Mensen die twijfelde over kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:58

Mijn man had ook geen verlof, maar er is altijd een mouw aan te passen. Hij zou eigenlijk snel weer gaan werken, maar omdat ik opgenomen werd in het ziekenhuis na de bevalling heeft hij verlof opgenomen en is hij 8 dagen bij mij in het ziekenhuis geweest. Daarna heeft hij nog een halve week vrij genomen en is hij halve dagen gaan werken, dat heeft hij een aantal weken gedaan tot ik genoeg was opgeknapt om mezelf weer te redden. Werkgever was heel begripvol en wilde wel langer verlof geven maar mijn man had werk juist nodig om alles een plekje te geven en er even uit te zijn. Er zijn heel veel mogelijkheden om het op te vangen. Uren sparen, vakantie opnemen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:00

Nou dan via het UWV, ben er ook niet zo bekend mee. :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:04

Uiteindelijk betaal je dat dan nog steeds zelf via de belasting he.

Begrijp ik goed dat je twijfelt vanwege die 12 weken :?
Je hebt dat kind gelukkig wel wat langer dan dat hoor :D

Als je nu alvast wat opzij legt dan kun je met vakantie dagen een een beetje obv dat toch zo overbruggen?
Je kunt bijvoorbeeld misschien afspreken tijdelijk 50% te komen.

Zo'n hele kleine slaapt vooral heel de dag, zoveel kun je eigenlijk niet doen voor de moeder, vooral niet als deze ook bv geeft.

Ik was wel blij dat mijn man iedere dag de boodschappen mee nam en kookte na zijn werk. Daar kwam ik echt niet aan toe door de krampjes die vaak in de middag kwamen.

Als ze zelfstandig gaan rondbewegen (na 6 maanden of zo) dan is het veel handiger om af en toe met z'n tweeen te zijn.
Wij hebben nu vakantie van de kinderopvang en dan houden we daar samen rekening mee met werk. Ik zou het erg vervelend vinden als dat soort momenten volledig op mij terecht zouden komen. Veel vervelender dan die eerste tijd waar je soms toch gewoon de halve dag met de gup op bed ligt.

Ook heeft onze kleine met 1 jaar een week in het ZH gelegen. We hebben om de beurt daar geslapen. Daar heeft hij ook direct ruim 2 weken vrij voor genomen, ook voor de tijd erna zodat we beide weer konden bijslapen. Dat zijn veel belangrijkere momenten om er te zijn.
Ik heb namelijk ook gezien dat de vrouw alkeen bij haar kind in het ZH zat en de man alleen savonds even langs kwam. Dat zou echt vreselijk aan me vreten.

Hilli

Re: Mensen die twijfelde over kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:06

Goede voorbeelden van wat ik bedoel te zeggen, Sizzle en SusanH :j

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:08

Ik heb het idd meegemaakt met jong kindje dat ik niet werd aangenomen onder het mom van kind ziek, mamma ziek! zo een domme redernering.
de man die ze wel aannamen kreeg een dwarslesie.... toen werd ik gebeld of ik nog interesse had?
je weet nooit hoe de toekomst wordt... dit off topic

zelf zou ik wel nog een kindje willen(het is echt meer dan welkom) maar ik ben bang dat een bevalling me weer net zo invalide maakt als de 1e keer nu na 2 jaar kan ik na revalideren en dagelijks pijnstillers weer beperkt funktioneren. het houd me erg bezig want we zijn ook niet piep jong meer, maar je moet een beperking(lichamelijk dan) ook niet willen opzoeken. ik ben blij dat ik weer voor mijn gezin huishouden kan doen en mijn kind kan verzorgen en beperkt kan spelen met haar!
tijdens deze periode ben ik echt heel anders tegen dingen aangaan kijken, soms is heel gewoon ook bijzonder en goed! vergeet dat niet!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 10:16

Dat vind ik ook nog lastig Hoe gaan we het eerlijk indelen :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:21

Fijn dat de werkgever van Susan zo meedenkt, maar zo zijn ze niet allemaal. En dat vrouwen liever niet worden aangenomen op een bepaalde vruchtbare leeftijd is ook helaas waar. Want als t kind ziek is moeten ze weer naar huis en zijn ze er niet... ( bij een collega van mij is het zelfs gevraagd.. Wil je kinderen binnenkort? Dat was niet in ons bedrijf, maar bij een andere sollicitatie)

Om hier je keuze van wel of geen kinderen van te laten hangen vind ik wel wat ver gaan, maar leuk is het niet om te horen. En ik denk dat de keuze om toch maar deels t e blijven werken er wel van afhangt, waardoor je als je man veel van huis i s wel een extra probleempje hebt)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:08

Ik vind het niet zo gek dat een werkgever er niet op zit te wachten om een vrouw aan te nemen die wellicht net een beetje fatsoenlijk ingewerkt, ineens zwanger wordt en sowieso 4 maanden thuis gaat zitten.... en daarna waarschijnlijk regelmatig minder inzetbaar is.

En soms al lang voor het zwangerschapsverlof allerlei klachten krijgt, of er na klachten overhoudt die het werk belemmeren / voor nog langer thuiszitten zorgen.

Ik vind dat je een werkgever dit ook echt niet kwalijk hoeft te nemen, dat is in veel gevallen immers ook maar gewoon een mens hè, met ook een eigen gezin die ook maar zijn best doet om het hoofd boven water te houden en zijn eigen gezin en dat van zijn werknemers van een fatsoenlijk inkomen te voorzien.

Natuurlijk is het leuk als je als vader ook een tijd thuis zou mogen zijn, maar dat is wel een ramp voor werkgevers als behalve de vrouwen ook nog eens de mannen ineens maanden lang pleite kunnen zijn.

Zo is dat natuurlijk hartstikke lief bedacht:

Anoniem schreef:
Het lijkt me dubbel om iemand op ziekteverlof te belasten met de intensieve zorg van een pasgeboren kind. Dan kun je beter de partner ook vrij geven omdat die voor een zieke vrouw en een pasgeboren kind moet zorgen in plaats van die financieel te straffen als hij dat zou willen doen.

En dan als oplossing dat de werkgever het maar moet betalen.

Alsof het eerlijker is om de werkgever "financieel te straffen" voor JOUW kinderwens :P

Het zou natuurlijk wel leuk zijn als er meer mogelijkheden komen voor mannen om thuis bij te springen :j

Maar op zich kun je daar nu ook al voorbereidingen voor treffen gezien in de meeste gevallen een kind zich toch al best lang vantevoren aankondigt, wat al eerder in het topic wordt genoemd :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:16

Sammie, het is vaak juist nog ongustiger om de kinderwens daarvoor uit te stellen.
Er zijn namelijk ook bedrijven die juist eerder vrouwen met kinderen aannemen omdat die niet meer met verlof hoeven en al precies weten hoe belastbaar ze zijn.

Ik ben een overduidelijke risico groep met bijna 37 en maar 1 kind.

Overigens kun je met een ziek kind ook best wel aardig van huis werken als de baan dat toe laat.

Ons ideaal is beide 70-80%. Op het moment schuift het wat heen en weer aangezien ik lang zonder baan gezeten heb, maar daar zal het uiteindelijk weer op uit komen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:15

Ging om de werkgever van mijn man. Maar dat terzijde :) . Even off topic, maar je kan ook via werk in een situatie komen dat je voor een ouder, of je eigen partner moet zorgen door ziekte. Daar zijn tegenwoordig veel soepeler verlof vormen voor. Zal wel per CAO verschillen, maar door de WMO en de "participatiesamenleving" moeten ze iets om al die mantelzorgers wat te ondersteunen en te ontlasten.

Van werk (of verlof) zou ik een kinderwens niet af laten hangen, situatie is nooit 100 % ideaal. Ik had bijvoorbeeld nog geen vast contract, zat in mijn 3e jaar contract. Gelukkig toen wel een vast contract gekregen, ook al was ik zwanger (en had ik allerlei kwaaltjes waardoor ik al snel deels de ziektewet in moest). Maar onze redenatie was als je echt gaat zoeken is er altijd wel een reden waarom je het nog uit stelt.

Of je wel of geen kinderwens bent, of zelfs of je wel/niet zwanger bent mogen ze officieel niet eens vragen. Niet in een sollicitatie gesprek maar ook niet in een functioneringsgesprek. Vind ik wel een onbeschofte vraag.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:19

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:33

Sizzle schreef:
Sammie, het is vaak juist nog ongustiger om de kinderwens daarvoor uit te stellen.
Er zijn namelijk ook bedrijven die juist eerder vrouwen met kinderen aannemen omdat die niet meer met verlof hoeven en al precies weten hoe belastbaar ze zijn.

Dat heb je ook een punt, maar ja welke werkgever je treft. Daar hangt het gewoon vanaf. Er zijn er gewoon die geen vrouwen met kinderen willen. Of je ze nu wel of niet wil. De een zeurt over zwangerschapsverlof, de ander over ziektes. Dat zou gewoon géén rol mogen spelen, maar doet het wel.
SusanH schreef:
Of je wel of geen kinderwens bent, of zelfs of je wel/niet zwanger bent mogen ze officieel niet eens vragen. Niet in een sollicitatie gesprek maar ook niet in een functioneringsgesprek. Vind ik wel een onbeschofte vraag.
Dat klopt en dat was ook gelijk de reactie van mijn collega die daar dus zat. Ook haar exacte woorden. Dat mag je niet vragen. Dat is gewoon ronduit onbeschoft.

En trouwens.. We hebben het hier over een periode van zo'n 3 tot 4 maanden. Op een arbeidsleven een periode van niks, dus waar die angst vandaan komt. Als iemand een hernia heeft ben je gemiddeld langer van huis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:14

Die 4 maanden is wel in het meest gunstige geval hè, dat je gewoon normaal door kan functioneren tot je zwangerschapsverlof en er na ook weer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:57

pmarena schreef:
Ik vind het niet zo gek dat een werkgever er niet op zit te wachten om een vrouw aan te nemen die wellicht net een beetje fatsoenlijk ingewerkt, ineens zwanger wordt en sowieso 4 maanden thuis gaat zitten.... en daarna waarschijnlijk regelmatig minder inzetbaar is.

En soms al lang voor het zwangerschapsverlof allerlei klachten krijgt, of er na klachten overhoudt die het werk belemmeren / voor nog langer thuiszitten zorgen.

Het is alleen niet toegestaan volgens de wet om daarop te discrimineren..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:17

Mijn contract liep ook heel toevallig af 4 weken voor de bevalling ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:44

Er is zoveel niet toegestaan maar menselijk gezien wel heel begrijpelijk :)

Je zou zelf toch ook niet graag in zee gaan met iemand die je heel hard nodig hebt en waar je flink voor in de buidel tast, en dat diegene het een poosje later dan ineens af laat weten... terwijl diegene je wel achter laat met het werk dat nu niet gedaan wordt?

Stel je hebt een bedrijf(je) maar hebt het te druk dus er moet iemand bij komen.

Je hebt het dus al te druk, maar haalt toch weer ergens tijd vandaan om iemand erbij te zoeken die je kan helpen. Je kiest uiteindelijk na verschillende brieven en gesprekken een leuke enthousiaste jongedame die de indruk geeft dat ze er helemaal voor wil gaan. Je besteedt maandenlang veel tijd (die je dus al te weinig had...) aan het goed inwerken van de jongedame, en nèt als ze een beetje leuk zelfstandig begint mee te draaien, meldt ze blij dat ze zwanger is.

En blijkt dat ze daar al volop mee bezig was op het moment van solliciteren.... :\

Met als consequentie van de zwangerschap dat ze het werk waar je haar voor aangenomen hebt niet meer (goed) kan doen.

Hartstikke leuk voor haar natuurlijk, maar jij bent mooi de pineut want niet alleen heb je nu niet die hulp die je nodig had, maar je hebt ook voor niks de afgelopen maanden je vrouw, kind(eren), paard(en), vriend(en) of weet ik wat nòg minder gezien door de drukte + het inwerken.... en net nu er een beetje extra "lucht" leek te komen door het net lekker zelfstandig beginnen te werken, valt je nieuwe personeelslid weer maandenlang weg....met onbekende afloop.

Moet je dus weer een nieuw iemand in gaan werken. Maar nu voor een tijdelijke baan want die eerste moet je weer terugnemen na haar zwangerschap.... Kun je dus weer maandenlang in gaan werken en behelpen met iemand die niet volledig inzetbaar is.

En na dat verlof is de kersverse moeder er helemaal uit en moet weer helemaal bijgepraat worden en haar draai weer vinden. En met een beetje pech wil het dan allemaal niet zo lekker en is ze binnen no-time weer zwanger omdat blijkt dat ze graag een groot gezin wil....

Nou dan ben je als werkgever lekker de sjaak zeg :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:46

pmarena schreef:
Die 4 maanden is wel in het meest gunstige geval hè, dat je gewoon normaal door kan functioneren tot je zwangerschapsverlof en er na ook weer :)

Ik heb er geen cijfers van maar ik denk niet dat vrouwen in het algemeen gelijk kreupel er voor en er na zijn. Dat zijn uitzonderingsgevallen. In dit geval denk ik dat het 'meest gunstige' geval de standaard is. Anders zou de wet wel aangepast worden.

Ik vind het onbeschoft van een bedrijf om zo'n houding aan te nemen. Immers weet je helemaal niet of die vrouw wel getrouwd is (als dit niet in het CV staat), kinderen wilt en of ze ze überhaupt wel kan krijgen. Het is toch van de zotte dat je iemand die 100% past bij de functie laat schieten omdat jij als bedrijf ervan uitgaat dat ze kinderen wil en daarvoor dan 4 maanden even niet aanwezig is. Dat is doemdenkerij van lik mn vestje. Er zijn wel andere dingen waar je je druk om kan maken als bedrijf zijnde.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:03

Ik ben tot nu toe heel tevreden hoe mijn brein sterker is dan mijn biologisch instinct en dus geen twijfels heb gevoeld over het al dan niet hebben van kinderen.

Ik leef mijn eigen leven en heb gewoon geen zin daar consessies in te doen. Dat zou ook naar een eventueel kind niet eerlijk zijn. Maar daarnaast vind ik kinderen gewoon niet leuk. Punt.

Ben wel blij dat het voor mij (en mijn man) zo zwart wit is. Het lijkt me erg lastig als je twijfelt. Als je de keus eenmaal gemaakt hebt is er geen weg terug....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:12

Dat ligt er aan. :D Een nee kan nog wel een ja worden. Een ja kan wel weer een nee worden, maar bevat meestal wel iets illegaals om daar weer te komen :D :oo

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:09

Ik heb het laatste snel doorgelezen maar niet alle werkgevers doen moeilijk, bij mijn eerste kreeg ik idd geen verlenging ( moest vast contract worden) maar bij de 2e zelfs in mijn zwangerschapsverlop een vast contract gekregen. Ligt ook heel erg aan wie de werkgever is

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:54

Sammie schreef:
Dat ligt er aan. :D Een nee kan nog wel een ja worden. Een ja kan wel weer een nee worden, maar bevat meestal wel iets illegaals om daar weer te komen :D :oo

Dat laatste is wel lastig :o Ben niet tegen abortus, maar wel als het uit gemakzucht is. En tja…een kind van een jaar terugduwen….. neh…. :7

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:40

@Maarten1987
Het is toch logisch, dat een vrouw meer verlof krijgt dan een man...
Het hele lichaam van de vrouw wordt letterlijk gebruikt voor de bevalling en moet kunnen herstellen. Het verlof is er niet om te kunnen zorgen voor het kind, maar om te kunnen herstellen van een bevalling en natuurlijk vooraf de voorbereiding op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:51

Ik zei partner, maar toch zou het niet verkeerd zijn als de partner ook gewoon een paar weken vrij kon vragen via het UWV om voor de moeder te zorgen zonder er vakantiedagen voor te hoeven opnemen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 23:10

Betaald verlof? Dat zou ik echt idioot vinden. Je bent toch niet doodziek? Zoegverlof vragen na een zware bevalling snal ik dan weer wel dat je dan voor je vrouw wilt zorgen. Verder is een kind krijgen eigen keuze dus waarom zou de man dan betaald verlof moeten krijgen? Onbetaald verlof snap ik dan weer wel

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 23:23

Nederland is behoorlijk ouderwets in het ouderschapsverlof voor nieuwe vaders. Gelukkig wordt er nu kritisch naar gekeken.