Moeilijke werksituatie (TS)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:24

Kijk dat noem ik nog eens controle terugnemen!
Trots is ook het eerste wat in mij op komt, op jou, maar ook trots op de bokkers die zo massaal gereageerd hebben en je voorzien hebben van goede, stevige adviezen en medeleven.

Ik kan me in bijna alles vinden wat je doet en zegt, maar 1 ding zou ik nog een keertje over nadenken en dat is over een gesprek tussen jullie twee.
Ik denk dat je geen eerlijke antwoorden gaat krijgen, omdat hij van nature al niet eerlijk is. Bovendien is zijn leven nu (terecht) overhoop gegooid, dus de kans dat hij rustig zal zijn schat ik vrij klein in, tot nihil.

Bovendien, en ik denk dat dat het belangrijkst is, denk ik dat jij er uiteindelijk niet beter van wordt.
Jij zit nog met een (onterecht) schuldgevoel, dus je bent nog steeds beïnvloedbaar. Dat wil je deze meneer niet laten zien.

Uiteraard blijft het je eigen keus en moet je vooral doen wat goed voelt, ook al druist het tegen ieders advies in.
Je hebt maar 1 jij ;)

MarjanB

Re: Moeilijke werksituatie (TS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:33

Ik zou nu nog geen gespek aangaan. wacht een maand of 3 en denk er dan nog eens over na. Je bent nu nog heel emotioneel, gok dat je straks boos bent en het niet eens meer zou willen.

Verder super sterk!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:59

Voor hup bij de eigen verwerking kun je ook best een keer langs de huisarts gaan. Zij kan je dan eventueel doorverwijzen naar een maatschappelijk werker of psycholoog. Dat hoeft helemaal niet zo zwaar aangezet te zijn, maar zij kunnen je waarschijnlijk goed handvaten geven om het allemaal wat meer een plek te geven als je daaraan behoefte hebt.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:01

Wat ben ik blij voor je dat de school het zo goed opneemt en zo'n goeie stappen onderneemt!

MissDD schreef:
Kijk dat noem ik nog eens controle terugnemen!
Trots is ook het eerste wat in mij op komt, op jou, maar ook trots op de bokkers die zo massaal gereageerd hebben en je voorzien hebben van goede, stevige adviezen en medeleven.

Ik kan me in bijna alles vinden wat je doet en zegt, maar 1 ding zou ik nog een keertje over nadenken en dat is over een gesprek tussen jullie twee.
Ik denk dat je geen eerlijke antwoorden gaat krijgen, omdat hij van nature al niet eerlijk is. Bovendien is zijn leven nu (terecht) overhoop gegooid, dus de kans dat hij rustig zal zijn schat ik vrij klein in, tot nihil.

Bovendien, en ik denk dat dat het belangrijkst is, denk ik dat jij er uiteindelijk niet beter van wordt.
Jij zit nog met een (onterecht) schuldgevoel, dus je bent nog steeds beïnvloedbaar. Dat wil je deze meneer niet laten zien.

Uiteraard blijft het je eigen keus en moet je vooral doen wat goed voelt, ook al druist het tegen ieders advies in.
Je hebt maar 1 jij ;)

Hier ben ik het ook volledig mee eens. Ik snap dat je nieuwsgierig bent naar zijn motivatie, maar ik acht de kans ook klein dat je ooit oprechte antwoorden gaat krijgen.

Doe inderdaad vooral waar jij je het beste bij voelt, dat is nog altijd het allerbelangrijkste!
Je bent super bezig, respect.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:09

Ik denk niet dat je een gesprek met hem aan moet gaan, nu niet, volgende week niet, dus gewoon nooit.
Zeker als je nu een gesprek met hem zou willen zou dat gezien kunnen worden als een toenaderingspoging van jouw kant, zowel door hem, als door de schoolleiding, en dat is volgens mij wel het laatste wat je wilt, je plaatst jezelf daardoor weer in een zwakkere positie.

Ik heb het ooit aan de hand gehad, een collega van ook zo'n 40 jaar ouder, zat er dagelijks tijdens de lunch mee aan tafel, samen met nog een vast ploegje. Kort nadat hij met pensioen was gegaan kwam ik hem tegen op de parkeerplaats van het winkelcentrum, praatje gemaakt, zo van hoe gaat het nu (dat doe je gewoon uit belangstelling), en vervolgens wilde hij me zoenen - op m'n mond!!! - bij het beëindigen van het gesprek, want hij vond kennelijk dat we iets 'speciaals' hadden. Gelukkig was ik nog op tijd met hem ontwijken, en snel m'n auto ingestapt, maar ik was daar wel heel erg van geschrokken. Ik heb me ook afgevraagd of ik verkeerde signalen had gegeven, maar besefte wel dat hij in z'n hoofd een heel ander plaatje had opgebouwd dan ik, die hem gewoon als collega en absoluut niks meer beschouwde. Nu na zo'n 30 jaar ben ik die ervaring nog niet vergeten.
Sindsdien ben ik hem nog wel eens tegengekomen/gezien, met name in dat winkelcentrum, maar heb hem straal genegeerd, ik wil echt nooit meer iets met hem te maken hebben.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:25

Beste TS, ik ben een stille meelezer. Maar heb diep respect voor jou. Vindt het geweldig wat je tot nu toe hebt gedaan, ontzettend knap. Ook de school neemt goed actie en dat is ook erg fijn om te horen.

Ook ik ben van mening dat je een melding en/of aangifte ''moet'' doen bij de politie, uiteraard is dat jouw keus maar het is niet vanuit wraak, maar omdat dit niet zomaar ongestraft voorbij mag gaan en ook zeker nooit meer mag gebeuren.

Verder zou ik je, net als vele andere voor mij, je afraden om op enige wijze in contact nog te komen. En verder ga ik wat dat betreft helemaal mee in wat Goof zei. (eerlijke) Antwoorden zal je nooit krijgen.

Wat betreft details op papier zetten voor directie. Ik denk dat dit wel wijs is om dit nu op papier te zetten, simpelweg omdat het nu nog ''vers'' in je hoofd zit. Niet perse om er mee naar de directie oid te gaan, maar voor het geval dat het nog eens nodig is voor derde, dat je het helder (en met details) op papier hebt.

Ik wens je verder nog heel veel sterkte!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:29

Ga niet het gesprek aan want het enigste antwoord dat je zal krijgen is dat hij het zo toch niet bedoelde en JIJ de situatie verkeerd hebt ingeschat, jij wilde toch ook en zei toch geen nee!!
Geloof me, die griebus is zo doortrapt dat je waarschijnlijk na het gesprek nog meer last krijgt dan er voor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:42

Ik ben een stille meelezer.
Ik zou het gesprek met hem niet aan gaan omdat ik denk dat het je meer leed gaat bezorgen dan wat anders. Antwoorden ga je niet krijgen, als je pech hebt gaat hij jou enkel een naar gevoel aan praten omdat hij het zo niet bedoelde en jij het allemaal overdreven hebt. Wat absoluut niet zo is. Doorheen je berichten werd ik kwader en kwader en ik heb ernstig mijn twijfels of deze man, als je geen actie had ondernomen, niet toch verder gegaan was. Hij overbluft je en speelt dan de vermoorde onschuld. Weet jou zo te manipuleren dat JIJ je schuldig voelt... Ik vrees dat hij heel goed wist wat hij deed. Had hij werkelijk geen slechte bedoelingen zou hij de zaal niet op slot gedraaid hebben. :)

Je bent een sterke vrouw dat je hebt durven ingrijpen! Maar doe jezelf geen onnodig leed aan door met hem in gesprek te gaan... Je hebt juist behandeld en van hem zal je vrees ik nooit weten waarom... De vraag is of hij dat zelf wel weet.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:01

Het is begrijpelijk dat je de antwoorden graag van hem wilt horen. Maar dat ga je niet horen. Zoals anderen voor mij al aangeven, gaat hij jou een schuldgevoel aanpraten. Dat is nou net niet wat je kunt gebruiken en het is ook gewon niet de waarheid. Laat je niet nog meer beschadigen door die kwal!
En wbt antwoorden.. eigenlijk is er maar een goed antwoord: omdat hij zijn eigen geluk op het oog had, de grenzen van jou hem in de weg stonden en hij daar overheen gewalst heeft (En dan heb ik het nog heel netjes verwoord)

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:01

Hier een stille meelezer.
Allereerst wat ontzettend naar dat je dit is overkomen en wat ontzettend knap hoe je om gaat met de situatie! Daar kan ik alleen maar respect voor hebben.
Wat mij wel opvalt is dat heel veel invult voor een ander. Zoals dat de desbetreffende meneer woest uit een gesprek loopt etc.
Probeer niet aan nivea te doen (niet invullen voor een ander), want je weet niet hoe iemand reageert. Hierdoor kun jij wel hele scenarios bedenken over hoe hij reageert en wat het met hem doet, maar dit weet je simpel weg niet.
Probeer dat niet te doen, want daardoor maak je zijn verhaal belangrijker dan het drama dat jij momenteel meemaakt.
Ik hoop dat je mij hierin begrijpt en dat je er wat mee kunt.
Ik wens je veel sterkte met de verdere stappen en de verwerking hiervan. :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:57

Wat een ongelofelijk heftig verhaal. Ik vind je zo ongelofelijk dapper dat je je verhaal hebt gemeld bij de school.

Ik weet of iemand deze gedeeld heeft met je. Maar die man is absoluut verkeerd bezig geweest en misbruik gemaakt van een machtspositie. Hij heeft niet echt gecheckt of jij wel wilde wat hij deed. Zo moeilijk is sexuele toestemming of op zijn engels "consent" niet. Daar is niks verwarrends aan. Zie dit filmpje, daar leggen ze het zo ontzettend helder uit. Jou treft geen enkele blaam! Echt niet!

How asking for consent, is exactly the same as asking if someone wants a cup of tea:

https://www.youtube.com/watch?v=oQbei5JGiT8

schaduw15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 23:00

Thanks allemaal!

Ik heb vanavond nog contact gehad met de vertrouwenspersoon van school. Het was een fijn gesprek en het helpt om puzzelstukjes op z'n plek te krijgen.

Zij gaf ook aan dat contact op dit moment geen optie is, misschien over een paar weken wel. Uiteraard accepteer ik dit en ga ik zelf geen contact leggen.

Mijn grootste probleem op dit moment is schuldgevoel omdat ik een leven overhoop heb gegooid, hoewel ik rationeel weet dat dit nodig was en dat ik het enige juiste heb gedaan (wat ze ook tegen me heeft gezegd, en de directeur gisteren ook nog notabene). Maar het voelt nog niet het juiste.

Ik maak me wel zorgen om de verwerking van de dingen die ik heb meegemaakt. Vrijdag en zaterdag voelde ik me rot (trillerig en hyperventilatie). Dit is na zaterdag over gegaan en daarna heb ik geen emoties meer gevoeld over wat er is gebeurd. In het verleden heb ik traumatische herinneringen weggestopt en die zijn (soms jaren later) keihard als een boemerang teruggekomen. Dat wil ik nu graag voorkomen. Zou ik hier iets mee moeten doen, of moet ik (af)wachten of er nog emoties op gaan komen? Ik wil mezelf ook geen slachtofferrolletje aanmeten...

schaduw15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 23:05

MissDD schreef:

Dit wil ik ook nog even gezegd hebben! Wauw, wat is Bokt toch een mooi medium als het zo wordt benut! Ik heb hier de afgelopen week zoveel steun en wijsheid uit geput. Ik denk dat ik veel minder sterk op school was geweest zonder al deze hulp. Duizendmaal dank daarvoor allemaal!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 23:10

Je wilt geen slachtofferrol aannemen maar je was een slachtoffer van deze man.
Zelf zou ik wel kijken naar een goede therapeut. Hoe moeilijk het ook is, mijn ervaring is dat je het beter vroeg dan laat kan doen maar het moet wel goed voor je voelen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 23:14

Lieve ts..

Jij hebt geen leven overhoop gegooid, dat heeft HIJ gedaan! Logisch dat je zo denkt. Dat is niet raar. Ik hoop dat je op een gegeven moment wel kunt gaan geloven dat het niet realistisch is.
Als jij een aanrijding veroorzaakt waarbij de ander gewond raakt, is de ander toch niet schuldig? Dat zou jij dan zijn. Zo is het ook bij die man. Hij heeft jouw verwond, jij hebt daar geen schuld aan. Het is zijn keuze geweest om zo te handelen. Dat heb jij hem niet aangepraat of door je gedrag uitgelokt. Zo ben jij niet! (en al had je dat wel gedaan, dan blijft hij verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag)

Neem jezelf serieus. Die gedachte heb je nu. Je hoeft jezelf niet voor gek te verklaren, omdat je zo denkt. Daar bedoel ik niet mee dat je met die gedachte verder moet leven. Daar moet je wel wat mee doen. Met die vertrouwenspersoon lijk je het goed te kunnen vinden. Fijn dat het je geholpen heeft! Vraag gerust om nog wat gesprekken. Dat helpt jou blijkbaar. Met afwachten op het moment dat je instort, maak je het jezelf onnodig moeilijk. Jouw reactie afgelopen vrijdag en zaterdag zegt genoeg. Je voelt je nu misschien verdoofd en kunt niet bij je emoties komen, maar ze zijn er wel. Zoek alsjeblieft hulp om die emoties gedoseerd boven te laten komen en een plekje te geven. Je wilt niet dat je hier je leven lang last van gaat houden.

Een slachtofferrol aannemen is naar mijn idee de gedachte hebben dat je er zelf niets aan kunt doen om het te veranderen. Hulp zoeken vind ik dus absoluut geen slachtofferrol aannemen. Juist niet! Je hebt iets moeilijks meegemaakt en je gaat er wat aan doen om jezelf te helpen het te boven te komen! Dat is sterk, verstandig en iets om trots op te zijn! Dat is juist de slachtofferrol geen kans geven!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 23:34

Ts, hij is een volwassen man die bewust zijn eigen keuzes heeft gemaakt. Hij heeft zelf de verantwoordelijkheid over zijn eigen daden, en over zijn eigen leven! Als iemand dat dus overhoop heeft gegooid, is hij het zelf wel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 23:35

Ik ben ook trots op je TS.

Ook vind ik niet dat je je schuldig moet voelen.
Hij heeft misbruik gemaakt van jou.
Zulke mensen weten ook vaak vrouwen er uit te pikken die het lastig vinden om hun grenzen duidelijk aan te geven.

Hij is te ver gegaan op het moment dat je zei dat je hier niet van gediend bent.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:33

Fijn dat je weer een goed gesprek gehad hebt TS!
Even over het puntje waar je zegt dat je je zorgen maakt om de verwerking: het feit dat je je zorgen maakt is genoeg reden om er wat mee te gaan doen. Laat het niet ergens vast gaan zitten roesten, zeker gezien je weet dat het bij jou nog eens terug kan komen. Bovendien geef je een aantal keer aan dat je je schuldig voelt. Zo'n schuldgevoel kan je emoties en de verwerking flink in de weg zitten. Des te meer reden om de juiste begeleiding te zoeken, wees niet bang dat je daarmee overdrijft.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 07:32

Inderdaad prulletje!
Als je twijfelt zou ik dat wel doen.

Vorig jaar heb ik een auto ongeluk gehad. In het ziekenhuis kon ik slecht slapen.. Elke x als ik mijn ogen dicht deed dan zag ik het weer gebeuren.

Ik heb toen een maatschappelijk werker van het ziekenhuis een aantal x aan mijn bed gehad.
Dit heeft mij echt geholpen. Ze is maar 3 of 4 x geweest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:32

Eens met bovenstaande!
Je kan echt beter te vroeg/teveel hulp krijgen en na 3x zeggen dat het niet meer nodig is, dan eerst helemaal over je toeren raken en dan pas een keer hulp gaan zoeken. Vaak zit er ook wel een beetje wachttijd op voor je echt bij iemand terecht kan.

En verder, als ik zo lees hoe sterk je dit aanpakt, hoe verstandig je de juiste stappen zet en probeer alles zo feitelijk mogelijk te houden, dan lijk je me bepaald niet iemand die doorslaat in een overdreven slachtofferrol.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 09:16

Ik denk ook dat het een goed idee is dat je hulp zoekt, TS :j Je geeft al aan dat het prettig is om het hier van je af te praten, maar een professional kan in face to face contact nog meer voor je betekenen. Hij of zij kan je steunen en helpen met de verwerking.

Je kan dit via je huisarts oppakken, hij of zij kan je dan doorverwijzen naar de juiste persoon. Je kunt ook kijken of er een algemeen maatschappelijk werk is in je gemeente. Hier kun je kosteloos en zonder verwijzing terecht. Ook zou je, zoals ik al eerder opperde, slachtofferhulp kunnen overwegen. Zij kunnen je ondersteunen of doorverwijzen naar een passende instantie als je slachtofferhulp zelf misschien te heftig oid vindt.

Mocht je meer info nodig hebben of wat dan ook, je mag me altijd PB'en (ben zelf maatschappelijk werker)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:23

Sowieso contact opnemen met je huisarts. Die kan zorgen dat je de juiste therapie krijgt. Maar mis je ook niet het kunnen praten met iemand uit je eigen omgeving? Ik zou ook daar de afweging maken om ten minste 1 persoon in vertrouwen te nemen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:39

C_arola schreef:
Je wilt geen slachtofferrol aannemen maar je was een slachtoffer van deze man.
Zelf zou ik wel kijken naar een goede therapeut. Hoe moeilijk het ook is, mijn ervaring is dat je het beter vroeg dan laat kan doen maar het moet wel goed voor je voelen.

Idd. Deze heeft ook vaker de juiste methoden om het te laten verwerken. Denk aan emdr therapie. Een hele goede methode

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 10:10

Lieve TS wat verschrikkelijk wat er gebeurd is !

Praat er over met mensen die je vertrouwt! Ik vind het super knap hoe je het tot nu toe hebt aangepakt. Doe vooral wat op dit moment goed voelt en ga het niet uit de weg.

Een therapeut of emdr is op dit moment nog niet van toepassing. De gevoelens die je nu hebt zijn normaal en horen bij de ervaring die je hebt gehad! Wanneer je er toch behoefte aan hebt kun je natuurlijk altijd naar de huisarts om er over te praten.
Veel sterkte en ik hoop dat ondanks deze nare ervaring je hier sterker uit kan komen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 07:58

Hoe is het met je, TS?