Ergernissen aan de kassa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ramooontje

Re: Ergernissen aan de kassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:23

Waar ik mij enorm aan kan storen is onderling privé geklets van de medewerkers.
Het interesseert mij echt niet wat ze dat weekend hebben uitgespookt en ik kan er ook echt niet met mijn hoofd bij dat ze dat ook zo ongegeneerd blijven doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:33

maralyn schreef:
Nikass schreef:
Bij ons bij de lidl mogen de caissières waarschijnlijk alles zeggen. Het wordt geaccepteerd door de klanten en soms moet ik er stiekem wel om lachen. Opmerkingen in de trant van: "mevrouw! (hele diepe zucht) die flessen plàt leggen op de band!! Jeeezus, hoe vaak moet ik dat nog uitleggen!?"

Zoo zeg!! Wegtrappen die lui!!

Ik heb wel 1 keer gehad bij een ruitersportzaak.
Ik kocht daar altijd dekens in de aanbieding, halsters zo goedkoop mogelijk.
Maar op een hoofdstel en zadel bespaar ik niet.

Ik wist dat ze zadels opkochten en ik moest mijn zadel kwijt.
Dit was een kieffer.

Vroeg ik of ik mijn zadel aan hen kon verkopen.
Zegt die vrouw. "Aangezien je toch hier het goedkoopste haalt.... Jij hebt toch een merklooszadel, daar kunnen wij niets mee."

Dus ik... Pardon??
"Nou, ik rijd wel met mijn kieffer naar een andere winkel. Ik kom hier nooit meer."

Waarop ze laconiek zegt.
"Jou hoef ik ook niet als klant."

Niet stoom dat uit mijn oren kwam. VUUR zal ik je vertellen!

:oo :oo
Deze en vloeken achter de kassa, pfoeh.. Die had bij ons meteen haar werkkleding in mogen leveren.
Dat je goedkoop spul koopt betekend niet eens dat ze er minder winst op maken, en al maken ze er geen winst op, goede persoonlijke ervaringen zijn eigenlijk het belangrijkst, zeker voor de kleinere winkels.

Een grapje kan best, dat gebeurd hier ook wel met vaste klanten maar vloeken kan echt niet, en hangt ook van de toon af.
Bij ons was het meer van mag ik wat vragen? Nee jij niet.. Of jeetje álweer? Als ze voor de 3e keer die dag in de winkel kwamen.
Zijn bepaalde klanten die meestal eerst zelf een opmerking maken en vragen reactie.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:07

Wat ik ook vaak onhandig vind als caissiere, is dat je vaak niet kan zien welke klanten bij elkaar horen en welke niet.
Soms staan volslagen vreemden met elkaar te kletsen alsof ze elkaar tien jaar kennen, of staat een stel 2 meter van elkaar af allebei op hun telefoon te typen.

In beide gevallen zijn de mensen zo bezig met andere dingen dat ze vergeten er een balkje tussen te leggen. Resultaat is dat ik het nooit goed kan doen :')

Als ik vraag 'Goh, hoort dit bij elkaar?' kijkt men (meestal, gelukkig uitzonderingen daar gelaten) mij verontwaardigd aan en zegt 'Uhh nee alleen de eerste twee dingen zijn van mij, ik ken die meneer/mevrouw niet hoor! Zie je toch.'

Dus wanneer ik bij een opvolgende zelfde situatie dan maar door scan in plaats van te vragen, springt er vaak pas na circa 5 gescande producten die van een ander zijn pas een van de twee die of diep in gesprek was of diep in zijn/haar telefoon was op uit het eigen wereldje en zegt dan geïrriteerd 'Dat hoort niet bij elkaar hoor! >;) :roll: ' Dan adem ik eventjes maar diep in en probeer dan nog zo vriendelijk mogelijk te verzoeken of er de volgende keer dan een balkje tussen mag. Vaak valt pas dan het kwartje en worden de mensen wat vriendelijker omdat ze inzien dat het wel een beetje aan hen lag.

Om eerlijk te zijn vind ik het kassawerk zelf ook echt niks aan; het is saai, ik krijg er hoofdpijn van en omdat ik de hele tijd alleen maar gefocust ben op dingen binnen 2 meter van me doen mijn ogen ook op een of andere manier pijn als ik in de verte kijk. Maar vaak zijn er toch zoveel leuke of leerzame mensen! Je leert er zeker door hoe je met mensen om moet gaan. Al is het soms met kiespijn. *D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:52

Bij mij stond laatst een stel en een vrouw deed heel boos, " JA ik was volgens mij eerst aan de beurt"
Dus ik keek zo HUH, want ik dacht dat ze bij elkaar hoorden. Ik dus wazig kijken.

Zij vet hard lachen want ze zaten me gewoon in de maling te nemen. _O-

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:05

Nalonyda schreef:
Of:
Klant: '' Kan ik pinnen? ''
Ik: '' Als je je pincode nog weet en als u virtueel geld erop heeft staan dan wel :Y) '"

Oh, zo ben ik ook achter de kassa :')
Mijn persoonlijke favoriet:
Klant: "kan ik pinnen?"
Ik (bij voorkeur met een uitgestreken gezicht en op serieuze toon): "Dat weet ik niet, heeft u het wel eens eerder gedaan?"

:+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:18

Nalonyda schreef:
Nikass, Kan ik hier ook maken bij klanten. Maar die kennen mij en ik hun, krijg je van een buurt supermarkt en woon ook nog 2 straten verder, dus die zien mij ook buiten werk. Als ik bekenden zien (ik doe al meer dan 2 jaar de zaterdag ochtend :j )

'' Ohh neee hoor, hebben we meneer weer. Niks beters te doen vandaag :') ? ''

Of:
Klant: '' Kan ik pinnen? ''
Ik: '' Als je je pincode nog weet en als u virtueel geld erop heeft staan dan wel :Y) ''

Klant: '' heeft u een muntje (voor de wagen) voor mij? ''
Ik: '' Tuurlijk heb ik die, heb een la vol ''

Klant: *laat beurtbalkje vallen ''
Ik: '' jaaa hoor mevrouw, sloop de boel maar gewoon. Als je het balkje niet mooi vind, zeg het dan gewoon inplaats van te gooien. :') ''

Een klant noemt mij ook pippi omdat ik vaak twee vlechtjes heb en de halve klantenkring weet dat ze mij zo noemt. :j

Ik vind als je de klanten wat meer kent en je goed bent in peilen van mensen. Dat en lolletje echt wel op. Een klant met een sacherijnige uitstraling krijgt geen opmerking van mij. :P Zie soms ook wel klanten grinniken erom als ze het horen. Ik wil gewoon mensen hun dag ook wel een beetje goed maken... Een glimlach doet echt wonderen, mijn dag is ook al helemaal goed als ik ergens heen ga en iemand leuk glimlacht of begroet. Als ik te serieus blijf achter de kassa dat overleef ik het niet. Als ik sacherijnig ben, dan merken collega's het, klanten hoeven mijn slechte dag niet mee te maken en zijn vaak de gene die mij opvrolijken met hun gezelligheid :)

Ja het stoort mij ook niet. De eerste keer dat ik een dergelijke opmerking hoorde was ik wel verbaasd en dacht ik dat er ruzie zou komen. Maar dat gebeurde niet. Er wordt gewoon heel direct gecommuniceerd. Of iedereen het kan waarderen weet ik niet, maar het is daar wel normale gang van zaken.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:35

Ik zit nu 8,5 jaar achter de kassa (ook hoofdcaissiere geweest, maak je nog weer andere dingen mee) maar moet zeggen dat ik het nog steeds wel leuk vind :') Ik maak indd wel rare dingen mee soms, maar over het algemeen heb ik eigenlijk heel veel vaste klanten en komen ze zelfs speciaal bij mij in de rij staan. Da's gewoon tof :D

Wat ik wel hinderlijk vind.. is als dus sommige klanten blijkbaar weinig mensen in hun sociale kring hebben, en hun hele levensverhaal tegen mij gaan ophangen en de volgende klant er zo bij staat -O- en ik kan ze gewoon niet afkappen. Dan voel ik me heel erg ongemakkelijk haha. Zelfs als ik al begin met het scannen van de boodschappen van de volgende klant, en tegen hem/haar begin te praten, valt het kwartje nog niet. ;( Ik zeg dan op een gegeven moment wel 'Ik moet weer even verder hoor, fijne avond!' maar echt leuk vind ik dat niet haha.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:37

Mijn grootste ergernis is bij de Aldi, waar ze altijd als je een doosje mee hebt of een lege boodschappenkrat in de kar, dit alle kanten opschuiven om te kijken of er niet wat achter ligt. Dan heb ik bijna de neiging om te zeggen: wil je mijn zakken ook nog even controleren? :roll:

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:49

Ik heb de grootste hekel aan 'haaaai!'. Dat ik denk: 'wát hai??'. In mijn tijd (wow, ik word echt oud) was het gewoon 'goedemiddag'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:01

pinto_1 schreef:
Mijn grootste ergernis is bij de Aldi, waar ze altijd als je een doosje mee hebt of een lege boodschappenkrat in de kar, dit alle kanten opschuiven om te kijken of er niet wat achter ligt. Dan heb ik bijna de neiging om te zeggen: wil je mijn zakken ook nog even controleren? :roll:

Aldi is hier nu ook eenmaal een winkel waar er veel wordt gestolen hoor... Snap ze dus wel.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:24

Quellian schreef:
Ik heb de grootste hekel aan 'haaaai!'. Dat ik denk: 'wát hai??'. In mijn tijd (wow, ik word echt oud) was het gewoon 'goedemiddag'.

Daar erger ik me ook aan als collega's dat doen.. Bij ons word je daarop aangesproken door de leidinggevende. Alleen als het vaste klanten zijn of als mensen mij al begroeten met "hallo".

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:25

mick75 schreef:
Ik heb er geen enkel probleem mee als ze rustig al artikelen van de klant na me scannen terwijl ik nog aan het inpakken ben.

Heb sowieso niet zo snel klachten over supermarkten/ caissieres. Alleen toen bij de Jumbo een caissiere me stomme trut noemde omdat ik volgens mij de 6e in de rij was, met 2 kassa's open van de 6 en ik wees op het mooie bord boven de kassa. (zoveel in rij kassa erbij, anders boodschappen gratis). Als het niet zo was volgens de regels van Jumbo, prima, even goeie vrienden en ik had echt niet moeilijk gedaan, maar dan kan je dat ook even normaal zeggen en hoef je niet te roepen van stomme trut ik kan toch wel tellen. Of moeten ze niet zo'n fraai bord boven de kassa's hangen. Leverde uiteindelijk een cadeaubon op van Jumbo.

Je mag best een pestbui hebben, ook als caissiere. Maar er zijn wel enige grenzen van fatsoen.

Je hebt toch wel een klacht ingediend tegen deze doos he...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:27

Kassameisjes die het weekend bespreken waar ik als klant bij ben, geld zomaar in je hand kwakken... terugtellen is schijnbaar een moeilijk gebaar?

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:34

Ik werk ook al een aantal jaar in de supermarkt. Gelukkig herken ik weinig van mezelf in de klachten die hier voorbij komen. Soms heb ik ook wel eens een dag dat het wat meer moeite kost en ik wat vaker een foutje maak, maar probeer het dan altijd zo goed mogelijk en snel mogelijk op te lossen.
Wij hebben een aardig soepele baas en mogen dan ook redelijk veel zelf doen. Snel even zelf groente afwegen voor een oudere klant die het vergeten is, of aan de kassa een retour regelen als het niet druk is.

Ik werk in een supermarkt in een klein dorp, waar ik ook zelf woon. Grotendeels klanten aan kassa die ik ken, persoonlijk, danwel omdat ik er al een aantal jaar werk. Het gaat hier dus ook erg informeel vaak. Voordeel hiervan ook, is dat er zeer weinig asociale klanten aan de kassa zijn. Eigenlijk alleen af en toe in zomerperiode, als er redelijk wat toeristen zijn.

Ik erger me vaker aan mij collega's dan aan klanten. Ik doe zelf graag mijn werk goed en serieus, het is dan wel een bijbaantje, maar op deze manier haal ik er toch voldoening uit. Veel van mijn collega's nemen het niet zo serieus met de regels en hoe ze om moeten gaan met elkaar en met klanten op de werkvloer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:45

purny schreef:
Kassameisjes die het weekend bespreken waar ik als klant bij ben, geld zomaar in je hand kwakken... terugtellen is schijnbaar een moeilijk gebaar?

Terugtellen heb ik al heel vaak zien voorbij komen, maar hier heb ik het echt nog nooit weten doen. In geen enkele winkel waar ik al ben geweest.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:49

Het is ook een controle voor jou en de klant. Zo kan je geen kasverschil krijgen en heeft de klant een goede indruk van wat hij terug krijgt.

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:53

purny schreef:

Ik mag van de Appie niet terugtellen... Kost teveel tijd zeggen ze... Ik probeer wel altijd duidelijk te laten zien hoeveel ik terug geef. Eerst muntgeld, dan 1 voor 1 briefgeld.
En het prive dingen praten tijdens werk doe ik al heeelemaal niet!!

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:55

Ik werk inmiddels al bijna 5,5 jaar bij de Albert Heijn. Begonnen op mijn 16e en inmiddels als student nog steeds prima naar mijn zin. Wij zijn een erg drukke Albert Heijn, zitten aan de rand van het centrum van Utrecht en hebben erg ruime openingstijden. Wij zijn elke dag geopend tot 24:00 uur en nee wij zijn geen ah to go! Ook zijn wij 365 dagen per jaar geopend. Door deze zeer ruime openingstijden en bijbehorende stad krijgen wij regelmatig aparte klanten over de vloer haha en is het altijd super druk. Wij zijn elke avond geopend met 4 kassa’s en 1 kassa bij de servicebalie. Ik sta de laatste tijd vooral servicebalie, maar ik heb ook jaren achter de kassa gewerkt.

Irritatiepuntjes:
- Klanten die doorgaan met inpakken en niet afrekenen zodra dit kan, zodat de hele rij mij zuchtend zit aan te kijken.
- Klanten die telefoneren of muziek in hun oren hebben. Naarmate de avond vordert werkt dit erg op de irritatiezenuwen hehe.
- Klanten die komen aanlopen bij de informatiebalie en gelijk schreeuwen welk pakje sigaretten ze willen, zonder ook de kans te krijgen normaal gedag te zeggen. Ik begin mijn gesprek gewoon met goedenavond en ga het pakje sigaretten pakken.
- Of klanten die niet duidelijk zijn over de shag/sigaretten. Doe maar Pall Mall. Shag of sigaretten meneer? Shag. Half zwaar of zwaar meneer? Half zwaar. Welke grote wilt u? Doe maar XL. Wilt u vloeitjes? Ja. Welke vloeitjes? Mascotte. Misschien komt het ook door tegenwoordig enorme aantallen verschillende shag en sigaretten, maar het is voor ons wel is vervelend.
- Klanten die zo ZACHT praten dat je drie keer moet vragen : Wat zei u? Waardoor de klant geërgerd mij aankijkt, vervolgens schreeuwt, maar dit eigenlijk een normale toon is om wat te zeggen.
- Wilt u het bonnetje mee? Ja wel met jouw telefoonnummer erop. Grrroomm ga weg!
- Klanten die geld neersmijten, in hun mond hebben, uit hun BH halen of zo lang in hun handen hebben gehad dat het vies warm en plakkerig is.
- Klanten die geen geduld hebben voor ouderen of mensen met een beperking. Ik heb veel respect voor deze mensen en probeer ze zo zorgvuldig mogelijk te helpen, alleen wordt dit niet altijd gewaardeerd door mensen met haast. En nee ik sta heus niet eeuwig met ze te beppen, ze krijgen gewoon een beetje extra service.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar natuurlijk zijn klanten ook leuk. Ook een van de redenen dat ik dit werk ben blijven doen naast mijn studie. Het is leuk om te horen als mensen vinden dat je fijne service verleent en het is leuk om met vaste klanten een babbeltje te houden en die mensen waarderen dit ook vaak.

En als je als collega onderling wil praten, doe dit dan als er niemand bij de kassa staat en als er dan iemand aankomt zeg dan te allen tijde gedag en stop het gesprek. Is aan de klant te merken dat die het minder erg vind, betrek hem/haar in het gesprek. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat dit bij sommigen erg gewaardeerd wordt(dit moet je wel een beetje peilen).

Ook hebben wij een snelheid waar wij ons aan moeten houden. Als dit meerdere malen niet gehaald wordt, zal dit worden benoemd in je functioneringsgesprek.

En ja ik heb me in al die jaren caissières meegemaakt, dat ik me echt afvraag waarom zij dit werk zijn gaan doen. Want er zijn me er toch oelewappers bij, maar dat is bij elk werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:06

Geld uit hun mond halen? :=

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:13

Ik geef gewoon muntgeld bijvoorbeeld 2,75 inog de hand en zeg dag met 2,75 word het 5,- en met 5,- word het 10,-. Dat kleingeld ga ik niet helemaal terug tellen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:34

Petrichor schreef:
Ik geef gewoon muntgeld bijvoorbeeld 2,75 inog de hand en zeg dag met 2,75 word het 5,- en met 5,- word het 10,-. Dat kleingeld ga ik niet helemaal terug tellen.

Waarom niet? Zo veel werk is dat toch niet?

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:35

takkie_muis schreef:

Haha ja geloof het of niet! Heerlijk!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:38

MevrouwtJ schreef:
takkie_muis schreef:

Haha ja geloof het of niet! Heerlijk!

Ik hou wel eens een briefje vast tussen mijn lippen, maar daar wordt het geld niet smerig van (iig, niet smeriger dan geld sowieso al is). Zijn er dan mensen die het echt in hun mond stoppen?

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:39

Vjestagirl schreef:
Petrichor schreef:

Waarom niet? Zo veel werk is dat toch niet?

Als je muntje voor muntje moet gaan voorkauwen hoeveel dat het en hoeveel dat ervan maakt, en dat bij ongeveer iets minder de helft van de klanten (die niet pinnen en muntgeld terug krijgen), ben je lang bezig hoor.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:46

Terugtellen vanaf €2,65: "Dat maakt 2,70, 80, 3 en 2 maakt 5"
Dat valt toch wel mee?