Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:47

Quellian schreef:
Nogmaals, de opvang is duur. Mijn 2 paarden kosten 500 euro per maand volpension, mijn kind kostte alleen al aan opvang 625 euro.

Dat ligt aan je inkomen... het ging mij om als je geen paard kan betalen, dan is je inkomen lager. Dus krijg je ook meer terug van de belasting (en is er vaak ook een sociaal vangnet dmv zorgtoeslagen, opa's oma's en in uiterste nood een sociale plaatsing op het KDV)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:48

Het lijkt wel een sport om te zeggen met hoe weinig je bent grootgebracht en hoe goed je het nu doet.
Ook het beter veel aandacht dan veel geld komt vaak langs. Alsof je als je meer verdient opeens alles wil afkopen.

Als ik het kon.kiezen zou ik zeggen veel geld en veel aandacht en.bidden dat mijn kinderen nooit doffe ellende hoeven mee te maken. Of dan iig ons als ouders weten te vinden.

Mijn motto: beter verwend dan verwaarloosd maar wel opgevoed.
Maar dat kun je al zien aan mn beestjes :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:49

SFC schreef:
Qimm schreef:
Niet als je er 200km vanaf woont

Treinkaartjes in de aanbieding, reizen voor €15 pp gok ik? Jonge kinderen gratis. Pak Scheveningen, vast wel een treinhalte daar, niet?
Ben je met man-vrouw-jong kind al klaar voor €30 voor de reis en zeg het eens, eten bij de frituur voor €10?

Wel eens op Scheveningen een patatje gegeten?
Trein is duurder (iig een retourtje).
Vanaf ons naar Scheveningen is 26E (enkele reis).
Met 2 Volwassenen is dat 104E. Dan kun je veel beter met de auto gaan... :P
Je hebt af en toe kaartjes met een dag vrij reizen (kruidvat) deze zijn 33E pp, maar dan nog voor 2V, 66E voor een dagje treinen.
Kinderen tot 3 jaar gratis.

minikatje

Re: Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:52

@ ravellie, toppost :)
Ik kan mij ook.ergeren aan dat soort mensen. Klagen steen en been maar ondertussen wel geld als water uitgeven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:53

saroanda schreef:
_Nelleke_ schreef:
Saroanda, kun je uitleggen waarom je vind dat iedereen RECHT heeft op een kind? Waarom is dat een RECHT? Ik snap dat nooit helemaal.

Recht is misschien een verkeerd gekozen woord. Ik vind dat iedereen een kindje zou mogen krijgen, bewoord ik het zo beter? En waarom? Op ernstige erfelijke ziektes na zou ik niet kunnen bedenken waarom niet. Misschien is het meer een gevoelskwestie bij mij, maar ik bekijk de zaken niet zo ingewikkeld als een hoop mensen in mijn ogen doen.

Maar wat als je kindje bijvoorbeeld zwaar gehandicapt ter wereld komt... Dat kost wat hoor. Dat staat even helemaal los van de liefde die je voor je kind voelt, maar even heel praktisch.
Brillen, goede schoenen, zwemles, uitjes die bijdragen aan de algemene ontwikkeling. (Een keertje uit eten, museum, misschien eens theater oid. )

Natuurlijk kun je kleding tweedehands kopen, er zijn genoeg dingen waar je rustig op kunt bezuinigen.
Maar soms zie je situaties waarin bijna niks mogelijk is.
Bij mij zijn er 2 dingen waar niet op bezuinigd word, dat zijn kinderen en paarden. Dat is in de trant van gezondheid. Ik koop geen overbodig speelgoed of dekjes die ik niet nodig heb.
Maar bepaalde dingen moeten gewoon goed zijn. Oja ik laat ze ook niet voor gek lopen, geen kapotte schoenen of kleren oid. Dat vind ik ook sneu.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:00

Ik vind ook gewoon dat een kind geen zorgen moet hebben, jong moet kunnen zijn en genieten van het leven. Met geld om leren gaan hoeft niet vanaf dat ze leren lopen en praten. Dit heeft niks met merkkleding te maken, maar ik vind wel dat je een kind een keer moet meenemen op een dagje uit of een klein beetje verwennen op de verjaardag. Ik werd vroeger ook best wel beetje verwend, maar toen ik oud genoeg was werd er ook verteld dat het niet uit de lucht komt vallen. Je kinderen alleen basisbehoeften en liefde geven is niet de enige manier om met geld om te leren gaan.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:03

Het blijft een lastig onderwerp..

Ik ben zelf geboren en grotendeels opgegroeid met moeder thuis vader aan het werk en we hadden het gewoon goed. Ik heb een super jeugd gehad!

Later ben ik in een situatie terecht gekomen die ik mijn kinderen nooit aan zou willen doen gewoon nooit. Ik zou er dus nooit voor kiezen om aan kinderen te beginnen in een situatie waar geld tekort is. Deurwaarders aan de deur etc. Brengt stress met zich mee rechts of links om en ik vind het not done om er voor te kiezen om een kind BEWUST daarmee in contact te laten komen geplande zwangerschap of niet.

Ik ben wel van mening dat als men rond kan komen het goed is. Niet alle mensen hebben een wo opleiding en een vrijstaand huis. De schoonmaakster van de wo opgeleide en de tuinman daar van kunnen net zo goed voor een kind zorgen.

Met creatieve oplossingen zoals hierboven al genoemd kan je kind gewoon mee komen.

Wel vind ik het te walgelijk voor woorden dat iemand die niet werkt meer kan verdienen die iemand die wel werkt ongeacht kinderen of niet. Het hoort een sociaal vangnet te zijn geen 'ik ben te lui om te werken potje' . En ook vind ik het te gek voor woorden dat het zo geregeld is met de kinderopvang maar dat is weer een hele andere discussie. :=

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:12

minikatje schreef:
Mijn motto: beter verwend dan verwaarloosd maar wel opgevoed.
Maar dat kun je al zien aan mn beestjes :D

Yup, daar hou ik ook van.
Ik hoor over mijn zoon zó vaak als hij ergens is wezen spelen: 'wat een lief en bedeesd kind, zo kun je er wel 10 hebben' (hebben ze hem thuis nog niet meegemaakt <<) ), maar hij kan alles krijgen wat hij nodig heeft én wat hij wil. Soms wordt hij teveel verwend, maar zoals mijn wijze mama dan zegt: 'je kunt het je nu permitteren, je weet niet hoe het in de toekomst gaat, dus geniet ervan'.
Mijn dieren krijgen ook alles wat ze nodig hebben en een beetje meer ;) Die kosten ook een beste bak met geld (2 paarden, 8 katten, 2 honden en 2 konijnen), maar alles voor mijn kind en dieren!
Daarbij zijn wij van de gezonde en verse voeding, wij eten geen groente uit pot of dingen aangemaakt met pakjes (bv Knorr wereldgerechten uit de aanbieding) en daar gaat ook een hoop in zitten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:19

ravellie schreef:
'Aan kinderen beginnen'....allereerst mag je blij zijn als je een gezonde baby in je armen mag houden na negen maanden.
Er worden dagelijks duizenden baby’s geboren dus zo uitzonderlijk zijn ze niet. Het is alleen wel ontzettend zuur als het jou niet overkomt dat het fout gaat. Zeker in situaties dat ze gewenst zijn.

Maar er wordt gewoon bewust aan kinderen begonnen tegenwoordig. Ze worden gepland, gekregen en uitgekiend. Is tegenwoordig gewoon heel normaal.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:34

minikatje schreef:
Het lijkt wel een sport om te zeggen met hoe weinig je bent grootgebracht en hoe goed je het nu doet.
Ook het beter veel aandacht dan veel geld komt vaak langs.

Idd haha.
Ik wil ons kind ook alles geven en bezuinig vooral op mezelf. Maar idd met een goede opvoeding zal het geen "verwend" kind worden. Het is niet roep en en je krijgt het. Nee is nee en vreemde mensen spreek je met U aan. Op je spullen en die van anderen ben je voorzichtig....etcetc

Vind het trouwens heel dubbel dat bijv het schoolzwemnen er niet meer is.
Vind het ook de taak en kosten voor de ouders...Echter benadeel je wel de kinderen waarvan de ouders die kosten willen besparen... (dan heb ik het over niet willen ipv niet kunnen)
Helaas zet niet iedere ouder zijn kind(- eren) op de eerste plaats....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:35

je kunt je afvragen of dat persé moet :D

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:42

Wanneer staat een kind op de eerste plaats?.. Als ie een keer zijn knie stoot en gelijk een ijsje krijgt? Als ie maar betutteld word met aandacht en cadeautjes?
Ik snap het tegenwoordig echt niet meer. Ik hoor familie van mij klagen over dat er geen geld is. De kinderen worden aangekleed op kosten van oma en vervolgens lopen ze alle 3 met een eigen tablet en een eigen Nintendo! Sorry!? Waar wordt dat dan van gedaan? Te gek voor woorden.. Zorg dan dat je kinderen door jou kunnen worden aangekleed en dan maar geen tablet of nintendo. Hoe moeten deze kinderen nou leren hoe de wereld draait? Dat leuke dingen altijd maar kunnen, of er nou geld voor is of niet?.. Vervolgens kijken ze mij gek aan als ik zeg dat ik eigenlijk een nieuwe laptop nodig heb maar het nog even uitstel omdat het zo duur is. Want geld kan je immers toch ergens lenen?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:45

Als ouder zijnde ben ik gelukkig, wanneer ons kind gelukkig is....
(Een kind heeft grenzen nodig om gelukkig te zijn trouwens, dus het is niet zo dat alles geven gelijk is aan gelukkig zijn)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:51

Sababber schreef:
Wanneer staat een kind op de eerste plaats?.. Als ie een keer zijn knie stoot en gelijk een ijsje krijgt? Als ie maar betutteld word met aandacht en cadeautjes?

Nee, wanneer je goed over de opvoeding na denkt. Zorgt dat je de behoefte van het kind (dus ook grenzen stellen) voorziet.
Zorgen voor een goede voorbereiding op het volwassen worden. Zorgen Voor Geborgenheid, Vertrouwen, zelfrespect, etc En Dat Ze Zich Kunnen Ontwikkelen Tot Fijne Gelukkige Mensen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:54

Dat is iets dat je prima kunt doen, zonder zwemles te betalen :)

Je kan ze slechts een basis bieden, uiteindelijk zijn ze zelf verantwoordelijk voor hun eigen geluk.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:59

Sababber schreef:

Denk dat je niet helemaal een reeel beeld hebt. De meeste kinderen worden door hun ouders aangekleed en niet door opa's en oma's. Kado's zijn heel fijn, de een hecht er meer waarde aan als een ander, die heeft liever een bedrag op hun spaarrekening in een boekje, dan elk jaar een kado van 100+ euro.

Maar wat ik merk is dat 'daar is geen geld voor' relatief is... als je spaart voor een bepaald doel, of je huishoudgeld van die week bijna op is, dan is 'daar geen geld voor'.... ;)

@Sneeuwpop, eens _/-\o_

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:05

Mijn ouders verdienden prima en ik kreeg wat ik nodig had, en al het extra.... daar mocht ik (deels) zelf voor sparen. Ik wilde op ponykamp, maar mijn ouders vonden dat niet echt noodzakelijk. Ik was de enige op dat ponykamp die zelf had gespaard om erheen te kunnen (ik was toen 13). Ik was er ook erg trots op.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:14

Gelukkig zijn komt niet vanzelf. Ook daarin kun je kinderen begeleiden.
dat heeft ook te maken met zelfrespect en eigenwaarde en waardering.

Je zwemdiploma is iets wat je zekerder maakt in het water en op de boot. je niet afhankelijk bent van drijvers in een noodsituatie. Ook sociaal prettig om mee te kunnen wanneer men gaat zwemmen.
Imo zeker wel een stukje basis.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:17

Sorry, maar in mijn ogen is zwemles (al is het alleen diploma A) toch écht een basisbehoefte.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:17

Nou dan ben ik echt niet met je eens. Sowieso zullen er zeer weinig kinderen géén zwemles krijgen, want daar zijn potjes voor. Buitenlanders misschien minder, omdat ze het niet kennen. Ten tweede hebben mensen geen doodsangsten als ze het water in gaan. Kun je je ook prima drijvende houden zonder drijvers aan je lijf.. Dus dat gedoe over zekerder zijn is imo zwaar overdreven. Ten tweede kun je je afvragen of dat soort mensen uberhaubt wel gaan zwemmen?

Dus dat een kind zonder zwemdiplima niet gelukkig kan zijn of worden.. lijkt mij stug.

Geborgen zijn, eten, drinken, kleding, dak boven je hoofd en scholing. Dát is basis. De rest is echt bijzaak.

Of het slim is om je kind zwemles te onthouden is een tweede, maar een basisbehoefte, must en noodzaak? Nee, hoor zeker niet.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 16-10-14 13:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:18

Ik vind het echt belachelijk dat zwemles is afgeschaft op scholen. Hier is een meisje pas verdronken toen ze bij de rivier aan het spelen was en was ontsnapt aan het zicht van haar ouders. Dat had niet gehoeven als dat kind Had leren zwemmen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:19

Nederland is een waterland. Je durft je kind toch niet buiten te laten spelen zonder zwemdiploma...?
Ik vind een diploma geen must, maar het kunnen zwemmen daarentegen wél. En shoot me, maar ik kan mijn kind niet leren zwemmen, ik ben beter in andere dingen.

Bij ons in de stad is een kind tijdens schoolzwemmen overleden, het rottige was dat het een kind van een lerares op dezelfde school was. Dat zijn geen prettige praktijken en ik begrijp dat school deze verantwoording niet wil dragen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:20

Je kunt ook verdrinken met zwemdiploma A t/m C op zak. Dus dat is wel erg simpel gezegd..

Zwemles op school is toch al jaren afgeschaft?

Quellian schreef:
Je durft je kind toch niet buiten te laten spelen zonder zwemdiploma...?

Kinderen tot en met pakweg 5 jaar mogen dus niet buitenkomen? Je zou maar in Brabant of Limburg wonen. ;)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 16-10-14 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:20

Sammie schreef:
Nou dan ben ik echt niet met je eens. Sowieso zullen er zeer weinig kinderen géén zwemles krijgen, want daar zijn potjes voor. Buitenlanders misschien minder, omdat ze het niet kennen. Ten tweede hebben mensen geen doodsangsten als ze het water in gaan. Kun je je ook prima drijvende houden zonder drijvers aan je lijf.. Dus dat gedoe over zekerder zijn is imo zwaar overdreven. Ten tweede kun je je afvragen of dat soort mensen uberhaubt wel gaan zwemmen?

Dus dat een kind zonder zwemdiplima niet gelukkig kan zijn of worden.. lijkt mij stug.

Geborgen zijn, eten, drinken, kleding, dak boven je hoofd en scholing. Dát is basis. De rest is echt bijzaak.

Of het slim is om je kind zwemles te onthouden is een tweede, maar een basisbehoefte, must en noodzaak? Nee, hoor zeker niet.

geloof me... hier in de regio (Noord Friesland) is het een must. Er loopt hier langs elke straat/wijk wel een sloot of kanaal.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:23

Laten we de discussie even zuiver houden. Het gaat er om of het een basisbehoefte is en kinderen zonder zwemdiploma (later) niet volwaardig kunnen zijn, niet of het slim is om zwemles te onthouden vanwege de vele waters, sloten en zeeën.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 16-10-14 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt