chanel1985 schreef:Maar ik heb niet s tegen dat mensen zelfmoord plegen, hun leven, hun beslissing. Maar ik vind gewoon dat er licht wordt overgegaan naar de mensen toe die daar een trauma aan hebben overgehouden en wie weet daarom ook uit het leven stappen, dus heeft die persoon die zelfmoord gepleegd heeft niet enkel zichzelf gedood, maar ook een onschuldige persoon.
Voor iemand die zelfmoord pleegt door voor een trein te springen (of welke andere manier dan ook waarbij andere mensen worden betrokken) is het niet zo dat die onschuldige mensen er bij betrokken moeten worden. Iemand die zelfmoord pleegt is zo vreselijk ver van deze gedachte af, omdat hij zijn eigen leven niets waard vindt om wat voor redenen dan ook, dat hij denkt dat zijn leven ook voor iemand anders niets waard is. Met andere woorden: "Wat maakt het uit dat ik voor de trein spring? Die machinist en passagiers vinden mij toch ook een waardeloos persoon." Is volgens mij een gedachte die dichter in de buurt komt bij zo'n persoon dan: "Wat kan mij die andere mensen toch schelen, ik beslis nu over mijn leven en daar moet een einde aan komen."