Open communiceren tbv een duurzame relatie.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Callisto04

Re: Open communiceren tbv een duurzame relatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:07

Als je bedoelt dat het in de belevingswereld van velen de enige optie is waarvoor ze het gevoel hebben te kunnen kiezen denk ik dat je mensen onderschat. Maar als je iets anders wil moet je daar wel eerlijk over zijn en de gevolgen ervan ook dragen, namelijk ermee leven dat die andere opties voor de andere partij not done kunnen zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:09

Huertecilla schreef:
Callisto04 schreef:
Voor de zekerheid vind ik wel dat als twee mensen ervoor kiezen om een relatie aan te gaan en er geen andere afspraken worden gemaakt ervan mag uitgegaan worden dat er voor exclusiviteit gekozen wordt aangezien die in onze maatschappij de norm is. Dit laatste kan worden afgeleid uit de institutionalisering ervan (het huwelijk waarin elkaar trouw wordt beloofd bijvoorbeeld en ja ik weet dat dit strikt gezien anders kan geïnterpreteerd worden, maar dat is niet waar dit voor 95% van de mensen voor staat dus we denken even in de geest van en niet naar de letter), reacties van mensen die ik persoonlijk ken en wat hier over dit onderwerp aan reacties wordt geplaatst op bokt. Dit is niet het opwerpen van drempels en vreemdgaan heeft daar volgens mij niks mee te maken aangezien er in open relaties net zo goed vreemdgegaan/bedrogen/gekwetst wordt. De verantwoordelijkheid ligt volgens mij steeds bij de vreemdganger.

Geen probleem mee Callisto04.
Verstandig/realistisch of niet, de overgrote meerderheid van de mensen die aan een relatie beginnen zijn niet van meer op de hoogte dat sexclusief monogaam voor altijd.
Het is inderdaad de standaard niet-optie.
Dat was bij mij niet anders.

Ik ben van mening dat de hierdóór hoge drempel tot bespreekbaarheid tot veel problemen leidt.
Zoals je hebt kunnen lezen is dit imo geen alibi voor bedrog en behoort iedereen die gaandeweg wat anders begint te voelen/denken dit tijdig te bespreken. Ik verwijt het vooral de maatschappij als geheel welke de jeugd zo slecht voorbereid op de vollédige werkelijkheid.

Bedrog is niet beperkt tot één relatievorm nee en open communicatie is een kritische succesfactor voor ELKE gelijkwaardige relatievorm.
Helaas is imo door de standaard non-optie van sexclusief monogaam de bespreekbaarheidsdrempel daarbij het hoogst dus de open communicatie het moeilijkste om te onderhouden.

Ik ben bang dat je hiermee aan het generaliseren bent. Heb genoeg documentaires gezien van en gelezen over polygamie & polyamorie (wilde kijken of ik er begrip voor op kon brengen, niet omdat ik er zelf interesse voor zou hebben) en ook daar komt jaloezie en "moeite met delen" voor. Doorgaans blijft men vanwege het met elkaar afgesprokene en het samen aangegane geloof bij elkaar. Zonder de verbinding en het geloof hadden zij waarschijnlijk al uit elkaar geweest. Je hebt gelijk wat betreft communicatie, maar aan gevoel doe je nu eenmaal niets. Je kunt niet tegen iemand zeggen: "Je mag je niet meer gepasseerd voelen of jaloers".

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:16

Callisto04 schreef:
Wat bedoel je met de standaard non-optie?

Omdat het zo´n standaard default is; dat schrijven jullie zélf!, is het geen óptie.
Het is pas een kéuze, optie, wanneer er echt uit verschillende mogelijkheden gekozen kan worden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:24

Huertecilla schreef:
Callisto04 schreef:

Omdat het zo´n standaard default is; dat schrijven jullie zélf!, is het geen óptie.
Het is pas een kéuze, optie, wanneer er echt uit verschillende mogelijkheden gekozen kan worden.

En wat als toevallig zowel man als vrouw exact dezelfde ideeën hebben? Uit jouw reacties lijkt die optie bijna onmogelijk, maar toch bestaan ze.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:25

Shenavallie schreef:
Ik ben bang dat je hiermee aan het generaliseren bent. Heb genoeg documentaires gezien van en gelezen over polygamie & polyamorie (wilde kijken of ik er begrip voor op kon brengen, niet omdat ik er zelf interesse voor zou hebben) en ook daar komt jaloezie en "moeite met delen" voor. Doorgaans blijft men vanwege het met elkaar afgesprokene en het samen aangegane geloof bij elkaar. Zonder de verbinding en het geloof hadden zij waarschijnlijk al uit elkaar geweest. Je hebt gelijk wat betreft communicatie, maar aan gevoel doe je nu eenmaal niets. Je kunt niet tegen iemand zeggen: "Je mag je niet meer gepasseerd voelen of jaloers".

Ik heb meer dan ´documentaires gezien´ ;) en ja, niets is mbt emoties anders in welke reatievorm ook. Daar schrijf ik verder niets over.
De niet standaard relatievormen zíjn al een buiten de doos keuze. Daar ís al een bespreekbaarheid aan vooraf gegaan.
Bij de standaard relatievorm ligt dat anders; dat is de default, wordt aangenomen, zelden vooraf besproken.
Zie je het verschil in bespreekbaarheidsdrempel?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:25

Huertecilla schreef:
Bedrog is niet beperkt tot één relatievorm nee en open communicatie is een kritische succesfactor voor ELKE gelijkwaardige relatievorm.
Helaas is imo door de standaard non-optie van sexclusief monogaam de bespreekbaarheidsdrempel daarbij het hoogst dus de open communicatie het moeilijkste om te onderhouden.

Als je het mij vraagt heeft die bespreekbaarheidsdrempel niets te maken met het al dan niet standaard zijn van opties.

Het onderwerp van seks met een ander is moeilijk bespreekbaar omdat er gevoelens en emoties betrokken zijn bij de intimiteit waar we het over hebben.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:30

Huertecilla schreef:
Callisto04 schreef:

De opties zijn er wel degelijk, maar dat is zo'n beetje als een contract opstellen. De wettelijke bepalingen hoeven niet te worden afgesproken/besproken, wel als je er van wil afwijken en dan moet dat helder en op een gelijkwaardige en open basis gebeuren. Of vergelijk het met gaan werken. Iedereen weet dat er meestal verwacht wordt dat je op tijd begint, dat je ook op je verjaardag hoort te gaan werken, ... Als je het anders wil moet dat besproken worden en is het de bedoeling dat beide partijen er hun zeg in hebben en er tot een compromis gekomen wordt. Anders ga je akkoord met het impliciet veronderstelde. Dat is wel een heel ander uitgangspunt dan stellen dat er geen opties zijn. Als je alle mogelijke punten waarop je een beetje kan veronderstellen dat er gelijkgestemdheid over is moet gaan bespreken en afspraken over maken, dan wordt het wel erg veel en als iemand zo zou beginnen is alle spontaniteit weg en wat is er dan nog leuk aan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:34

Shenavallie schreef:
Huertecilla schreef:

En wat als toevallig zowel man als vrouw exact dezelfde ideeën hebben? Uit jouw reacties lijkt die optie bijna onmogelijk, maar toch bestaan ze.

Natuurlijk is een fors percentage duurzaam helemaal gelukkig met het standaardmodel.
Doordat het aangenomen wordt echter is er ook een fors percentage wat helemaal niet weet wat deze zelf vindt of wat de ander zou vinden met meer informatie. Dat blijkt dan gaandeweg en om het te bespreken moeten de aannames eerst opengebroken worden. Voor menigeen blijkt dit een moeilijker te nemen stap dan bedrog. Nogmaals, geen excuus, slechts een observatie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:41

sallandval schreef:
Het onderwerp van seks met een ander is moeilijk bespreekbaar omdat er gevoelens en emoties betrokken zijn bij de intimiteit waar we het over hebben.

Hoezo spring jij alleen naar seks? Ik het niet over alleen seks, maar over intieme emoties voor een ander voelen.

Verder vind ík dat wanneer je een goede duurzame, lichamelijk en geestelijk intieme hebt, deelt wat je voelt/denkt is dit imo déél van wat je deelt.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:42

Meer informatie waarover? Alsof in 2015 niet onderhand iedereen weet dat er ook andere opties zijn. Alleen wil het merendeel niet de consequenties van de opties. Ik ken genoeg mannen die zelf vreemd gaan, maar er absoluut niet mee zouden kunnen leven als hun partner hetzelfde zou doen. Of mensen die het oude beu zijn en wat nieuws willen.
Uit wat jij schrijft lijkt het aspect duurzaam centraal te staan in jouw gedachten, waarom?

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:44

Huertecilla schreef:
sallandval schreef:

Hoezo spring jij alleen naar seks? Ik het niet over alleen seks, maar over intieme emoties voor een ander voelen.

Verder vind ík dat wanneer je een goede duurzame, lichamelijk en geestelijk intieme hebt, deelt wat je voelt/denkt is dit imo déél van wat je deelt.

Die zin begrijp je toch zelf ook niet?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:51

Callisto04 schreef:
Uit wat jij schrijft lijkt het aspect duurzaam centraal te staan in jouw gedachten, waarom?

Een relatie krijgt meer inhoudt naarmate deze langer duurt, meer activiteit omvat; wordt betekenisvoller.

Ervaring delen met iemand waar je een diepe emotionele band mee hebt geeft een grote toegevoegde waarde aan de ervaring en aan de relatie.

Voeg die twee samen en het is voor míj helder dat een groter duurzaamheid een betere beleving heeft, een hechtere band smeedt.

In mijn ogen is daarom duurzaamhied een héél belangrijk streven.

Dan komen daar nog eventueel kinderen bij. Die zijn een verantwordelijkheid voor het leven en imo dient ernaar gestreefd te worden dat de relatie waariuit ze voorkomen minimaal duurt tot de laatste een zelfstandig leven leidt.

Vandaar dat ik duurzaam belangrijk vind en een cruciaal aspect om toe te voegen aan het begrip relatie.

Ok, ik ga :9 eten en van kwali-tijd in deze duurzame relatie genieten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:05

Huertecilla schreef:
Shenavallie schreef:

Ik heb meer dan ´documentaires gezien´ ;) en ja, niets is mbt emoties anders in welke reatievorm ook. Daar schrijf ik verder niets over.
De niet standaard relatievormen zíjn al een buiten de doos keuze. Daar ís al een bespreekbaarheid aan vooraf gegaan.
Bij de standaard relatievorm ligt dat anders; dat is de default, wordt aangenomen, zelden vooraf besproken.
Zie je het verschil in bespreekbaarheidsdrempel?

Ik snap wat je wilt zeggen, punt is alleen dat dat niet voor alle "standaard"-relaties geldt. Soms hoef je ook niet van te voren te bespreken wat je wilt, omdat je allebei hetzelfde wil en (toevallig) allebei geen andere wensen hebt (anders had je dat - mits dat mogelijk is - reeds met elkaar besproken). Je kunt tenslotte ook gedurende de relatie (welke vorm ook) tot inzichten komen, zolang je dat maar bespreekt met elkaar zonder elkaar te veroordelen. Volgens mij probeer je dit ook steeds aan te geven.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 23:29

HC soms bespeur ik een soort "wrok" richting het "standaardmodel" bij jou?

Het ene model is niet beter dan het ander.
Zoals Callisto al schreef, anno 2015 weten we onze opties echt wel :j

Het kan zijn dat veranderingen binnen een relatie optreden en partners verschillende wegen in slaan. Dan moet je communiceren. Open/gesloten volgens mij maakt het niets uit. Neem partners die zelf wel de lusten willen maar monogamie van de partner verwachten... Die mensen bevinden zich in een lastig parket. Wie gaat daar nu mee akkoord?!
Het is een "eigen" drempel. In mijn optiek an sich geen drempel die extra wordt opgeworpen door "monogamie"/de gesloten relatie.
Communiceren over gevoelens en emoties is ontzettend moeilijk. Maakt niet uit in welke relatievorm.
Neem een polygame relatie waarvan een van beide partners toch een gesloten relatie aan wil gaan. Wordt er dan opeens makkelijker of beter gecommuniceerd?
Denk het niet...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 00:30

Snorlex schreef:
HC soms bespeur ik een soort "wrok" richting het "standaardmodel" bij jou?

Hoe kan ik nu weten wat jij denkt te bespeuren :?

Citaat:
Communiceren over gevoelens en emoties is ontzettend moeilijk. Maakt niet uit in welke relatievorm.

Het ´ís´ niet moeilijk, jij víndt het moeilijk.
In mijn relaties is het altijd makkelijk, van het begin met het standaardmodel af.
Steeds beter en anno nu veel en erg goed.
Is in míjn beleving 1 van de meest stimulerende aspecten in een relatie; dat je partner(s) door het delen van hun emoties, beleving, manier van denken de jouwe, jou doen evolueren.
Daarbij heerlijk bevrijdend.

Citaat:
Neem een polygame relatie waarvan een van beide partners toch een gesloten relatie aan wil gaan. Wordt er dan opeens makkelijker of beter gecommuniceerd?
Denk het niet...

In mijn ervaring wel.*
Hoewel dat zich slechts beperkt tot mijn ervaring is dat meer dan iets denken of in een docu gezien hebben.

*Maar dan over wel open.
Een polygame relatie kan gesloten zijn. Is dat zelfs meestal.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 30-08-15 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 00:31

Shenavallie schreef:
Je kunt tenslotte ook gedurende de relatie (welke vorm ook) tot inzichten komen, zolang je dat maar bespreekt met elkaar zonder elkaar te veroordelen. Volgens mij probeer je dit ook steeds aan te geven.

Recht op de kern +:)+

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 08:55

Goed een soort afkeer omdat de communicatie over wensen daarin veel moeilijker verloopt (tsja denk ik, ik weet niet wat jij denkt).
An sich heb je niets tegen monogamie maar je vindt wel dat het open communicatie in de weg staat?
Zo komt het op mij over, weet niet of het juist is.

Met gesloten bedoel ik monogaam en sexclusief. Om maar even over volledig alles aan te geven...
Het lijkt mij net zo "lastig" om aan te geven: we hebben nu een open relatie maar eigenlijk wil ik monogaam en sexclusief zijn, als dat het andersom is.

Prima, dan vind ik dat lastig. Denk meerdere met mij. Je hart op tafel en maar afwachten wat de reactie zal zijn (niet dat ik het niet doe, maar is toch altijd een beetje moed verzamelen haha).
De kans bestaat op afwijzing of het gevoel van kwetsen. Ik neem dan vaak toch even een extra teugje adem :')

Maargoed, het stuk over dat het hebben van een monogame relatie an sich geen extra drempel is quote je niet dus ik neem aan dat je, je daarin eigenlijk wel kunt vinden.
Immers quote je selectief om dingen (anders) toe te voegen of extra opmerkingen te plaatsen.

Communicatie is een eigen drempel, los van de vorm der relatie.
Ik denk niet dat mensen die nu niet communiceren dat opeens zoveel meer gaan doen wanneer ze zich in een andere vorm van relatie bevinden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:08

Snorlex schreef:
Goed een soort afkeer omdat de communicatie over wensen daarin veel moeilijker verloopt (tsja denk ik, ik weet niet wat jij denkt).
An sich heb je niets tegen monogamie maar je vindt wel dat het open communicatie in de weg staat?

Ik heb er én niets op tegen én denk dat het als relatievorm op zích niet anders communiceert dan andere vormen.
Ik ben er van overtuigd dat doordat het de aangenomen waarde is, het dáárdoor een extra drempel inhoudt iets ánders te bespreken.
Dat is ook wat ik bedoel met niet-optie; er wordt zelden iets vooraf besproken en dan de default aangenomen. Gelijk van dat prille begin af ís er al inherent een drempel om eventuele andere gevoelens te bespreken en dat wordt doorgaans gaandeweg niet beter.

Het ervaren van drempels om de eigen diepe gevoelens te bespreken met de intieme parter vind ik eigenlijk heel triest. Dat is nu juist de aangewezen persoon.
Hoe hoger deze drempel is hoe kleiner het verschil met geheimen houden.

En combineer nu een eventuele persoonlijke drempel* met de weerstand om iets van de gevestigde normen en in de relatie aangenomen afwijkends te bespreken.
Zou hetzelfde zijn wanneer polygamie of een open relatievorm de defaultnorm zou zijn. In een samenleving met vrije omgang is dát de default en zal er een extra drempel zijn om (s)exclusief op te gooien.

* imo is dat een uiting van het niveau van emotionele ontwikkeling en zelfvertrouwen.
Is imo omgekeerd evenredig met angst en angstagressie (de negatieve reactie) tegen afwijkend van de norm, want een aanslag op het gecreëerde gevoel van zekerheid.
Het standaard zijn, het aangenomen van afspraken creëert een illusie waarbij het niet uitmaakt wát die norm inhoudt.
In afwijkende relaties ís die drempel al eens genomen, is er meer perspectief uit persoonlijke ervaring.

Nogmaals; ik keb NIETS tegen welke samenlevingsvorm ook.
Ik maak wel een kanttekening bij de valkuil welke samengaat bij het (in onze westerse samenleving) als vanzelfsprekend aannemen van sexclusieve monogamie.
Het ondanks de weerstanden tegen afwijkend gedrag grote percentage bedrog en de geringe duurzaamheid tonen aan dat de aanname niet zo vanzelfsprekend is. Imo is de emotionele schade door bedrog voor het grootste deel onnodig; zou er niet zijn wanneer open communiceren geen drempel van ´dat is nu eenmaal de norm´ ( en jíj wil iets afwijkends) over zou hoeven.

Ook daar heb ik geen afkeer tegen Snorlex, want ik heb het nooit ervaren. Ik ervaar alleen veel venijn naar mezelf en denk dat dit is omdat ik het waag de betrekkelijkheid van wat nu eenmaal de norm is te bespreken.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:16

Goed dan ervaren we dat dus anders.
Ik zie namelijk geen "afkeer" van wat tegen de "norm" ingaat.
Zolang er maar wordt gecommuniceerd.
Wat voor relatie je aangaat bespreek je toch of komt ter sprake voordat je de relatie aangaat?
En tsja gaandeweg de relatie kan er iets veranderen en ik snap het het lastig is daarover te communiceren (want gevoelens/emoties/kwetsen) maar het is van belang dat te doen voordat je eenzijdig een beslissing neemt (dat kwetst namelijk nog meer).
Dus als je iets anders wilt, diepe teug adem en spreek je uit.

Ik zie communicatie als een eigen drempel, los van welke relatievorm dan ook.

Ik denk dat vreemdgaan ook veel wegkomt bij "ik mag het wel, maar mijn partner niet" of relaties die worden aangehouden terwijl er eigenlijk geen relatie meer is.
In veel mindere mate wijt ik het aan de norm die een communicatiedrempel opwerpt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:21

Snorlex schreef:
Goed dan ervaren we dat dus anders.
Ik zie namelijk geen "afkeer" van wat tegen de "norm" ingaat.

Vanwaar dan jouw uithalen naar mij persoonlijk?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:40

Oh het zijn geen uithalen persoonlijk maar we verschillen van mening dus ik ga tegen jou "in" omdat ik er anders over denk.
Je komt heel stellig op mij over :) alsof er 1 waarheid is. En dat is natuurlijk niet zo.
Misschien zitten we er beide wel compleet naast.
Ik snapte niet waarom je zo bleef hangen aan de monogamie/de norm icm open communicatie.
Maar we denken er gewoon anders over.
Ik denk namelijk dat de "norm" daar veel minder mee van doen heeft (lees: deels wel maar veel minder dan gesteld).

Daarnaast noem jij het "triest" om een drempel te voelen bij het bespreken van gevoelens en emoties met je intieme partner.
Bedankt :Y)
Ik vind het lastig, ik doe het wel maar het is lastig.
Mannen vinden het over het algemeen nog veel moeilijker :')
Het zijn gevoelige onderwerpen, het kan veel goedmaken maar ook kapotmaken.
Vind het dus geen "lekker luchtig" onderwerp en dat maakt het lastig.
Vind ik niets triest aan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 11:10

Snorlex schreef:
Oh het zijn geen uithalen persoonlijk.

Lees dan je eigen schrijfsels nog eens na.

Veel plezier verder; ik ga weer off grid.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 11:22

Fijn dat je weer selectief reageert.
Bedoel je daarmee persoonlijke uithaal?
Tsja, je quote gewoon selectief.
Een post is geplaatst als geheel, stukken eruit halen trekt een post soms uit verband.

Of omdat ik schrijf wrok/afkeer?
Je hebt het constant over de norm (gesloten monogamie) icm de drempel in open communicatie.
Dan denk ik; waarom alleen daar?
Wellicht heb ik dat verkeerd gelezen.
Ik vraag na; begrijp ik het goed?
Je geeft aan, en ik maak op uit je posts, dat je niets tegen de "norm" hebt maar het wel een extra valkuil is.
Ik vind dat in veel mindere mate het geval.

Als ik toegeef iets lastig te vinden en jij vindt dat triest. Is dat toch ook persoonlijk?
Het is een discussie dus ik spreek tegen een persoon met (deels) andere mening. Dat is toch ook persoonlijk maar dan niet met de bedoeling "sneer naar".
Als je dat ervaart dan excuus want zo bedoel ik het niet. En ik neem aan jij ook niet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 12:36

Huertecilla schreef:
Snorlex schreef:

Ik heb er én niets op tegen én denk dat het als relatievorm op zích niet anders communiceert dan andere vormen.
Ik ben er van overtuigd dat doordat het de aangenomen waarde is, het dáárdoor een extra drempel inhoudt iets ánders te bespreken.
Dat is ook wat ik bedoel met niet-optie; er wordt zelden iets vooraf besproken en dan de default aangenomen. Gelijk van dat prille begin af ís er al inherent een drempel om eventuele andere gevoelens te bespreken en dat wordt doorgaans gaandeweg niet beter.

Het ervaren van drempels om de eigen diepe gevoelens te bespreken met de intieme parter vind ik eigenlijk heel triest. Dat is nu juist de aangewezen persoon.
Hoe hoger deze drempel is hoe kleiner het verschil met geheimen houden.

En combineer nu een eventuele persoonlijke drempel* met de weerstand om iets van de gevestigde normen en in de relatie aangenomen afwijkends te bespreken.
Zou hetzelfde zijn wanneer polygamie of een open relatievorm de defaultnorm zou zijn. In een samenleving met vrije omgang is dát de default en zal er een extra drempel zijn om (s)exclusief op te gooien.

* imo is dat een uiting van het niveau van emotionele ontwikkeling en zelfvertrouwen.
Is imo omgekeerd evenredig met angst en angstagressie (de negatieve reactie) tegen afwijkend van de norm, want een aanslag op het gecreëerde gevoel van zekerheid.
Het standaard zijn, het aangenomen van afspraken creëert een illusie waarbij het niet uitmaakt wát die norm inhoudt.
In afwijkende relaties ís die drempel al eens genomen, is er meer perspectief uit persoonlijke ervaring.

Nogmaals; ik keb NIETS tegen welke samenlevingsvorm ook.
Ik maak wel een kanttekening bij de valkuil welke samengaat bij het (in onze westerse samenleving) als vanzelfsprekend aannemen van sexclusieve monogamie.
Het ondanks de weerstanden tegen afwijkend gedrag grote percentage bedrog en de geringe duurzaamheid tonen aan dat de aanname niet zo vanzelfsprekend is. Imo is de emotionele schade door bedrog voor het grootste deel onnodig; zou er niet zijn wanneer open communiceren geen drempel van ´dat is nu eenmaal de norm´ ( en jíj wil iets afwijkends) over zou hoeven.

Ook daar heb ik geen afkeer tegen Snorlex, want ik heb het nooit ervaren. Ik ervaar alleen veel venijn naar mezelf en denk dat dit is omdat ik het waag de betrekkelijkheid van wat nu eenmaal de norm is te bespreken.

Datzelfde geldt eigenlijk voor een niet-Westerse samenleving, waarin polygamie gewoon is (of bij het geloof hoort). Er zullen zat mensen tussen zitten die in een polygamie leven, terwijl ze eigenlijk liever met iemand alleen zouden willen zijn. Hoe vaak zie, hoor en lees je daar niet over? Het is in dat geval dus precies andersom en niet alleen een valkuil van monogamie. ;)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 12:47

Dat denk ik ook Shenavallie.