Sta jij op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sta jij je zitplaats af?

Ja
600 (93%)
Nee
39 (6%)

Totaal aantal stemmen: 639

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:46

Tazzey schreef:
Excuses aanvaard!

+:)+ *\o/*

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:44

Ik merk wel dat door dit topic ik meer bewust bezig ben met of ik zit of sta in de bus/trein. Vanmorgen kwam er iemand op krukken binnen en ik zat direct achter de chauffeur, bus verder helemaal vol. Ik twijfelde heel eventjes en vroeg toen aan die jongen die naast mij stond of hij liever wilde zitten. Wilde hij niet maar vond het fijn dat ik het vroeg. Hij vond het leunen ook wel relax. Nou prima dan, ik heb het aanbod gedaan en dan ligt het bij de ander of er gebruik van gemaakt wordt. Ben geen fan van staan (wordt ik snel misselijk - wagenziekte speelt dan op) maar had het wel gedaan voor die jongen als hij dat wilde. Niemand anders vroeg wat overigens of maakte zelf aanstalten. Hier ben ik echt veel bewuster van geworden sinds dit topic. Dus het topic is zeker een goed iets +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:53

Electra63 schreef:
Het heeft helemaal niets met recht te maken. Maar met opvoeding, beleefdheid en empathisch vermogen. Als iemand de bus in komt, die slecht ter been is, zwanger is of oud (en daardoor vaak minder in staat om zijn/haar evenwicht te behouden) dan is het niet meer dan normaal, dat je jouw zitplaats afstaat. Als je al niet meer kan opstaan, na een dagje school, dan zal je nog veel moeten leren.

Jullie halen in dit topic allerlei randzaken erbij, die totaal niet van belang zijn. Je staat niet op in het OV, prima...... maar dan moet je geen excuses verzinnen. Geef gewoon toe, dat je te lui of te egoïstisch bent om op te staan voor een ander.

Eindelijk eens iemand die de juiste normen en waarden heeft meegekregen.
Wat AOW en jaren werk in hemelsnaam met voor iemand opstaan in het Ov te maken hebben mag Joost weten. Nederland op z'n smalst hoor.

Avis

Re: Sta jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:37

Inderdaad wat Friendly zegt: ik ben me bewuster van het feit dat mensen die plaats misschien meer nodig hebben dan ik. Ik sta altijd op, maar mijn gedachten dwalen heel gauw af, dus soms heb ik het gewoon niet door. Nu is het toch gauw even controleren of er iemand staat die (eventueel) een zitplaats nodig heeft :)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:13

manie schreef:
Wel voor zichtbaar 'gehandicapten' en echte oudjes.
Verder niet (dus ook niet voor zwangere vrouwen of met kinderen ofzo).

Wat is jouw reden om niet op te staan voor zwangeren? Die hebben het vaak juist heel zwaar (soms nog erger dan ouderen).

Ik stond ook een keer in een propvolle bus, oud vrouwtje met rollator en al naar binnen, echt niemand die opstond voor haar.
Ik riep toen al; "Staat er nou echt niemand op?" en dan mij aan kijken van; Mens houd je smoel....
Gelukkig was de buschauffeur het met me eens en besloot om niet verder te rijden totdat mevrouw kon zitten! :D

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:16

iirrssjjee schreef:
manie schreef:
Wel voor zichtbaar 'gehandicapten' en echte oudjes.
Verder niet (dus ook niet voor zwangere vrouwen of met kinderen ofzo).

Wat is jouw reden om niet op te staan voor zwangeren? Die hebben het vaak juist heel zwaar (soms nog erger dan ouderen).

Ik stond ook een keer in een propvolle bus, oud vrouwtje met rollator en al naar binnen, echt niemand die opstond voor haar.
Ik riep toen al; "Staat er nou echt niemand op?" en dan mij aan kijken van; Mens houd je smoel....
Gelukkig was de buschauffeur het met me eens en besloot om niet verder te rijden totdat mevrouw kon zitten! :D

Ik vind zwangerschap geen ziekte en een eigen keuze.
Gewoon een gezond mens dus in mijn ogen, en daar zie ik geen reden voor om op te staan :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:17

Dat heb ik wel met mensen die hoesten en doen en roken. }:) BUUURN.
Maar voor iemand die zwanger is sta je op, als je ziet dat diegene het moeilijk heeft.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:19

MarlindeRooz schreef:
Dat heb ik wel met mensen die hoesten en doen en roken. }:) BUUURN.
Maar voor iemand die zwanger is sta je op, als je ziet dat diegene het moeilijk heeft.

Prima toch ieder zijn keuze :D

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:22

Gisteren op de bus een oud vrouwtje, duidelijk slechter te been. Jongen vooraan stond recht om haar te laten zitten, begon mevrouw heel erg luid te zeuren 'AH, je staat dan toch op! die jeugd van tegenwoordig! onbeschoft!'. Jongen is heel droog weer gaan zitten. Was ze niet heel blij mee :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:27

Eh, zwanger zijn is geen handicap of ziekte. Daar sta ik dus ook niet voor op. :o Daar kies je zelf voor.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:35

Ayasha schreef:
Eh, zwanger zijn is geen handicap of ziekte. Daar sta ik dus ook niet voor op. :o Daar kies je zelf voor.

manie schreef:
Gewoon een gezond mens dus in mijn ogen, en daar zie ik geen reden voor om op te staan :)

Ook als je op een invalide/zwangerenplek zit? Die zijn er namelijk ook en die zijn er niet voor niks.
En niet iedereen kiest zelf voor zwangerschap, maar goed dat is een andere discussie.

Ik sta daar in ieder geval wel voor op, want die persoon heeft veel meer moeite met staan dan ik ;).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:44

Ayasha schreef:

Wat maakt het uit of iemand er zelf voor kiest? Dat is net zoiets als "sportblessures is eigen schuld". Het gaat erom of iemand zich staand kan houden, zonder grote problemen.
Als iemand 7 of 8 maanden zwanger is, dan heeft het lichaam het zwaar. Vooral in een bus, verlies je snel je evenwicht. Verder zit die dikke buik vaak anderen in de weg. Iemand die wil passeren, stoot makkelijk tegen die buik aan, of denk aan die rugzakken, die tegen je aankomen, als iemand omdraait. Ik vind het dan ook geen probleem of voor een zwangere vrouw op te staan.
Als een moeder met 2 kleine kinderen de bus inkomt, dan sta ik ook op. Immers zij kan zitten met 1 kind op schoot en bijv. 1 kind tussen haar benen. Het is gewoon moeilijk voor een moeder om jezelf vast te houden en nog eens 2 kleine kinderen beet te houden en te voorkomen dat de kinderen door de bus vliegen.
Ik herhaal mezelf nog maar eens: waar is het inlevingsgevoel voor een ander? Hebben jullie geen oude oma's, gehandicapte kennissen of beperkte familieleden?

Bah, ik ben blij dat ik tegenwoordig zelden of nooit met het OV reis, ik zou me vreselijk ergeren aan mijn reisgenoten en waarschijnlijk mijn mond niet kunnen houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:09

iirrssjjee schreef:
Ayasha schreef:

manie schreef:

Ook als je op een invalide/zwangerenplek zit? Die zijn er namelijk ook en die zijn er niet voor niks.
En niet iedereen kiest zelf voor zwangerschap, maar goed dat is een andere discussie.

Ik sta daar in ieder geval wel voor op, want die persoon heeft veel meer moeite met staan dan ik ;).

Je kiest om het te houden. Indien iemand met een handicap op de bus komt zal ik op staan, ook al heb ik zelf best moeite met staan (pijn.) maar iemand die zwanger is... Tsja, nee... Ik heb niet gekozen voor de pijn die ik dagelijks heb en ik heb al zeker geen zin om 's avonds weer zware pijnstillers te "moeten" nemen omdat ik anders niet in slaap kom van de pijn omdat ik ben recht gestaan voor iemand die het zwaar heeft door iets waarvoor ze zelf gekozen heeft.

(het feit dat ik zelf al moeite en last ondervind bij staan beïnvloed hierin wel mijn mening, toen ik nog gezond was stond ik wel op voor hoogzwangere vrouwen.)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:16

Ayasha, dan bedoel je: ik ben zelf beperkt en ik sta daarom nu niet op voor zwangere vrouwen.
Of zwanger zijn een eigen keuze is, doet niet ter zake. Immers vroeger stond je wel op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:20

Jep, maar nu sta ik ook op voor mensen die in mijn mening "meer" beperking hebben dan ik. Maar zwangerschap valt daar voor mij niet onder.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:35

Ik sta WEL op voor zwangeren, ouderen en mensen met een andere zichtbare beperking. Fatsoen heet dat. En of het nu midden in de spits of op een ander toevallig druk tijdstip doet er voor mij niet toe, ook niet als ik 5 minuten moet staan of 50. Ik kan het beter volhouden dus ga dan alsjeblieft maar op mijn plek zitten. Ik red mezelf wel.

Ben je zelf beperkt vind ik het een ander verhaal.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:44

Ik zou zeker opstaan voor een jongen op krukken, ouderen of een zwangere vrouw. Als ik zelf sta in de bus vind ik dit al vervelend als je een bocht door gaat of als de buschauffeur op de rem trapt, dus kan ik mij ook zeker inbeelden hoe dit voor zo'n persoon kan zijn. Als je zelf beperkt bent is dit een ander verhaal, maar mijn mening is dat als je gezond bent jij beter kan staan dan iemand met een beperking.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:08

Amburtjoz schreef:
Ik sta WEL op voor zwangeren, ouderen en mensen met een andere zichtbare beperking. Fatsoen heet dat. En of het nu midden in de spits of op een ander toevallig druk tijdstip doet er voor mij niet toe, ook niet als ik 5 minuten moet staan of 50. Ik kan het beter volhouden dus ga dan alsjeblieft maar op mijn plek zitten. Ik red mezelf wel.

Gewoon even een vraagje, wat zou jij doen als iemand vraagt of hij/zij kan zitten en geeft aan een onzichtbare beperking te hebben? Zou je dan zitten of ga je dan staan? Niet aanvallend bedoeld ofso, maar ben gewoon nieuwsgierig omdat je zegt dat je opstaat voor mensen met zichtbare beperking :)

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:14

Kan niet geloven dat er mensen zijn die níet voor (hoog)zwangere vrouwen opstaan. Je wil het je toch niet op je geweten hebben (met de rest van de bus) dat zo iemand valt, en misschien wel haar kind verliest? Of zwanger zijn nou een keuze is of niet, dat gun je niemand. Bah. :\

Ik sta altijd op, en kan me er nog het meest aan ergeren als ik zowat achteraan in een volle bus zit, en een invalide/oudere/zwangere komt binnen en ik ben de eerste die haar plek af staat. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:57

Ik vind sommige mensen ook wel vreemd hoor. Ik sta zelf ook op, maar ik zat ooit in de bus met mijn moeder (ik stond al, want het was super druk), die kanker had en hartstikke ziek was van alle chemo, en toen kwam er een zwangere vrouw aan die naast mijn moeder ging staan en zei: ga je nog opstaan voor me?
Mijn moeder zei gewoon "nee, vraag het maar aan iemand anders".

Ikzelf bied het altijd aan, ik ben jong en gezond en vind het helemaal niet erg om te staan. Maar ik vind sommige mensen ook wel heel erg arrogant hoor, je kan niet zomaar verwachten dat iedereen voor jou aan de kant gaat, je weet immers ook niet wat degene die op die stoel zit heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:53

Boemklatsch schreef:
Kan niet geloven dat er mensen zijn die níet voor (hoog)zwangere vrouwen opstaan. Je wil het je toch niet op je geweten hebben (met de rest van de bus) dat zo iemand valt, en misschien wel haar kind verliest? Of zwanger zijn nou een keuze is of niet, dat gun je niemand. Bah. :\

Ik sta altijd op, en kan me er nog het meest aan ergeren als ik zowat achteraan in een volle bus zit, en een invalide/oudere/zwangere komt binnen en ik ben de eerste die haar plek af staat. :n

dus als iemand niet zwanger is, valt en kans heeft om z'n nek te breken is dat niet zo'n ramp maar van het moment dat ze zwanger is is vallen wél ineens iets wat je niet op je geweten wil? :+
Ik gun hoe dan ook niemand om te vallen. Maar ben er vrij zeker van dat de gemiddelde hoogzwangere vrouw beter op der twee benen kan blijven staan dan ik. :D

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:26

soloro schreef:
Amburtjoz schreef:

Gewoon even een vraagje, wat zou jij doen als iemand vraagt of hij/zij kan zitten en geeft aan een onzichtbare beperking te hebben? Zou je dan zitten of ga je dan staan? Niet aanvallend bedoeld ofso, maar ben gewoon nieuwsgierig omdat je zegt dat je opstaat voor mensen met zichtbare beperking :)

Ook dan sta ik op. Een onzichtbare beperking zie je niet vanaf de buitenkant aan iemand en dus zou ik daar in eerste instantie als deze de bus in komt lopen niet opstaan. Maar als er vervolgens gewoon of gepraat word en diegene verteld dit sta ik op :j Waarom zou ik niet opstaan is mijn vraag dan. Ik ben gezond, dus ik kan het. Iemand met een beperking heeft hier veel meer moeite mee.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:32

Als iemand zonder zichtbare beperking mij zou vragen om op te staan, zou ik dit zelfs doen zonder door te vragen. Als diegene denkt dat hij in mindere staat is dan mij en moet zitten, waarom zou ik dan niet opstaan? Ik ben gezond en kan best een busritje staan. Een kerngezond iemand zal je niet snel vragen om op te staan.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:42

Ayasha schreef:
Boemklatsch schreef:

dus als iemand niet zwanger is, valt en kans heeft om z'n nek te breken is dat niet zo'n ramp maar van het moment dat ze zwanger is is vallen wél ineens iets wat je niet op je geweten wil? :+
Ik gun hoe dan ook niemand om te vallen. Maar ben er vrij zeker van dat de gemiddelde hoogzwangere vrouw beter op der twee benen kan blijven staan dan ik. :D

Als jijzelf in een mindere staat bent als een hoogzwangere, zou je je hier niet aangesproken hoeven voelen.

Daarnaast lijkt mij dat als iemand niet zwanger is en dus lichamelijk gezien in een betere conditie is, de kans op vallen stukken kleiner is, die zeult geen, soms wel tientallen, extra kilo's mee en de bijkomende vermoeidheid. En inderdaad, mocht een gezond iemand vallen en iets breken is dat heel vervelend, maar niet zo erg als een zwanger persoon dat misschien haar kindje door die klap verliest.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 15:49

Boemklatsch schreef:

Tja, er zijn ook mensen die niet voor ouderen op staan blijkt uit dit topic...