Binnenkort (2014/2015) samenwonen! Wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Re: Binnenkort (2014/2015) samenwonen! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:11

Sanne, wauw wat gaaf :):) Dan kunnen jullie echt beginnen!!

Targaryen, hier ook geen specifieke reden eigenlijk. Gewoon van ons samen.. Denk ook niet dat het haalbaar is om het op 1 salaris te zetten.. :n

Wat wil je dan vast laten leggen dan? Ik ben niet zo van het vastleggen :+
Vriendlief wil wel zijn spaargeld laten vastleggen, zelfs daar heb ik al moeite mee..

Boemklatsch, handig zo'n bouwkundige in de familie! ;)

Seni, zon gesprek staat bij ons ook op de planning.. Hoezo heb jij €500 moeten betalen?? :wow:

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:23

Ik wil dan wel alles goed op papier hebben van hoe of wat.

Hij heeft afgelopen maandag bij een huisje in nijmegen gekeken.. een echt klushuis!

Ik wil er binnenkort ook graag even bij kijken, maar ze hadden al wel wat geïnteresseerde..

Verder is het voor mijn werk als ik in het verste filiaal aan t werk moet toch 30 minuten rijden. ( is dan 2 dagen ) maar pony staat in het zelfde dorp.

Nu heb ik de luxe dat het 2 minuten fietsen is :p

Dat zijn dus allemaal punten waar ik nu al over nadenk terwijl het nog niet eens zeker is of hij dit bedrag in zijn eentje rond kan krijgen :p

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:04

_Nancy schreef:

Targaryen, hier ook geen specifieke reden eigenlijk. Gewoon van ons samen.. Denk ook niet dat het haalbaar is om het op 1 salaris te zetten.. :n

Vriendlief wil wel zijn spaargeld laten vastleggen, zelfs daar heb ik al moeite mee..

Seni, zon gesprek staat bij ons ook op de planning.. Hoezo heb jij €500 moeten betalen?? :wow:

Wij hebben de hypotheek echter wel op 1 salaris

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:16

Wat ik mij dan afvraag voor de personen die het op 1 salaris laten zetten ( in dit geval volgens mij meestal de salaris van jullie vriend)

Gaan jullie dan wel meebetalen in de kosten van de hypotheek ?

Wij gaan het overigens wel samen kopen al moet ik zeggen dat het bij ons momenteel weer op een laag pitje staat..Maar als er iets komt dan op beide namen. We willen dan wel dingen laten vastleggen maar dat is ook vooral voor mocht 1 van ons beide iets overkomen :)

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:10

Hier heeft mn vriend de hypotheek, dus hij betaald dit ook. :)

Nog een tip voor mensen die gaan kopen, let goed op de prijzen van de notaris! Dit kan heel erg verschillen onderling!

Spannend voor de mensen die weer interesse hebben in een huis! Hopelijk gaat het wat worden :)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:06

Wij kregen eigenlijk al een notaris toegewezen min of meer. Al was ik daar zelf ook naartoe gegaan, want dit is wel een bekende hier en ga niet een eind verder rijden, betalen moet je toch. En natuurlijk is goedkoper altijd wel beter, als de service e.d. dan ook goed is.
Onze hypotheekadviseur heeft gelukkig tegen ons een bepaald bedrag gezegd, maar wij hebben een offerte opgevraagd (tip) en het bleek gelukkig veel lager uit te pakken.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 09:58

annika_s schreef:
Wat ik mij dan afvraag voor de personen die het op 1 salaris laten zetten ( in dit geval volgens mij meestal de salaris van jullie vriend)

Gaan jullie dan wel meebetalen in de kosten van de hypotheek ?

Wij gaan het overigens wel samen kopen al moet ik zeggen dat het bij ons momenteel weer op een laag pitje staat..Maar als er iets komt dan op beide namen. We willen dan wel dingen laten vastleggen maar dat is ook vooral voor mocht 1 van ons beide iets overkomen :)

Hij betaald dan ook de kosten voor de hypotheek. Ik betaal overigens wel mee met alle andere kosten.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 14:17

Dus als ik het goed begrijp, betalen velen niet mee aan de hypotheek? Maar bijvoorbeeld wel aan het water/gas/licht, boodschappen etc?
Waarom is die keuze zo gemaakt?

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:00

Ik zal de eerste maanden (zo lang mijn studie nog duurt) niet meebetalen aan de hypotheek, simpelweg omdat ik er het geld niet voor heb. Andere kosten (G/W/L, boodschappen) gaan we wel delen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:32

Meelezer haakt even in: bij ons is de hypotheek berekend op het loon van m'n vriend maar komt wel op onze beide namen te staan. Hebben meerdere opties doorgenomen maar uiteindelijk toch deze keuze gemaakt. Als je uit elkaar gaat en je hebt een koophuis is het hoe dan ook ellende. Want als je jaren hebt meebetaald aan de vaste lasten en boodschappen ga je ook niet zomaar meer het huis uit indien de relatie stukloopt maar wil je toch ook jouw deel?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:33

Boemklatsch schreef:
Ik zal de eerste maanden (zo lang mijn studie nog duurt) niet meebetalen aan de hypotheek, simpelweg omdat ik er het geld niet voor heb. Andere kosten (G/W/L, boodschappen) gaan we wel delen.

Hier precies de zelfde reden. :j ben zelf nog student en heb dus niet het geld om mee te betalen met de hypotheek. Wel voor het eventuele andere.
Echter is dit mijn laatste jaar studie, en als ik wel werk heb gevonden ga ik gewoon mee betalen.

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 00:01

Plien91 schreef:
Meelezer haakt even in: bij ons is de hypotheek berekend op het loon van m'n vriend maar komt wel op onze beide namen te staan. Hebben meerdere opties doorgenomen maar uiteindelijk toch deze keuze gemaakt. Als je uit elkaar gaat en je hebt een koophuis is het hoe dan ook ellende. Want als je jaren hebt meebetaald aan de vaste lasten en boodschappen ga je ook niet zomaar meer het huis uit indien de relatie stukloopt maar wil je toch ook jouw deel?

Als je geen hypotheek betaald, hou je dat geld zelf in de zak door te sparen. Vaste lasten eerlijk delen..
dus die zijn beide partijen kwijt, maar als een relatie over gaat en je hebt nooit aan de hypotheek betaald, zit er ook geen geld in het huis zelf toch? Alleen gas/water/licht, boodschappen etc, maar dat ben je overal kwijt waar je gaat wonen :)

Zolang ik studeer, spaar ik verder en als ik straks een vast inkomen heb,is het de bedoeling om mijzelf erin te kopen.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:44

Dat ik, door niet mee betalen aan de hypotheek, niets opbouw voor/van mezelf ben ik me van bewust. :j Dat is even niet anders.

Wij zijn gisteren een middagje meubelboulevard wezen doen, hebben al een leuke set (tv-meubel, salontafel, eettafel, dressoir en kast) + een bank gezien. :)

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:54

Mijn vriend zit idd met het feit dat hij het huis al drie/vier jaar afbetaald heeft en ik nog niks. Dus die opmerking van inkopen vind ik erg slim! Hoe heb je dit berekend?

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:23

Oké! Ik was gewoon benieuwd hoe jullie dat inderdaad deden! Wij gaan a.s woensdag weer bij een huis kijken spannend!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:33

Wij gaan waarschijnlijk het huis kopen waar ze in februari uit zijn verhuisd :')
Huis is vrij nieuw, van 2009 en het is ook echt een groot huis, hun woonden daar eerst met z'n 5-en in.

Huis is verkocht aan de oom van mijn vriend en die heeft er nu huurders inzitten, maar hij zou het toch liever willen verkopen. En voor een familieprijsje wil hij het huis aan ons verkopen..

Deze week horen we of de huurders er definitief uitgaan! En dat zou dus inhouden dat wij in september erin kunnen :):)

Zin an!!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:36

_Nancy schreef:
Wij gaan waarschijnlijk het huis kopen waar ze in februari uit zijn verhuisd :')
Huis is vrij nieuw, van 2009 en het is ook echt een groot huis, hun woonden daar eerst met z'n 5-en in.

Huis is verkocht aan de oom van mijn vriend en die heeft er nu huurders inzitten, maar hij zou het toch liever willen verkopen. En voor een familieprijsje wil hij het huis aan ons verkopen..

Deze week horen we of de huurders er definitief uitgaan! En dat zou dus inhouden dat wij in september erin kunnen :):)

Zin an!!

Wauw wat een leuk nieuws! :j

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:22

Stel hij koopt toch alleen is de hypotheek ook voor hem.. maar in de andere kosten zou ik wel mee gaan betalen. Net zoals de spullen die in het huis komen te staan.

Wij zijn gister naar de ikea etc geweest :D was best leuk om eens zo rond te lopen en spullen tr zien die leuk zouden zijn in het huis haha.

Erna ook nog naar een huisje in heteren gereden die te koop staat.. maar hij moet nu eerst een afspraan met hypotheek adviseur maken.

Leuk nancy! Spannend :)

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:02

_Nancy schreef:

Bij ons eerste gratis intake gesprek hebben wij gelijk een paar dingen moeten ondertekenen, 1 was dat ze onze gegevens mochten gebruiken (en je zou 4000 euro betalen als je een hypotheek bij ze zou afsluiten, als advieskosten) en nog onze handtekening onder een abbonement gezet dat we 12 maanden lang voor 15 euro per maand onbeperkt advies mogen vragen en onbeperkt berekingen mogen maken.
Zo naief als we waren, gewoon alles ondertekend. 2 dagen later een mail gestuurd een bouwproject, na een week geen antwoord, daarna gaan bellen, bellen en nog eens bellen, en na 2,5 week geen antwoord gezegd dat we onder het contract uit willen wegens wanprestatie en geen service. En dat kon niet.
We moesten dan de advieskosten betalen en de abonnementskosten. Dus bij elkaar; over de 4000 euro....
hier fel tegenin gegaan en bij wijze van extreme uitzondering konden we alles laten ontbinden voor 500 euro......
dit is het even in het kort, maar na hoe wij zijn behandeld wilde we echt niet meer met ze in zee. Daarnaast is onze huidige hypotheekverstrekker een stuk goedkoper...

Dus ik kan hun absoluut niet aanraden, maar als je wel gaat, onderteken dus echt niet zomaar iets! Voor ons dus een dure les geweest, om nooit zomaar iets te ondertekenen.

Naomi: hier ga ik er kwa afstand en reistijd iets op achteruit, vanuit het huurhuis rijd ik ong. 25/30 minuten erover naar mijn werk, incl een idiote kiltunnel...
vanaf het nieuw huis wordt het ong. 30/35 minuten, iets meer kilometers, maar geen idiote toltunnel meer.
Daarnaast lijkt deze "stad" mij erg leuk, maar de reden van de afstand is ook omdat mijn vriend nu 1,5 uur of meer reist, en dan nog maar een halfuur.

Yesterday:
Hier had de hypotheekadvieseur een notaris aangeprezen, bleek voor ons stuk dichterbij en goedkoper. Moeten wel 1x naar die ene notaris ivm dat dit in het contract van het huis staat.

Wieldop: hier betaal ik nu in het huurhuis de vaste lasten en mijn vriend maakt geld over zodat ik alles betaal, hij betaald wel iets meer dan ik omdat hij meer verdiend.
Bij het koophuis gaat het juist andersom, hij gaat waarschijnlijk de hypotheek etc betalen en maak dan naar hem mijn deel van de vaste lasten over. Boodschappen hebben we een gezamelijke rekening voor. Maar wie weet veranderd dit nog allemaal. :)

Volgens mij ben ik weer bij nu :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:06

Hallo allemaal

Mag ik hier mee komen kletsen :)

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:25

Jeej tita! Vertel!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:30

Nou herkende dus al aantal namen vanuit onze ander topic

Als het aan mijn lief had gelegen gingen we al met 2 maanden samenwonen hij is zo zeker van zijn zaak.
Ik voel dat ik het niet veel langer meer kan uitstellen bovendien naderen we over 3 maanden een jaar .....

Dus langzamerhand ben ik opzoek naar een stal voor de paarden al is er een kans dat ik mijn oude pony van 31 laat inslapen omdat ik hem een verhuizing niet meer aan durf te doen.
Moet je een 31-jarige nog wel willen verhuizen....wanneer is het genoeg moet ik doorgaan tot ie niet meer kan lopen...of opstaan.

Weet niet door Prince heeft ons samenwonen ook een beetje negatieve-lading.
Hem achterlaten op de stal kost me 4000 euro per jaar.... heel dubbel gevoel

Tel daarbij op dat alles minder is voor mij...meer reizen naar mijn werk (17km versus 50km geen mogelijkheid om van baan te veranderen)
Zijn huis.....
Niet mijn woonplaats

Maar ik kan er niet meer onderuit ik ben ontzettend gek op deze jongen en het voelt geweldig goed....hij is de man waar ik oud mee ga worden.
Dus tijd om .....mij te gaan voorbereiden.......

Zelf probeer ik het uit te stellen tot na de zomervakantie.....wil kijken of hij nog actie gaat ondernemen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:13

Seni, jeetje zeg :wow: Wat een oplichters :+
Nou ik had al tegen mijn vriend gezegd dat we NIKS gaan tekenen voordat er meerdere mensen naar hebben gekeken.

Het huis wat we waarschijnlijk gaan kopen, daarvan heb ik alleen nog maar de hal, woonkamer en zijn slaapkamer van gezien :+
Maar gelukkig zijn er ook genoeg foto's op funda enzo, een paar kleine aanpassingen (die niet eens direct MOETEN gebeuren, maar wel gaan gebeuren wanneer het zo ver is) en het huis is perfect +:)+

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:48

Vaste lasten heb je overal, dus deel je samen. Maar mocht mijn vriend mij zat zijn ( of andersom ) dan is het huis absoluut niet van mij dus waarom zou ik daarin meebetalen?
Wauw _Nancy wat een top nieuws zeg! Dat is even een spannende tijd. Laat je weten als je wat hoort over de huurders?

@Seni: dat is echt bizar. Zo zie je maar weer hoe makkelijk ze je aan kosten kunnen vastzetten. :n
Over het betalen aan de hypotheek. Dat doe ik ook niet net zoals Yesterday zegt.
@Tita : Dat is een hele grote stap. Maar je kunt hier toch nog even over nadenken? Is het geen optie om allebei ergens anders te wonen. Dus een middelpunt voor jullie allebei?

Wij zijn flink bezig. Deze week word de toilet beneden gestuct. Dan kunnen we die ook tegelen en de toilet in elkaar zetten zodat we in januari aan onze badkamer kunnen gaan beginnen. *\o/*
Voor de kerst hopen we dat de woonkamer + keuken helemaal af is. Zodat we in januari de laatste dingen in de slaapkamers hoeven te doen en wat afwerkingen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:39

Pff Seni wat een baal. Dat doe je dan ook nooit meer, niet alles doorlezen 0.o

Wie weet hier iets van nieuwbouwhuizen en hun muren icm verven?
Wij krijgen dus een koude, vochtige woning aangeleverd met muren die "behangklaar" zijn.

Volgens de woningvereniging moeten we eerst afstrijken, en dan latex of structuurverf eroverheen.
Op sites lees ik over egaliseren, schuren enzovoorts. Is dat nodig, of zitten we met afstrijken en structuurverf gewoon goed?

Ook iemand verder ervaring met goede goedkope verf, en wat de verschillen zijn tussen structuurverf en latex?

Het is een sociale huurbouwwoning dus we willen er geen volle kosten in hebben, we blijven er maximaal 10 jaar wonen.