Is dit strafbaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 08:33

Anne_GTI schreef:
Dat de boete terecht is zijn we het allemaal wel over eens. De hoogte vind ik wel discutabel. 370 euro boete voor een minderjarige vind ik bizar hoog.

Boete voor een kroeg wanneer zij schenken aan jongeren onder de 18 terwijl die jongeren onder de 18 met een vals ID binnen zijn gekomen is nog stukken hoger.

Jammer maar helaas TS, boete is geheel terecht. (sowieso, met een vals ID legitimeren? Denk even na....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 08:52

Urielle schreef:
ElineCath schreef:
Gelukje voor jou, ik doe een heel ander opleidingsniveau dan kontjes vegen.

Je doet maar HBO hoor :=
HBO-V moet net zo goed 'kontjes vegen'. Dus je hoeft je echt niet hoog verheven voelen boven bejaardenverzorgers >;)

De opmerking van TS was geheel niet HBO-niveauwaardig :+

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 09:24

Crypto schreef:
trouwens n strafblad voor je 18e vervalt zodra je 18 ben,

ik vind sommige mensen echt DRAMATISCH reageren, jeetje t was naar een kroeg oid niet om bommen te maken....

het was dom, of nee onnadenkend, dat hebben pubers vaker, dat zegt toch verder niets over moralen, normen en waarden die ze verder hebben? Het t was fout ja maar tjeez de wereld vergaat niet

Sommige schieten echt door

TS is 17 :') dan ben je echt geen vreselijke puber meer hoor.

_clau_1991

Re: Is dit strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:16

Met alle respect maar als jij wel zoooo veel hoger van niveau bent dat je geen billen af hoeft te vegen, dan had je deze vraag ook niet hoeven stellen ;) Dan had je het antwoord zelf ook wel kunnen bedenken. Sorry maar tegen zulke denigrerende opmerkingen kan ik absoluut niet.

Je vriendin is gewoon niet slim geweest en moet daar nu een boete voor betalen. Eigen schuld, dikke bult.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:18

Wauw, ik heb gewoon met stomme verbazing alleen de 1e 3 bladzijden gelezen en vraag me serieus af of er mensen zijn die écht zo DOM zijn, of zich alleen zo voor doen. Vind je het nou werkelijk waar raar dat iemand gestraft wordt op een overtreding/ misdrijf? En ben je nou écht zo trots op het feit dat jij lekker wel naar binnen kan met een valse ID? Echt waar, mijn 'faith in humanity' is weer een stukje achteruit gegaan... :') :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:31

Zo hé, ook ik heb met stijgende verbazing het topic zitten lezen. Was wel goed voor een flinke dosis lachstuipen hoor _O- _O-
Duh, TS, tuurlijk is die boete terecht. Maar dat is nu wel duidelijk. Eerlijk? Als ik die vriendin van jou was, zou ik jou toch echt min of meer verplichten om mee te betalen hoor. 't Is maar stom toeval dat zij gepakt is en jij niet, mij zou je als vriendin ook niet meer terug zien als je me er zo bij zou lappen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:38

Dat vind ik dan ook weer een rare gedachtengang. Het was toch degene die wel gepakt is haar keuze om het ID te gebruiken? Waarom zou TS dan moeten mee betalen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:39

Renee1991 schreef:
Zo hé, ook ik heb met stijgende verbazing het topic zitten lezen. Was wel goed voor een flinke dosis lachstuipen hoor _O- _O-
Duh, TS, tuurlijk is die boete terecht. Maar dat is nu wel duidelijk. Eerlijk? Als ik die vriendin van jou was, zou ik jou toch echt min of meer verplichten om mee te betalen hoor. 't Is maar stom toeval dat zij gepakt is en jij niet, mij zou je als vriendin ook niet meer terug zien als je me er zo bij zou lappen.

TS heeft haar vriendin niet gedwongen een fake ID aan te nemen :?.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:42

Ik vind ook niet dat TS mee zou moeten betalen aan de boete. Ik zou dat iig ook niet doen als mijn vriendin voor iets gepakt is. Vriendin heeft gegokt en verloren. TS heeft gegokt en gewonnen. Zo gaan die dingen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:51

_clau_1991 schreef:
Met alle respect maar als jij wel zoooo veel hoger van niveau bent dat je geen billen af hoeft te vegen, dan had je deze vraag ook niet hoeven stellen ;)

Dat inderdaad. En het feit dat ts reageert met een weerwoord 'ja maar de portier is geen officiele instantie'.
Dat ze de vraag stelt alla, iedereen heeft weleens een moment van verstandsverbijstering, maar dan ook nog excuses gaan verzinnen en zich beter voelen/slimmer voelen dan anderen, tjah dan is het logisch dat je op weerstand stuit.

Met het minderjarig de club in gaan met een vals id heb ik verder geen problemen hoor, tenminste, ondeugend zijn we allemaal wel eens. Ik vind het toch wel schokkend dat hier mensen omschrijven dat hun ouders het hele verhaal aanmoedigen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:39

TS, misschien ben je in de war met de identificatieplicht. Die geldt inderdaad alleen voor politie en nog een paar instanties. Dit betekent dat je een winkel, club of conducteur mag weigeren om je id te laten zien. Betekent alleen wel dat zij je de dienst mogen weigeren die ze aanbieden :+

--- Voor zover ik het begrepen heb

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:45

Je kan altijd in beroep gaan tegen een boete. Deze kan dan kwijtgescholden worden of verlaagd.

Verder vind ik het eigenlijk wel goed dat er een keer wat mee gedaan wordt. Snap dat jullie graag uit willen maar een leeftijdsgrens is er niet voor niks. Als jij met een biertje wordt betrapt in de kroeg heeft de eigenaar een flink probleem omdat hij zich niet aan de wet houd door jou als onder de 18 alcohol te schenken. Heb alleen jouw reacties gelezen maar vind dat je voor je 17 jaar oud al wel aardig schreeuwerig overkomt. Weet dat t via internet is maar het getuigt niet van volwassenheid..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:46

Als je in hoger beroep gaat kan het ook nog zo zijn dat de rechter de boete verhoogt. Gebeurt niet vaak maar het kan wel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:46

Nirvana_ schreef:
TS, misschien ben je in de war met de identificatieplicht. Die geldt inderdaad alleen voor politie en nog een paar instanties. Dit betekent dat je een winkel, club of conducteur mag weigeren om je id te laten zien. Betekent alleen wel dat zij je de dienst mogen weigeren die ze aanbieden :+

:j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:09

Dat klopt.
Je mag weigeren bij de portier.
Maar dan kom je sowieso niet binnen.

Maar ook dat staat al in de vorige berichten.
Ook de 370 is een vast bedrag.
Zoals je van te voren alle boetes kunt opzoeken kan dat met deze ook.
Kun je overwegen of het het risico waard is. ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:18

Tja, misschien niet meebetalen dan. Maar toch zou ik me knap genaaid voelen als ik er in m'n eentje voor op kon draaien.
Kennis van me had te hard gereden toen hij z'n scriptie ging inleveren op school (extreme haast) en z'n afstudeermaatje zat bij hem in de auto. Die boete hebben ze ook gewoon gedeeld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:24

Dat is dan heel aardig van dat afstudeermaatje, maar te hard rijden heeft die kennis toch écht zelf gedaan. Hij heeft het risico genomen, ik vind ook dat hij verantwoordelijk is voor de gevolgen (boete).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:28

Ik denk al met al dat je vriendin er gewoon niet goed aan gedaan heeft om vol te blijven houden dat ze die persoon wel is geweest. Je weet dat je kans loopt dat het gewoon niet goed gaat, take it and leave it in dit geval. :+ De boete is fors, maar ik kan me voorstellen dat er hier geen uitzonderingen in gemaakt kunnen worden met betrekking tot de situatie. Het vergrijp is hetzelfde.

Wel een flinke reminder voor andere mensen die dit soort trucs uithalen.
Vraag me af wat de boete geweest was als ze een valse studentenpas had (op haar eigen naam). Weet iemand dat?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:33

Renee1991 schreef:
Tja, misschien niet meebetalen dan. Maar toch zou ik me knap genaaid voelen als ik er in m'n eentje voor op kon draaien.
Kennis van me had te hard gereden toen hij z'n scriptie ging inleveren op school (extreme haast) en z'n afstudeermaatje zat bij hem in de auto. Die boete hebben ze ook gewoon gedeeld..

Tenzij ze haar gedwongen hebben (of afstudeermaatje hem dwong) zie ik niet in waarom je zou betalen voor andermans vrijwillige stommiteiten. :)
Als mijn vriendin met ons GIP (afstudeer ding in Belgie) te hard gereden zou hebben was dat jammer voor haar.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:52

Nirvana_ schreef:

Bij een conducteur, of andere BOA, ben je verplicht je identiteitsbewijs te tonen indien gevraagd. Deze mogen ook een boete uitschrijven voor het niet tonen van een ID en, conducteurs in elk geval wel, weet het niet van de andere BOA's, voor het opgeven van valse gegevens. Ook bij een toezichthouder ben je, in sommige situaties, verplicht je ID te tonen, maar die morgen dan weer geen boete uitschrijven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:56

In Nederland lijken ze sowieso wat gevoeliger voor de hele ID kwestie dan in België heb ik het idé (Ik kan sowieso vaak weinig Belgische ID kwesties vinden dus het kan ook gewoon er aan liggen dat ik het hier meer zie omdat hier meer nederlanders zitten.)
Als men in België je ID vraagt dan laat je die gewoon zien. Die moet je altijd op zak hebben. Dan vraag je niet eerst of ie je dat wel mag vragen. :+ Ik heb iig nog nooit een Belg zien zeggen dat ie zijn pas niet wilde laten zien oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:57

Ook hier is het verplicht een ID mee te dragen. Ik kan me dan ook geen enkele situatie voorstellen dat je je ID weigert te laten zien...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:00

Kayleigh_ schreef:
Ook hier is het verplicht een ID mee te dragen. Ik kan me dan ook geen enkele situatie voorstellen dat je je ID weigert te laten zien...

Ik wel :D. Maar dat zijn dan weer illegale situaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:05

_San87_ schreef:
Ik wel :D. Maar dat zijn dan weer illegale situaties.

Precies, maar daar hou ik me niet (bewust) mee bezig, dus voor mezelf kan ik geen situaties bedenken waarbij ik mijn ID niet wil laten zien :')