Nul tolerantieniveau tegenwoordig.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:21

Ik ben blij dat mijn buren dat niet van mij verwachten dat mijn kat de tuin niet uit mag. Die zijn blij dat hij de ratten vangt en eens komt buurten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:24

Dat argument van verhuizen werkt bovendien twee kanten op. Als er in een buurt 40 mensen zijn met katten en 1 met overlast... kun je je natuurlijk altijd de vraag stellen wie er dan moet wijken.

(Overigens, ik kan me best voorstellen dat de overlast te groot kan worden met zoveel katten. Maar ik heb wel moeite met rigide oplossingen als 'katten mogen nooit buiten je tuin'. Zoals gezegd, dat is niet eens wenselijk, omdat katten ongedierte bestrijden en een paar katten in de buurt beslist handig zijn, juist in de stad. Zeggen dat honden ook op muizen en ratten jagen helpt niet echt, juist in de stad is dat niet echt realistisch.)

Ik als katloze buurtbewoner vind katten op straat en (toen ik een tuin had) ook in de tuin trouwens leuk.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:28

maralyn schreef:
Als jij voor mij betaalt?
Graag!!!

Niet te spreken over de opkomende Giardia.... :(

Het is het een of het ander.
Jij wilt dat je kat overal rond kan lopen. Dat kan. Op het platteland. Maar je moet dit gewoon niet willen ten koste van anderen want dan ben je egoistisch bezig.

In wat voor zin is het jagen van honden op ratten en muizen niet realistisch? Die van mij doen het ook. Vandaag nog een dode muis moeten opruimen die op de inrit lag. En eentje uit de stal.

Mijn honden zijn beperkter in hun jacht dan katten, omdat zij met mij in huis leven en daardoor minder gelegenheid hebben. Waren ze altijd buiten, dan kregen ze meer gelegenheid.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:30

Shadow0 schreef:
Dat argument van verhuizen werkt bovendien twee kanten op. Als er in een buurt 40 mensen zijn met katten en 1 met overlast... kun je je natuurlijk altijd de vraag stellen wie er dan moet wijken.

(Overigens, ik kan me best voorstellen dat de overlast te groot kan worden met zoveel katten. Maar ik heb wel moeite met rigide oplossingen als 'katten mogen nooit buiten je tuin'. Zoals gezegd, dat is niet eens wenselijk, omdat katten ongedierte bestrijden en een paar katten in de buurt beslist handig zijn, juist in de stad. Zeggen dat honden ook op muizen en ratten jagen helpt niet echt, juist in de stad is dat niet echt realistisch.)

Ik als katloze buurtbewoner vind katten op straat en (toen ik een tuin had) ook in de tuin trouwens leuk.

Buur : 3 katten. Buur naast buur ren, buur daarnaast 2 katten.
Over buur: 3 katten, linker buur, 2 katten, rechter buur 3 katten. Buur daar naast ook 2 katten.
Buur andere kant. Eerste buur nul, buur daarnaast 0 buur daarnaast 2.
Dan een laantje... 6 huizen met maarliefst 10 katten misschien ondertussen 9 of 11. (Geteld en gevraagd ehh!!)

In een straal van 75 meter: Zeg maar ongeveer 19 tot 24 katten.

Ben heel blij, dat mijn buurt mij van mijn probleem af heeft geholpen.
Tolerante buurt, met een blije buurtbewoner.

Had ik last? JA

Desire, nee ik dacht dat je bedoelde, dat mensen zonder kat maar moesten gaan verhuizen.

Overigens ga ik mijn katten ook in mijn tuin houden, zonder dat ze er uit komen.
Ik vind. "Mijn kat, mijn verantwoording. Dus, achter omheining."

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:33

Shadow0 schreef:
(Zeggen dat honden ook op muizen en ratten jagen helpt niet echt, juist in de stad is dat niet echt realistisch.)

Hoezo is dat niet realistisch? :?

Shadow0 schreef:

Hier ook eentje, maar ik maak ook echt geen onderscheid tussen kattendrollen (niet die diarree) en hondendrollen. Of overlast door katten of honden. Ik vind eigenlijk alle dieren wel leuk, op spinnen na dan dan want die vind ik eng. :+ Dieren geven mij niet snel overlast.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:35

Victory-Boy schreef:

Ik zie werkelijk niet hoe je honden kunt laten jagen in een stedelijke omgeving.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:39

Shadow0 schreef:
Victory-Boy schreef:

Ik zie werkelijk niet hoe je honden kunt laten jagen in een stedelijke omgeving.

Ik zie dat bij katten eigenlijk ook niet zo. Beide leveren overlast en gevaar op voor zichzelf.

Maar stel je hebt een huis met een tuin, en daar zit ongedierte, daar kun je toch zowel een kat als een hond op af laten gaan? Jack russels zijn daarvoor heel geschikt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:46

Desiree schreef:
Maar stel je hebt een huis met een tuin, en daar zit ongedierte, daar kun je toch zowel een kat als een hond op af laten gaan? Jack russels zijn daarvoor heel geschikt.

Muizen houden zich meestal niet zo strict aan terreingrenzen. Dus als je alleen maar in je tuin bezig kunt, blijft de overlast. Juist de loslopende katten die een bepaald gebied bestrijken houden de muizen meer in toom. Honden los laten lopen in de stad lijkt me om allerlei redenen een slecht idee. En dan kun je nog zo proberen om honden en katten gelijkwaardig te maken, maar dat zijn ze niet. Het zijn hele andere dieren, die op hele andere manieren leven en kunnen leven. Honden in de stad helpen simpelweg niet echt mee om muizenplagen te voorkomen, katten wel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:46

Onze buurtkat ging gewoon bij de baby in de box liggen...
Oplossing van de eigenaar; dan moet je je deur maar dichthouden.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:53

Haha .... mijn kat jaagde dus echt niet op muizen! En voor ratten was ie gewoon bang.
Vroeger toen de honden wel gewoon los mochten lopen konden ze ook gewoon op muizen en ratten jagen. Jack Russels en Schnauzers zijn er ook om bekend. Vandaag de dag gaat het eigenlijk niet meer, maar vind het voor katten eigenlijk ook te gevaarlijk geworden op straat.
Maar goed, tolerantie voor (loslopende) honden is er voor veel mensen helaas een stuk minder dan voor (loslopende) katten. Jammer.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:54

Brainless schreef:
Onze buurtkat ging gewoon bij de baby in de box liggen...
Oplossing van de eigenaar; dan moet je je deur maar dichthouden.

8)7 8)7

Daarvan had ik niet de kat een schop gegeven.... :') Weg is mijn tolerantie.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:55

Shadow0 schreef:
Desiree schreef:

Muizen houden zich meestal niet zo strict aan terreingrenzen. Dus als je alleen maar in je tuin bezig kunt, blijft de overlast. Juist de loslopende katten die een bepaald gebied bestrijken houden de muizen meer in toom. Honden los laten lopen in de stad lijkt me om allerlei redenen een slecht idee. En dan kun je nog zo proberen om honden en katten gelijkwaardig te maken, maar dat zijn ze niet. Het zijn hele andere dieren, die op hele andere manieren leven en kunnen leven. Honden in de stad helpen simpelweg niet echt mee om muizenplagen te voorkomen, katten wel.

Honden in de stad loslopen kan niet minder goed dan katten los laten lopen in de stad.
Van het ene dier wordt het geaccepteerd en van het andere niet.
Het verschil zit hem in de tolerantie van de mens naar het dier, en niet in het dier zelf.
Vroeger hadden honden dezelfde vrijheid als katten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:58

Ik heb een Jack Russel gehad met (bijna)dezelfde vrijheid als de katten.
Rattevangertjes zijn dat.

Heul af en toe deed hij dat wel.

Maar nooit een muis. Ook geen duiven.

Onze buren zijn bijna in staat mijn kat een standbeeld te geven voor het verjagen van die stomme duiven. :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:03

Desiree schreef:
Het verschil zit hem in de tolerantie van de mens naar het dier, en niet in het dier zelf.

Je redeneert altijd mooi toe naar de door jou gewenste uitkomst, maar het is echt onzin. Ook vroeger liepen er geen Jack Russels vrij door de stad. Echt niet.

Desiree

Re: Nul tolerantieniveau tegenwoordig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:10

Misschien kan ik dat ook wel van jou zeggen dan.
Vroeger liepen honden gewoon overal los, ook in de stad.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:19

NatasjavE schreef:
Ik ben blij dat mijn buren dat niet van mij verwachten dat mijn kat de tuin niet uit mag. Die zijn blij dat hij de ratten vangt en eens komt buurten.

Je buren misschien wel. Maar dat veranderd niks aan het feit dat een onschuldige ineens in de stront van jou kat kan grijpen en daar ziek van kan worden. en het maar niet te hebben over de mensen die er allergisch voor zijn.

Snap ook niet waarom kattenmensen altijd roepen dat ze zo nuttig zijn. Ze vangen ook dingen die we juist nodig hebben. We hebben hier helemaal geen muizen en ratten. Wel vogels die blij worden van muizen en zelfs slangen die ook graag muizen eten. Die huiskatten zijn een plaag voor de natuur. Bovendien zijn het er veel te veel. Dat was vroeger zo met honden, en daarvoor met varkens. Daar kwamen regels voor. Vind het ook tijd worden voor regels voor katten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:28

Veulen84 schreef:
Je buren misschien wel. Maar dat veranderd niks aan het feit dat een onschuldige ineens in de stront van jou kat kan grijpen en daar ziek van kan worden. en het maar niet te hebben over de mensen die er allergisch voor zijn.

Een onschuldige kan ook onder een auto komen, of aangereden worden door een fietser, of neergestoken worden door een overvaller, of, het meest waarschijnlijk, geen problemen hebben. Ik zie het probleem met speeltuinen wel, maar je moet het niet overdrijven.

Wat allergie betreft zie ik het probleem volstrekt niet - juist omdat ik allergisch ben en zelf geen kat kan hebben ben ik blij dat ze op straat lopen :)

Maar goed, dat was allemaal het punt niet. Belangrijkste is dat buitenkatten binnen grenzen nuttig zijn. Moet niet overdreven worden, maar juist in stadse omgevingen denk ik dat we er alleen maar op achteruit gaan als we zo doorslaan dat er geen kat meer op straat mag komen. Beetje geven en nemen vind ik niet verkeerd, maar sommige mensen slaan echt door.

(Oh, en Desiree, je mag het wel zeggen natuurlijk, het slaat alleen nog steeds nergens op.)

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:38

Shadow0 schreef:
Desiree schreef:

Je redeneert altijd mooi toe naar de door jou gewenste uitkomst, maar het is echt onzin. Ook vroeger liepen er geen Jack Russels vrij door de stad. Echt niet.

Tja, waarschijnlijk heb je gelijk en waren het geen Jack Russels, maar het waren wel de vuilnisbakkies die uitstekende ratten- en muizenjagers waren. Niet alleen van de oudere mensen gehoord (waaronder mijn eigen vader en ooms), maar zelfs ook nog met eigen ogen gezien. Sterker nog ... hier nog tot ongeveer 5 jaar geleden, welliswaar was dat niet in de stad, maar wel in de dorpen. Maar goed, kennelijk is dat dus allemaal onzin, die oudjes toch met hun leugens en mijn eigen ogen kan ik ook al niet meer vertrouwen. :(:)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:42

Victory-Boy schreef:
Sterker nog ... hier nog tot ongeveer 5 jaar geleden, welliswaar was dat niet in de stad, maar wel in de dorpen.

Ik had het expliciet over de stadse omgeving.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:49

Ik ook, maar dan vroeger, in mijn vader's tijd en daarvoor dus. In mijn ogen is 5 jaar niet echt vroeger. :o

Shadow0

Re: Nul tolerantieniveau tegenwoordig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:50

Die 5 jaar haal je er helemaal zelf bij?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:54

Victory-Boy schreef:
Sterker nog ... hier nog tot ongeveer 5 jaar geleden, welliswaar was dat niet in de stad, maar wel in de dorpen.

Om het nog wat duidelijker te maken ... vroeger, in mijn vader's tijd en daarvoor dus, liepen de honden los, ook in de stad. Wat ik zelf nog heb gezien -tot ongeveer 5 jaar geleden dus- waren honden los in dorpen, vandaar het "WELLISWAAR was DAT niet in de stad" gedeelte. ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:54

Nou,..ik ken Utrecht al heel wat jaren en honden lopen niet los. Nooit gezien ook.

Ik ken van mijn Oma wel het verhaal dat onze hond Floppie(ja lach maar ik heb de naam niet verzonnen) los liep. Maar dat was vlak na de oorlog. Bijna geen auto's.

En toen werd hij al vaak door de wijkagent naar huis gebracht omdat dat niet mocht.(gevaarlijk voor het beesje. niet voor de omgeving)

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:55

Jij bent ook niet zo oud als mijn vader, haha.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:58

Victory-Boy schreef:
Jij bent ook niet zo oud als mijn vader, haha.

Nee maar jouw vader niet zo oud als mijn oma :) (ze leeft inmiddels niet meer)

Lees verhaal Floppie