Ayasha schreef:Ik denk dat zo lang het gedrag van de ander jullie gezamelijke situatie niet schaad (alsin; schulden maken enz) dat je dan losser kan zijn. Máár jolmer ik moet eerlijk toegeven als ik jouw reacties zie, en die van je vriend, dat ik me sowieso af vraag hoe en of jullie gelukkig zijn/gaan worden samen...
Jullie lijken niet echt op dezelfde lijn te zitten. Ook niet in jullie algemene mentaliteit. Waar jij (jolmer) erg volwassen reageert op alles, komt je vriend met reacties die me eerder aan een 14jarige doen denken dan aan een 20er..
Helemaal mee eens
Op zich vind ik het niet zo gek dat Jolmer alvast samen wil sparen. Ik zit in een soortgelijke situatie: mijn vriend verdient een heel stuk meer dan ik en is veel meer een spaarder dan ikzelf ben. Nu verschilt het wel dat hij veel langer thuis heeft gewoond en dus ook KON sparen. (Hij ging op 27 pas het huis uit, ik woon al alleen sinds m'n 23e en heb door omstandigheden schulden gehad, die zijn nu wel ruimschoots afgelost).
Ik begrijp ook prima dat zij ergens "haar" spaargeld, wat haar ouders voor haar bij elkaar hebben gespaard (dacht ik gelezen te hebben), veilig wil stellen.
Hier hebben we bij de overstap naar samenwonen dat heel eenvoudig opgelost: ik deed mijn spul weg, en alles wat nu in het huis staat, staat op naam van vriendlief. Dit kunnen zij later ook doen MAAR dan moet TS heel goed beseffen, als het ooit alsnog misgaat, dat hij dan NIKS heeft: geen dak boven het hoofd, geen meubels, geen uitzet, niks.
Sparen is iets wat hij sowieso zal moeten leren. Nu heeft hij €500 verdiend en wil die gelijk het raam uit gooien. Wie weet heeft ie volgende maand een vaste baan en verdiend dan €2000. Met dat bedrag kan ik me inbeelden dat een persfotograaf héél veel leuk speelgoed kan kopen: nieuwe en betere camera, betere laptop/pc om alles te bewerken en verwerken, nieuwe scooter of autootje... In die branche evolueert de markt ook ontzettend, er is bijna wekelijks wel wat nieuws te vinden om dat werk NOG beter te maken. Als TS dan op dezelfde manier blijft denken, zou het me niet verbazen dat maandelijks dat loon aan dat soort dingen opgaat. Ipv de helft opzij te zetten (waarvan de ene helft naar hun samen en de andere helft voor zichzelf) en met de overige €1000 dan rond te komen. Da's nog heel royaal! Want ja, die €2000 is er en goh, ik kan later alsnog sparen en goh, ik woon thuis dus geen vaste kosten...
Nee, zo werkt het helaas niet. Jong geleerd is oud gedaan, met sparen kan je nooit te vroeg zijn. Wel te laat.