Tazzey schreef:Excuses aanvaard!
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Electra63 schreef:Het heeft helemaal niets met recht te maken. Maar met opvoeding, beleefdheid en empathisch vermogen. Als iemand de bus in komt, die slecht ter been is, zwanger is of oud (en daardoor vaak minder in staat om zijn/haar evenwicht te behouden) dan is het niet meer dan normaal, dat je jouw zitplaats afstaat. Als je al niet meer kan opstaan, na een dagje school, dan zal je nog veel moeten leren.
Jullie halen in dit topic allerlei randzaken erbij, die totaal niet van belang zijn. Je staat niet op in het OV, prima...... maar dan moet je geen excuses verzinnen. Geef gewoon toe, dat je te lui of te egoïstisch bent om op te staan voor een ander.
manie schreef:Wel voor zichtbaar 'gehandicapten' en echte oudjes.
Verder niet (dus ook niet voor zwangere vrouwen of met kinderen ofzo).
iirrssjjee schreef:manie schreef:Wel voor zichtbaar 'gehandicapten' en echte oudjes.
Verder niet (dus ook niet voor zwangere vrouwen of met kinderen ofzo).
Wat is jouw reden om niet op te staan voor zwangeren? Die hebben het vaak juist heel zwaar (soms nog erger dan ouderen).
Ik stond ook een keer in een propvolle bus, oud vrouwtje met rollator en al naar binnen, echt niemand die opstond voor haar.
Ik riep toen al; "Staat er nou echt niemand op?" en dan mij aan kijken van; Mens houd je smoel....
Gelukkig was de buschauffeur het met me eens en besloot om niet verder te rijden totdat mevrouw kon zitten!
BUUURN.
Daar kies je zelf voor. Ayasha schreef:Eh, zwanger zijn is geen handicap of ziekte. Daar sta ik dus ook niet voor op.Daar kies je zelf voor.
manie schreef:Ik vind zwangerschap geen ziekte en een eigen keuze.
Gewoon een gezond mens dus in mijn ogen, en daar zie ik geen reden voor om op te staan
. Ayasha schreef:Eh, zwanger zijn is geen handicap of ziekte. Daar sta ik dus ook niet voor op.Daar kies je zelf voor.
iirrssjjee schreef:Ayasha schreef:Eh, zwanger zijn is geen handicap of ziekte. Daar sta ik dus ook niet voor op.Daar kies je zelf voor.
manie schreef:Ik vind zwangerschap geen ziekte en een eigen keuze.
Gewoon een gezond mens dus in mijn ogen, en daar zie ik geen reden voor om op te staan
Ook als je op een invalide/zwangerenplek zit? Die zijn er namelijk ook en die zijn er niet voor niks.
En niet iedereen kiest zelf voor zwangerschap, maar goed dat is een andere discussie.
Ik sta daar in ieder geval wel voor op, want die persoon heeft veel meer moeite met staan dan ik.
Amburtjoz schreef:Ik sta WEL op voor zwangeren, ouderen en mensen met een andere zichtbare beperking. Fatsoen heet dat. En of het nu midden in de spits of op een ander toevallig druk tijdstip doet er voor mij niet toe, ook niet als ik 5 minuten moet staan of 50. Ik kan het beter volhouden dus ga dan alsjeblieft maar op mijn plek zitten. Ik red mezelf wel.
Ben je zelf beperkt vind ik het een ander verhaal.
Boemklatsch schreef:Kan niet geloven dat er mensen zijn die níet voor (hoog)zwangere vrouwen opstaan. Je wil het je toch niet op je geweten hebben (met de rest van de bus) dat zo iemand valt, en misschien wel haar kind verliest? Of zwanger zijn nou een keuze is of niet, dat gun je niemand. Bah.![]()
Ik sta altijd op, en kan me er nog het meest aan ergeren als ik zowat achteraan in een volle bus zit, en een invalide/oudere/zwangere komt binnen en ik ben de eerste die haar plek af staat.

soloro schreef:Amburtjoz schreef:Ik sta WEL op voor zwangeren, ouderen en mensen met een andere zichtbare beperking. Fatsoen heet dat. En of het nu midden in de spits of op een ander toevallig druk tijdstip doet er voor mij niet toe, ook niet als ik 5 minuten moet staan of 50. Ik kan het beter volhouden dus ga dan alsjeblieft maar op mijn plek zitten. Ik red mezelf wel.
Ben je zelf beperkt vind ik het een ander verhaal.
Gewoon even een vraagje, wat zou jij doen als iemand vraagt of hij/zij kan zitten en geeft aan een onzichtbare beperking te hebben? Zou je dan zitten of ga je dan staan? Niet aanvallend bedoeld ofso, maar ben gewoon nieuwsgierig omdat je zegt dat je opstaat voor mensen met zichtbare beperking
Waarom zou ik niet opstaan is mijn vraag dan. Ik ben gezond, dus ik kan het. Iemand met een beperking heeft hier veel meer moeite mee. Ayasha schreef:Boemklatsch schreef:Kan niet geloven dat er mensen zijn die níet voor (hoog)zwangere vrouwen opstaan. Je wil het je toch niet op je geweten hebben (met de rest van de bus) dat zo iemand valt, en misschien wel haar kind verliest? Of zwanger zijn nou een keuze is of niet, dat gun je niemand. Bah.![]()
Ik sta altijd op, en kan me er nog het meest aan ergeren als ik zowat achteraan in een volle bus zit, en een invalide/oudere/zwangere komt binnen en ik ben de eerste die haar plek af staat.
dus als iemand niet zwanger is, valt en kans heeft om z'n nek te breken is dat niet zo'n ramp maar van het moment dat ze zwanger is is vallen wél ineens iets wat je niet op je geweten wil?
Ik gun hoe dan ook niemand om te vallen. Maar ben er vrij zeker van dat de gemiddelde hoogzwangere vrouw beter op der twee benen kan blijven staan dan ik.
Boemklatsch schreef:Kan niet geloven dat er mensen zijn die níet voor (hoog)zwangere vrouwen opstaan. Je wil het je toch niet op je geweten hebben (met de rest van de bus) dat zo iemand valt, en misschien wel haar kind verliest? Of zwanger zijn nou een keuze is of niet, dat gun je niemand. Bah.![]()