hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 07:37

Dat zal dan zo zijn, maar denk dat veel mensen dat niet doen en zelfs niet eens weten. Af en toe een zakcentje bij elkaar sprokkelen (schrijven bij wedstrijd, stallen een xtje doen, oppassen, etc) of regelmatige extra inkomsten (een vaste zaterdag per maand werken) vind ik eerlijk gezegd wel iets anders.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 07:59

Tja maar als je nagaat dat iemand net op de grens zit... wat bijverdiend en zo dus over de grens gaat en wel toeslagen krijgt en iemand die net loonsverhoging heeft gekregen evenveel heeft en geen toeslagen ontvangt omdat hij/zijn ineens teveel verdiend.... :Y) Snap dat je daar ziek van wordt.
Maar zo werkt het systeem nou eenmaal niks aan te doen helaas.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:09

Haha, over die keer dat ik idd een stal mest of de paarden voer... Met oppassen verdien je vast nog meer :') Dus maak jullie niet druk...

Al zijn er vast mensen die wel misbruik maken door zwart geld te ontvangen naast een uitkering, dus gewoon dubbel inkomsten genereren! Dat vind ik niet kunnen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:21

Jongen hier in de buurt heeft een uitkering en verdient zwart ong. 1000 euro in de maand bij. Er zijn er meer dan je denkt.

Ik snap de commentaren wel. Ik zou het ook zuur vinden dat ik met mijn zuurverdiende geld geen paard kan houden, maar de buurvrouw wel omdat zij dankzij toeslagen aan het eind van de rit meer overhoudt.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:06

Die mogen ze van mij ook aanpakken. Uitkering en gewoon zwart beunen!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:34

Collie2008 schreef:
Dat zal dan zo zijn, maar denk dat veel mensen dat niet doen en zelfs niet eens weten. Af en toe een zakcentje bij elkaar sprokkelen (schrijven bij wedstrijd, stallen een xtje doen, oppassen, etc) of regelmatige extra inkomsten (een vaste zaterdag per maand werken) vind ik eerlijk gezegd wel iets anders.

De wet is daar helder in, en iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen. Dus mensen die bijverdienen en dit niet opgeven, doen iets wat niet mag. De wet zegt niet dat een keertje een stal mesten wel mag zonder dat op te geven. Ik vind die buurjongen natuurlijk ook veel erger, maar ben van het principe gelijke monniken...

En als dat kleine beetje bijverdienen tot gevolg heeft dat iemand geen recht heeft op een toeslag is dat natuurlijk jammer, maar dat geldt ook voor de werknemer die een kleine loonsverhoging krijgt en daardoor toeslagen kwijtraakt. Ergens moet een grens getrokken worden, en die grens geldt dan voor ons allemaal.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:59

In theorie heb je gelijk hoor, maar ben blij dat ik daar wat flexibeler over denk. Anders zou ik me de hele dag over van alles kunnen frustreren. Als iemand een klein zakcentje bij verdiend naast de uitkering of toeslagen die hij krijgt waar ik indirect aan meebetaal dan zal dat mij een worst zijn eigenlijk. Echt reguliere flinke inkomsten vind ik anders.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:27

jammer dat het topic niet meer over de begin vraag gaat, dit is ook reuze interessant maar past niet in dit topic

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:28

jammer dat het al een paar pagina's niet meer gaat om de vraag van ts

Ik zal hier alsnog een globaal rekensommetje per maand neerzetten:
680,- huur woning (particuliere huur word dit jaar verhoogd naar 700,- water inclusief)
gas en licht 90,-
zorgverzekering 90,-
telefoon 65,-
huisdieren 45,-
brommer 30,-(benzine en verzekering)
wa verzekering 10,-
gemeentelijke belasting 30,-
paard 280,-
tv/Internet 45,-
eten 200,-
Totale kosten €1565,-
(netto inkomsten om en nabij 1600,-)
alles wat ik boven dit bedrag verdien door ort of extra diensten gaat direct op de spaarrekening, zo ook met eindejaarsuitkeringen en vakantiegeld.
Hiervan kan ik kleding kopen op vakantie, uit eten en sparen voor onvoorziene kosten.
Moet ik er wel bij zeggen dat dit globaal is en ik net uit de rode cijfers ben dus op dit moment is de spaarrekening nog niet zo groot maar kan ik wel terugvallen bij ziektekosten paard op ouders

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:55

Over regio gesproken, 30 euro gemeente belasting... ik betaal ruim 100 euro per maand! (gemeente en waterschap)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:58

Jullie hebben gelijk, discussie dwaalt echt te ver af ;-)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:23

Nikass is dat voor een koop of huurhuis? En hoeveel personen? Regio Utrecht is het voor huurhuizen zo'n 600 euro per jaar voor tweepersoons huishoudens, koophuizen rond 1000 afhankelijk van de waarde van je huis.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:26

Verbaas mezelf erover wat jullie allemaal laten om een paard te hebben, ik heb ook een eigen huis, auto, katten, konijnen en een paard. Moet zeker opletten en werk vaak zes dagen in de week, maar ga wel graag uit eten, in het weekend leuke dingen doen en op vakantie :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:49

minka schreef:
Verbaas mezelf erover wat jullie allemaal laten om een paard te hebben, ik heb ook een eigen huis, auto, katten, konijnen en een paard. Moet zeker opletten en werk vaak zes dagen in de week, maar ga wel graag uit eten, in het weekend leuke dingen doen en op vakantie :)

tja, dat doe jij graag, een ander weer niet. k ga niet graag uit eten (vind het zonde van mn geld), ik maak in het weekend net zo lief een buitenrit met mn paardje en (grote) vakanties intresseren me niks :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:55

Thioro schreef:
Eerlijk? Ik snap ook niet hoe men alleenstaand een paard kan houden van 1500 pm.

Ik zou het niet gekund hebben. Tijden van elke cent driedubbel omdraaien heb ik ook gekend en ik had toen geen paard. Paardrijden zelfs volledig stopgezet en vakanties alleen in m'n dromen.
.

dat is toch volledig afhankelijk van de rest van je kosten? misschien had jij toevallig een hoge huur of andere hoge vaste lasten.
ik red het prima met 2 kids, een paard en pony en nog een aantal huisdieren. hoe? gewoon het geluk hebben dat luxe dingen, drank, roken vakanties enz me niets intresseren. ik heb bijv. een lage huur en energiekosten, let op mn boodschappen en shop nauwelijks tot niet. ik heb ruimte om wat te sparen en bijvoorbeeld vorig jaar nog een nieuwe auto gekocht. het kan dus wel degelijk. en het is echt niet zo dat ik op een houtje zit te bijten of niks kan doen qua kleding kopen of dagjes uit of zo :)

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:19

Nikass schreef:
Over regio gesproken, 30 euro gemeente belasting... ik betaal ruim 100 euro per maand! (gemeente en waterschap)

1 persoon huishouden en water inbegrepen (ik zit toch echt in de randstad) ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:23

NoGo schreef:
Nikass schreef:

1 persoon huishouden en water inbegrepen (ik zit toch echt in de randstad) ;)

Ik zit aan 70,00 p/maand. Het is ook nog verschil met koophuis (woz) he

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 17:42

Moet zeggen dat ik er ook van opkijk hoor hoeveel mensen laten voor hun paard. Dat ik de toko alleen moest draaien wilde ik ook shoppen, lekker eten, mooie spullen in huis etc. Daarom ben ik extra gaan werken...

Maar goed anderen verklaarden me daarin weer voor gek.

Keuzes

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 18:54

Yessy schreef:
Nikass is dat voor een koop of huurhuis? En hoeveel personen? Regio Utrecht is het voor huurhuizen zo'n 600 euro per jaar voor tweepersoons huishoudens, koophuizen rond 1000 afhankelijk van de waarde van je huis.

Koophuis, 1 persoon

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 08:32

Er is al een tijdje niet gereageerd in dit topic, maar wilde toch even reageren.
Ik verdien ongeveer hetzelfde als jij, en of je hier een paard mee kan onderhouden?
Ja dat kan, afhankelijk van je stallingskosten en prioriteiten wat betreft andere dingen zoals kleding, leuke dingen doen etc.

Mijn totale kostenplaatje:
Kale huur: 475,-
Gas en licht: 69,-
Water: 10,-
Inboedel: 25,-
TV: 40,-
Telefoon abbo: 30,-
Sport: 20,-
Zorgverzekering: 85,-
Autoverz: 27,-
Gemeentelijke belasting: 40,-
Tanken: 75,-
Boodschappen: 150,-
Dierenvoer: 30,-

Totale uitgaven: 1076 euro
Inkomsten: 1580 euro
Over: 500 euro

Ik had een paard tot 2 maanden terug, en dat kon ik prima betalen door hele goedkope stalling.
Maar veel sparen kon ik echt niet.
Het is maar net hoe belangrijk je andere dingen vind, ik zou niet genoeg hebben aan 100 euro per maand voor leuke dingen om als voorbeeld te noemen. Daar wil ik veelste veel andere leuke dingen voor doen. :j

Ik heb mijn paard niet weggedaan wegens de kosten, maar ik kan nu natuurlijk veel beter sparen en dat is me (achteraf) ook echt veel waard geworden.

Succes met je beslissing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 08:55

Dat is inderdaad een afweging die ieder voor zich moet maken.
Of het het waard is om minder te kunnen sparen, om geen 100 euro over te houden voor andere dingen.
Voor mij was het dat dubbel en dwars waard. :j

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:01

Maar jullie sparen amper en zorg verzekering staat erg laag Hoe zouden jullie ineens bijvoorbeeld een hoge rekening kunnen betalen onverwachtse uitgave wasmachine kapot bijvoorbeel. Wat als dit tegelijk komt.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:58

Weer een lijstje waarin een hoop mist, zoals StalNollie al aangeeft.
Mijn post van een aantal pagina's terug:

x_spekkie_x schreef:
Er wordt over een heleboel dingen heen gekeken. Een rijtje vaste lasten die misschien wel maandelijkse vaste lasten zijn, maar waar bepaalde kosten nog uit worden gelaten...

Een auto bijvoorbeeld. Ik zie staan wegenbelasting en verzekering. Maar dat zijn niet alle kosten. Ik zie geen onderhoud en afschrijving staan (en geen benzine). Mijn kleine oude autootje kost €50 per maand aan wegenbelasting en verzekering... maar hij kost mij alles in totaal €250 per maand... (waarmee ik gemiddeld dan 1000km per maand rij)... ofwel alles bij elkaar 25 cent per kilometer. Daar is de afschrijving in meegerekend (ofwel aanschaf voor een nieuw oud autootje) en ook het jaarlijkse onderhoud en onverwachtse kosten.

Hetzelfde geldt voor zorgverzekering. Ik zie bedragen staan van €100 per maand. Ha, dat zou leuk zijn! Bij mij is een premie van €130 per maand al realistischer, maar dan ben ik er nog niet... Ben je een keer ziek, eigen risico er doorheen, dat is toch weer omgerekend zo'n €32 per maand. Daarnaast nog de eigen bijdrage kosten van bepaalde behandelingen (voor de tandarts moet ik 20% zelf betalen). Bril of lenzen waarvan de vergoeding nooit toereikend is. Oh, en dan komt er ineens kiespijn en een flinke wortelkanaalbehandeling van ruim 600 euro om de hoek kijken... ben vorig jaar maar liefst €200 per maand kwijt geweest aan zorgkosten.

Boodschappen doen voor 100 euro per maand? Ja, dat red ik ook wel als ik daar alleen eten van koop. Maar bedenk ook dat er veel spullen nodig zijn die niet onder eten vallen. Even een kleine opsomming van verschillende dingen: schoonmaakmiddelen, wasmiddel, toiletpapier, vuilniszakken, huishoudfolie, bakpapier, boterhamzakjes, tampons, pijnstillers, medicijnen, vitaminepillen, lampen, batterijen, printerinkt, shampoo, haarstyling producten, make-up, scheermesjes, tandenborstel, tandpasta, zonnebrand, anti-muggenspul, zakdoekjes, dagcreme, handcreme, zeep, deodorant.

Ik merk ook dat sommige vaste lasten in een opsommingsrijtje worden vergeten. Naast huur, gas, water, licht, gemeentelijke heffingen en zorgverzekering moet je ook nog kijken naar: tv, internet, mobiele telefoon, verzekeringen (inboedel/wa/reis/rechtsbijstand/uitvaart/...), sportclub, auto (verzekering, wegenbelasting maar ook onderhoud en afschrijving), kosten voor een betaalrekening (al gauw 30-40 euro per jaar).

Het geld wat je dan 'over' hebt voor leuke dingen doen en kleding, daar moeten ook bepaalde dingen van betaald worden waar je zo een, twee, drie niet bij stil staat. Denk bijvoorbeeld aan: cadeautjes voor verjaardagen, naar de kapper gaan, maar ook sparen voor dingen die kapot gaan in en om het huis.

Het is handig om een buffer te hebben en elke maand te sparen voor dingen die kapot kunnen gaan. Naast de koelkast, vriezer, magnetron, oven, wasmachine, droger en televisie heb je ook nog persoonlijke items zoals een computer, printer, spelcomputer, fotocamera, mobiele telefoon, mp3speler... fijn als je daar ook geld voor hebt. Ook wel eens gedacht aan een nieuw bed/matras?

Er wordt zo makkelijk gedacht van: je hebt toch nog x euro over per maand, dan moet je het toch makkelijk redden... maar als je alle bovenstaande dingen meeneemt dan kom je misschien zelfs wel geld tekort...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 14:02

Inderdaad Spekkie, en dan is er ook elke maand wel iets wat onder incidentele dingen valt, zoals inenting van de hond, kleine reparatie aan fiets, anti-conceptie of hooikoorts medicijnen bij de apotheek enz. Het gaat altijd sneller op dan je denkt.
Het lukt mij nauwelijks om te sparen. En ik verdien wel iets meer dan 1500,- En ik koop zelden kleding voor mezelf en nooit dekjes ed voor mijn paard.

Goedkoop stallen is hier nagenoeg geen optie en daarnaast moet je dan ook nog een goedkoop (lees gezond) paard treffen :)

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 19:46

Ik kan me werkelijk zo inleven met Koudbloedkim. Ik snap niet dat ze de moeite nog doet om haar hier te verdedigen. Het is toch een schande dat zulke zieke mensen geen paard zouden mogen hebben! JA IK BEN ER OOK 1. Een profiteur van de wed, ik zit lekker achter mijn knol omdat ik te lui ben om erop te zitten, en ondanks dat ik geniet zijn jullie heerlijk aan het werken. *\o/*

Nee zo werkt het verdomme niet, wat had ik graag willen werken, maar geloof mij psychisch ernstig ziek zijn is niet leuk. Lichamelijk daarbij ziek zijn is al helemaal niet leuk, alles in 1 maakt je leven voor een hel. Waar ik zo boos op werd is de reactie een paard kan jou niet in leven houden, nou ik zag zeggen DAT KAN HIJ WEL! Na suïcidale pogingen ben ik er altijd weer uitgekomen voor mijn paardjes, na op de IC te hebben gelegen vocht ik voor mijn paardjes. Het eerste wat ik weer ging doen toen ik op krachten was naar mijn paardjes. En alsof wij niets toevoegen in de maatschappij ? Misschien... Maar we onderhouden wel een dier, zorgen voor een dier en dat is net wat sommige mensen nodig hebben. Ik zorg nog altijd beter voor me vriendjes dan voor mezelf.

Dus aub mensen denk na voor je iets typt!
Maak niet van een mug een olifant.
Profiteren, doen misschien andere. Maar niet elk mens met een wajong profiteert er lekker van!
Ja ik ken ze die mensen, maar geloof mij sinds 2015 word t zwaar voor ze, je word herkeurd en de valse worden er wel uitgehaald.
Tenslotte moet je niet blij worden van een wajong want je moet werkelijk waar elke cent goed uitgeven en keuze's maken.
Geen auto, geen drank, geen drugs, niet uitgaan, niet merkkleding, geen merk coca cola bijv. Niet regelmatig uiteten etc.