Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:49

Magrathea schreef:
Bij enthanasie kiest iemand er zelf voor om uit het leven te stappen. Ik heb nog nooit een koe het slachthuis binnen zien huppelen om zelf voor het schietpistool te gaan staan

Nee, die keuze maken wij voor haar als ze slecht loopt of als wij zien dat haar gezondheid achteruit gaat. Omdat ze dat zelf niet kan.
Of moeten we haar dan maar laten lijden?
En slachten gaat sneller dan zo'n blauw spuitje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:51

269_life schreef:
amoj schreef:
Jij bent dus ook tegen euthanasie, omdat dat onvriendelijk is?

Is dat een serieuze vraag? :')

Een euthanasie gaat op verzoek van een patient. En voor zover ik weet voeren ze het niet uit door iemand een pin door zijn kop te schieten ;)

Ja, jij stelt toch ook 'serieuze' vragen en zegt 'serieuze' dingen? :')
Een pin door de kop schieten gaat sneller dan een blauw spuitje ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:52

pff, als ik mocht kiezen bij mijn euthanasie is dat niet langzaam wegzakken wetend dat ik niet meer wakker wordt..

als ik mocht kiezen voor een schot.. laat ze mij dan maar afschieten in het ziekenhuis, rechtstreeks de hersenen in.. En graag ook gewoon op een onbewaakt ogenblik, zodat ik mij misschien nog net realisseer dat ze dat pistool in hun handen hebben, maar mijn volgende gedachte is .... niets

gelukkig mag je hiervoor kiezen bij je dieren..
bij mensen is dat verboden omdat het 'inhumaan zou zijn'..

maar het is met name inhumaan voor degene die het moet uitvoeren.. vandaar ook dat de doodstraf doormiddel van het vuurpeleton in Amerika al niet meer bestaat.. ook al weet je niet wie geschoten heeft.. het feit dat je een ander het leven beneemt door een kogel is moeilijker dan het laten 'inslapen'.
terwijl inslapen een proces is van wegzakken en zeeeeeeeeer gewaar zijn daarvan. je weet waar het toe gaat leiden.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 30-01-16 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:53

Nou, inderdaad Elena. Lekker rustig dood gaan.

Ik heb trouwens beide al een keer gezien. Een noodslachting waar ik bij was (koe had poot gebroken en moest ter plekke gedood worden met een pin door de kop) en blauwe spuitjes heb ik al vaker mee gemaakt.
Doe mij die pin dan maar, dat gaat zo snel. Alleen een nadeel dat je het dier dan zelf boven de roosters moet laten doodbloeden, dat geeft zo'n rotzooitje.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-01-16 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:54

269_life schreef:
Mallow schreef:
Het gaat er om dat er dieren zijn die speciaal op de wereld zijn gezet om ons te voeden en dat is zo uit de hand gelopen dat er een enorm overschot is aan vlees, ofwel, er zoveel geproduceerd moet worden dat er gewoon lopende band werk is geworden.
We hebben niet iedere dag een stuk vlees nodig....

Speciaal op de wereld gezet? Door wie dan? En heeft hij/zij er bij gezegd dat we dieren moeten eten? Waar kan ik dat teruglezen?

Ik denk dat Mallow doelt op het feit dat er dieren gefokt worden om te eten. Dus iemand insemineert een koe, waar een kalfje uit komt, dat wordt afgemest om opgegeten te worden.

Verder, nee hoor, ik zie heus niet dat een koe liever van ellende doodgaat. Gelukkig kunnen wij dat voorkomen. Maar ik vind het heel wat anders om een dier letterlijk uit zijn/haar lijden te verlossen dan wanneer het alleen maar op de wereld is gebracht door kunstmatige grepen om het op zeer jonge leeftijd dood te maken en op te eten

Anoniem

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:58

Moeten jullie na gaan dat wij een buurmanboer hebben die erg gelovig is. Daar is euthanasie uit den boze! Een dier mag alleen geslacht worden als dat een reden heeft (opeten bijvoorbeeld).
Dat een dier anders lijd is geen reden. Hij laat dan ook rustig een zieke koe een week lang in de wei verpieteren zonder water en voer. Tot hij uit zichzelf dood gaat. Want een spuitje mag niet, en naar de slager mogen ze niet in zo'n toestand.
Zulken moeten ze gelijk verbieden nog langer boer te zijn. Dat vind ik pas erg.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:01

van mij hoeven ze niet met kunstgrepen groot gebracht te zijn magrathea (pff lastig typen),
als het even kan koop ik liever een stukje vlees dat langzaam is groot geworden..

vlees van de hooglanders vind ik heerlijk bijvoorbeeld, je proeft daar echt wel door dat ze gewoon opgroeien en meer vrijheid van grazen hebben..

maar ook die 'worden' natuurlijk vooral gefokt om op te eten.. en bijkomend voordeel is dat ze de natuur kunnen onderhouden.

persoonlijk, maar dat is echt iets waar ik zelf mee worstel.. zou ik het onrespectvol vinden naar mijn pony als ik hem laat staan terwijl zijn lijf minder wordt en hij alleen maar minder zou worden.. En om dat af te toppen als hij dan eindelijk mag gaan, dan wordt hij vernietigd, zonder enig doel verder..

nu mag mijn pony niet eens geconsummeerd worden.. en eigenlijk vind ik dat onprettig..
Bij ons mens is de dood als zo nutteloos, je laat anderen achter, kunt niets meer betekenen en vervuild eigenlijk alleen de lucht of de grond nog maar na je dood.. Je paard kan je nog voeden als zijn kwaliteit van leven langzaam aan het teruglopen is, maar voor hij oud en vol medicatie zijn laatste dagen staat te verstrammen op het land. en om dat zomaar weg te werpen alsof het niets is..
En in plaats daarvan dan een gefokte koe te moeten kopen om te eten.. of planten die ook anderen kunnen voeden..

dat speelt weleens in door mijn hoofd.. feitelijk gooi ik 'voedsel' weg op het moment dat ik mijn paard zou laten vernietigen.. als ik het niet opeet, hadden anderen het kunnen eten.. Maar, iemand had al besloten dat hij weggegooid moet worden, ik mag de keuze niet meer maken..

hopelijk duurt het nog heel lang voor hij geschoten wordt of een spuitje moet krijgen waarna ik m weg moet gooien'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:06

Als ie naar de Rendac gaat is hij niet helemaal nutteloos.

Wel mooi verwoord Elena, zo denk ik er net zo over.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:13

Ik werk op een grote varkenshouderij met ongeveer 14 duizend vleesvarkens.

Mijn paard staat gestald op een kleinschalige melkveehouderij (ongeveer 50 melkkoeien)

En ik heb meerdere stages gelopen in de veehouderij.

Ik heb je openingspost gelezen, de reacties niet, ga ik ook niet doen.

Boeren zijn goed voor hun dieren, doen alles binnen hun macht om zo goed mogelijk ervoor te zorgen, immers als er niet goed voot gezorgd word, leverd het ook niks op. (een ongezond/gestresst/verwaarloosd dier eet niet goed en zal dus ook niet groeien ;)

De sociaal. Media, en overigens ook de wetgeving zetten alles hard op hard om de veehouderij weg te krijgen/klein schalig te krijgen ivm de vele mest in ons kleine land. Vaak worden er oude foto's/video's gebruikt om mensen van het vlees af te krijgen of veehouders in een slecht licht te zetten.

Zo zou die kleinschalige melkboer, welke zijn bedrijf heeft overgenomen van zijn vader zijn koeien het liefsye in een loopstal met potstallen huisvesten ipv vast staand aan een grup, maar dat kost een vermogen en is daardoor moeilijk haalbaar met deze slechte melkprijzen. Maar zij. Koeien komen zomers lekker oo de weide, zien er gezond en goes uit en worden behandeld als ze ziek zijn met de beste zorgen van de dierenarts (wat klauwen met geld kost)

Er word onwijs veel kwaad gesproken over de veehouderij.
Maar ik durf te weden dat de mensen die dat het hardste roepen nooit zelf naar een boeren bedrijf zijn geweest..
Boeren zijn over het algemeen vriendelijk en bereid om een rondleiding op hun bedrijf te geven..
Neem eens contact op met een boer, leg uit dat je graag eens zou willen ervaren waar je eten vandaan komt, loop desnoods een dag mee als je dat. Interresant vind.

Pas dan kun je oordelen wat je ervan vind, en pas dan heb je recht van spreken, wanneer je het zelf ervaren hebt..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:30

amoj schreef:
Moeten jullie na gaan dat wij een buurmanboer hebben die erg gelovig is. Daar is euthanasie uit den boze! Een dier mag alleen geslacht worden als dat een reden heeft (opeten bijvoorbeeld).
Dat een dier anders lijd is geen reden. Hij laat dan ook rustig een zieke koe een week lang in de wei verpieteren zonder water en voer. Tot hij uit zichzelf dood gaat. Want een spuitje mag niet, en naar de slager mogen ze niet in zo'n toestand.

Zulke mensen ken ik gelukkig niet. Maar geef het dan door aan de VWA of AID of whatever als er weer een koe in de wei ligt te verpieteren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:40

Nadine: dan moet je me toch eens uitleggen hoe je aan vlees komt zonder een dier dood te maken, hoe de eier- en zuivelindustrie werkt zonder van de mannetjes als restproduct af te komen. Ik snap niet zo goed waarom ik op een boerenbedrijf moet zijn geweest om daarop mijn mening te mogen baseren, en hoe de leefomstandigheden en de snelheid van de dood relevant zijn voor het feit dát het gebeurt.

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:43

elenaMM77 schreef:
denice schreef:

denise, onze darmen zijn veeeeeeeeeeeeeeeeel te kort voor een planten eter
en veel te lang voor een vleeseter.

daarnaast is ons gebit ook dat van een omnivoor.. niet een scheurgebit van een vleeseter maar ook geen maalmachine van een plantaardige eter..

we neigen meer richting de planteneter dan de vleeseter, zowel kwa gebit, als kwa darmlengte.

maar ook de chimpansee eet vlees als aanvulling van zijn dieet.. ze eten vooral plantaardig en vullen dit aan met dierlijke eiwitten.

dat wij geen omnivoren zijn zou bewezen zijn, welke bron heb je daarvoor, want je maakt mij in ieder geval zeer nieuwsgierig.. hoe wij ineens van een omnivoor dier, in een klap geëvolueerd zouden zijn naar een plantenetend mens.

je laatste vraag heb ik net al verteld, niet dieren, maar dierlijke producten..
hun resten. Maar ja, vlees zijn ook dierlijke resten..

Het hoektanden argument... really?

Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:48

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 00:08

Mensen die niet goed geinformeerd zijn kunnen beter niet veganisten worden denk ik. Maar ik ben het al een flinke tijd en ik ben superfit, nooit ziek en zeker niet (te) slank :=

Bovengenoemde redenen als we zijn omnivoren, hebben het nodig, het is gewoon lekker vind ik allemaal drogredenen. Er zijn allang nieuwe inzichten dat (te veel) vlees zou leiden tot verschillende soorten kanker, cholesterol, hart en vaatziekten etc.

Ik wil graag doen wat ik kan om de wereld en mijn eigen lijf beter te maken/houden. Wat een ander doet moet hij of zij lekker zelf weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 00:13

Kinke schreef:
amoj schreef:

Zulke mensen ken ik gelukkig niet. Maar geef het dan door aan de VWA of AID of whatever als er weer een koe in de wei ligt te verpieteren.

Dat ga ik de volgende keren ook zeker doen. Afgelopen jaar niks gezien maar dat jaar er voor wel. Ik werkte toen nog maar net bij dat bedrijf (niet die buurman dus, maar waar ik zelf werk) en mijn werkgever zei dat het vaker gebeurde. Heb toen gezegd dat als ik het de volgende keer zag ik het aan ging geven bij de AID. Sindsdien nooit weer gebeurd...
Is echt een zooitje daar. Laat rustig een dood beest een week liggen omdat hij 'vergeet' de rendac te bellen.
Ach hij heeft 14 kinderen. Zal die het wel druk mee hebben....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 00:17

Ik vind het jammer dat topic opeens een andere wending heeft gekregen.

Ts vroeg hoe het er aan toe gaat op boerderijen met (slacht)dieren. En niet de discussie als mensen nu wel vleeseter is of niet.

Zelf vind ik de sector zeer interessant. Dus vind de info van sommige bokkers ook erg leuk om te lezen hoe het er bij hun aan toe gaan.

En bij sommige posten heb ik mijn vraagtekens. Al op meerdere boerderijen geweest. Maar heb nergens gezien dat er dieren mishandeld werden of dat ze niet de juiste zorg krijgen. Tuurlijk zullen er uitzonderingen zijn. Maar sommige doen net alsof het nogal veel voorkomt.

Zelf ben ik opgegroeid op de boerderij met 150 schapen. Deze liep zolang het kon buiten. En 's winters met zijn allen in de stal en was het lammertijd.

Als een schaap bevallen was. Werd moeder plus jong(en) eerst paar dagen apart gezet. En daarna gingen ze weer terug de kudde in. De schapen die nog moesten lammeren werden apart gehouden. Dus stal was altijd tijdelijk door midden gesplitst in zo'n periode.

De ooitjes werden meestal aangehouden. En rammen werden meestal rond de 3 maand opgehaald om vet te mesten. En de oudere schapen werden gegeven ook naar de slacht gedaan.

Mijn opa was altijd zeer goed voor zijn schapen. Als ze allemaal in de wei liepen en we hadden 1 binnen gezet wegens ziekte (zonder dat hij het wist) dan zag hij het direct als hij de oprit op kwam gereden.

De schapen kregen alle zorg die ze konden krijgen als het nodig was.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-01-16 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 00:18

en als iedereen nou gewoon jouw laatste regel onthoudt Denice, dan scheelt dat een hoop gezeik :D

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 00:19

Ik ben geen vegetariër, maar eet geen lamsvlees en ook geen paardenvlees. Lamsvlees eet ik niet meer sinds wij vroeger voor een lammetje hebben gezorgd, op de een of andere manier heb ik het daarna nooit meer gekund. Paardenvlees, tja, uit principe denk ik.

Vriendin van mijn zusje woonde op een boerderij waarbij ze een grote schuur/hok verhuurden aan mensen die koeien fokten voor de slacht. Zo ver ik kon zien hadden die dieren echt niet een slecht leven, 's zomers buiten en 's winters binnen. Tja, 's winters dan wel hele dagen en nachten binnen maar dat was ook omdat ze in de buurt geen land konden krijgen waar ze in konden staan. Het land waar ze 's zomers stonden was een uur rijden en dat doe je niet elke dag met +/- 100 koeien. Ik heb er verder niet echt op door durven vragen, vond het persoonlijk erg sneu dat die dieren werden geboren om opgevreten te worden.. Desondanks kan ik niet zeggen dat ze slecht werden behandeld, ik denk zelfs beter dan sommige paarden :j

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 00:21

denice schreef:
Mensen die niet goed geinformeerd zijn kunnen beter niet veganisten worden denk ik. Maar ik ben het al een flinke tijd en ik ben superfit, nooit ziek en zeker niet (te) slank :=

Bovengenoemde redenen als we zijn omnivoren, hebben het nodig, het is gewoon lekker vind ik allemaal drogredenen. Er zijn allang nieuwe inzichten dat (te veel) vlees zou leiden tot verschillende soorten kanker, cholesterol, hart en vaatziekten etc.

Ik wil graag doen wat ik kan om de wereld en mijn eigen lijf beter te maken/houden. Wat een ander doet moet hij of zij lekker zelf weten.

Tegenwoordig krijg je van alles kanker. Ook van de groente die jij eet.. Of van de lucht die je inademt.. Het is allemaal een beetke TE aan het worden. De oude mensen aten ook vlees en echte boter en de hele zooi. De meeste die ik ken worden toch dik 90 jaar. Ben benieuwd hoe dat is in mijn generatie. Misschien even offtopic sorry. Maar dat kanker gedoe krijg ik een veetje de kriebels van.

Maar goed ik blijf erbij. Boeren houden van hun beesten, de beesten hebben het echt niet slecht. Denk dat menig katten honden paarden cavia's konijnen het stukken slechter hebben..

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 01:12

Aedema, dat dacht ik dus ook. Ahh ga geen lief klein lammetje opeten. Totdat ik stage ging lopen op een schapen boerderij. Die lieve kleine lammetjes.... Zijn als ze naar de slacht gaan ruim 8 maanden en zo goed als volgroeide schapen. Ik ben toen mee geweest naar de slager. Was even heel heftig om minuut 1 een tegen stribbelend lam in je handen te hebben, en een minuut later het karkas van datzelfde lam aan een haak te zien hangen.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:05

Ik ben op verschillende boerderijen geweest en juist daarop is mijn mening gebaseerd.
Ik ben enige tijd op een melkveehouderij geweest in Friesland bij een vreselijk lief gezin. De boer is erg modern en heeft het allerbeste voor met zijn koeien, hij was net de hele stal aan het opknappen, de koeien stonden overdag op het land en ze kregen zelfs van die speciale matrassen in de stallen voor extra comfort.

Maar het gegil van moeder naar kind wanneer een moeder een loodzware bevalling gehad had en het kalf meteen werd weggehaald, het kalf dat vervolgens in een 'hondenhok' gestopt werd en later bij groepsgenootjes, de stieren die langs de weg in kleine hokken aan t wachten waren op transport. De koeien in de groepsstal die weken na het scheiden van de moeder nog steeds naar je vingers aan het zoeken waren omdat de zuigbehoefte niet vervult kon worden.

Nee, voor mij hoeft dat niet. Tuurlijk is de boer zelf een toffe peer, zijn hele gezin is zo ontzettend lief en ze doen wat ze kunnen voor de koeien (ik begrijp ook dat ze wel moeten, het is hun inkomstenbron). Maar de hele bedoeling ervan ontgaat mij volledig en vind ik enorm onnodig. Er hoeft voor mij geen dier op te groeien (of vaak niet eens) om mij van iets te voorzien wat ik eigenlijk niet eens nodig heb.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:12

Mallow: die zuigbehoefte is gewoon geen behoefte maar gewoon een reflex. Een baby zal ook aan je pink gaan zuigen.

Het kalf vroeg weghalen is bij melkkoeien indd het gevAl (vlees niet!) juist als het vroeg is is het minder een probleem en hechten ze zich nog niet aan elkaar. Heb bij onze buren nog nooit een moederkoe om dr kind horen loeien trouwens. Neemt niet weg dat ik het toch wel sneu vind

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:21

Magrathea schreef:
Nadine: dan moet je me toch eens uitleggen hoe je aan vlees komt zonder een dier dood te maken, hoe de eier- en zuivelindustrie werkt zonder van de mannetjes als restproduct af te komen. Ik snap niet zo goed waarom ik op een boerenbedrijf moet zijn geweest om daarop mijn mening te mogen baseren, en hoe de leefomstandigheden en de snelheid van de dood relevant zijn voor het feit dát het gebeurt.

Ik snap je reactie niet helemaal, want nogmaals ik heb voorgaande berichten niet gelezen maar puur op. Openingspost gereageerd, daar word twijfel getrokken of dieren wel. Juist verzorgd/gehuisvest worden en wel een fijn leven leiden. Daar heb ik op gereageerd.

Naar jou toe kan ik alleen maar zeggen. Als je het zielig vind dat dieren gehouden worden om geslacht te worden, moet je ze vooral niet opeten ;)

Onze varkens komen bij ons als biggetjes van ongeveer 25 kilo. Deze biggen blijven 4 maanden bij ons (wegen dan rond de 125 kilo) en gaan naar de slacht.
Ja dan zijn het nog geen volwassenen varkens, maar dat is wat de consument wilt eten. Een spare rib van een volwassen varken is veeeeel te groot, (ribben zijn te lang) en daarbij word hey vlees taaier naar mate ze ouder worden. Dit zijn de leeftijden/gewichten welke de slachthuizen ons opleggen. Weinig keuze voor de veehouder hieruit dus ;)

Daarbij, hebben ons varkens allemaal een plekje om te slapen en te dollen, maken wij ons eigen voer en krijgen elke dag dus verse producten in hun voertrog, beschikken ze over vers drinkwater wn hebben daglicht inbde stallen. Wij lopen ook elke dag controle rondes met 2 man om elk varken nauwkeurig na te lopen. Ala ze ergens last van hebben worden ze hiervoor behandeld, eventueel apart gezet indien heel ernstig (varkens vreten aan elkaars wonden, en soms heeft een varken een abses wat ondanks behandeling open gesprongen is) en indien een varken te ziek is, euthanasiren wij deze om verder leiden te voorkomen.

Ik ben afgestudeerd dierverzorger, ik kan niet tegen dierenleed, ben zelf ook een tijdje vegetarisch geweest. Maar als ik door de stallen loop, zie ik vrolijke varkens die het naar hun zin hebben.

Dus op het moment dat je je afvraagd of de veehouderij "zielig" is voor het dierenwelzijn, advies ik bij deze om gewoon eens te gaan kijken, en praten met een boer ;)

En als je het zielig vind dat dieren geslacht worden voor ons voedsel, even goede vrienden, blijf dan vooral vegetarisch ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:25

Ik denk dat ik wel eens hier in de buurt ga vragen of ik eens binnen mag kijken (uit interesse) :j ken genoeg varkensboerrn dus dat zal geen probleem zijn.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:26

Maartje1990 schreef:
Ik denk dat ik wel eens hier in de buurt ga vragen of ik eens binnen mag kijken (uit interesse) :j ken genoeg varkensboerrn dus dat zal geen probleem zijn.

Toppie! :)