Stoppen met werken vanwege kinderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:40

Mijn vriendin had een huispapa en een werkende moeder. Ze is nu 35 jaar en al lang het huis uit maar voor die tijd was het best modern. De reden daarvoor was dat haar moeder een goede baan had met een goed inkomen en haar vader vondt het prima om voor de kinderen te zorgen. Ik denk niet dat het veel uit maakt hoe je het regelt als iedereen in huis maar happy is.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:52

Ojajoh je hebt helemaal gelijk! Ieder zijn ding. Mijn man werkte in de horeca en was bijna iedere avond weg voor zijn werk en van zijn twee vrije avonden zaalvoetbalde hij er nog een maar als er iets gedaan moest worden stak hij de handen uit de mouwen. Ik zou er niet tegenkunnen, ik heb dat gedaan en dan moet hij dat doen, zou er niet gezelliger op worden denk ik.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:30

Ieder zijn ding. Er zal altijd 'welles-nietes' blijven tussen thuisblijf- en werkende moeders, tussen moeders die borst- of flesvoeding geven, etc.

Kies waar je je fijn bij voelt en val niemand af.
Ik werkte in het verleden 4 dagen (vriendlief 5 dagen) en onze zoon ging 3x per week naar het KDV. In eerste instantie zou hij 1 dag per week naar het KDV gaan, maar door ziekte en veranderingen binnen de familie is het uiteindelijk anders gelopen. Je kunt niets voor eeuwig vooruit plannen, situaties kunnen veranderen.
Inmiddels gaat hij naar school. Mijn vriend brengt hem 's morgens naar school (is daardoor wel later thuis) en ik heb met mijn werkgever kunnen regelen dat ik 4 om 5 dagen werk, vroeg begin en dus (muv 1 dag per week) op het schoolplein sta om 15.15 uur. Voor ONS werkt dit en dat is het belangrijkst.

TS; ik begrijp dat de kosten voor de opvang belachelijk zijn (wij betaalden 625 euro EIGEN BIJDRAGE per maand) en dat je moet kijken of het loont dat je nog werkt. Aan de andere kant moet je voor jezelf bepalen of je helemaal thuis wilt zijn. Ik had best minder willen werken in de eerste jaren, maar ik had niet willen stoppen. Ik stap soms echt de deur uit 's morgens met het 'eindelijk even rust-gevoel', ik heb heel sterk dat ik ook nog iemand ben naast enkel moeder.

Poosje81

Re: Stoppen met werken vanwege kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:26

Hier idem, ben alleenstaand moeder en dolblij dat ik werk :j Heb het al die jaren gedaan, dochterlief wordt 10 in mei, en zou niet anders willen. Natuurlijk 'mis' je wel dingen, maar ik zou tegen de muren opkruipen als ik thuis moest zitten.
Gelukkig werk ik nu 30 uur waarvan doorgaans 2-3 dagen echt de deur uit en de rest thuis. En dat betekent dat ik tussen de middag en na school gewoon thuis ben en we daarna samen naar de paarden kunnen.

TS, volg je hart! Uiteindelijk weegt een stuk financieel gewin niet altijd op tegen je plezier in het leven.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 04:11

Sorry niet hele topic doorgelezen, maar het schijnt dat over de lange termijn de kosten van een 'CV breuk' door tijdelijk te stoppen met werken als de kinderen nog niet naar school gaan hoger zijn, dan de kosten van een paar jaar investeren in opvang.

Daarbij vind ik werken en kinderen een leuke combinatie, van 100% thuiszitten word ik geen gezellige mama (dat lijkt mij zwaarder :o ) . En daarbij de kinderen hebben het prima naar hun zin bij de gastouder.

Verder zou ik met onze kinderen niet op meerdaags concours hebben gekund (sliepen beroerd en zeker overdag). En nu ze lopen en rondrennen al helemaal niet; je moet ze goed in de gaten houden.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 05:54

Ik heb niet alles gelezen.
Mijn vriend heeft ook een eigen zaak en financieel zijn wij beter af dat ik niet werk.
Mijn kinderen vinden het heel fijn dat ik gewoon thuis ben. Ze zijn nu 11 en 6 en mogen af en toe zelf naar huis lopen, toch hebben ze liever dat ik ze ophaal. Dat vinden ze gezelliger.

Ik ken iemand die wel fulltime werkt en haar man heeft ook een eigen zaak maar of ze nu echt gelukkig zijn? Zij werkt en moet de huishouding erna ook nog doen. Hij heeft daar helemaal geen tijd voor. Hun kids gaan niet naar de opvang maar zijn dan bij paps op het werk als ze uit school komen gaan naar een vriendje.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:52

TS, met betrekking tot kinderen is de beste raad goed naar je eigen gevoel te luisteren. En zoals je al leest, veel mensen kunnen zich niet herkennen in jouw gevoel om te willen stoppen met werken. Echter heb jij daar niks mee te maken.
Mijn eigen ervaring, op een ander vlak, maar wel bij zaken die betrekking hadden op mijn kinderen, heb ik altijd mijn gevoel gevolgd. Raar aangekeken door mijn omgeving dat ik bepaalde keuzes maakte. Nu, kids 18 en 16 ben ik dolblij dat ik destijds mijn gevoel ben gevolgd en niet geluisterd heb naar de (goedbedoelde) adviezen van anderen.

Dus alle argumenten voor wel/niet werken die je hier leest, roepen bij jou een bepaald gevoel op. Ik raad je aan daar goed naar te luisteren en dan gaat het jou lukken om een besluit te nemen waar jij en je man zich samen in kunnen vinden.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:16

Jij moet een keus maken die het beste bij jou past en wat jou een goede moeder maakt.

De een is het terwijl ze werkt en de ander als ze thuis is.

Jou situatie maakt het makkelijker aangezien je financieel zonder jou salaris kunt.

Ik werk naast mijn zoontje. Deels omdat het nodig is maar ook omdat ik dat wil.
Ik wil nl niet afhankelijk zijn en graag mijn eigen boontjes doppen. Meedelen in onze kosten qua huis etc, mijn paarden zelf betalen etc..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:40

Dit is geen zwart of wit. Er bestaat geen één perfecte situatie of één ronduit slechte.

Het is gewoon aan jullie om te zien wat voor jullie de juiste oplossing is. De een vind thuisblijfmoeder zijn geweldig, voor de andere is het de hel. En dat geldt ook voor kinderen. Mijn ouders hebben ook altijd voltijds gewerkt. Daar heb ik géén trauma van over gehouden en mijn ouders evenmin. Integendeel, ik zie mijn ouders heel graag maar ik was vaak liever eens naar de opvang of bij familie. Terwijl andere kinderen van werkende ouders dan soms wèl wensen dat ze hun moeder veel meer zagen.
Zolang je maar aan de volgende dingen denkt:

1) Doe wat JIJ wil, niet wat ànderen van je verwachten te doen! Als jij graag thuis wilt blijven en de hele wereld schreeuwt dat je moet gaan werken, ga dan niet voor die wereld werken. Wat ga je later tegen je kind zeggen anders? "Ja schat, mama was véél liever thuis gebleven, maar ik moest gaan werken van het internet ?

2) Denk nooit dat je de toekomst perfect kan plannen. Je kan hele ideeën hebben hoe je alles aanpakt, maar dat wil niet zeggen dat het zo ook gaat gebeuren. Met baby op concours..baby blijkt een huilbaby met misschien wel zware noden en die uitstapjes zijn gewoon niet te doen. Terug werk zoeken blijkt niet zo gemakkelijk als je denkt, want voor die dingen waarin je denkt in te stappen ben je "te oud" en "te duur" , je hebt te weinig ervaring.....Of je denkt te blijven werken en plots word je ontslaan, verhuist je bedrijf een uur verderop, je kind heeft een handicap en plots is de combinatie onmogelijk...honderd en een dingen kunnen er anders gaan dan je zelf plant. Omdat jij niet zelf controle hebt over al die factoren, dat doen anderen ook. Dat wil niet zeggen dat je niet naar dingen toe kan werken, hou er gewoon rekening mee dat het leven soms anders loopt dan je had gedacht.

3) Denk nooit: dat overkomt mij noooit. Jawel, dat kan je wel overkomen. Daarom is het verstandig om te weten wat voor gevolgen je beslissingen hebben op lange termijn. Denk niet in het nu en wat nu gemakkelijk is, maar ook in wat dat betekent voor later.
Wat betekent het als je thuis gaat blijven? Wat gebeurt er met je pensioen? Wat gebeurt er als je uit elkaar gaat? Het allerslechtste wat je kan denken is "oh maar, ik moet daar niks voor regelen. Mijn man vindt dat dat een teken van wantrouwen is en ik ook. Wij bouwen onze relatie niet om mogelijke mislukkingen, wij blijven bij elkaar." Want dan is de kans nog wel eens aanwezig dat je eindigt zoals de vrouwen die ik wel eens in de hulpverlening heb geholpen: Zonder iets, terwijl de man het wel goed voor mekaar heeft omdat hij wèl zijn zaakjes netjes had geregeld. Want ja, hij had belóóft om er nooit vandoor te gaan met een jong blaadje...
Zorg dan dat je alles netjes laat vastleggen officieel (en uit de posts die ik vlug gescanned hebt denk ik dat je daar zelf ook wel van bewust bent).

4) Ook je man is in het spel. Het is niet alleen jouw "probleem" maar ook het zijne. Zorg er dus voor dat jullie een evenwicht vinden die voor jullie beiden goed voelt. En als jij je goed zou voelen met de zorg 95% op jouw te nemen van de kinderen, dan is dat geen probleem. Maar als jij het zou doen met een gevoel van "ja, dat is weer typisch iets wat mama allemaal mag regelen, papa maakt het zich altijd gemakkelijk", dan moet je daar wel in kunnen overeenkomen.

Als je dat in je achterhoofd houdt, dan sta je al sterk in je schoenen.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:17

Ik ben fulltime moeder. En ik vind het heerlijk, mijn kinderen ook!
Mijn man is fulltime vrachtwagenchauffeur (binnen en buitenland). Toen wij overlegden of wij kinderen wilden hebben we afgesproken: wij willen graag kinderen, maar alleen als ik ze zelf kan grootbrengen. Dus absoluut geen vaste dagen opvang of iets dergelijks.
En ik vind het heerlijk. Natuurlijk doe ik ook weleens iets voor mezelf, zodat ik even geen mama hoef te zijn, maar voor het grote deel is ons leven ingericht op de kinderen.
Een verantwoordelijkheid die je zelf moet nemen en waarvan ik vind dat je die aan je kinderen verplicht bent.

Ik kan dus heel goed snappen dat jij ervoor kiest om te stoppen zodat jouw man gewoon zijn werk kan blijven doen. Biedt voor je kinderen een stabiele basis en voor jullie heel veel rust.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 12:10

Nu ruim 3 jaar verder vind ik dit topic terug.

Ondertussen een dochter van 1,5 jaar. Ik werk nog steeds 24 uur als arbeidsrechtjurist. Het valt niet altijd mee en nu met plannen voor nummer twee komt toch de overweging voor tijdelijk stoppen weer naar voren.
Ook omdat mijn functie qua zwaarte is toegenomen en 24uur eigenlijk te weinig is. Dus overwerken.

Naast dat ik werk rijd ik nog steeds op internationaal niveau eventing en ga ik iedere dag naar mijn paard om te trainen. Veel lessen. Veel wedstrijden. Vaak kind mee (die kijkt toe) eb op mijn werkdagen ga ik rijden voor ik dr ophaal van de crèche.

Mijn man werkt nog net zoveel. Die gaat zelfs flink uitbreiden dus dat is ook een extra belasting. Wel heel gaaf en super trots op hem.
Overigens is hij de beste papa van de wereld. Lief en betrokken. Ze gaan graag samen op pad (samen tuinen/fietsen/zwemmen).

Overigens ga ik gewoon naar meerdaagse wedstrijden met kind. Ze was 6 weken oud toen ik weer een cross reed 140km van huis.
Donderdag vertrekken we weer tot zondag. Ben dan tot zaterdag waarschijnlijk alleen met paard en kind. Verstand op nul en doen. Heb een vrachtwagen met living en kind dat echt niet beter weet dan dat als zij in kinderwagen zit en mama op het paard dat je dan even geduld moet hebben. Tuurlijk soms krijst ze. Dan hebben we gelukkig Nijntje tv op de iPad O:)
Maar vooralsnog kan ik 3 dagen in de week gewoon een dik uur rijden/trainen met haar in de hoek van de bak.
Op wedstrijden heb ik vaak hulp of kan ze bij mijn man blijven. Maar ik heb het nooit als een beperking gezien om niet meer te sporten/trainen/presteren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:20

_lautje_ schreef:
Donderdag vertrekken we weer tot zondag. Ben dan tot zaterdag waarschijnlijk alleen met paard en kind. Verstand op nul en doen. Heb een vrachtwagen met living en kind dat echt niet beter weet dan dat als zij in kinderwagen zit en mama op het paard dat je dan even geduld moet hebben. Tuurlijk soms krijst ze. Dan hebben we gelukkig Nijntje tv op de iPad O:)

Begrijp ik nou goed dat jij met paard de hort op bent en je kind in de vrachtwagen zit (te krijsen)?? >;)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 13:58

staat er beetje onduidelijk. Maar nee ze zit niet alleen in de vrachtwagen :)
Ze is altijd bij mij. Als ik op paard zit staat ze naast de bak (of in de hoek). En op wedstrijd is vaak oma en opa erbij.
Maar het gebeurd wel eens dat ze dan krijst. Na controle of er iets is en water/koekje/boterham/Nijntje op de iPad rijdt mama weer verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:19

iPad voor een kind onder de 2 jaar?
Dat zou niet mijn keuze zijn.

(Ik ga dit topic nog even doorlezen want het is wel ee bekende situatie)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:42

Fijn voor je dat het zo kan, maar ik zie het niet echt voor me. Mijn dochter is twee weken ouder, maar die wil altijd zelf lopen (wat ik ook aanmoedig), dus wij gebruiken de buggy nauwelijks. Als we hem gebruiken blijft ze echt niet zitten als ik wegloop, laat staan als er verderop iets te beleven valt. :P Blijkbaar is jouw dochter beter 'getraind', maar je kunt toch niet verwachten dat ze zo braaf blijft tot ze een leeftijd heeft waarop het vertrouwd is om haar zonder toezicht los te laten lopen? Je zult vast wel weer een andere oplossing vinden als dat nodig is. Ik denk af en toe ook te weten hoe iets het beste werkt, maar een poosje later gaat het toch weer anders en dat is prima.

Verder vind ik dat iedereen het lekker op zijn eigen manier moet doen. Ik vind het heerlijk om thuis te zijn bij mijn kinderen en ben ervan overtuigd dat dat zeker als ze nog zo klein zijn het beste voor ze is. Ik begrijp echter ook dat niet iedereen dat wil of het daarmee eens is.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 14:47

Ach als het even is is er geen probleem lijkt mij. Ze krijgt hem ook niet standaard. Is eens per twee weken dat dat nodig is. Verder kijkt ze alleen om 18:00 Pebblebox (met Nijntje/Boes/etc.) als ik sta te koken voor 10min. En meestal gaat ze dan al snel rommelen in dr eigen keukentje of met de Duplo.

Ik weet uit ervaring dat je van te voren hele ideeen hebt over dingen als iPads, maar als kind er is dingen toch gebeuren :+

Julia loopt altijd zelf, behalve op stal bij de paarden. Ze weet niet anders. Was een week oud toen ze al naast de bak stond.
Ze is ook gevaarlijk om los te hebben daar. Ze rent direct op paardjes af om te aaien.
Als de mijne in de paddock staat of we zijn alleen op stal mag ze wel los lopen. Maar het is een groot bedrijf met 90 paarden, auto’s, trekkers, vrachtwagens, vierspannen, etc. Dus niet bedoeld voor loslopende peuters.
Tot nu toe hebben we nog geen problemen. En hoe het straks gaat zien we dan wel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:48

Ik vind eigenlijk wel dat een niet werkende mama het beste voor kinderen is :o
Maar zelf werk ik ook. Ik geniet van mijn werk, en heb geen werk wat ik even een paar jaar niet kan doen en dan zomaar weer oppakken. Dan kom ik in de knoei met registratie enzo en moet je weer je bevoegdheid halen :=

Mijn kind wil overigens sinds hij kan lopen absoluut niet meer in de wagen. Dus zo rijden zou voor ons echt geen optie zijn :n Maar ik rij niet meer dus dat scheelt. (Niet sinds de komst van het kind hoor, al jaren eerder gestopt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:55

_lautje_ schreef:
Ik weet uit ervaring dat je van te voren hele ideeen hebt over dingen als iPads, maar als kind er is dingen toch gebeuren :+

Hier een tweeling van bijna 15 maanden die van hun leven nog geen tv hebben gekeken (of een ander scherm). En dat zal ook nog een tijdje zo blijven.

Het is maar net hoe belangrijk je de regel acht; deze stond hier altijd hoog op de lijst gebaseerd op de raadgeving van psychologen en doktoren.

Maar iedereen is vrij zijn/haar eigen keuzes te maken qua opvoeden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:30

Ik kan me er ook niks bij voorstellen, dat je echt op je paard(en) kan concentreren terwijl je ook de enige bent die op dat moment verantwoordelijk is voor je kind. Maar dan ga ik uit van onze errug intensieve kerel waar je echt geen peil op kon / kunt trekken hoe makkelijk de dag zal verlopen :=

Helemaal als je dan ook weg van huis bent, ik zie dan al situaties voor me van zowel paard(en) als kind die je aandacht op hetzelfde moment net allebei zeer hard nodig hebben en hoe los je dat dan op in je eentje :oo

Als je een kindje hebt dat het prima vindt om een tijd stil in een buggy te zitten, en/of die echt heel betrouwbaar is qua slaapjes dan zal het vast heel anders zijn....als het werkt dan werkt het :j

En die beeldschermen...tja dat is ook iets dat ik eigenlijk echt niet wilde. En dat klonk maar gemakzuchtig dat ouders dat zo snel er toch bij pakten.

Maar het leven is er voor iedereen een stuk leuker en meer relaxed op geworden sinds die kleine hier tijdens het eten naar Buurman & Buurman of Peppa Pig of Tip de Muis ofzo mag kijken :j

Van die drukke, boze en gewelddadige filmpjes vind ik absoluut niet nodig, maar zo'n rustig filmpje waar ook nog wat leerzame dingen in voorkomen, ach dat vind ik eigenlijk geen probleem meer. had het liever niet gehad maar dit is beter dan het alternatief :)

De ouders die absoluut geen beeldschermen willen (en dat ook vol kunnen houden) doen waarschijnlijk wel weer dingen die ik absoluut niet wil....zo maakt een ieder zijn eigen keuzes qua wat je belangrijk vindt :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:38

Hier kind van bijna twee die wel eens tv kijkt. Zie het kwaad niet echt in van tv, en ook niet waarom het beter is om schermloos op te voeden.
Het is lekker ontspannend, en zeker als hij ziek is een ideaal tijdverdrijf. Wel met mate natuurlijk. Mijn kind zit niet de hele dag voor de tv.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:42

Nah de extra prikkels en de zombie-werking vind ik niet nodig eigenlijk. Dus snap wel dat het beter is om het niet te doen.

Maar die van ons is zo ontzettend actief (veel buiten) tussen het eten door dus die maakt dat even rustig aan tafel zitten en een filmpje kijken wel weer goed wat dat betreft. En het helpt enorm bij "dingen" zoals naar de tandarts of dokter of op vakantie gaan of naar school gaan ofzo, als ze al gezien hebben hoe dat gaat bij Peppa Pig en Tip de Muis :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:00

verootjoo schreef:
Hier kind van bijna twee die wel eens tv kijkt. Zie het kwaad niet echt in van tv, en ook niet waarom het beter is om schermloos op te voeden.
Het is lekker ontspannend, en zeker als hij ziek is een ideaal tijdverdrijf. Wel met mate natuurlijk. Mijn kind zit niet de hele dag voor de tv.

TV kijken is gelinked aan overgewicht, slaapproblemen, een taalontwikkelingsachterstand en verminderde concentratie bij kleine kinderen.

Pas vanaf ongeveer 1.5-2 jaar oud kan een kind pas echt "zien" wat er op een scherm gebeurt (voor die leeftijd maakt het ze niets uit of je een programma normaal afspeelt of achterstevoren).

De adviezen van The American Academy of Pediatrics (AAP):
Citaat:
For children younger than 18 months, avoid use of screen media other than video-chatting.
Parents of children 18 to 24 months of age who want to introduce digital media should choose high-quality programming, and watch it with their children to help them understand what they're seeing.
For children ages 2 to 5 years, limit screen use to 1 hour per day of high-quality programs. Parents should co-view media with children to help them understand what they are seeing and apply it to the world around them.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 16:35

Er zijn heel factoren die daar aan meewerken. De gehele huidige maatschappij zal haast een rol spelen.

Ik heb geen mening over hoe anderen dat doen als die hun kind meer laten kijken dan die van mij. Hun kind hun visie. Een belerende toon vind ik gewoon haast ongepast.

Geconcentreerd rijden gaat prima hoor. Heb een gemakkelijk kind dat het heerlijk vindt om rond te turen, met dr pop te spelen, boekje erbij. En dan nog een lekkere boterham erbij met een flesje water. Hoor je dr zo een uur niet.
Ik heb ook geen keuze als ik wil sporten. Ik wil presteren en op niveau rijden. Dan moet je wel.

Soms ben ik dr ook ‘kwijt’. Hebben de mensen van stal dr meegeplukt om te wandelen of knuffelen met pony’s of de honden.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:37

cherrypower schreef:
ik kan je niet echt helpen, maar ik kan je wel vertellen dat ik het als kind het altijd erg fijn vindt dat mijn moeder altijd thuis is.

Eens.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:46

Mijn ouders werkten vroeger fulltime (nu nog steeds maar dat maakt niet uit), dat vonden ik en mijn broertje niet leuk. We zaten elke doordeweekse dag bij diverse opvangen (niet elke dag dezelfde, ook vaak niet de hele dag dezelfde). Mijn broertje heeft het uiteindelijk goed geaccepteerd, ik heb me er serieus elke dag tegen verzet. Zegt mijn moeder ook, ik zat elke ochtend in de auto te huilen of te zeuren, tot en met de laatste dag dat ik erheen moest.

Ik weet niet of ik ooit kinderen ga willen, zo ja dan zou ik het niet op dezelfde manier willen doen als mijn ouders (geen origineel standpunt, i know). Maar bv een dag of 3 naar de opvang per week had ik als kind ok gevonden..

edit: Ik vind het dus echt niet slecht als ouders hun kind naar opvang willen doen. Ik kan me zelfs voorstellen dat het voor iedereen beter is. Maar het lijkt me goed als je straks ook een beetje kijkt naar hoe het kind er zelf mee omgaat.