[FOTO] Emigreren naar de Limousin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eva1969

Re: [FOTO] Emigreren naar de Limousin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:09

Superleuk om te lezen! Wat ik me afvroeg, worden de lammetje onthoornd? en zo ja, wanneer? Succes met de aankomende lammertijd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:12

Heerlijk weer om te lezen!
Het lijkt een soort van Bokt-editie van 'Ik Vertrek'.
Ik zou toch ook bijna zweren dat ik daar ooit een gezin in heb gezien die ook naar Lupersat vertrokken :?

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:17

Weer heerlijk om te lezen!

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:53

Leuke blog!!
Met geiten is geen dag het zelfde,elke keer als je denk alles gehad te hebben. Komen ze weer met wat nieuws :')

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:13

Wat een leuk verslag! De geiten zien er echt heel erg goed uit hoor. Bij ons zijn bijna alle lammetjes geboren. We beginnen volgende week volop met melken en ijs produceren.

En dat verhaal van het zoenen _O- geweldig en helemaal herkenbaar. Is het nu 2, 3 of 4 zoenen?
En, oh ja, kinderen worden altijd gezoend ook als je ze helemaal niet kent (dat is de regel dus) ...alleen wanneer is een kind dan weer te oud om gezoend te worden? Daar ben ik zelf nog niet achter :)

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:18

eva1969 schreef:
Superleuk om te lezen! Wat ik me afvroeg, worden de lammetje onthoornd? en zo ja, wanneer? Succes met de aankomende lammertijd.

Oh oh , dat onthoornen is echt een drama. Wij hebben het 1 jaar gedaan en de helft heeft achteraf toch nog hoorntjes gekregen. De geitjes schreeuwen moord en brand, het is echt dieronvriendelijk.

In het bedrijf waar ik stage liep werden alle lammetjes in slaap gedaan (maar dat mocht dus officiel niet). En dat was een stuk beter.

Wij onthoornen nu niet meer maar ik denk dat het in een grote groep niet mogelijk is. Soms wordt er al eens gevochten en af en toe vliegt er al eens een lammetje de lucht in. Maar gelukkig nooit veel erg. Hooguit eens een geitje die enkele dagen mank liep.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:45

Dat zoenen.... Herkenbaar idd.
Hier (Mayenne) krijgen kinderen een zoen, volwassenen twee en dat is ook wel genoeg.

Erg leuke blog weer!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:56

Wij doen hier ook "gewoon" 2 zoenen.
De eerste keer vaak, maar niet altijd, idd een hand en de volgende keer 2 zoenen.
Maar soms is het bij de eerste keer ook al 2 zoenen :+ om het makkelijk te maken.
Vaak wacht ik maar gewoon af wat de ander doet en pas het daar op aan :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:30

Onthoornen is als je goed verdoofd helemaal niet dieronvriendelijk. Op mijn stagebedrijf werd elk geitje gewogen en naar gewicht werd deze verdoofd. Geen enkel lam dat schreeuwde en de hoorntjes groeiden ook niet. Als ze wel terug groeien en ze schreeuwen worden ze niet goed verdoofd en onthoornd :)

Leuk verslag weer! Je schrijft fijn :)

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 21:43

Wat een leuke reacties! Ik probeer in mijn blog een zo eerlijk mogelijk verhaal neer te zetten over hoe de emigratie en het opstarten van de geitenmelkerij gaat. :)

eva1969 schreef:

Ja het onthoornen daar kijk ik wel tegenop. Bij de eerste twee hebben we dat nog niet gedaan. We hebben gevraagd of de dierenarts ons kan helpen, zodat we het met verdoving kunnen doen. Helaas doen ze dat hier niet... Ik vind het niet diervriendelijk :( Het wordt volgens mij met 1 of 2 weken gedaan?

Cayenne schreef:
Heerlijk weer om te lezen!
Het lijkt een soort van Bokt-editie van 'Ik Vertrek'.
Ik zou toch ook bijna zweren dat ik daar ooit een gezin in heb gezien die ook naar Lupersat vertrokken :?

Twee dorpen verder zit een leuk Nederlands stel die hier 5 jaar terug een camping zijn begonnen. Zij zaten in 'Ik Vertrek', misschien dat je die bedoelt? Anders zou ik het niet weten :o

kevinsky schreef:
Leuke blog!!
Met geiten is geen dag het zelfde,elke keer als je denk alles gehad te hebben. Komen ze weer met wat nieuws :')

Nou zeg dat wel! Het pad van de melkstal naar de stal terug hebben we nu al verschillende keren moeten aanpassen. Iedere keer vonden ze wel weer een hoekje waar ze konden keten haha. :Y)

Lizzii schreef:
Wat een leuk verslag! De geiten zien er echt heel erg goed uit hoor. Bij ons zijn bijna alle lammetjes geboren. We beginnen volgende week volop met melken en ijs produceren.

En dat verhaal van het zoenen _O- geweldig en helemaal herkenbaar. Is het nu 2, 3 of 4 zoenen?
En, oh ja, kinderen worden altijd gezoend ook als je ze helemaal niet kent (dat is de regel dus) ...alleen wanneer is een kind dan weer te oud om gezoend te worden? Daar ben ik zelf nog niet achter :)

Leuk! Hoeveel lammetjes hebben jullie? En wat doen jullie met de bokjes? Melken jullie dan in de winter helemaal niet?

Ah dus daarom begonnen die kinderen mij te zoenen haha. Ik stond er even van te kijken, vooral omdat het er zoveel waren en dat ze dan toch de tijd nemen om te gaan zoenen. Ze maken het maar ingewikkeld hoor die Fransen :P

Jes schreef:
Dat zoenen.... Herkenbaar idd.
Hier (Mayenne) krijgen kinderen een zoen, volwassenen twee en dat is ook wel genoeg.

Erg leuke blog weer!

Ja de regels schijnen ook nog eens streekgebonden te zijn. :+ Ik vind vier zoenen ook wat teveel van het goede..

palousa_boy schreef:
Wij doen hier ook "gewoon" 2 zoenen.
De eerste keer vaak, maar niet altijd, idd een hand en de volgende keer 2 zoenen.
Maar soms is het bij de eerste keer ook al 2 zoenen :+ om het makkelijk te maken.
Vaak wacht ik maar gewoon af wat de ander doet en pas het daar op aan :Y)

Dat afwachten probeer ik ook vaak, maar dat maakt het soms nog ongemakkelijker haha. Bij jullie dus geen vier zoenen?

Spruit schreef:
Onthoornen is als je goed verdoofd helemaal niet dieronvriendelijk. Op mijn stagebedrijf werd elk geitje gewogen en naar gewicht werd deze verdoofd. Geen enkel lam dat schreeuwde en de hoorntjes groeiden ook niet. Als ze wel terug groeien en ze schreeuwen worden ze niet goed verdoofd en onthoornd :)

Leuk verslag weer! Je schrijft fijn :)

Zo zou ik het ook het liefst zien.. Gewoon met verdoving. In Nederland is verdoven toch juist verplicht?

Bedankt verder voor alle leuke reacties!!

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:50

Bij ons word wel alles verdoofd, dan valt het onthorenen reuze mee :j
Ze worden gewoon onthorend wanneer we denken dat de horens groot genoeg zijn. Sommige zijn wat sneller dan andere.

Zonder verdoving lijkt mij ook niks, als ze nu al iets bijkomen mekkeren ze zo zielig :o

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:50

Ja, dat stel zal het dan wel zijn! Kan het me zo niet meer voor de geest halen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:01

Oh dear de (knots)gekke buur boer :') , vind je opeens koeien op je land aii

Gaat hard joh! , begint al ergens op te lijken!

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 22:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:05

Bij de kalveren na een paar weken op het werk , eerste paar weken apart in hokje en tegen de tijd dat ze gelabeld worden en de groep ingaan dan worden ze asap onthoornt. Denk dat het rond de 12 a 13 weken gebeurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:21

Onthoornen bij kalfjes gebeurd als het goed is veeeeel vroeger hoor.. Na een maand en max 2 maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:23

Boer is niet zo van het snel snel snel , komt wel. Vorige kalveren waren ook wel rond die weken , minimaal 8 weken . Elke boer zijn manieren , heb wel vaker een hoofdschuddend moment :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:25

Zelfs al heeft hij zijn manieren, zo laat worden ze niet onthoornd. Dan is de hoorn al te groot voor de brander om de hoornpit te verwijderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:29

Weet het niet 100 puntjes zeker hoor :) , ben pas net een boerinnetje in opleiding :o

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:30

Nee, wij melken in de winter niet, vanaf oktober tot nu hebben de geitjes droog gestaan. Zo hebben we een lekker lange vakantie. Al moet ik wel toegeven dat we in juli en augustus zo'n 15 uur per dag werken dus dat compenseert een beetje :)

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:53

Onthoornen met een week ongeveer. Zeker niet wachten tot je stompjes ziet. Hebben wij week gedaan en groeien nu halve hoorns. Op zich ook geen ramp, is een stuk veiliger al dan echte hoorns in combinatie met de kinderen. En als ze te lang worden laten we ze weer een stuk afzagen (onder verdoving).

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:58

:= kalfjes zijn toch anders dan lammetjes hoor!

Hier worden ze tussen de 2 en op zijn laatst 4 weken al onthorend!!

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:01

Is dat op mij? Wij hebben geitjes... Lijkt me toch bijna hetzelfde als een geit, nee? Kan me vergissen hoor..

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:32

Nee, ik had wel door dat jij het over lammetjes had :j Maar sommige hierboven hadden het wel over kalfjes.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:40

Het onthoornen lijkt me inderdaad niet iets om naar uit te zien maar lijkt me niet aan te ontkomen bij zulke grote groepen. Sterkte ermee.