ruiters en wielrenners...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:30

Het lijkt mij dat als de wielrenners achter elkaar waren gaan fietsen, ze er nog wel langs hadden gekund. Ze breed is een paard nou ook weer niet. Als ts in de berm was gaan staan en ze komen rakelings langs fietsen kan zij niet meer uitwijken want dan ligt ze in de sloot. Ik begrijp dus heel goed dat ze op voorhand wat meer ruimte inneemt. En ik snap niet waarom de renners naast elkaar moeten blijven rijden tijdens het passeren.

finnens

Re: ruiters en wielrenners...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:43

Ben het er trouwens wel mee eens dat elk verkeer wel een beetje ruimte kan maken als je langs een paard rijdt. Ook een paard dat verkeersmak is kan schrikken. Heb het helaas meegemaakt, ik reed keurig met mn uiterst verkeersmakke pony in de berm toen hij precies op het moment dat er een auto hard langs reed schrok van een tak oid. Pony onder de auto, pony had overigens niets maar de auto had 700 euro schade.

Ik ben nu bezig met mijn auto theorie en daar leer ik ook dat je met minimaal 1 m afstand (wat ik vrij weinig vind) moet passeren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:54

truus1970 schreef:
Iedereen heeft het er maar over dat je met een verkeersmak paard moet gaan rijden.
Vraag ik me af hoe je zo'n paard verkeersmak krijgt als je er niet mee de openbare weg op mag.

Het leven is geven en nemen. Wielerenners moeten zich aanpassen en niet doldriest voor bij scheren, ruiters moeren zich aanpassen als er een wandelaar op het ruiterpad loopt.
En zo maar door. Maar o wat is dat voor veel mensen moeilijk

Schijnbaar kan je een paard verkeersmak maken in de bak 8)7

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:00

Laatst bijgewerkt door Pieter25 op 23-03-16 14:07, in het totaal 3 keer bewerkt

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:03

Je kunt inderdaad best wel veel doen in de bak. Maar het voornaamste wat je je paard daar kan leren is hoe hij moet reageren bij spanning en schrikreacties.
Maar ik merk wel dat dingen thuis op het erf toch anders zijn dan op vreemd terrein. Mijn paard staat op stal bij een loonwerker en draaien/rijdende tractoren zijn op het erf een piece of cake.
Maar als zo'n gevaarte je op de weg passeert zijn ze toch een stuk spannender ;) .

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:10

Helaas heb je niet bij ieder fietspad een betrouwbare berm en soms helemaal geen berm.
Ik schreef al eerder over de Joop Zoetemelk tour van afgelopen zondag, 1 ruiter die mee was en dus heeft gezien wat er is gebeurd heeft de organisatie aangeschreven en gemeld dat het niet zo heel handig was om een fietstocht met zoveel deelnemers over een fietspad van amper een meter breed te laten gaan. En de organisatie heeft gereageerd dat ze er beter naar zullen kijken in de toekomst, tevens had ze een link bijgesloten die hier in dit topic ergens in het begin was geplaatst en daar zou aandacht aan worden geschonken.

Het is niet alleen verwijten maken maar ook elkaar bewust maken van gevaren en gedrag van zowel de paarden/ruiters als van de wielrenners.

Ik zie hier een aantal reacties voorbijkomen van ruiters die ook wielrenner zijn en vraag me oprecht af hoe die soms zelf reageren als ze te paard zijn en bijna van de sokken worden gereden?

Jaren geleden was ik naar het Amsterdamse bos geweest en weer richting Aalsmeer reed ik op mijn paard op het fietspad van de Legmeerdijk toen ik opeens mijn paard haar kont onder haar lichaam voel trekken ik kijk om en wat zat er tussen haar achterbenen.. een wielrenner, die man was zo aan het fietsen dat hij niet meer vooruit keek en zo zijn fiets parkeerde tussen haar achterbenen en gelukkig voor hem deed ze echt niks maar ze had net zo goed flink kunnen uithalen en dan weet ik niet of hij het had kunnen navertellen. Eerlijk gezegd hoop ik dit nooit meer mee te maken want met mijn huidige paard zal de wielrenner dit niet na kunnen vertellen vrees ik.

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:14

rumay schreef:
Helaas heb je niet bij ieder fietspad een betrouwbare berm en soms helemaal geen berm.
Ik schreef al eerder over de Joop Zoetemelk tour van afgelopen zondag, 1 ruiter die mee was en dus heeft gezien wat er is gebeurd heeft de organisatie aangeschreven en gemeld dat het niet zo heel handig was om een fietstocht met zoveel deelnemers over een fietspad van amper een meter breed te laten gaan. En de organisatie heeft gereageerd dat ze er beter naar zullen kijken in de toekomst, tevens had ze een link bijgesloten die hier in dit topic ergens in het begin was geplaatst en daar zou aandacht aan worden geschonken.

Het is niet alleen verwijten maken maar ook elkaar bewust maken van gevaren en gedrag van zowel de paarden/ruiters als van de wielrenners.

Ik zie hier een aantal reacties voorbijkomen van ruiters die ook wielrenner zijn en vraag me oprecht af hoe die soms zelf reageren als ze te paard zijn en bijna van de sokken worden gereden?

Jaren geleden was ik naar het Amsterdamse bos geweest en weer richting Aalsmeer reed ik op mijn paard op het fietspad van de Legmeerdijk toen ik opeens mijn paard haar kont onder haar lichaam voel trekken ik kijk om en wat zat er tussen haar achterbenen.. een wielrenner, die man was zo aan het fietsen dat hij niet meer vooruit keek en zo zijn fiets parkeerde tussen haar achterbenen en gelukkig voor hem deed ze echt niks maar ze had net zo goed flink kunnen uithalen en dan weet ik niet of hij het had kunnen navertellen. Eerlijk gezegd hoop ik dit nooit meer mee te maken want met mijn huidige paard zal de wielrenner dit niet na kunnen vertellen vrees ik.

Dan ben je wel echt een klojo, als je een beest van paar 100 kilo over het hoofd ziet :\ Die heeft inderdaad mzzl gehad dat je paard niet uithaalde :oo

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:17

Mijn paard vindt op eigen terrein NIETS eng. Mijn paard vindt het eigen terrein verlaten wėl spannend. Met name als er geen ander paard meegaat.
Trainen op voowerpen/voertuigen enz heeft dus geen enkele zin.
Maar ik stoor mij als wandelaar ook mateloos aan wielrenners, dus heeft wmb niet per definitie met paardrijden te maken. Het is niet de eerste keer dat ze mijn elleboog raken of dat ze geluidloos aankomen en een meter achter je ineens een brul geven waardoor je je kapot schrikt. En dan dat schelden en op straat spugen en aan de kant van de weg poepen... gewoon onbeschoft gedrag. Ik voel mij niet geroepen om deze mensen hiervan "bewust te maken" en zie ook niet hoe ik dat moet doen want ze stoppen niet voor een praatje ;)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:21

Pieter25 wow heftige filmpjes, bij voetbal zijn de fans hooligans maar hier de spelers zelf zeg maar. Nou weten we niet altijd wat ergens aan vooraf is gegaan maar wel heftig hoor.
En sommige hebben echt een doodwens geloof ik.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:25

Nikass schreef:
Eens! En daarbij gaat het mij niet zozeer om het schrikken van mijn paard -mijn paard schrikt er niet van- maar het feit dat ze zo dicht langs rijden dat ik ze kan aanraken en ik weet dat als mijn paard één stap hun kant op doet dat ze geen schijn van kans maken. Zij brengen zichzelf in gevaar door zo dicht langs mij te gaan en ik wil daar niet in betrokken worden.

Ik heb hier vooral meegelezen maar dit is inderdaad mijn enigste probleem met andere weggebruikers.
Schrikken zal mijn paard niet snel, en zeker niet van andere weggebruikers, maar ze zal toch persongeluk een stapje opzij doen... Ik heb het idee dat sommige mensen daar echt geen benul van hebben, dat het grootse gevaar het gevaar voor hun zelf is!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:27

Helaas zijn niet alleen wielrenners asociaal hoor. Ik kom altijd over een schoolroute.
Daar fietsen de meesten 3 breed en ongeveer bij elk groepje dat voorbij fietst kan ik horen wat voor lekkere frikandellen ik onder mijn kont hebt of dat ik op mijn knol lijkt.
Die kinderen hebben mij vaker geraakt in het voorbijfietsen dan wielrenners.

Als je je op de weg begeeft moet je wel een beetje opletten. Daar ben je duidelijk niet mee bezig als je zomaar ergens achterop rijdt :7

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:31

Klopt Josien_m, scholieren blinken uit in domme opmerkingen en extra nadrukkelijk bellen enzo. Alleen kom ik die in het bos gelukkig niet tegen ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:32

rumay schreef:

dat vind ik bijzonder knap en zeer zeker op die wegen (van het Adamse bos richting aalsmeer), zodra je een van die wegen zit is het bijna kaarsrecht immer geradenaus voor kilometers.. je had die wielrenner moeten feliciteren met het vermogen om honderden kilo's obstakel over het hoofd te zien.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:43

Maartje1990 schreef:
truus1970 schreef:
Iedereen heeft het er maar over dat je met een verkeersmak paard moet gaan rijden.
Vraag ik me af hoe je zo'n paard verkeersmak krijgt als je er niet mee de openbare weg op mag.

Het leven is geven en nemen. Wielerenners moeten zich aanpassen en niet doldriest voor bij scheren, ruiters moeren zich aanpassen als er een wandelaar op het ruiterpad loopt.
En zo maar door. Maar o wat is dat voor veel mensen moeilijk

Schijnbaar kan je een paard verkeersmak maken in de bak 8)7

En een nieuwe ploeg is wel opeens 100% op elkaar afgestemd?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:51

elenaMM77 ik was zo verbaasd dat ik alleen heb gevraagd of hij niks had en heb mijn paard haar billen onderzocht waar gelukkig ook geen schade was, en heb met trillende knieën mijn rit naar huis vervolgd. Maar paardlief heeft er niks aan overgehouden qua trauma voor wielrenners :D ik des te meer en kijk bijna iedere 10 m om of er al iets aankomt haha

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:07

Die limburgse taferelen zie je hier ook. Zonder paard zijn mensen soms al echt in gevaar. Maar met paard ben ik er echt geen voorstander meer van. Heb 2 keer best lelijke dingen gezien gewoon door stom gedrag.

De eerste keer was terwijl we met een groepje terug stapte van een buitenrit naar stal. Waren veel vliegen die dag. Dus paard zwaaide vrolijk met d'r staart heen en weer. Een groep achterop komende wielrenners besloot de volle breedte van de weg te houden. Waarbij de 2de of 3de vlak langs mijn paard schoot en verstrikt kwam in d'r zwiepende staart. Paard kreeg ruk aan d'r staart. Vouwt d'r kont naar opzij. Wielrenners daarachter schrikken... Je kunt je de puinhoop wel voorstellen.
(En de scheldpartijen die ik daarna naar mijn hoofd kreeg...)

De tweede keer was niet zo lang geleden. Op een dijk met niet veel berm. In een overzichtelijke bocht staat een paaltje. Een groep wielrenners komt ons tegemoet. Voorste schreeuwt paaltje en keurig reageert iedereen terug paaltje. Waarna ze links en rechts uitwaaieren om het paaltje... Alleen wij stapte net ook aan 1 kant langs het paaltje. Mijn jonge beest was totaal met stomheid geslagen. Gelukkig totaal onverstoorbaar terwijl ze letterlijk klem stond tegen een paaltje terwijl ze om d'r heen zoefde. En nee, met elk ander paard was dit niet gelukt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:54

finnens schreef:
Ben het er trouwens wel mee eens dat elk verkeer wel een beetje ruimte kan maken als je langs een paard rijdt. Ook een paard dat verkeersmak is kan schrikken. Heb het helaas meegemaakt, ik reed keurig met mn uiterst verkeersmakke pony in de berm toen hij precies op het moment dat er een auto hard langs reed schrok van een tak oid. Pony onder de auto, pony had overigens niets maar de auto had 700 euro schade.

Ik ben nu bezig met mijn auto theorie en daar leer ik ook dat je met minimaal 1 m afstand (wat ik vrij weinig vind) moet passeren.

1 m? :oo Dat is wel heel weinig zeg. :n

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 08:55

Weet je? Ik snap ze ook nog, die wielrenners. Als ik een lekkere galoptraining aan het doen ben vind ik het ook jammer en lastig dat ik terug naar stap moet omdat ik een wandelaar tegenkom op een ruiterpad. De snelheid moet er weer uit etc etc. Maar je denkt toch zeker niet dat ik het daarom maar in mijn hoofd haal om boos te worden? Of om in volle galop die mensen voorbij te stuiven?
Dát hoort niet bij normale omgangsvormen. je remt, gaat terug naar stap, begroet de mensen vriendelijk, kijkt even of ze hun hond nog onder controle hebben als je voorbij bent en gaat dan pas weer verder met galopperen.......Als ruiter ben ik mij ten zeerste bewust dat ik het imago van álle ruiters kan beïnvloeden door mijn acties.

Ik woon sinds 2 jaar in een druk wielren gebied. en heb echt lang geprobeerd om iedereen zijn hobby te gunnen terwijl mijn dorpsgenoten al lang een kwade blik krijgen bij het horen van het woord wielrenner. Inmiddels begrijp ik het. 80% van de wielrenners lijkt zich totaal niet bewust van de indruk die ze opwekken bij wandelaar, bejaarde fietsers en ruiters. Ze passeren te hard, steken gevaarlijk over en bellen heel agressief als ze willen passeren.
Mijn paarden zijn 100% wielrenproof. Zelfs als ze mij in volle vaart aan 2 kanten passeren terwijl ik in de verharde berm rijd. Maar ojee als een paard een keer een pasje opzij doet..... Dan kan ik echt niet voor de gevolgen in staan. Blijkbaar hebben ze geen idee hoe kwetsbaar ze dan zijn tegen zo'n dikke paardenkont.

En hulde aan de wielrenner die wel even rustig belt en rustig passeert. Die bedank ik echt uitvoerig! Fijn dat jullie er ook zijn!

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:05

Het grootste verschil is dat ik denk en hoop dat er gezonde weldenkende mensen op de fiets zitten, een paard moet de mensen leren vertrouwen. ..

En idd ze zijn er ook die wel rekening met je houden.

Gaat het in deze over een groep crossmotoren in het bos. Dat mag daar.
De hele club stond stil, met de motoren uit, zodat ik met paard rustig kon passeren. Motoren reden daarna weer verder en ver van mij vandaan hoorde ik het gas weer flink open gaan. Heb deze mannen heel erg bedankt voor hun sociaal gedrag. Werdt er heel blij van, het kan

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:00

Met crossmotoren heb ik ook nooit geen problemen,maar die rijden ook harstikke illegaal op de bos en zandpaden, dus die willen een pak ellende voorkomen.Dus als je met het paard er aan komt gaan keurig de motors uit en ze starten pas weer als je voorbij bent.

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:35

Politie spreekt irritante wielrenners aan

10 APR 2016

De lente is weer in het land en dat betekent dat veel hobbyisten hun fiets weer uit de garage halen. Dat zorgt echter ook voor veel ergernis bij weggebruikers. De politie Limburg gaat irritante wielrenners op hun gedrag aanspreken.

Wielrenners dienen voldoende respect voor het milieu, medeweggebruikers en verkeersregels te tonen. Daarop gaat de politie controleren in het Limburgse Heuvellandschap. Een aantal inwoners van dat gebied had namelijk geklaagd over de hinder die wielrenners veroorzaken.

Renners die het verkeer hinderen, worden aangesproken en krijgen een waarschuwing. Voor de wielrenners die zich netjes gedragen, heeft de politie een verrassing in petto. Zij ontvangen twee groene ventieldopjes, volgens de politie 'het symbool van de vriendelijke fietser'.

Eind mei krijgt de actie een vervolg, meldt de politie.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 22:06

Goede actie!
Alleen geloof ik niet dat veel wielrenners die dopjes gaan gebruiken :P .
Maar het idee is er :) .

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 23:56

Wat als iemand de dopjes krijgt en zich daarna gaat misdragen? Moet je ze dan weer inleveren? Wel goed dat de politie zich ermee gaat bemoeien.