"Ik heb een boodschap van God."

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:49

lor1_1984 schreef:
Ballard_L schreef:
Want wat is christelijk gedrag volgens jullie dan? Want mensen die niet geloven kijken je eigenlijk heel vaak op de vingers als christen, want 'stel dat hij/zij iets verkeerd doet, dat is toch geen christelijk gedrag?!'. Terwijl als je een gemiddeld christen vraagt zal hij of zij bijna nooit zeggen dat hij niet zondigt. En ja, waar het hart vol van is, stroomt de mond van over. Dit heeft niks met fouten verbergen te maken of ter compensatie van die fouten oid.

'Christelijk' gedrag is imo zoveel mogelijk naleven wat je predikt of wat je gelooft. :)
Dus niet oordelen, geen achterbaks gedrag vertonen en vervolgens holier than thou doen, niet doen alsof je beter bent dan een ander, niet een ander jouw opvattingen opdringen etcetc.

Overigens kijk ik ze niet op de vingers, maar trek wel even een wenkbrauw op als ik gedrag opmerk wat toch echt tegen hun opvattingen ingaat. :)

Dat vind ik meer eigenschappen van iemands mentaliteit en karakter, die je bij zowel gelovigen als ongelovigen vinden kunt, zo ook degenen die wel dat gedrag vertonen in beide groepen te vinden zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:49

anjali schreef:
anneliesdj schreef:
En welke is juist volgens je studie? :+

Ik vind dit een erg serieus onderwerp waarvoor deze site misschien niet de juiste plek is om erover te discussieren.Zelf geloof ik inde eerste plaats in Jezus en heb daar zeer veel steun aan gehad in mijn leven.

Ik vraag mij op mijn beurt wel af of je bij Theologie leert dat er een (1) ware boodschap is? Ik snap dat de Bijbel etc. van voor naar achter wordt uitgepluisd en wordt besproken, maar gezien de verschillende stromingen lijkt mij dat er bij Theologie ook de verschillende visies worden besproken? Zelfs Ouweneel komt in zijn 'vijf olifanten in een porseleinkast' en het vervolg 'Vijf nijlpaarden in een kippenhok' niet echt verder dan een samenvatting en een eigen visie.

anneliesdj

Re: "Ik heb een boodschap van God."

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:51

Het is Theologie, godsdienstleer. Niet een verkapte cursus 'hoe wordt ik christen?' :')

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:57

Ballard_L schreef:
Citaat:
LindyH schreef:

Die ervaring heb ik dus ook best vaak. Hoe zou dat toch komen?

Zou het komen doordat mensen die weten dat ze fout bezig zijn, juist hun mond vol hebben van het geloof, ter compensatie? Of zijn wij onevenredig kritisch op die mensen omdat ze zo met het geloof te koop lopen? Of zijn sommige mensen die denken dat ze God achter zich hebben staan meer geneigd tot fout gedrag?

Er zijn vast nog wel meer mogelijkheden te verzinnen...

Ik denk een beetje van beide opties die je noemt. :)
Ik vind het geen christelijk gedrag maargoed. :)

Want wat is christelijk gedrag volgens jullie dan? Want mensen die niet geloven kijken je eigenlijk heel vaak op de vingers als christen, want 'stel dat hij/zij iets verkeerd doet, dat is toch geen christelijk gedrag?!'. Terwijl als je een gemiddeld christen vraagt zal hij of zij bijna nooit zeggen dat hij niet zondigt. En ja, waar het hart vol van is, stroomt de mond van over. Dit heeft niks met fouten verbergen te maken of ter compensatie van die fouten oid.

Het is niet aan mij om te beoordelen wat christelijk gedrag is. Maar christelijk gedrag staat in ieder geval voor mij niet per definitie gelijk aan goed gedrag. Over zondigen heb ik het al helemaal niet. Prettig, goed gedrag is wel meer dan het vermijden van zonden.

Maar het valt mij gewoon op dat christenen die hun mond vol hebben van hun geloof, vaak in de praktijk niet zulke fijne, prettige, goede mensen zijn. En dat christenen die hun geloof meer voor zichzelf houden, relatief vaker fijne mensen zijn die meer doen voor anderen, en dan dus niet alleen in hun eigen kerk.
Ik vroeg mij af hoe dat kwam. Dat zal er gedeeltelijk inderdaad wel in liggen dat ze harder worden beoordeeld. Dat zei ik ook al. Maar ik denk dat het ook in andere dingen ligt.

Geen idee wie de betere christen is. Misschien de eerste wel, omdat die de Boodschap uitdraagt, zoals Bijbel zegt dat je moet doen. Maar dat vind ik dus geen fijner, beter mens.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:59

Ik vraag me wel af, degenen die nu zeggen dat ze gedrag zien bij christenen wat zij niet 'passend vinden'. Praat je ook zo over mensen om je heen die niet christelijk zijn en dingen doen die je niet verwacht?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:08

anneliesdj schreef:
Ik vraag me wel af, degenen die nu zeggen dat ze gedrag zien bij christenen wat zij niet 'passend vinden'. Praat je ook zo over mensen om je heen die niet christelijk zijn en dingen doen die je niet verwacht?

Jazeker, maar dan benoem ik het meer als gewoon bitchy/achterbaks oid.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:18

anneliesdj schreef:
Het is Theologie, godsdienstleer. Niet een verkapte cursus 'hoe wordt ik christen?' :')

Neen, dat was absoluut niet het geval. Door de wetenschappelijke benadering vielen diverse studenten zelfs van hun geloof af. Het moet natuurlijk ook echt uit vrije wil komen, geloof kun je nooit opdringen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:21

anjali schreef:
anneliesdj schreef:

Neen, dat was absoluut niet het geval. Door de wetenschappelijke benadering vielen diverse studenten zelfs van hun geloof af. Het moet natuurlijk ook echt uit vrije wil komen, geloof kun je nooit opdringen.

Waar heb jij theologie gestudeerd?

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:45

Sammie schreef:
Gewoon_Sam schreef:
Verschillende :) ik ben door de jaren heen o.a. naar Fields of Rock in de Goffert (daar was het dus heul erg), Graspop Metal Meeting, Wacken open air, Eindhoven Metal Meeting, Dymano open air, Pagan Fest, Dokkum open Air, Waldrock geweest. Bij de kleinere death- en black metal "festivalletjes" zie ik ze overigens nooit.

Je spreekt dan toch al over aardig wat jaartjes terug? Volgens VL bestaat Dynamo open air al 15 jaar niet meer? iig heb ik het even bij mn vrienden er ingegooid en kennen van bovenstaand een aantal (niet alle) evenementen en zijn er op diversen geweest en hebben wat jij beschreef nog nooit gezien. := Dus wie weet heb jij gewoon een nog te redden hoofd en zij niet :D

FoR, Dynamo en Waldrock doen het inderdaad al een tijdje niet. Erg jammer overigens want dat waren leuke festivals. Een nog te redden hoofd? _O- Ik heb het even aan mijn man gevraagd maar volgens hem is alle hoop al vervlogen voor mij en mijn hoofd :))

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:46

lor1_1984 schreef:
Ballard_L schreef:

'Christelijk' gedrag is imo zoveel mogelijk naleven wat je predikt of wat je gelooft. :)
Dus niet oordelen, geen achterbaks gedrag vertonen en vervolgens holier than thou doen, niet doen alsof je beter bent dan een ander, niet een ander jouw opvattingen opdringen etcetc.

Overigens kijk ik ze niet op de vingers, maar trek wel even een wenkbrauw op als ik gedrag opmerk wat toch echt tegen hun opvattingen ingaat. :)

Dan tonen de gelovige mensen waar we het hierover hebben in het topic, de gelovigen die zich 'opdringen' aan mensen, dus christelijk gedrag ;) In de bijbel staat namelijk meerdere keren dat de Naam van God onder alle volken bekend moet worden. Zij willen dus naleven wat ze geloven en wat God heeft gezegd.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:54

lor1_1984 schreef:
Ballard_L schreef:

Dan tonen de gelovige mensen waar we het hierover hebben in het topic, de gelovigen die zich 'opdringen' aan mensen, dus christelijk gedrag ;) In de bijbel staat namelijk meerdere keren dat de Naam van God onder alle volken bekend moet worden. Zij willen dus naleven wat ze geloven en wat God heeft gezegd.

Maar de manier waarop kan natuurlijk verschillen. Er staat nergens dat je geloof moet opdringen en al helemaal niet dat je anderen moet afkeuren op wat zij wel of juist niet geloven

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:58

Er zit imo nog een heel verschil tussen iemand iets door de strot rammen of op een normale manier erover vertellen. :)

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 22:03

Sammie schreef:
Er wordt bij WOII erg veel nadruk gelegd op de Jodenvervolging, en dit was natuurlijk de grootste groep, maar daarnaast hadden de Duitsers het ook voorzien op Roma, sinti's, andere zigeuners, homo's, vrijmetselaars, gehandicapten etc. Ook Jehovas werden afgevoerd. Gewoon op alles wat 'vreemd' en anders was. In Polen zijn ze als beesten tekeer gegaan tegen de Slavische volkeren. De untermensch vs ubermensch. Het klinkt misschien erg bot wat ik nu zeg, maar als er toen moslims waren, waren die wrs ook afgevoerd. De grootste 'vreemde' groep waren echter de Joden en die waren ook makkelijk te traceren. Zigeuners reisden zonder vaste verblijfplaats, homo zijn kun je 'stil' houden. Joden hadden hun eigen gemeenschap, maar waren zakelijk en financieel vaak wel succesvol.

Vaticaan is in WOII gewoon ontzettend fout geweest, maar dat maakt nog steeds niet dat WOII om of vanwege het geloof is begonnen. Verre van zelfs!

Moslims uit Slavische landen en Noord Afrika werden ingelijfd door het Duitse leger. In 1943 (dacht ik) is zelfs een moslim divisie binnen de SS opgezet. Hitler speelde aardig in op de haat tussen joden en moslims. In Afrika hebben moslims samen met de Duitsers tegen de geallieerden gestreden. Toen de Duitsers steeds verder terug gedrongen werden liepen er steeds meer over naar de kant van de geallieerden om aan hun zijde te strijden.

Ik vraag me af of het bij de nazi's nou echt ging om het joodse geloof of dat ze joden meer als ras zagen. Er waren hele lijsten met uiterlijke kenmerken waar een Jood aan te herkennen zou zijn en je tot een bepaalde graad Joods bloed in je had, was je gewoon de Sjaak of je praktiseren joods was of niet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 00:25

Weten jullie zelfs dat een bepaalde groepering bij de joden zelf ook fout was (en dan heb ik het niet over een persoon die een ander verraad om zichzelf te redden) zo'n beetje waren binnen de hele oorlog..

die ruilden de veiligheid van de joden, als ze ongemoeid mochten uitreizen, in tegen het uitschakelen van britse doeleinden (wat je al niet vind als je even zoekt op geloofsgerelateerd terrorisme pff).
Dit zou dan dus geweest zijn voor de vernietigingskampen in beeld kwamen (of althans voor deze bekend werden). ze waren toen nog een 'minderwaardig volk' dat gelouterd zou worden door hard werken in de duitse fabrieken en kampen.

Het voorstel om britse doelen uit te schakelen als de joden weg mochten reizen, was in begin WOII per brief gedaan.. De Duitsers hebben er op hun beurt dan weer niet de moeite voor gedaan om erop te reageren (gezellige jongens heen en weer).

oorlog is heel wat complexer dan op het eerste oog vaak lijkt.. en als het ver van het bed is, kunnen we allemaal gemakkelijk de ogen sluiten voor slachtoffers en afhankelijk van wie het hoogste woord voert lijken slachtoffers ineens daders.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 00:41

Ik begrijp niet zo goed waarom de Tweede Wereldoorlog erbij wordt gehaald ten opzichte van geloof, omdat hiervan 0% de oorzaak bij een religie ligt, maar puur in een machtsevenwicht dat wederom uit balans is geraakt door een opkomende staat (wat uiteraard was genuanceerder vertelt moet worden, maar dan kan ik een boek schrijven).

Ik denk dat iedereen wel beseft, en dit is écht écht écht niet verkeerd bedoeld, dat religie langzaam aan het verdwijnen is. In vorige generaties speelde dit nog een veel grotere rol, binnen de verzuiling bijvoorbeeld. Met de ontzuiling is ook secularisering ontstaan, en is er eigenlijk maar één harde kern aan religieuzen overgebleven.

Als geloof echt gelinkt moet worden aan de geschiedenis en geweld, hebben we het voornamelijk over de Middeleeuwen en Renaissance. Denk aan godsdienstgeweld in de negen Kruistochten, of aan de Reformatie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 00:44

Ik denk niet dat religie aan het veranderen is maar ik denk wel dat religie veranderd tov wat het vroeger was.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 01:10

Ik ben opgegroeid in een zeer christelijke omgeving, in een kleine stad waar iedereen zowat christen is. Ben je dat niet val je eigenlijk al buiten de boot.

Jehova getuigen doen op zaterdag hier hun rondje in de buurt. Meerdere malen heb ik ze aan de deur gehad.

Ik geloof zelf niet, wat mijn familie echt verschrikkelijk vindt.

Als er een Jehova getuige bij mij aan de deur komt en ik heb tijd wil ik er best over praten. Ik gooi geen deuren dicht, maak geen grapjes over zet God maar daar neer etc.
Zolang het gesprek normaal gaat heb ik best wel even tijd en wil ik best folders etc aannemen. Maar wanneer het mij te opdringerig wordt zeg ik dit ook en maak ik een eind aan het gesprek.

Ik geloof dus niet, maar heb respect voor de mensen die wel geloven en dit aan je willen vertellen. Maar er is een verschil tussen een fatsoenlijk gesprek of het opdringen van bepaalde ideeën.

Maar wat ik wel verwacht van de ander, gelovige, dat ik ook gerespecteerd wordt als niet christen.
En dat stukje laat wel eens te wensen over. Vooral hier in mijn omgeving. Genoeg momenten mee gemaakt waarvan ik dacht en zei en jij noemt jezelf christen? Mensen buiten sluiten die niet geloven of ergens anders in geloven of bijvoorbeeld homoseksueel zijn etc.
Mensen die zich christen noemen maar achter je rug om slecht over je praten, in de zakenwereld liegen en bedriegen maar op zondag wel trouw 2x naar de kerk gaan om hun geweten te zuiveren?

Ik heb tot nu toe alleen van de Jehova getuigen respect gehad dat ik niet geloof. En dat zegt voor mij genoeg.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 07:09

anneliesdj schreef:
Ik denk niet dat religie aan het veranderen is maar ik denk wel dat religie veranderd tov wat het vroeger was.

Ik denk juist dat religie redelijk hetzelfde blijft, maar de samenleving veranderd en dat dat botst. Alles is nu veel opener geworden. Als je 50 jaar geleden als homo uit de kast kwam, was het niet zo geaccepteerd als nu. Doordat zulke verhoudingen veranderen en het geloof hetzelfde blijft, gaat dit botsen

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 07:14

lor1_1984 schreef:
Ballard_L schreef:

Maar de manier waarop kan natuurlijk verschillen. Er staat nergens dat je geloof moet opdringen en al helemaal niet dat je anderen moet afkeuren op wat zij wel of juist niet geloven

Daar heb je gelijk in ;) maar volgens mij is de definitie van opdringen hier in het topic ook niet echt gelijk. Sommigen vinden dat als mensen op straat staan met een bordje 'Jesus loves you' dat dit al opdringerig is.
Als iemand het bijna door je strot duwt, ja dat is niet oké en eerlijk gezegd denk ik ook niet echt dat die tactiek zin heeft :P maar sommigen hier vinden bijvoorbeeld een bord langs de snelweg al opdringerig. Naar mijn mening is dat wat overdreven

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 07:16

Dit soort topics vind ik altijd zo.n onzin.

Als je dan wat zegt hier zorg dan dat je de juiste info hebt. En maak er geen blabla verhaal van

En dan heb ik het niet over ts

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 07:35

__Nathalie__ schreef:
Dit soort topics vind ik altijd zo.n onzin.

Als je dan wat zegt hier zorg dan dat je de juiste info hebt. En maak er geen blabla verhaal van

En dan heb ik het niet over ts

Echt?

Vind het juist erg leerzaam. Religie is een belangrijk onderdeel van onze samenleving en dus van de mensen om je heen.

En de juiste info is juist een onderdeel daarvan.
Want wat jij de juiste info vind vind ik misschien helemaal niet zo juist. Juist religie heeft veel verschillende invalshoeken en inzichten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 08:03

Ballard_L schreef:
anneliesdj schreef:

Ik denk juist dat religie redelijk hetzelfde blijft, maar de samenleving veranderd en dat dat botst. Alles is nu veel opener geworden. Als je 50 jaar geleden als homo uit de kast kwam, was het niet zo geaccepteerd als nu. Doordat zulke verhoudingen veranderen en het geloof hetzelfde blijft, gaat dit botsen

Religie verandert gewoon met de samenleving mee, dat is in Amerika (waar kerken het echt van giften moet hebben) nog een fractie erger hier. Eea verschilt per geloofsstroming. De eerste grote verandering in het christelijke geloof vond plaats met de reformatie. Sindsdien is het hek van de dam. Werd in de middeleeuwen alles compleet letterlijk genomen inmiddels is er veel discussie over wat wat betekent en zie ook christenen die de evolutietheorie gewoon omarmen. Ook binnen de katholieke kerk heeft de paus te maken met vraagstukken. Ook de geloofsbetuiging van de middeleeuwen was weer anders dan bijv. in de jaren 100-500.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 08:23

Ik bedoel niet het inhoudelijke van een religie maar wat mensen er over zeggen.

Ik ben opgegroeid als jg en ik kijk daar positief op terug. Ik heb een andere weg gekozen omdat ik mijn tijd anders wilde besteden.

Ik zie en hoor zo vaak de verhalen van zet maar in de achtertuin of hier in de kliko.

Met daarbij een verhaal wat een jg helemaal niet zegt.

Mooi voorbeeld daarvan is mensen die een stoer verhaal vertellen over hoe ze een jg hebben afgewimpeld en dat ze volgens jg in de hel zouden belanden. Een jg gelooft niet in de hel en zal dat dus ook nooit zeggen. :D

Daar word ik zo moe van :r

En dat soort dingen komen in elk topic terug. Handiger is gewoon de zoekfunctie gebruiken want er zijn pagina's van vol geschreven

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 08:26

__Nathalie__ schreef:
Mooi voorbeeld daarvan is mensen die een stoer verhaal vertellen over hoe ze een jg hebben afgewimpeld en dat ze volgens jg in de hel zouden belanden. Een jg gelooft niet in de hel en zal dat dus ook nooit zeggen. :D

Ohzo,...maar dan is dit toch een goed platform omdat te vertellen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 08:27

Was bij mij ook de baptist die mij een enkeltje eeuwige verdoemenis gunde :')

Maar ja, die sterke verhalen over de JG... T is haast aandoenlijk :+ De mensen die dergelijke opmerkingen maken of 'stoer' zijn dat ze een JG stil hebben gekregen door gewoon ronduit onbeschoft te zijn zetten zichzelf behoorlijk te kijk :+