Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Anoniem schreef:Het lijkt me dubbel om iemand op ziekteverlof te belasten met de intensieve zorg van een pasgeboren kind. Dan kun je beter de partner ook vrij geven omdat die voor een zieke vrouw en een pasgeboren kind moet zorgen in plaats van die financieel te straffen als hij dat zou willen doen.

. Even off topic, maar je kan ook via werk in een situatie komen dat je voor een ouder, of je eigen partner moet zorgen door ziekte. Daar zijn tegenwoordig veel soepeler verlof vormen voor. Zal wel per CAO verschillen, maar door de WMO en de "participatiesamenleving" moeten ze iets om al die mantelzorgers wat te ondersteunen en te ontlasten.
dat kun je natuurlijk ook gebruiken direct na de bevalling:Sizzle schreef:Sammie, het is vaak juist nog ongustiger om de kinderwens daarvoor uit te stellen.
Er zijn namelijk ook bedrijven die juist eerder vrouwen met kinderen aannemen omdat die niet meer met verlof hoeven en al precies weten hoe belastbaar ze zijn.
SusanH schreef:Dat klopt en dat was ook gelijk de reactie van mijn collega die daar dus zat. Ook haar exacte woorden. Dat mag je niet vragen. Dat is gewoon ronduit onbeschoft.Of je wel of geen kinderwens bent, of zelfs of je wel/niet zwanger bent mogen ze officieel niet eens vragen. Niet in een sollicitatie gesprek maar ook niet in een functioneringsgesprek. Vind ik wel een onbeschofte vraag.
pmarena schreef:Ik vind het niet zo gek dat een werkgever er niet op zit te wachten om een vrouw aan te nemen die wellicht net een beetje fatsoenlijk ingewerkt, ineens zwanger wordt en sowieso 4 maanden thuis gaat zitten.... en daarna waarschijnlijk regelmatig minder inzetbaar is.
En soms al lang voor het zwangerschapsverlof allerlei klachten krijgt, of er na klachten overhoudt die het werk belemmeren / voor nog langer thuiszitten zorgen.

pmarena schreef:Die 4 maanden is wel in het meest gunstige geval hè, dat je gewoon normaal door kan functioneren tot je zwangerschapsverlof en er na ook weer
Een nee kan nog wel een ja worden. Een ja kan wel weer een nee worden, maar bevat meestal wel iets illegaals om daar weer te komen