Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:27

Deoiridh schreef:
"Vraag maar aan je ouders" kan ook nog. Een een of ander verzonnen onzinverhaal (zoals "ik vind vlees niet lekker etc" ga ik in ieder geval niet houden.)
En dat is weer een heel andere vraag dan "waarom eet jij geen vlees".

Ik zou het prima vinden als een vegetariër zou zeggen dat ze het zielig vindt. En als een kind dan vraagt waarom en de vegetariër zou zeggen omdat ik geen dode dieren wil eten kan ik ook nog inkomen. Maar het punt waarop een kind vraagt hoe ze dan dieren doodmaken hoort bij de ouders. En die kunnen dan bepalen hoe ze daarmee omgaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:29

Nou jongens, bij mij thuis krijgen ze alleen een glaasje limonade,hopenlijk heeft daar niemand bezwaar tegen. :evaw:

F_Orumster

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:30

Suiker is vergif :)) <<)

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:32

janderegelaa schreef:
Deoiridh schreef:
"Vraag maar aan je ouders" kan ook nog. Een een of ander verzonnen onzinverhaal (zoals "ik vind vlees niet lekker etc" ga ik in ieder geval niet houden.)
En dat is weer een heel andere vraag dan "waarom eet jij geen vlees".

Ik zou het prima vinden als een vegetariër zou zeggen dat ze het zielig vindt. En als een kind dan vraagt waarom en de vegetariër zou zeggen omdat ik geen dode dieren wil eten kan ik ook nog inkomen. Maar het punt waarop een kind vraagt hoe ze dan dieren doodmaken hoort bij de ouders. En die kunnen dan bepalen hoe ze daarmee omgaan.

Daar ben ik het wel mee eens. Het gaat om de heftigheid van de vraag en van het antwoord.
(Begrijp me niet verkeert, ik wil echt geen trauma's veroorzaken of wat. :P )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:34

Nou dan zit iedereen toch op 1 lijn :)

Als vegetariër zit je er vast ook niet op te wachten om een (klein) kind nachtmerries te bezorgen.
Je kan prima eerlijk zijn en antwoorden op de gestelde vraag, zonder al te vervelende dingen te zeggen :j

Maargoed de 1 vind het natuurlijk al sneller vervelend dan de ander, want "ik eet geen vlees omdat ik dat zielig vind voor de dieren" is al te veel informatie voor sommigen blijkbaar :=

Tja dan moet je je kinderen maar alle contact met de buitenwereld onthouden misschien...want ze zullen eens een mening of opvatting horen die anders is dan die van de ouders, of informatie horen die de ouders liever zelf wat later....of helemaal niet hadden gegeven :=

De invloed van anderen dat is toch gewoon iets waar je (kind) mee moet leren omgaan bij de opvoeding?
Juist fijn als zulke ethische dilemma's een beetje gedoseerd binnenkomen en je niet zelf alles hoeft aan te kaarten maar het op een beetje een natuurlijke manier ter sprake komt.

Kind zal bepaalde dingen toch pas oppikken als het daarvoor open gaat staan qua ontwikkeling, pas dan willen ze meer weten en zijn ze er blijkbaar ook klaar voor om zich er mee bezig te houden :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:07

janderegelaa schreef:
Als een 4 jarig kind aan jou vraagt hoe kinderen gemaakt worden ga jij daar dus in detail op in. Ook als het niet jouw kind is. Want je moet wel eerlijk antwoorden.

Dat 'in detail' maak je er helemaal zelf van en er is al meerdere keren geschreven dat dat helemaal niet aan de orde is. Je trekt het nu zelf door tot in het extreme, maar dat is jouw keuze en heeft niks met de werkelijkheid te maken.

Maar laten we bij de basis blijven. Als een kind vraagt 'waarom eet jij geen vlees' kun je daar prima een eenvoudig antwoord op geven. Het beantwoorden van een vraag is niet hetzelfde als het opleggen van een visie.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:42

Shadow0 schreef:
janderegelaa schreef:
Als een 4 jarig kind aan jou vraagt hoe kinderen gemaakt worden ga jij daar dus in detail op in. Ook als het niet jouw kind is. Want je moet wel eerlijk antwoorden.

Dat 'in detail' maak je er helemaal zelf van en er is al meerdere keren geschreven dat dat helemaal niet aan de orde is. Je trekt het nu zelf door tot in het extreme, maar dat is jouw keuze en heeft niks met de werkelijkheid te maken.

Maar laten we bij de basis blijven. Als een kind vraagt 'waarom eet jij geen vlees' kun je daar prima een eenvoudig antwoord op geven. Het beantwoorden van een vraag is niet hetzelfde als het opleggen van een visie.

Het ging erom dat elders in dit topic iemand het helemaal niet erg vindt om gruwelverhalen te vertellen omdat dat "de waarheid" is. Daaruit is de discussie ontstaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:50

Die reactie heb ik nergens voorbij zien komen hoor. Niemand gaat gruwelverhalen vertellen aan jonge kinderen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:58

Je moet leren tussen de regels door te lezen. Als iemand zegt dat je eerlijk moet blijven dan komen ook de verhalen over doodmaken en slachten aan bod. Voor ons niet zo erg maar voor kleine kinderen gruwelverhalen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:32

Tuurlijk niet :+
Als een kind aan jou vraagt waar baby's vandaan komen dan kun je toch ook eerlijk zeggen 'uit de buik van mama' zonder dat je het complete verhaal hoeft uit te leggen..

En kinderen die televisie kijken weten al lang dat kip van een kip komt. Hoeveel tekenfilmpjes en kinderfilms zijn er wel niet waar een kip ontploft en kant-en-klaar op een bord valt :Y) Een kind krijgt daar geen nachtmerries van want dat is 'normaal', daar zijn ze mee opgegroeid. Ze weten niet hoe dat gebeurt, en dat hoef je ook echt niet te vertellen om uit te kunnen leggen waarom je het niet eet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:56

Precies.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:03

8nnemiek schreef:
Die reactie heb ik nergens voorbij zien komen hoor. Niemand gaat gruwelverhalen vertellen aan jonge kinderen.

xMercury @ [LZP] Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Nou. Daarom ook mijn reacties in dit topic.
Ik nam dit echt niet op als fijne uitleg op kinder niveau.
En dan zeg ik. Bemoei je niet met wat de ander doet en opvoed als die daar een ander niet mee lastig valt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:09

In kindertaal is dat toch hetzelfde als 'ik vind het zielig'?
Een klein kind begrijpt het woord dierenleed waarschijnlijk niet, maar ook al snapt ie het wel, dan nog vind ik dat niet echt een gruwelverhaal..

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:24

bruintje123 schreef:
8nnemiek schreef:

En dan zeg ik. Bemoei je niet met wat de ander doet en opvoed als die daar een ander niet mee lastig valt.

Nou nou, wat een gruwel verhalen zijn dat inderdaad zeg. :')

Ik vind het vooral heel kwalijk dat jij, en een aantal andere mensen, vinden dat 'buitenstaanders' zich niet mogen bemoeien met de opvoeding van hun kind. Waarom stuur je ze dan naar school toe joh? Daar worden ze namelijk ook opgevoed ;)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:28

bruintje123 schreef:
8nnemiek schreef:

En nog van een docent ook. Pedagogisch een no go.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:32

Misschien moet je eens goed kijken naar wat jouw pedagogische opdracht is op school xMercury.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:33

-
Laatst bijgewerkt door xMercury op 30-09-15 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:36

Ik ben enorm blij dat ik op school ooit een documentaire te zien kreeg over de vleesindustrie, anders had ik misschien nog jarenlang vlees gegeten. Ik ben toen samen met drie andere vriendinnen vegetarisch gaan eten, en ik zou het ook zeker waarderen als de school van mijn kinderen daar aandacht aan zou besteden.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:37

janderegelaa schreef:
Misschien moet je eens goed kijken naar wat jouw pedagogische opdracht is op school xMercury.

Geheel onterecht om dat in twijfel te trekken. Ik weet dondersgoed wat mijn plicht is en hoe ik dat uit moet voeren. Wie ben jij om daar over te oordelen? Daarnaast maak jij er van dat ik gruwel verhalen op leg. Kom op zeg. Als ik ergens voor sta als docente, is het wel dat leerlingen open-minded zijn en zichzelf ontwikkelen tot een wijs en verstandig persoon. Ik zou nooit leugens of horrorverhalen verspreiden om mijn gelijk te krijgen. Wel mogen leerlingen altijd m van mij een eerlijk en open antwoord verwachten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:39

Volgens mij ben jij een heel erg goede docent, xMercury +:)+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:42

Met wakker dier leugens?

Echt gaan kijken is eerlijker.
Als zulk filmpje getoond zou worden zou ik herrie gaan schoppen.
Bij mij op school is zo vroeger een anti abortus filmpje geplaatst en ook daar is toen veel ophef over geweest.
En terecht.
Ook dat hoort niet opgedrongen te worden door de school.

Bij de leraar als Mercury zou ik dus nooit een kind heen wille laten gaan.
Haar idee als feit. Brrr.
Dat hoort niet.
( net zo min dat er leraar er feit brengt dat vlees eten moet.)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:53

Gewoon de waarheid, mag dat wel, of valt dat ook onder wakker dier leugens?
Een filmpje waar dieren lekker buiten in de wei rondhuppelen en zonder stress worden vervoerd en waar kippen pijnloos worden gedood is ook niet echt realistisch he, ook al zouden we dat graag geloven en vooral graag aan kinderen wijsmaken.
De documentaire die ze ons ooit lieten zien bevatte geen schokkende beelden. Wel de karkassen die aan vleeshaken hingen. En ging verder over het leven van de dieren. Hoe oud ze werden, waar ze heen gingen. Allemaal feitjes, zeker geen propaganda voor welke kant dan ook. Wat is daar mis mee?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:01

bruintje123 schreef:
Met wakker dier leugens?

Echt gaan kijken is eerlijker.
Als zulk filmpje getoond zou worden zou ik herrie gaan schoppen.
Bij mij op school is zo vroeger een anti abortus filmpje geplaatst en ook daar is toen veel ophef over geweest.
En terecht.
Ook dat hoort niet opgedrongen te worden door de school.

Bij de leraar als Mercury zou ik dus nooit een kind heen wille laten gaan.
Haar idee als feit. Brrr.
Dat hoort niet.
( net zo min dat er leraar er feit brengt dat vlees eten moet.)

Volgens mij kun jij beter nog eens in de schoolbanken gaan zitten om opnieuw te leren lezen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:14

En schrijven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:17

Het hoogtepunt van een volwassen discussie op basis van begrip en respect vind ik toch altijd wel om iemand persoonlijk aan te vallen en daarbij zijn/haar beroep te betrekken +:)+ *\o/*