BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:07

Was de reden dat er vraag was naar kindvrije horeca ook niet ontstaan omdat er te veel ouders zijn die vinden dat kinderen onder het mom van zelfontplooiing gewoon alles mogen doen wat ze willen en daarmee dus ook anderen tot last mogen zijn?

Shadow0

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:20

Alleen is dat helemaal niet zo. Er wordt altijd gedaan alsof je maar twee manieren hebt van opvoeden, de goede harde hand, en de 'laat lekker rondrennen door het restaurant'.

Alleen dat is grote onzin. Kinderen kunnen vanuit een liefdevolle stabiele basis ook prima grenzen leren respecteren (en zelfs beter, omdat ze dan niet leren 'als je rent in het restaurant krijg je een klets' maar 'andere mensen zitten hier te genieten en die vinden het vervelend als je rondrent' -> die tweede les is nuttiger omdat hij ook helpt als er geen straffende ouder in onmiddellijke nabijheid is.)

Daarnaast zijn de kinderen die zich hier in de buurt misdragen vaak het resultaat van een zeer inconsequente opvoeding. Geen ouders die vanuit liefde voor hun kind goed nadenken over wat ze wel en niet willen doen, maar een combinatie van onmacht en emotionele verwaarlozing. Dat is dus de ene keer heel heftig en bot, en de andere keer gebeurt er niets, en de hulp om het leuk te houden ontbreekt uberhaupt. Gevolg is dat die kinderen simpelweg niet weten hoe ze leuk met elkaar kunnen spelen, omdat ze geen voorbeeld hebben en ook geen ruimte hebben om dat te ontwikkelen - bij fouten die ze maken krijgen ze vaak (onduidelijke) straf.

Emotionele verwaarlozing is echt wel iets wat regelmatig voorkomt, wat aangetoond schadelijk is, en grote gevolgen heeft. En er wordt heel makkelijk over gesproken door mensen (vaak mensen die zelf ook op die manier tekort gekomen zijn en daarom niet weten dat het ook anders kan.)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:21

Shadow0 schreef:
Intrigerend, een topic over opvoeding waarbij de laatste pagina's eerder aan bod komt hoe manipulatief, krengig, t*ringlijers de kinderen zijn, en verder hoe je kinderen zo snel mogelijk af moet leren om iets te willen.

Is het echt zo uit de mode om kinderen liefde te geven, te proberen om aan hun behoefte aan geborgenheid te voldoen, en de ruimte te bieden om zichzelf te ontplooien en te ontwikkelen tot empathische, gelukkige en zelfstandige volwassenen die hun eigen weg kunnen gaan?

wemkelover schreef:
Hahaha dit is niet best. Ja kinderen moeten alle liefde krijgen, alle aandacht, iedereen moet zich maar aanpassen aan de kinderen want die gaan helemaal voor.

Ik voed mijn kleintje liever tussen die twee uiterste op. Ja mijn kind krijgt mijn liefde en aandacht. Maar niet altijd zijn zin. Ja hij mag boos worden, maar krijgt wel mee dat als hij boos word nee niet in een keer ja word. En kind heeft behoeftes maar papa en mama ook. En die hebben daar ook recht op.

Serieus wat voor kinderen krijg je als alles altijd om hun draait, altijd achter ze aan rent, altijd alles mogen.

Er is ook zoiets als een middenweg.

Naar mijn idee hebben liefde en aandacht helemaal niets te maken met het aangeven van grenzen en in dit geval dat nee nee is of altijd maar je zin krijgen. Het gaat om de manier waarop :)

En over behoeften van ouders...het is een feit dat als je een kindje krijgt, de behoeften van de ouders tijdelijk naar de achtergrond gaan. Er is namelijk een klein, afhankelijk wezentje geboren wat tijdelijk vrijwel alle aandacht van de ouders nodig heeft om zichzelf te ontplooien tot een verstandige, goedgemanierde volwassene die weet hoe het leven in elkaar zit.
Ik denk ook dat de probleemkinderen van tegenwoordig voor een deel te wijten zijn aan ouders die hun leven niet willen veranderen (en in het begin is het niet meer of minder dan opgeven) voor hun kind. Ouders die beide volledige dagen op het werk zijn, omdat ze het financieel goed willen hebben, mooie spullen willen kopen en dan hun kind 5 dagen per week van 7 tot 5 naar de opvang brengen, ze vervolgens wat te eten geven en naar bed brengen. Hoe moeten deze kinderen leren wat normaal en gewenst gedrag is? Op de opvang, waar amper tijd is om alle kindjes genoeg aandacht te geven?
En ik ben echt niet tegen werkende moeders, in tegendeel, in de huidige maatschappij is het amper haalbaar om niet beide te moeten werken. Maar naar mijn idee wordt er tegenwoordig wel heel makkelijk met het krijgen van kinderen omgesprongen en te weinig stil gestaan bij wat voor impact deze nu werkelijk hebben...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 14:22

Desiree schreef:
Joltsje schreef:
En ja ze bemoeit zich meer met mij wat huishouden en opvoeding betreft. Helemaal geen moeite mee. Maar ze zegt dan ook regelmatig, maar je bent mijn enige dochter. Bij mijn schoondochters doe ik dat niet.

Maar haar zoons dan? Of is opvoeden nog steeds alleen de taak van de moeder?
Dat is de reden waarom moeders zich nog voor elke beslissing moeten verantwoorden en vaders nog altijd hun goddelijke gang kunnen gaan.
Mensen zijn het zich niet bewust, dat zie je wel.

Ooh nee als er iemand een feminist is dan is het mijn moeder wel. Mijn vader strijkt zijn eigen kleren. Zorgde 's ochtends voor het ontbijt etc. Mijn moeder ging werken toen ik weer naar de basisschool ging. Als ze dan een avond vergadering hadden vroegen ze wie er oppastte. Niemand zei mijn moeder dan. Mijn man is thuis.

Ze praat zeker met mijn broers over de opvoeding. En mijn broers en man doen ook voldoende. Het hele topic is begonnen omdat mijn broer vond dat ik mijn zoon beter niet in bed kon nemen. Omdat je er dan nie meer vanaf komt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:25

Shadow0 schreef:
Daarnaast zijn de kinderen die zich hier in de buurt misdragen vaak het resultaat van een zeer inconsequente opvoeding.

Zie jij iemand in dit topic die als als goed idee gepromoot heeft dan?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:26

Vind het wel heel wat om te stellen dat probleemkinderen komen doordat beide ouders veel werken. Ik zie om me heen juist vaak de meeste problemen ontstaan wanneer 1 of beide ouders zonder werk thuis (komen te) zitten, of wanneer kinderen opgroeien in een gezin waar van meet af aan al andere complexe problemen spelen.

Als je tegenwoordig in NL in een koophuis wil wonen en ook nog een beetje geld over wilt houden om leuke dingen te doen met je gezin moet je wel beiden werken, anders is het gewoon niet op te brengen als je een kind of meerdere kinderen hebt.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:36

SusanH schreef:
Vind het wel heel wat om te stellen dat probleemkinderen komen doordat beide ouders veel werken. Ik zie om me heen juist vaak de meeste problemen ontstaan wanneer 1 of beide ouders zonder werk thuis (komen te) zitten, of wanneer kinderen opgroeien in een gezin waar van meet af aan al andere complexe problemen spelen.

Als je tegenwoordig in NL in een koophuis wil wonen en ook nog een beetje geld over wilt houden om leuke dingen te doen met je gezin moet je wel beiden werken, anders is het gewoon niet op te brengen als je een kind of meerdere kinderen hebt.

Dan heb je niet helemaal goed gelezen wat ik zei...:) . Ik stel niet dat het zo is, ik denk dat het 1 van de oorzaken is. En ik heb ook nooit gezegd dat beide ouders niet kunnen werken. Naar mijn idee krijg je geen kinderen om ze door een ander op te laten voeden en dat wanneer dit wel veelvuldig gebeurd, het niet ten goede komt van de ontwikkeling van het kind. Maar dat is mijn mening :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:50

Siesjuh schreef:
het is een feit dat als je een kindje krijgt, de behoeften van de ouders tijdelijk naar de achtergrond gaan. Er is namelijk een klein, afhankelijk wezentje geboren wat tijdelijk vrijwel alle aandacht van de ouders nodig heeft om zichzelf te ontplooien tot een verstandige, goedgemanierde volwassene die weet hoe het leven in elkaar zit.

Dat kun je helemaal niet als feit stellen... Hooguit als een mening. Je leven verandert en dien je aan te passen aan de behoeften van een baby. Dat is gezien de kwetsbaarheid en onbehulpzaamheid begrijpelijk. Een baby is compleet afhankelijk van de zorg van de ouders. Die dient dus gegeven te worden. Dát weet je, daar pas je je op aan. Maar behoeftes van ouders kunnen niet naar de achtergrond gaan. Ouders blijven mensen en hebben dus ook hun behoeftes. Eten, slapen, plezier maken horen daar gewoon bij. Tig dingen die onder behoeftes vallen, een groot deel kun je ook gewoon doen met een baby in je leven.

Er is geen ouder die [alle] behoeftes +18 jaar (de wettelijke leeftijd eer een kind volwassen is, ontplooiing gebeurt je leven lang) naar de achtergrond zet. Een heel simpel voorbeeld daarvan is al op vakantie gaan. Een baby, peuter of kleuter geeft daar geen drol om, maar toch toogt gezinnend Nederland massaal naar Center Parcs ('ff er tussenuit met de kids')
Laatst bijgewerkt door Sammie op 14-01-16 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:53

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:09

Sammie schreef:
Siesjuh schreef:
het is een feit dat als je een kindje krijgt, de behoeften van de ouders tijdelijk naar de achtergrond gaan. Er is namelijk een klein, afhankelijk wezentje geboren wat tijdelijk vrijwel alle aandacht van de ouders nodig heeft om zichzelf te ontplooien tot een verstandige, goedgemanierde volwassene die weet hoe het leven in elkaar zit.

Dat kun je helemaal niet als feit stellen... Hooguit als een mening. Je leven verandert en dien je aan te passen aan de behoeften van een baby. Dat is gezien de kwetsbaarheid en onbehulpzaamheid begrijpelijk. Een baby is compleet afhankelijk van de zorg van de ouders. Die dient dus gegeven te worden. Dát weet je, daar pas je je op aan. Maar behoeftes van ouders kunnen niet naar de achtergrond gaan. Ouders blijven mensen en hebben dus ook hun behoeftes. Eten, slapen, plezier maken horen daar gewoon bij. Tig dingen die onder behoeftes vallen, een groot deel kun je ook gewoon doen met een baby in je leven.

Er is geen ouder die [alle] behoeftes +18 jaar (de wettelijke leeftijd eer een kind volwassen is, ontplooiing gebeurt je leven lang) naar de achtergrond zet. Een heel simpel voorbeeld daarvan is al op vakantie gaan. Een baby, peuter of kleuter geeft daar geen drol om, maar toch toogt gezinnend Nederland massaal naar Center Parcs ('ff er tussenuit met de kids')

Tuurlijk kun je ook een groot deel met een baby doen, maar bijvoorbeeld als jij en de baby honger hebben, zal de baby voor gaan :) . Zelfde als je zit te voeden en je moet naar de wc of als je kind ineens behoorlijk ziek wordt en je met je partner een avondje uit had gepland. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Behoeftes van de ouder verdwijnen dus naar de achtergrond. Wat dus niet betekend dat je de behoeften niet meer kunt uitoefenen. Naarmate het kind ouder wordt, zal je als ouder steeds meer behoeften weer naar de voorgrond kunnen halen.

Edit: Ik ging ook op vakantie met mn ouders en heb daar als peuter/kleuter alleen maar leuke herinneringen aan en gaf daar wel degelijk om. Moet wel zeggen dat wij altijd naar de camping gingen, dus misschien maakt dat verschil. Maar denk niet dat je dan kan stellen dat je als kind daar geen drol aan hebt :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:14

Nou, dat met de WC klopt niet altijd hoor :+

Maar inderdaad, prioriteiten verschuiven :j

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:43

Van de wc klopt idd niet. Mij werd juist geadviseerd om ook al moest ik voeden eerst zelf naar de wc te gaan als je moest. Anders zit je niet ontspannen en is voor beiden niet prettig.

En ik denk ook dat het per kind verschilt wat je wel kan doen en wat niet.
Het voorbeeld dat als ze ziek zijn je als ouder niet weg kan hoeft ook niet altijd zo te zijn.
We hadden een keer kerst diner van ml zijn werk. Dochter had en luchtweg infectie was al wel aan het opknappen maar nog lang niet beter.
Ze zou bij mijn zusje haar favoriete tante gaan slapen. Mijn zusje is toen bij ons komen passen maar wij zijn gewoon gegaan en mijn dochter vond het heel fijn dat haar tante er was. Kreeg zelfs foto's en filmpjes van een lachend meisje tijdens het eten. Was vorig jaar en was ze ruim een half jaar.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het met elk kind kan. En was gebleken dat het niet ging waren we zo thuis geweest.

Maar om nou te stellen dat je alles moet laten nee daar ben ik het niet mee eens.
Ja je leven veranderd als er een kind komt. Maar wij nemen als het even kan haar gewoon overal mee naar toe. Zo ben ik ook opgegroeid en in Peru waar ik 6 jaar heb gewoond is dat heel normaal. Tuurlijk word er naar het kind gekeken wat wel een niet kan. Maar om nou te stellen dat je alles aan de kant moet zetten voor je kind.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:54

Sizzle schreef:
Was de reden dat er vraag was naar kindvrije horeca ook niet ontstaan omdat er te veel ouders zijn die vinden dat kinderen onder het mom van zelfontplooiing gewoon alles mogen doen wat ze willen en daarmee dus ook anderen tot last mogen zijn?

Ja, anders voedt je ze op met te weinig empathie. :D
Maar ja, als je je empathie alleen op jezelf richt, heeft de wereld er nog niets aan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:57

Desiree, dat is niet helemaal hoe empathie werkt :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:00

Siesjuh schreef:
Maar naar mijn idee wordt er tegenwoordig wel heel makkelijk met het krijgen van kinderen omgesprongen en te weinig stil gestaan bij wat voor impact deze nu werkelijk hebben...

Daar ben ik het mee eens.
Nu hebben de mensen de keuze, vroeger hadden ze dat niet. Maar het voordeel van ouders vroeger boven die van nu, is dat alles duidelijk was, ieder z´n eigen rol speelde. Nu zijn er keuzes, en willen mensen niet alleen veel, maar moeten ze ook veel.

Er ligt best veel maatschappelijke druk op ouders en dan vooral op moeders. Vaders ontspringen de dans nog. Maar moeders moeten ´
- de drukke sociale agenda onderhouden
- naar de sportschool om fit te blijven
- een baan hebben want anders zijn ze geen goede moeder, hoewel ik zelf niet weet wat dit met moederschap te maken heeft overigens
- en als ze fulltime werken zijn ze geen goede moeder. Ergens snap ik dat wel, maar ik zie hierin ook een rol voor de vader weggelegd.
- ze moeten actief zijn op school. Vrijwilligerswerk met poetsen op school, overzetten in het verkeer
- bij verjaardag iets lekkers meegeven om uit te delen voldoet niet meer. Er moet creativiteit in zitten en vooral veel tijd.
- denk aan de mantelzorg van ouders en schoonouders. Dit komt toch vaker weer op moeder neer. Want de sociale staat trekt zich terug uit de zorg, mensen zijn meer en meer op elkaar aangewezen. Of dat nu wel of niet gaat.

Dit is toch niet vol te houden???????
Dan mag je je nog wel eens 2x achter de oren krabben als je kinderen wilt. Want het is net als met honden en paarden, je moet er veel voor doen, en veel voor later, maar dan in 10 voud. En feit is dat moeders vaker zich opofferen dan vaders. Want paps zegt zijn voetbaltraining en wedstrijden niet op, maar ma moet haar paard te koop zetten.

Ik ben geen moeder maar ik zie dat zo vanaf de zijlijn en denk dan `pfoeh!`
Kan me voorstellen dat je soms gewoon te moe bent om consequent te zijn. Maar het is wel nodig.
Shadow0 schreef:
Desiree, dat is niet helemaal hoe empathie werkt :)

Nee dat klopt, maar dat weten die kinderen niet want dat wordt ze niet geleerd, als de hele omgeving altijd met hen rekening moet houden maar andersom niet.

Joltsje schreef:
Ooh nee als er iemand een feminist is dan is het mijn moeder wel. Mijn vader strijkt zijn eigen kleren. Zorgde 's ochtends voor het ontbijt etc. Mijn moeder ging werken toen ik weer naar de basisschool ging. Als ze dan een avond vergadering hadden vroegen ze wie er oppastte. Niemand zei mijn moeder dan. Mijn man is thuis.

Ze praat zeker met mijn broers over de opvoeding. En mijn broers en man doen ook voldoende. Het hele topic is begonnen omdat mijn broer vond dat ik mijn zoon beter niet in bed kon nemen. Omdat je er dan nie meer vanaf komt.

Oke, maar toch bemoeit jouw moeder zich met jou in je opvoeding maar niet met haar zoons omdat jij haar enige dochter bent, zo zei ze het toch?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:12

Desiree schreef:
Nee dat klopt, maar dat weten die kinderen niet want dat wordt ze niet geleerd, als de hele omgeving altijd met hen rekening moet houden maar andersom niet.

Niet alleen empathie werkt niet helemaal zoals je denkt dat het werkt, maar ook heb je een beetje een vreemd idee over hoe kinderen leren.

Uiteindelijk zijn het de kinderen met een veilige basis, die weten dat hun behoeften in wezen wel gezien worden en waar ook in de kern aan wordt voldaan, die uitgroeien tot de volwassenen die meer empathie kunnen opbrengen met anderen.

Juist de kinderen die vroeg leren dat ze niet krijgen wat ze nodig hebben, worden vaak hard en oppervlakkig en zijn niet in staat om echt liefde en begrip te geven, omdat ze zelf nooit hebben ervaren wat het is om dat te ontvangen.

Het begint altijd vanuit een ruime basis. De grenzen zijn niet het belangrijkste, het gaat om de basis.

Overigens: bij een kind voldoen aan z'n behoeften is weer anders dan 'verwennen' - want ook verwennen is vaak iets wat de gever centraal stelt en weinig rekening houdt met de werkelijke behoeften van het kind.
(Allersimpelste voorbeeld: het kind wil liefde maar krijgt cadeautjes.)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:14

Ik snap wel hoe kinderen leren, maar ze leren niet met anderen mee te denken als ze dat nooit eens hoeven, snap je?

Er is namelijk niets dat je zou kunnen leren door het NIET te doen. Je leert iets alleen aldoende.
Ik denk dat grenzen stellen deel uit zou moeten maken van de basis. Want ook grenzen geven duidelijkheid en dus veiligheid. IK denk dat dit onderschat wordt.
Kinderen hebben behoefte aan structuur. Zelfs volwassenen hebben dat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:19

Desiree schreef:
Ik snap wel hoe kinderen leren, maar ze leren niet met anderen mee te denken als ze dat nooit eens hoeven, snap je?

Dat klopt dus niet helemaal.

Citaat:
Er is namelijk niets dat je zou kunnen leren door het NIET te doen. Je leert iets alleen aldoende.
Ik denk dat grenzen stellen deel uit zou moeten maken van de basis. Want ook grenzen geven duidelijkheid en dus veiligheid. IK denk dat dit onderschat wordt.

Alleen is dit iets dat niet meer echt een terrein van meningen en wensdenken is. Er is namelijk behoorlijk wat bekend over hoe kinderen zich ontwikkelen, en hoe ze empathie, sociaal gedrag etc eigen maken. En daarin is het heel erg duidelijk dat dat veel meer voortkomt uit veel positieve interactie in een gezonde omgeving, dan dat je ze 'traint.'

En je mag beslist denken dat het anders is, het staat iedereen vrij om te geloven in dingen, ook als ze niet kloppen. Maar het klopt niet.

Overigens - je schuift nu de discussie op van het ontwikkelen van empathie naar grenzen voor veiligheid, wat best wel iets anders is.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:24

Volgends mij zegt shadow nergens dat ze maar mogen doen wat ze willen.

Hier laat ik mijn dochter gewoon niet (alleen) huilen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:36

Shadow0 schreef:
Desiree schreef:

Dat klopt dus niet helemaal.

Citaat:

Alleen is dit iets dat niet meer echt een terrein van meningen en wensdenken is. Er is namelijk behoorlijk wat bekend over hoe kinderen zich ontwikkelen, en hoe ze empathie, sociaal gedrag etc eigen maken. En daarin is het heel erg duidelijk dat dat veel meer voortkomt uit veel positieve interactie in een gezonde omgeving, dan dat je ze 'traint.'

En je mag beslist denken dat het anders is, het staat iedereen vrij om te geloven in dingen, ook als ze niet kloppen. Maar het klopt niet.

Overigens - je schuift nu de discussie op van het ontwikkelen van empathie naar grenzen voor veiligheid, wat best wel iets anders is.

Nee, dat van de empathie staat los van mijn opmerking over grenzen en veiligheid. Maar ik moet alles in een antwoord geven van de moderators, en mag niets afzonderlijk plaatsen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:39

Maar Shadow, kun je dan even een concreet voorbeeld geven van een post in dit topic waaruit blijkt dat iemand alle wensen van het kind systemstisch de kop in drukt :?
Want dat was immers het verwijt waar je mee kwam.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:20

Even vooraf: ik heb nooit beweerd dat iemand alle wensen van het kind systematisch de kop in drukt.

Maar als je terugleest naar waar het mee begon, het al dan niet in bed nemen, vind ik dat er wel degelijk best veel reacties zijn die de behoefte van het kind aan veiligheid en steun helemaal niet noemen. Er wordt gezegd dat kinderen manipulatief zijn, en dat dat al sneller is dan je denkt. Er wordt ook gezegd dat kinderen heel snel moeten leren dat het leven niet maakbaar is, dat ze zich aan moeten passen, dat ze teveel gepamperd worden. Dat zijn allemaal manieren van omschrijven die heel weinig ruimte laten voor wat het kind nodig heeft, en heel erg gericht zijn op wat het kind doet.
(Het opsluiten van kinderen is ook apart al genoemd.)

Verder vind ik de discussie vooral heel erg simplistisch met allerlei uitspraken zonder enige nuance, over hoe moeders met flesvoeding makkelijker op een kind gaan liggen dan moeders met borstvoedign, hoe moeders moeilijker zijn naar dochters, hoe dochters krengeriger zijn, hoe moeders gemeen zijn naar elkaar, en hoe kinderen met gedragsproblemen of autisme dingen wellicht helemaal niet kunnen leren, dat je een kind dat met z'n hoofd bonkt maar moet laten bonken...
En steeds maar weer die framing, en ja, lees het hele topic maar terug, die steeds maar weer doet alsof je ofwel harde grenzen stelt, ofwel een kind alles maar laat doen, pampert, lieverkoekjes geeft, etc.

En daarin mist in elk geval toch wel heel veel nuance en het besef van verschillende perspectieven - het is allemaal zo kort door de bocht en simplistisch. En dat is omgang met kinderen nou juist niet, dat is heel rijk en kent juist heel veel perspectieven

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:31

Tja, dat heb je altijd als je korte posts hebt ipv een volledig handboek.
Maar als iemand ergens streng in is hoeft het niet zo te zijn dat het kind meteen helemaal geen liefde krijgt.
Ik denk zelfs dat er vroeger nog veel minder tolerantie was. Zaten de schoenen niet lekker, dat was pech want die schoenen zijn nog niet versleten of te klein.
Laatst kreeg ik een preek van een willekeurige 'oma' die ik niet ken dat vroeger de kinderen het echt niet in hun hoofd haalden om bij de moeder weg te lopen. Gewoon allemaal aan de jas vast houden anders zwaaide er wat.

Ik denk juist dat er nu veel meer naar individu gekeken wordt en daarmee komt dan ook de onzekerheid omdat je dan niet via 'het boekje' kan werken.
Mijn moeder mocht van de kraamhulp echt haar baby niet op de kamer hoor.
Imbakeren komt uit een tijd dat babies gewoon even wegehangen werden omdat ze daar lekker rustig van werden. Achteraf blijkt dat ze daar een verlaagde hartslag van kregen. Dat is nu ook allemaal heel anders.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:37

Ik was op zoek naar een artikel over baby's en gewennen / manipulatie. Dit omdat mijn laptop het begeven heeft en ik geen hele epistels kan tikken op m'n telefoon.

Toen kwam ik deze post tegen op een ander forum en wilde ik m toch graag even in de groep gooien:

Citaat:
Vanaf een maand of 6 krijgen kinderen door dat ze een reactie kunnen uitlokken. Dat is niet hetzelfde als manipuleren. Ze willen iets en proberen je dit duidelijk te maken. Ze hebben maar één manier ter beschikking en dat is huilen. Verwennen en gewennen liggen dicht bij elkaar. Als je gewend bent om elke dag chocoladepasta te eten dan noemen we dat verwennen en als je gewend bent om elke dag bij papa en mama in bed te slapen als je twee bent, dan noemen we dat gewennen. Het is maar net waar je zelf de grens trekt...
Ik vind dat een kind vanaf de eerste dag kan gewennen en dat je als ouder er zelf verantwoordelijk voor bent waar een kind aan went en wat je daar van vindt. Aanwennen is gemakkelijker dan afwennen (afleren). Maar goed, antwoord op je vraag.. vanaf ongeveer 6 maanden krijgen babies beter door dat ze ergens om kunnen 'vragen'. En vragen doen ze door te huilen.

Let op er zit een groot verschil tussen om iets vragen en de consequenties van gedrag kennen. Dat laatste is pas aan de orde vanaf een jaar of 2,5 - 3!!!

Om te kunnen manipuleren moet je prefrontale cortex min of meer ontwikkeld zijn. Baby's zijn opportunisten. Ze leren van actie-reactie. Zij zijn mentaal nog niet in staat om te kunnen manipuleren. Dat is een vrij negatieve invulling / benaming voor opportunistisch gedrag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:09

Iris: en daarnaast is de hele essentie van de mens dat je invloed hebt op je omgeving. Dat je een 'zelf' ontwikkelt dat ontdekt dat je dingen kunt veranderen, en dat je daarmee bepaalde doelen kunt bereiken. Dus niet bepaald iets om af te leren.

(En die ontwikkeling van je zelf heb je toch echt nodig voor je aan de volgende stap kunt beginnen - dat je ook kunt erkennen dat anderen ook een zelf hebben, dat los staat van het jouwe, en daar empathie voor krijgen en rekening mee kunt houden enzo.)

Sizzle schreef:
Tja, dat heb je altijd als je korte posts hebt ipv een volledig handboek.

Welnee, ook op een forum kan dat beslist anders.

Citaat:
Maar als iemand ergens streng in is hoeft het niet zo te zijn dat het kind meteen helemaal geen liefde krijgt.

Gelukkig was dat ook niet wat ik beweerde. Echt, helemaal niet.