Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Snap dat je daar ziek van wordt. Collie2008 schreef:Dat zal dan zo zijn, maar denk dat veel mensen dat niet doen en zelfs niet eens weten. Af en toe een zakcentje bij elkaar sprokkelen (schrijven bij wedstrijd, stallen een xtje doen, oppassen, etc) of regelmatige extra inkomsten (een vaste zaterdag per maand werken) vind ik eerlijk gezegd wel iets anders.
minka schreef:Verbaas mezelf erover wat jullie allemaal laten om een paard te hebben, ik heb ook een eigen huis, auto, katten, konijnen en een paard. Moet zeker opletten en werk vaak zes dagen in de week, maar ga wel graag uit eten, in het weekend leuke dingen doen en op vakantie
Thioro schreef:Eerlijk? Ik snap ook niet hoe men alleenstaand een paard kan houden van 1500 pm.
Ik zou het niet gekund hebben. Tijden van elke cent driedubbel omdraaien heb ik ook gekend en ik had toen geen paard. Paardrijden zelfs volledig stopgezet en vakanties alleen in m'n dromen.
.
x_spekkie_x schreef:Er wordt over een heleboel dingen heen gekeken. Een rijtje vaste lasten die misschien wel maandelijkse vaste lasten zijn, maar waar bepaalde kosten nog uit worden gelaten...
Een auto bijvoorbeeld. Ik zie staan wegenbelasting en verzekering. Maar dat zijn niet alle kosten. Ik zie geen onderhoud en afschrijving staan (en geen benzine). Mijn kleine oude autootje kost €50 per maand aan wegenbelasting en verzekering... maar hij kost mij alles in totaal €250 per maand... (waarmee ik gemiddeld dan 1000km per maand rij)... ofwel alles bij elkaar 25 cent per kilometer. Daar is de afschrijving in meegerekend (ofwel aanschaf voor een nieuw oud autootje) en ook het jaarlijkse onderhoud en onverwachtse kosten.
Hetzelfde geldt voor zorgverzekering. Ik zie bedragen staan van €100 per maand. Ha, dat zou leuk zijn! Bij mij is een premie van €130 per maand al realistischer, maar dan ben ik er nog niet... Ben je een keer ziek, eigen risico er doorheen, dat is toch weer omgerekend zo'n €32 per maand. Daarnaast nog de eigen bijdrage kosten van bepaalde behandelingen (voor de tandarts moet ik 20% zelf betalen). Bril of lenzen waarvan de vergoeding nooit toereikend is. Oh, en dan komt er ineens kiespijn en een flinke wortelkanaalbehandeling van ruim 600 euro om de hoek kijken... ben vorig jaar maar liefst €200 per maand kwijt geweest aan zorgkosten.
Boodschappen doen voor 100 euro per maand? Ja, dat red ik ook wel als ik daar alleen eten van koop. Maar bedenk ook dat er veel spullen nodig zijn die niet onder eten vallen. Even een kleine opsomming van verschillende dingen: schoonmaakmiddelen, wasmiddel, toiletpapier, vuilniszakken, huishoudfolie, bakpapier, boterhamzakjes, tampons, pijnstillers, medicijnen, vitaminepillen, lampen, batterijen, printerinkt, shampoo, haarstyling producten, make-up, scheermesjes, tandenborstel, tandpasta, zonnebrand, anti-muggenspul, zakdoekjes, dagcreme, handcreme, zeep, deodorant.
Ik merk ook dat sommige vaste lasten in een opsommingsrijtje worden vergeten. Naast huur, gas, water, licht, gemeentelijke heffingen en zorgverzekering moet je ook nog kijken naar: tv, internet, mobiele telefoon, verzekeringen (inboedel/wa/reis/rechtsbijstand/uitvaart/...), sportclub, auto (verzekering, wegenbelasting maar ook onderhoud en afschrijving), kosten voor een betaalrekening (al gauw 30-40 euro per jaar).
Het geld wat je dan 'over' hebt voor leuke dingen doen en kleding, daar moeten ook bepaalde dingen van betaald worden waar je zo een, twee, drie niet bij stil staat. Denk bijvoorbeeld aan: cadeautjes voor verjaardagen, naar de kapper gaan, maar ook sparen voor dingen die kapot gaan in en om het huis.
Het is handig om een buffer te hebben en elke maand te sparen voor dingen die kapot kunnen gaan. Naast de koelkast, vriezer, magnetron, oven, wasmachine, droger en televisie heb je ook nog persoonlijke items zoals een computer, printer, spelcomputer, fotocamera, mobiele telefoon, mp3speler... fijn als je daar ook geld voor hebt. Ook wel eens gedacht aan een nieuw bed/matras?
Er wordt zo makkelijk gedacht van: je hebt toch nog x euro over per maand, dan moet je het toch makkelijk redden... maar als je alle bovenstaande dingen meeneemt dan kom je misschien zelfs wel geld tekort...