand nog gezien als jongere) een relatie heeft met een behoorlijk ouder iemand.

Ik zou eerlijk gezegd geruster zijn over een behoorlijk ouder iemand dan over een leeftijdsgenoot.
ik heb al eerder gezegd dat een stabiele factor me fijner lijkt dan een ongeleide projectiel van een leeftijdsgenoot die zelf nog zoekt naar de zin van het leven en grenzen opzoekt enzo.
Waar je bij stil moet staan is of er dingen zijn waar je je ongerust over moet maken zoals drugs en alcohol uitspattingen, bepaalde karakter trekken waar je kind onder zou kunnen gaan lijden.
Maar niet zozeer de leeftijd op zich.
Oftewel bekijk de persoon.

Ingrijpen gaat trouwens slecht. Hoe meer je iemand afkeurt, hoe liever ze hem of haar willen.
en ze moeten toch hun eigen fouten maken.
Je kunt alleen maar hopen dat je haar zo hebt opgevoed dat ze geen verkeerde keuzes zal maken en ook bij je aan zal kloppen als dingen mis dreigen te gaan...
Voorbereidend werk is dus belangrijker dan goedkeuring op het moment dat ze met vriend(in) thuis komen...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:21

Cer schreef:
Ja ik weet t niet.. misschien?
Je hoort ook maar weinig jankverhalen van mannen die zich emotioneel of fysiek misbruikt voelen om wat voor reden dan ook. Die denken misschien gewoon "nou de s*x was goed, de rest werkte niet, vort maar.. " Blijkbaar zijn alleen vrouwen wel zo dat dit hen overkomt (omdat mannen sterker zijn oid :? )
Of omdat het sociaal niet geaccepteerd is dat mannen gaan zitten huilen over zoiets?

Ja wellicht een beetje van beide?

Lusitana schreef:
Ik zou eerlijk gezegd geruster zijn over een behoorlijk ouder iemand dan over een leeftijdsgenoot.
ik heb al eerder gezegd dat een stabiele factor me fijner lijkt dan een ongeleide projectiel van een leeftijdsgenoot die zelf nog zoekt naar de zin van het leven en grenzen opzoekt enzo.
Waar je bij stil moet staan is of er dingen zijn waar je je ongerust over moet maken zoals drugs en alcohol uitspattingen, bepaalde karakter trekken waar je kind onder zou kunnen gaan lijden.
Maar niet zozeer de leeftijd op zich.
Oftewel bekijk de persoon.

Ingrijpen gaat trouwens slecht. Hoe meer je iemand afkeurt, hoe liever ze hem of haar willen.
en ze moeten toch hun eigen fouten maken.
Je kunt alleen maar hopen dat je haar zo hebt opgevoed dat ze geen verkeerde keuzes zal maken en ook bij je aan zal kloppen als dingen mis dreigen te gaan...
Voorbereidend werk is dus belangrijker dan goedkeuring op het moment dat ze met vriend(in) thuis komen...

Dat is heel persoonlijk Lusitana, ik zou juist meer op mijn hoede zijn bij een (stuk) oudere partner in het geval van jonge personen ;).

'Ingrijpen' hoeft niet altijd verkeerd af te lopen. Dat is wel erg doemdenkerig gedacht, bij mij heeft het nochtans geholpen ;). En ook dát heeft met de relatie met de ouder/verzorger te maken. De term ingrijpen is overigens slecht gekozen. De lading van het woord ingrijpen is te zwaar.

DatBenIkNou

Re: Liefde kent geen leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:30

Ik heb ook liever dat ze gaan ontdekken met leeftijdgenoten, dat hoort er toch gewoon bij? Alsof een ouder persoon per definitief verstandig, stabieler en wijzer is?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:33

Lusitana schreef:

Ervanuitgaande dat ouwelui altijd stabieler zijn? :D das natuurlijk ook weer niet zo..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:40

Gucci_ schreef:
Iemand zei hier rillingen, waarom? 23 en 45, vinden jullie dat een groot verschil?

Ik vind 16 en 30 bijvoorbeeld niet kunnen. Of zelfs als ik 18 was, had ik 45 wel te oud gevonden. Pas vanaf 22 jaar (als vrouw) ong begint het voor mij een beetje normaal te worden om met een veel oudere man een relatie te hebben.

Ik zei dat en nee, ik vind het niet te veel verschil. Als jij er gelukkig mee bent en hij ook, wie ben ik om daar iets van te vinden. Maar jouw vorige topic staat mij nog helder voor de geest en ik ben bang dat er misbruik van je gemaakt wordt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:20

Cer schreef:
Lusitana schreef:

Ervanuitgaande dat ouwelui altijd stabieler zijn? :D das natuurlijk ook weer niet zo..

Nee, dat is zeker niet zo en daarom staat er nog een aanvulling. ;)
Er zit namelijk geen leeftijd aan vast en daarom moet je kijken naar de persoon.
Maar als er keuze is tussen een stabiel ouder persoon en een pillenslikkende wietrokende nietsnut als jongere persoon, lijkt mij dat de oudere persoon er voordeliger uitkomt. Is het andersom, dan komt de jongere persoon er voordeliger uit.
De kans dat een volwassene stabieler is dan in puber is wel redelijk groot.

Er zijn hier mensen zijn die met man en macht verdedigen dat pubers nog lang niet weten hoe ze in elkaar zitten en allerlei eigenschappen missen die belangrijk zouden zijn in een relatie.
Dan zouden ze dus theoretisch ook fout zitten in een relatie met leeftijdgenoten die dus ook niet de goede eigenschappen bezitten, en hebben ze meer aan mensen waarvan ze hier beweren dat die verder zijn, nl de volwassenen... ;)
Alleen roepen ze dan weer dat ze daar onder zouden lijden. Tja, dan weet ik het ook niet meer.

Ik ga uit van goede intenties.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:21

lieveli schreef:
en ik ben bang dat er misbruik van je gemaakt wordt.

Definieer 'misbruik'.

In het kader van dit onderwerp is dat oordeel meestal ERG subjectief.
Het 8)7 verschil in perceptie mbt mannen en vrouwen is illustratief voor hoe vaag dit is.

Ondertussen is mijn 14 jarige zoon heerlijk nuchter over leeftijd:
Toen zijn moeder een 15 jaar jongere aanbidder DAARom wat te jong vond merkte hij op dat hij dat on-slim vond van haar; het was toch daarom JUST een heel aantrekkelijke man?! Heerlijk toch?! Net als voor jou merkte hij op. Hij zag het probleem niet. Vond het maar on-slim.
Voor hemzelf ziet hij dat anders. Hij hoopt op een 5 of meer jaar oudere vriendin met ervaring waar hij dan veel van kan leren.
Oh en nee, ik ga niet ingrijpen; verbieden/beperken is de snelste manier om de communicatie te verbreken en DAN ben je pas ECHT slecht bezig.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:22

Huertecilla schreef:
lieveli schreef:

Definieer 'misbruik'.

Het 8)7 verschil in perceptie mbt mannen en vrouwen is illustratief voor hoe vaag dit is.

Toen zijn moeder een 15 jaar jongere aanbidder DAARom wat te jong vond merkte hij op dat hij dat on-slim vond van haar; het was toch daarom JUST een heel aantrekkelijke man?! Heerlijk toch?! Net als voor jou merkte hij op. Hij zag het probleem niet. Vond het maar on-slim.
Voor hemzelf ziet hij dat anders. Hij hoopt op een 5 of meer jaar oudere vriendin met ervaring waar hij dan veel van kan leren.
Oh en nee, ik ga niet ingrijpen; verbieden/beperken is de snelste manier om de communicatie te verbreken en DAN ben je pas ECHT slecht bezig.

Ik definieer niks, ik haal iets aan waar ze zelf een topic over heeft geopend. Doei.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:25

DatBenIkNou schreef:
Ik heb ook liever dat ze gaan ontdekken met leeftijdgenoten, dat hoort er toch gewoon bij?

Ontdekken met leeftijdsgenoten hoort er gewoon bij, het een sluit het ander toch niet uit? Of moeten ze meteen maar met hun eerste persoon waarop ze verliefd worden als ze twaalf zijn trouwen ofzo?
Je kunt met je 15de wel aan je tiende vriendje zijn en je kunt ook liefde met een ouder persoon ontdekken en gewoon weer aan de kant gooien.
Waarom uitgaan van langdurige relaties?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:26

Lusitana schreef:
Cer schreef:

Nee, dat is zeker niet zo en daarom staat er nog een aanvulling. ;)

....

Er zijn hier mensen zijn die met man en macht verdedigen dat pubers nog lang niet weten hoe ze in elkaar zitten en allerlei eigenschappen missen die belangrijk zouden zijn in een relatie.
Dan zouden ze dus theoretisch ook fout zitten in een relatie met leeftijdgenoten die dus ook niet de goede eigenschappen bezitten, en hebben ze meer aan mensen waarvan ze hier beweren dat die verder zijn, nl de volwassenen... ;)
Alleen roepen ze dan weer dat ze daar onder zouden lijden. Tja, dan weet ik het ook niet meer.

En dat ouderen ook niet altijd stabieler zijn, puber kunnen blijven... Tja, dan weten alleen zij het nog ;)

Laat jongeren lekker zelf leren.
Als ouder is het je taak on je grut voor te bereiden op ZELF leren vliegen.
Tijdens dat leerproces, wat niet ophoudt als de 18 of 21 worden, blijf je op afstand beschkbaar opdat ze bij vallen wel leren van pijn maar niet de nek breken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:27

Lusitana schreef:
Ontdekken met leeftijdsgenoten hoort er gewoon bij, het een sluit het ander toch niet uit? Of moeten ze meteen maar met hun eerste persoon waarop ze verliefd worden als ze twaalf zijn trouwen ofzo?
Je kunt met je 15de wel aan je tiende vriendje zijn en je kunt ook liefde met een ouder persoon ontdekken en gewoon weer aan de kant gooien.
Waarom uitgaan van langdurige relaties?

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:29

Huertecilla schreef:
MarcoBorsato schreef:

Definieer 'misbruik'.

HC misschien moet je het topic waar Lieveli aan refereert eens lezen dan weet je waar je over praat en dat had je deze post gescheeld ;).

Dit is een mening, niets meer en niets minder. Geen feit ;).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:30

lieveli schreef:
Ik definieer niks, ik haal iets aan waar ze zelf een topic over heeft geopend. Doei.

Inderdaad; je definieert niets; geeft zonder definities echter wel een waardeoordeel; dat er volgens jou misbruik van haar gemaakt wordt. WOEF!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:35

Huertecilla schreef:
Tijdens dat leerproces, wat niet ophoudt als de 18 of 21 worden, blijf je op afstand beschkbaar opdat ze bij vallen wel leren van pijn maar niet de nek breken.

Dat zei ik dus ook al:
"Je kunt alleen maar hopen dat je haar zo hebt opgevoed dat ze geen verkeerde keuzes zal maken en ook bij je aan zal kloppen als dingen mis dreigen te gaan...
Voorbereidend werk is dus belangrijker dan goedkeuring op het moment dat ze met vriend(in) thuis komen..."

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:36

Ik quote mezelf nog maar een keer:

Sees schreef:
HC misschien moet je het topic waar Lieveli aan refereert eens lezen dan weet je waar je over praat en dat had je deze post gescheeld ;).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:37

Sees schreef:
Dit is een mening, niets meer en niets minder. Geen feit ;).

Zie hier geillustreerd wat ik eerder in deze draad schreef over meningen hebben over individuele keuzes van anderen.
Hoppa; gelijk maar een waardeoordeel erbij en daar niets >;) in zien.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:37

Lusitana schreef:
Voorbereidend werk is dus belangrijker dan goedkeuring op het moment dat ze met vriend(in) thuis komen..."

En ook hier ben ik het niet per definitie mee eens. Je (en HC overigens ook) presenteert jouw mening en jouw ervaring wel érg als feit :o. Ik heb het niet zo ervaren namelijk.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:40

HC, lees mijn post hierboven nog maar eens. Zelfreflectie is jouw vreemd volgens mij, of althans, ik heb je er nog nooit op kunnen betrappen. HC's mening is de waarheid en iets anders is er niet maar de mening van anderen is per definiete onbestaand. Maar goed dat is mijn bescheiden mening (en daarbij kan ik beter mijn MENING voor me houden voordat ik weer een waarschuwing krijg dat ik te persoonlijk word waar andere mensen volgens mij nooit voor worden gewaarschuwd :D...)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:45

Sees schreef:
Ik quote mezelf nog maar een keer:

Sees schreef:

Ik zoek me rot, maar geeeen idee waar het over gaat..

En dat je jongeren zelf moet laten leren.. ik weet niet of dat altijd waar is... Iedereen heeft recht om zn eigen fouten te maken maar sommige fouten hebben meer invloed op de rest van je leven dan anderen..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:50

Lusitana schreef:
Huertecilla schreef:

Dat zei ik dus ook al:
"Je kunt alleen maar hopen dat je haar zo hebt opgevoed dat ze geen verkeerde keuzes zal maken en ook bij je aan zal kloppen als dingen mis dreigen te gaan...

Jep.

Ondertussen is het wel erg grappig hier.
Als ik het goed begrijp is een 'volwassene' welke nog puber is WEL een acceptabele relatie voor een puber? :+ _O-

Al met al blijkt in deze draad ook dat er een spanningsveld van zomaar zeg 4 jaar ligt tussen de wet en de werkelijkheid.
Best lastig als ouder hoe je daarmee om moet gaan. Je houdt een 14 (12 of 15) jarige echt niet tegen en kan je het beter zo dicht mogelijk onder je hoede houden, maar daarmee overtreed je feitelijk de wet.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:51

Cer schreef:
Ik zoek me rot, maar geeeen idee waar het over gaat..
Is ook niet erg aangezien jij niemand beticht van van alles en nog wat zonder dat je weet waar het over gaat ~~}>. Maar nu heb ik Lieveli genoeg verdedigd want volgens mij is zij meer dan in staat om haar eigen boontjes te doppen :D.

Cer schreef:
En dat je jongeren zelf moet laten leren.. ik weet niet of dat altijd waar is... Iedereen heeft recht om zn eigen fouten te maken maar sommige fouten hebben meer invloed op de rest van je leven dan anderen..

Mee eens _/-\o_ .

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:53

Huertecilla schreef:
Ondertussen is het wel erg grappig hier.
Als ik het goed begrijp is een 'volwassene' welke nog puber is WEL een acceptabele relatie voor een puber? :+ _O-

Volgens mij heb je dit inderdaad niet goed begrepen?