Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:52

Fellor schreef:
BalouArera schreef:
Ben je ooit op een fatsoenlijk (!) varkensbedrijf/kippenbedrijf whatever geweest?

Jazeker. Dat verander niks aan mijn mening dat er in een groot deel van de wereld niet verantwoord met dieren wordt omgegaan.

BalouArera schreef:
Dat vind ik heel jammer, als je op een goed bedrijf zou komen zou je het denk ik wel snappen.
Overigens ben ik het ermee eens dat er natuurlijk rotte appels tussen zitten maar geen enkele boer gaat doodleuk z'n dieren mishandelen.

Tja, ik ben opgegroeid op een fatsoendelijk bedrijf een boerderij waar we runderen hielden voor de slacht. Ook ken ik meerdere boeren met gewoon een fatsoendelijk bedrijf en ligt er hier ook een niet fatsoendelijke tegenover. En ik ben het desondanks toch met Fellor eens....

En het is maar wat iemand ziet als mishandeling. Nee natuurlijk sla je je dieren niet, maar je de dieren staan vast ook niet 24/7 in de wei. En laten we wel wezen, dat is ook niet mogelijk met de hoeveelheid vlees die geconsumeerd wordt, maar ik snap Fellor wel.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:55

@ Fellor,

zou jij mij kunnen vertellen wat het nu echt wezenlijk zou uitmaken in het slachten van dieren als wij ( vriend en ik) zouden stoppen met vlees 300 gram consumeren per dag,terwijl hier zo'n 5 kilo ( kan een kilootje meer zijn) vers vlees per dag in de honden gaat??

( als ik de buurman zijn honden erbij reken wel een kilo of 7 vers vlees per dag)

:)

zou er echt een dier minder om geslacht worden als we die 300 gram per dag eraf gaan halen??

Maartje1990

Re: Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:58

Maar als iedereen denkt ''het maakt niks uit'' veranderd er helemaal niets. Jij en jouw vriend alleen zal inderdaad maar weinig verschil maken. Maar als er 50 mensen denken ''hey, ik eet 1 keer in de week eens geen vlees'', dan maakt het wél een verschil. Maar als al die 50 mensen denken zoals jij, dan veranderd er niets. Dus jij in je eentje kan daar toch al in bijdrage.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:07

Vlees eten is in principe niet slecht, maar de hoeveelheden die momenteel geconsumeerd worden zijn niet echt gezond.

Prima als je vlees eet, maar laat een vegetarier ook gewoon geen vlees eten.
De hele non-discussie van wat ze er naast gebruiken raakt hier noch kant noch wal.

Ik zeg maar zo: Beter inconsequent goed dan consequent slecht.
En die kinderachtige opmerkingen zijn leuk voor even maar daar gaat je discussie enorm van achteruit.

Natuurlijk zullen er naast de foute boeren nogsteeds goede boeren zijn.
Ik wens alleen niemand toe om een kippenschuur te moeten leegspuiten bij 30 graden. En dan te bedenken dat die kippen daar met zijn allen in zaten.

En er zijn meer redenen om geen vlees of minder vlees te eten behalve "zielig", anders is "Het grote groene misverstand" een leuk boek om te lezen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:11

minikatje schreef:
Vlees eten is in principe niet slecht, maar de hoeveelheden die momenteel geconsumeerd worden zijn niet echt gezond.

De hele non-discussie van wat ze er naast gebruiken raakt hier noch kant noch wal.

En die kinderachtige opmerkingen zijn leuk voor even maar daar gaat je discussie enorm van achteruit.

het "probleem" is juist dat andersom vaak onmogelijk lijkt. Prima als je vegetariër wil zijn (algemeen bedoelt) maar laat mij gewoon vlees eten. Want ja, als een vegetarier gaat zeuren over mijn vlees eten, dan ga ik ook zeuren over het feit dat ie leren schoenen draagt en leren getuig heeft. Laat die vegetarier mij met rust dan zal het me een zorg zijn al heeft ie z'n hele huis bekleed met koeienhuid.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:15

Maartje1990 schreef:
Maar als iedereen denkt ''het maakt niks uit'' veranderd er helemaal niets. Jij en jouw vriend alleen zal inderdaad maar weinig verschil maken. Maar als er 50 mensen denken ''hey, ik eet 1 keer in de week eens geen vlees'', dan maakt het wél een verschil. Maar als al die 50 mensen denken zoals jij, dan veranderd er niets. Dus jij in je eentje kan daar toch al in bijdrage.

wij eten gemiddeld een keer of 2 per week geen vlees...daar zit alleen geen 'moraal' achter...meer omdat we dan eten wat we lekker vinden wat dan toevallig vleesloos is :) ( pasta of gewoon brood bijvoorbeeld)

ik heb geen behoefte aan,er wel een verschil in te willen maken overigens....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:16

Ayasha schreef:
minikatje schreef:

het "probleem" is juist dat andersom vaak onmogelijk lijkt. Prima als je vegetariër wil zijn (algemeen bedoelt) maar laat mij gewoon vlees eten. Want ja, als een vegetarier gaat zeuren over mijn vlees eten, dan ga ik ook zeuren over het feit dat ie leren schoenen draagt en leren getuig heeft. Laat die vegetarier mij met rust dan zal het me een zorg zijn al heeft ie z'n hele huis bekleed met koeienhuid.

Zo mee eens!

En over de uitspraak als iedereen zo denkt veranderd er niets.
Shocking news: Ik vind dat het Nederlandse vee het niet slecht heeft.
Er zijn hier strenge regels in hoe ze gehouden mogen worden. Ook wat voor medicijnen ze mogen hebben.
Dus ik koop bewust een Nederlands stukje vlees en daar geniet ik met volle teugen van. :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:18

@ Ayasha, Ben je nu niet een beetje alles op 1 hoop aan het gooien?
En daarnaast ook nog dingen door elkaar aan het halen.

Want een vegetarier die principieel met grondstoffen om wil gaan zal eerder leren schoenen aantrekken dan een vegetarier die het allemaal "zielig" vind.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:22

Omdat bij mij een maaltijd geen maaltijd iszonder vlees.
Ik wil kunnen kluiven aan mijn 2 a 3 sterrenkip.
Mijn karbonade met watertanden toezien van het varkentje dat wel zijn neus in de wind heeft gehad.
En melk drink van een koe. Dát op grasheeft mogen lopen!

Gewoon omdat ik het lekker vind.
Ons paard mag ook best voor consumptie gebruikt worden na haar dood.

Mijn lichaam mogen ze ook open trekken als ik dood ben...

Toch hou ik van dieren.
Ik vind ze lekker en wat ze produceren ook.
Maar wol eten.... sla ik over.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:23

minikatje schreef:
@ Ayasha, Ben je nu niet een beetje alles op 1 hoop aan het gooien?
En daarnaast ook nog dingen door elkaar aan het halen.

Want een vegetarier die principieel met grondstoffen om wil gaan zal eerder leren schoenen aantrekken dan een vegetarier die het allemaal "zielig" vind.

Als je dingen op een hoop gooit zit de kans er in dat ze door elkaar gaan. Verder ben ik volgens mij heel duidelijk: Als de vegetariër mijn vlees eten respecteert, respecteer ik diens vegetarier zijn. Gaat ie daarop zeuren, dan ga ik ook muggenziften...
Zal me een zorg zijn of die bewust kiest voor leren schoenen of niet. Het gaat mij puur en alleen om; ik zeur niet om wat jij doet als jij niet zeurt om wat ik eet.
Wil je echt gaan doen alsof vegetariërs zo respectvol zijn over vleeseters?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:26

maralyn schreef:
Omdat bij mij een maaltijd geen maaltijd iszonder vlees.
Ik wil kunnen kluiven aan mijn 2 a 3 sterrenkip.
Mijn karbonade met watertanden toezien van het varkentje dat wel zijn neus in de wind heeft gehad.
En melk drink van een koe. Dát op grasheeft mogen lopen!

Gewoon omdat ik het lekker vind.
Ons paard mag ook best voor consumptie gebruikt worden na haar dood.

Mijn lichaam mogen ze ook open trekken als ik dood ben...

Toch hou ik van dieren.
Ik vind ze lekker en wat ze produceren ook.
Maar wol eten.... sla ik over.

_O- _O- _O-
Leukste post *\o/*

@ Ayasha, ik denk dat het van 2 kanten moet komen en dat je niet alle vleeseters en vegetariers op 1 hoop kunt gooien.
Er zijn er aan beide kanten genoeg die respect hebben en aan beide kanten genoeg die je bloed onder onder de nagels vandaag halen :)
Dingen erbij betrekken zoals leren schoenen doe je zelf, als het je een rotzorg zal zijn dan laat je dat dan toch?
Laatst bijgewerkt door minikatje op 12-04-15 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:26

Ayasha schreef:
minikatje schreef:

Dat ben ik ook totaal met je oneens, kijk hier eens in het topic. Volgens mij zijn er geen of iig weinig vegetariers die roepen dat iedereen nu geen vlees moet gaan eten. Enige wat ik hier wél zie is diegene die wél vlees eten (myself not included :+ ) gaan lopen roepen ''ja, maar je draagt wel leren schoenen'' wat een onzin.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:18

Als ze niet aangesproken werden op hun vlees eten (misschien heb je het niet gemerkt maar dat doet de openingspost al.) hebben ze daar geen reden voor.

minikatje; ik spreek toch voor mezelf? :? Als IK gerust gelaten word over mijn vlees eten (dus ook niet dit soort flauwekul dat ik geen dierenliefhebber ben) laat ik een ander gerust over het niet eten van vlees. Dan hoef ik niet over andere hypocriete details te beginnen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:27

Euh, 1 iemand opent een topic en opeens moeten álle vega's zich gaan verantwoorden? :+ Kom nou...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:31

Maartje1990 schreef:
Euh, 1 iemand opent een topic en opeens moeten álle vega's zich gaan verantwoorden? :+ Kom nou...

En waarom moeten de vleeseters zich dan wel verantwoorden? Ik vind het prima als mensen vega eten maar als ik wordt aangevallen op mijn keuze om het niet te doen ga ik terug aanvallen :=

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:34

Ik vind dierenliefhebber en vlees eten prima samengaan. Alleen zal ik niet elke dag vlees eten en opletten of de bronnen voor mijn vlees een fatsoenlijk leven bieden voor de dieren EN nette bronnen hebben voor het veevoeder.

Zie echt geen enkel probleem in een fatsoenlijk, dierwaardig leven en een nette vlotte slacht. Het beest weet van niets, gaat fluitend door het leven en dan gaat het lichtje uit.
Dat is nu eenmaal hoe de wereld draait, is gewoon natuurlijk. Sterker nog, het is beter dan de 'natuur', want daar is het leven een stuk zwaarder en het sterven pijnlijker en langer.

De bio-industrie e.d. vind ik afschuwelijk en daar zijn verschillende redenen voor. Ik vind dat de dieren het niet goed hebben, geen dierwaardig leven(en ja ik ben bekend met de bio-industrie bedrijven). Ik vind dat het teveel gewicht legt op de aarde(oa goed voor bijna de helft van alle co2 uitstoot bv, maar nog veel meer dan dat alleen), ik vind dat het mensen brood uit de mond stoot(anderen betalen de prijs zodat wij goedkoop vlees kunnen krijgen).
De bio-industrie is niet houdbaar, het sloopt de wereld.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 12-04-15 19:42, in het totaal 3 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:39

Emmaa_ schreef:
Maartje1990 schreef:

En waarom moeten de vleeseters zich dan wel verantwoorden? Ik vind het prima als mensen vega eten maar als ik wordt aangevallen op mijn keuze om het niet te doen ga ik terug aanvallen :=

Niet persoonlijk bedoeld, maar het valt mij wel op dat mensen zich snel "aangevallen" voelen op het eten van vlees. Elke suggestie dat onze vleesconsumptie misschien niet heel verstandig is stuit op vrij veel verzet.
Dat zie je in elke discussie rond dit onderwerp terug.

Het is best een gevoelig onderwerp.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:43

Emmaa_ schreef:
Maartje1990 schreef:

maar 1 iemand ''valt jou aan'' niet alle vega's, maar wel alle vega's moeten zich gaan verantwoorden.

edit: ik eet overigens ook gewoon vlees en volgens mij was het een stelling juist om wat reactie te krijgen niet omdat TS dat zo serieus bedoeld. Ik voel mij, als vleeseter, iig niet aangevallen hoor :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:44

Bowen schreef:
Emmaa_ schreef:

Niet persoonlijk bedoeld, maar het valt mij wel op dat mensen zich snel "aangevallen" voelen op het eten van vlees. Elke suggestie dat onze vleesconsumptie misschien niet heel verstandig is stuit op vrij veel verzet.
Dat zie je in elke discussie rond dit onderwerp terug.

Het is best een gevoelig onderwerp.

Als ik even naar mij persoonlijk kijk voel ik me niet aangevallen als er gesproken word van mensen die elke dag kiloknallers vlees kopen. Dat doe ik namelijk niet. Ik denk dat het belangrijkste is dat er een soort algemene bewustwording komt bij het kopen en nuttigen van vlees, maar dat dat niet per se betekent dat alle mensen die wel bewust ervoor kiezen om vlees te blijven eten gelijk verschrikkelijke mensen zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:48

Tussen veganistisch leven en leven op kiloknallers zit nog een heeeeeel groot vlak.

Zelf denk ik dat BEWUST vlees eten het beste is, bijvoorbeeld runderen die over zijn uit de melkproductie en kippen die over zijn uit de eieren productie. Zo gaat er geen dier verspild. :)

En het "geen geld" ding vind ik zo waardeloos, als je geen geld hebt om fatsoenlijk eten te kopen dan doe je wat fout en stel je verkeerde prioriteiten.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:51

Ik heb dit topic niet gelezen want ja, 13 pagina's...
Het gaat bij mij niet om vlees eten op zich, maar om wat voor vlees je eet. Ik ben een tijdje vegetariër geweest, maar nu eet ik diervriendelijk vlees. Als mijn vriend en ik gaan samenwonen gaan we waarschijnlijk weer over op grotendeels vegetarisch eten.

Overigens draait het ons niet alleen om dierwelzijn, maar ook om het milieu. De vleesproductie zoals die nu is levert echt verschrikkelijk veel rotzooi op.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:56

Emmaa_ schreef:
Als ik even naar mij persoonlijk kijk voel ik me niet aangevallen als er gesproken word van mensen die elke dag kiloknallers vlees kopen. Dat doe ik namelijk niet. Ik denk dat het belangrijkste is dat er een soort algemene bewustwording komt bij het kopen en nuttigen van vlees, maar dat dat niet per se betekent dat alle mensen die wel bewust ervoor kiezen om vlees te blijven eten gelijk verschrikkelijke mensen zijn.

Klopt, ik vind daar ook een verschil in zitten, waarschijnlijk omdat ik mezelf ook een bewust vleeseter vind ;)

Maar het valt me op dat het een onderwerp is die snel persoonlijk wordt opgevat. Op zich wel jammer, want het is wel een belangrijk ding om over na te denken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:00

MarlindeRooz schreef:
Tussen veganistisch leven en leven op kiloknallers zit nog een heeeeeel groot vlak.

Zelf denk ik dat BEWUST vlees eten het beste is, bijvoorbeeld runderen die over zijn uit de melkproductie en kippen die over zijn uit de eieren productie. Zo gaat er geen dier verspild. :)

En het "geen geld" ding vind ik zo waardeloos, als je geen geld hebt om fatsoenlijk eten te kopen dan doe je wat fout en stel je verkeerde prioriteiten.

Runderen uit de melkproductie zullen niet zo snel gebruikt worden voor vlees :Y) Of gewoon niet denk ik zelfs.... Daar zit amper vlees aan wat die zijn speciaal gefokt voor het geven van (veel) melk. Runderen voor de slacht zijn daar weer speciaal voor gemaakt en dan heb je nog runderen die speciaal zijn voor veel biefstukjes.

maar verder ben ik het helemaal met je eens hoor :D

Simone: Wat ik ooit begrepen heb is dat vleesvervangers milieuonvriendelijker zijn (de ontwikkeling er van).

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:12

Maartje1990 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Runderen uit de melkproductie zullen niet zo snel gebruikt worden voor vlees :Y) Of gewoon niet denk ik zelfs.... Daar zit amper vlees aan wat die zijn speciaal gefokt voor het geven van (veel) melk. Runderen voor de slacht zijn daar weer speciaal voor gemaakt en dan heb je nog runderen die speciaal zijn voor veel biefstukjes.

Simone: Wat ik ooit begrepen heb is dat vleesvervangers milieuonvriendelijker zijn (de ontwikkeling er van).

Voor melkproductie heb je toch kalveren nodig, dan kan je kruisen met een vleesras waardoor je toch meer geschikte dieren voor vleesproductie krijgt. (wordt volgens mij al toegepast regelmatig)

Wat ik bv een goede ontwikkeling vind en blij ben als die er is is het kunnen bepalen of er een kip of haan uit het ei komt(beter gezegd, geen haantje). Dat zou veel verspilling van leven schelen.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 12-04-15 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:23

Maartje1990 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Stierkalveren worden zeker wel opgegeten. De zgn rose-kalveren zijn dat. Buurman heeft er 1200 in zijn stallen. Varierend van 2 weken tot 8 maand oud.