Wat vinden jullie van zelfmoord

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:24

chanel1985 schreef:
Maar ik heb niet s tegen dat mensen zelfmoord plegen, hun leven, hun beslissing. Maar ik vind gewoon dat er licht wordt overgegaan naar de mensen toe die daar een trauma aan hebben overgehouden en wie weet daarom ook uit het leven stappen, dus heeft die persoon die zelfmoord gepleegd heeft niet enkel zichzelf gedood, maar ook een onschuldige persoon.

Voor iemand die zelfmoord pleegt door voor een trein te springen (of welke andere manier dan ook waarbij andere mensen worden betrokken) is het niet zo dat die onschuldige mensen er bij betrokken moeten worden. Iemand die zelfmoord pleegt is zo vreselijk ver van deze gedachte af, omdat hij zijn eigen leven niets waard vindt om wat voor redenen dan ook, dat hij denkt dat zijn leven ook voor iemand anders niets waard is. Met andere woorden: "Wat maakt het uit dat ik voor de trein spring? Die machinist en passagiers vinden mij toch ook een waardeloos persoon." Is volgens mij een gedachte die dichter in de buurt komt bij zo'n persoon dan: "Wat kan mij die andere mensen toch schelen, ik beslis nu over mijn leven en daar moet een einde aan komen."

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:24

de mensen die dreigen met zelfmoord schreeuwen om aandacht die zitten mentaal enstig in de knoop en hebben hulp nodig. voor de mensen die zelfmoord hebben gepleegd is de kans groot dat de mensen om hen heen weg hebben gekeken en niet wilden zien wat er aan de hand was of alleen maar toekeken en geen enkele poot uitstaken en als het eenmaal is gebeurd komen ze om hem heen en noemen de slachtoffer 'Egoïstiesche piep'
wie is er dan de ego en wie niet.
zou jij dan weg kijken als je iemand ziet die op dat punt staat alles te beeindigen?
of ben je nou net de persoon die juist dat beetje aandacht geeft die de persoon nodig heeft en laat merken dat hij er ook mag zijn?
er zijn te veel mensen die juist op dat moment weg kijken en enkele die een handje uitsteken en van die enkele 1 persoon die echt helpt.

als ik zie dat een persoon op dat punt staat kan ik het niet laten om in te grijpen en geef ik hem een goede peptalk en houd vervolgens een oogje in het zeil en vraag regelmatig hoe het met hem gaat.
ik kom zelfs bij hem op bezoek en aanwezigheid is al voldoende om die persoon even belangrijk te laten voelen.
waarom ik dit zo doe is omdat ik het belangrijk vind dat iedereen een plekje heeft op deze aardkloot of je nou zo lelijk als de nacht bent kan me niks scheelen. iedereen is mooi en iedereen is anders en moeten het maar accepteren hoe die persoon er uit ziet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:28

Voor mij gaat het er dan niet om dat mensen te laat komen op hun werk ofzo, dat is een bagatel maar wel bv de chauffeur van de trein of de mensen die het lichaam gezien hebben.

PrinceAmos: wie bedoel je met nabestaanden, nabestaanden zijn voor mij de familie, vrienden van diegene die zelfmoord heeft gepleegd.
Het leed van de chauffeur zou er in de eerste plaats niet moeten zijn, als men een andere manier van zelfmoord zou doen, één waar andere geen trauma's op van loopt.

En vind het wel frappant, dat ik hier al meermaals heb gelezen, dat de hulp voor deze mensen tekort schiet en daardoor ze geen andere uitweg vinden ( of toch het gevoel hebben) maar dat er dan geopperd wordt dat er wel genoeg hulp is voor de nabestaanden, is in mijn ogen een beetje tegenstrijdig met elkaar.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:31

Ik vind het heel erg dat mensen zich zo vreselijk voelen dat ze er een einde aan willen maken, dan zit je echt diep. Ik denk ook dat die mensen er vaak ook niet meer over na denken wat de gevolgen voor betrokkenen zijn, niet omdat ze het niet willen, naar omdat ze het niet (meer) kunnen.

Verder snap ik niet zo goed waarom dat woord 'egoïstisch' zo vaak terug komt. Iedereen is egoïstisch, uiteindelijk is bijna alles wat je doet omdat je het zelf wilt/het goed voelt voor jezelf. Echter hoeft egoïsme niet een negatief iets te zijn.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:32

Janine1990 schreef:
chanel1985 schreef:
Maar ik heb niet s tegen dat mensen zelfmoord plegen, hun leven, hun beslissing. Maar ik vind gewoon dat er licht wordt overgegaan naar de mensen toe die daar een trauma aan hebben overgehouden en wie weet daarom ook uit het leven stappen, dus heeft die persoon die zelfmoord gepleegd heeft niet enkel zichzelf gedood, maar ook een onschuldige persoon.

Voor iemand die zelfmoord pleegt door voor een trein te springen (of welke andere manier dan ook waarbij andere mensen worden betrokken) is het niet zo dat die onschuldige mensen er bij betrokken moeten worden. Iemand die zelfmoord pleegt is zo vreselijk ver van deze gedachte af, omdat hij zijn eigen leven niets waard vindt om wat voor redenen dan ook, dat hij denkt dat zijn leven ook voor iemand anders niets waard is. Met andere woorden: "Wat maakt het uit dat ik voor de trein spring? Die machinist en passagiers vinden mij toch ook een waardeloos persoon." Is volgens mij een gedachte die dichter in de buurt komt bij zo'n persoon dan: "Wat kan mij die andere mensen toch schelen, ik beslis nu over mijn leven en daar moet een einde aan komen."

Ja, dat kan ik begrijpen maar voor mij heeft beide gedachte een egoïstische inkijk. In beide gevallen kan de persoon alleen maar in de "ik"vorm denken, ofwel IK beslis nu over mijn leven of Wat maakt het uit dat IK voor de trein sping, IK ben toch waardeloos.

Dat op zich is egoïsme

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:33

Ik bedoel dat er echt wel voldoende hulp voor die mensen is.. Nabestaanden bedoelde ik meer op iedereen die er bij in betrokken is , sorry voor onduidelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:34

Wauw... Heb niet alles gelezen maar van wat ik wel heb gelezen zie ik vooral een hoop onwetendheid.. Sommige mensen kunnen niet geholpen worden door een psychiater of medicijnen. Die zijn bijvoorbeeld te getraumatiseerd. Dat is een ondraaglijk lijden... Waarom zou psygisch ondraaglijk lijden minder erg zijn dan lichamelijk ondraaglijk lijden..?of zijn jullie dan ook tegen euthanasie?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:36

chanel1985 schreef:
Voor mij gaat het er dan niet om dat mensen te laat komen op hun werk ofzo, dat is een bagatel maar wel bv de chauffeur van de trein of de mensen die het lichaam gezien hebben.

PrinceAmos: wie bedoel je met nabestaanden, nabestaanden zijn voor mij de familie, vrienden van diegene die zelfmoord heeft gepleegd.
Het leed van de chauffeur zou er in de eerste plaats niet moeten zijn, als men een andere manier van zelfmoord zou doen, één waar andere geen trauma's op van loopt.

En vind het wel frappant, dat ik hier al meermaals heb gelezen, dat de hulp voor deze mensen tekort schiet en daardoor ze geen andere uitweg vinden ( of toch het gevoel hebben) maar dat er dan geopperd wordt dat er wel genoeg hulp is voor de nabestaanden, is in mijn ogen een beetje tegenstrijdig met elkaar.

Nee, ik begrijp precies waar je op doelt. Het trauma dat passagiers en machinist moeten verwerken is natuurlijk enorm. Maar iemand die zelfmoord wil plegen door voor de trein te springen kan zichzelf waarschijnlijk niet voorstellen dat zijn actie een trauma veroorzaakt. Zijn waardeloze leven, wat moet dat nu voor iemand anders betekenen? Niets toch? Althans, zo denk ik dat het gezien wordt. Ik zal me echter nooit volledig kunnen inleven in die gedachte.

Wat betreft die hulp, zou ik je willen zeggen: Zoek het berichtje van NastasjavE in dit topic op. Zij geeft aan dat een depressie vaak/altijd (?) wel degelijk een lichamelijk probleem is omdat de neurotransmitters niet meer naar behoren werken. Waardoor een depressie zich uit.
Iemand die niet depressief is, heeft daarom voldoende aan de reguliere slachtofferhulp en dergelijke.

Gianti

Re: Wat vinden jullie van zelfmoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:39

Ik vind het treurig en sneu dat iemand geen andere uitweg meer ziet..

Maar voor trein springers geen enkele respect.. Hier is wel eens iemand gesprongen, naast een basisschool... Meerdere groepen 3/4/5 hebben het gezien.. Dan ben je gewoon grote egoïst... Ook hebben vrienden van mij hun hertentamen gemist omdat ze in de trein zaten waar iemand voor gesprongen was.. En zo mag je in 1x je hele studie jaar overnieuw doen

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:41

Maar als er zoveel hulp voorhanden is, waarom plegen mensen dan zelfmoord, heel vaak hoor ik dat de hulp tekort is geschoten, waarom zou dan de hulp voldoende zijn voor diegene die trauma's hebben opgelopen door zelfmoord.

Dat is niet minder erg als lichamelijk lijden, en ben er ook voorstander van om voor die mensen euthanasie mogelijk te maken.
De manier waarop is een ander paar mouwen.

Ik weet ook wel wat van depressie's: mijn vader heeft al jaren in de psychiatrie gezeten, met zware depressie's met psychos's en alles wat je er bij kan bedenken.
Jaren heeft hij eronder geleden, ( en wij ook) en nu nog altijd. Na electro shocks is hij weer voor enkele jaren goed, tot hij weer afglijd en een hoopje ellende is. Hij heeft ook al enkele zelfmoordpogingen ondernomen, zelfs voor onze ogen bv zijn polsen doorsnijden.
Ik heb dan ook al meermaals zelf afgevraagd wat de zin voor het leven voor hem is, en niet omdat ik niet van hem hou, juist integendeel. Om hem het lijden te besparen.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:46

Er zit wel een verschil tussen, voor een trein springen en jezelf een overdosis aan pillen geven.

Mensen die echt serieus zelfmoord willen plegen, die denken niet zomaar ''Hey, ik zie een trein. En laat ik er maar eens er voor springen''.
Deze mensen zijn emotioneel en psychisch, echt in een ander stadium. Zij zien gewoon geen uitweg, ondanks dat er wel uitwegen zijn.

Vaak begrijpen veel mensen niet waarom mensen net voor die ene intercity springen, ik begrijp het zelf ook niet. Je richt zoveel aan bij andere mensen, je kan ook op een subtielere manier je leven beroven.

En zelf lijkt mij voor de nabestaanden het fijner is om afscheid te nemen van een ''geheel'' iets en niet wat in stukjes ligt in de kist of dat er helemaal niks in de kist ligt.

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:47

Ik vind zelfmoord wel egoïstisch, maar de mens is egoïstisch. Als je zo diep zit denk je niet na bij de gevolgen die het heeft, je wilt die ene uitweg. Wat beteft het voor de trein springen, dat is nou eenmaal een 'makkelijke' doeltreffende manier die ook nog eens snel gaat. Het geeft een grote mate van zekerheid dat het lukt, itt bijvoorbeeld een overdosis pillen. Ik ken veel suicidale mensen, die met een enorm schuldgevoel rondlopen. Hun idee is dat je de nabestaanden er een soort van plezier mee doet. Ze voelen zich tot last, wat vaak onterecht is. Deze mensen offeren zichzelf op voor hun nabestaanden, zodat die verder kunnen met hun leven, zonder de zorgen voor deze persoon.
Psychisch lijden kan ondraaglijk zijn, hoeveel hulp je ook krijgt of medicijnen slikt. Er zijn stoornissen waarvan mensen heel moeilijk of niet genezen. Dat is geen waardig leven en ik snap dat de wanhoop om rust te krijgen dan heel groot is.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:48

Gianti schreef:
Ik vind het treurig en sneu dat iemand geen andere uitweg meer ziet..

Maar voor trein springers geen enkele respect.. Hier is wel eens iemand gesprongen, naast een basisschool... Meerdere groepen 3/4/5 hebben het gezien.. Dan ben je gewoon grote egoïst... Ook hebben vrienden van mij hun hertentamen gemist omdat ze in de trein zaten waar iemand voor gesprongen was.. En zo mag je in 1x je hele studie jaar overnieuw doen

Dat vind ik dan ongepast van de school maar niet van degene die zelfmoord pleegde.
En inderdaad, wie weet ben je dan een egoïst, maar zoals al eerder gezegd, wie bepaald of een ander verder moet leven als diegene helemaal niet wil?

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:49

Ik vind het pas echt egoïstisch om van iemand die er niet meer wil zijn te verwachten dat hij/zij blijft leven voor zijn vrienden/familie.

dromertje2

Re: Wat vinden jullie van zelfmoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:53

Maar denk dat er wel over 2 verschillende dingen hier wordt besproken, het recht om zelfmoord te plegen en de manier waarop.
Ik denk dat vele wel vinden dat ieder het recht heeft om zijn leven te beëindigen maar de manier waarop is een andere discussie.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:54

Het lijkt of het zoveel erger is voor mensen om een zelfmoord te zien dan een ongeluk met fatale afloop of een gewoon natuurlijk overlijden. Elk overlijden wat iemand ziet kan traumatisch zijn voor degene die het meemaakt. Het is niet dat het een zelfmoord is dat het dan erger is.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:55

School kan weinig aan doen ;)

Ik ben laatste die beslist dat iemand verder moet leven.. Wil zelf arts worden en weet dat ik dan ook zou kunnen en achter euthanasie sta.. Dus nee vind niet dat ik recht heb te beslissen dat iemand verder moet leven.. Maar vind wel dat jw manier waarop moet beslissen met nog beetje respect naar je mede mens en hun verdere leven

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:56

chanel1985 schreef:
Maar denk dat er wel over 2 verschillende dingen hier wordt besproken, het recht om zelfmoord te plegen en de manier waarop.
Ik denk dat vele wel vinden dat ieder het recht heeft om zijn leven te beëindigen maar de manier waarop is een andere discussie.

Idd, ik zie het zelf ook als 2 losse dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:57

nuscaniels schreef:
Het lijkt of het zoveel erger is voor mensen om een zelfmoord te zien dan een ongeluk met fatale afloop of een gewoon natuurlijk overlijden. Elk overlijden wat iemand ziet kan traumatisch zijn voor degene die het meemaakt. Het is niet dat het een zelfmoord is dat het dan erger is.

Geloof dat fatale ongeluk net zo erg is om te zien. Vooral hoe het lichaam verminkt kan worden door zo iets.

Een natuurlijke overlijding is ook niet leuk om te zien. Maar het lichaam blijft wel intact.

Dus in mijn ogen zit er degelijk verschil in.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:57

Gianti schreef:

Ik ben laatste die beslist dat iemand verder moet leven.. Wil zelf arts worden en weet dat ik dan ook zou kunnen en achter euthanasie sta.. Dus nee vind niet dat ik recht heb te beslissen dat iemand verder moet leven.. Maar vind wel dat jw manier waarop moet beslissen met nog beetje respect naar je mede mens en hun verdere leven

Ik ken ook mensen die hun tentamen gewoon weer in mochten halen, het was immers niet hun schuld dat zij die mistten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:58

nuscaniels schreef:

Denk dat het wel een verschil is als jij de persoon bent die iemand omvergereden hebt, dan iemand te zien die bv een hartaanval heeft gehad. Daar kan jij als persoon niets aan doen, de persoon waar diegene is voorgesprongen, zal wel een schuldgevoel hebben of zich bv afvragen had ik maar vroeger kunnen stoppen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:59

Eoweyn_x schreef:
Gianti schreef:

Ik ken ook mensen die hun tentamen gewoon weer in mochten halen, het was immers niet hun schuld dat zij die mistten.

Tsjah idd, ik heb op het HBO voor minder een zevende kans voor een P-tentamen gehad :+

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:59

Hulp hoeft niet altijd tekort geschoten te zijn. Soms is het gewoon te moeilijk om een persoon te helpen. Ik heb alle begrip voor mensen die zelfmoord plegen. Maar zoals de meeste hier al zeggen, denk dan wel na over de manier waarop.
Iemand die heel dicht bij me staat heeft ook serieuze zelfmoord gedachten. Ik begrijp haar, ze voelt zich altijd zo ellendig, depressies, psychoses, zeer gevoelig. Het leven is gewoon echt te zwaar voor haar.
Ze heeft hulp van alle kanten maar niks lijkt te helpen. Heel soms gaat het weer even beter, daarna weer veel slechter dan ooit. Ze kan nergens van genieten, heeft een kind, houdt er zielsveel van, maar is alleen maar bang dat hij er onder zal lijden als zij hem opvoedt.

Dan kunnen we denken, wat egoistisch ze laat haar kind achter, maar aan de andere kant is het voor het kind ook niet prettig om op te groeien met een moeder die continue depressief is of angstig/psychotisch.
En ja ik en haar familie en vrienden willen haar niet kwijt, maar ik zou mezelf egoistisch vinden als ik haar in leven wil houden alleen maar omdat ik en haar familie en vrienden haar anders gaan missen.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:02

chanel1985 schreef:
Al diegene die zo heftig reageren het woord egoïsme, denken jullie ook wel eens aan de trauma's die men andere mensen aan doet. Dat die mensen voor de rest van hun leven dit moeten meedragen? Zij zijn niet dood, diegene die zelfmoord heeft gepleegd, heeft daar geen last meer van, die is er niet meer. Maar het onschuldige slachtoffer wel.
Misschien zijn jullie, door wat jullie hebben meegemaakt, minder open voor het leed van hun, of zie je dit als iets wat erbij hoort, maar dat er niets aan te doen is.

Ik heb zelf dus ook op dat punt gestaan en ik heb me toen zorgen gemaakt om wat ik mensen aan zou doen. Ik kwam tot de conclusie dat die mensen in de trein mij zullen zien en opgelucht zullen denken: 'hehe, zijn we nou eindelijk van haar af.'
Suïcidale mensen voelen zich vaak een last tegenover anderen. Een gedachte van mij was ook: 'Ik kan beter nog één keer een last zijn en dat ik dan weg ben dan dat ik hier m'n hele leven in de weg blijf lopen.'
Het is dus niet per se niet nadenken over de gevolgen, maar het verkeerd inschatten ervan.

Chantal173

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:08

lieveli schreef:
Je hebt de levenseindekliniek, stichting de Einder, die kunnen je exact vertellen met welke medicatie je jezelf om zeep helpt.

Klopt maar er gaat een lange periode overheen om aan de juiste medicatie en doseringen te komen en je zult je in allerlei bochten moet wringen om eraan te komen.