Je vraagt je wel eens af...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:30

Knert schreef:
Terwijl de mens nogal van de variatie is en vallen zelfs op hetzelfde geslacht er zijn ook mensen die zich juist niet tot de mens aangetrokken voelen maar tot dieren of voorwerpen.

En dát is juist omdat er zo veel mensen zijn en omdat wij ontdekken.

Als we dat niet deden (zo groeien en ontdekken) waren dé Indianen er nog en zou op Australië ook gewoon een apart groepje lopen als die er al liepen ooit. En in Marokko, en in Zuid Afrika.
Als het voortplanten niet zo snel was gegaan dan waren wij mensen denk ik ook nog gewoon 'rassen' die elkaar niet kennen/tegen komen.

Best logisch, als je een bevolking van 1 per 7 km² hebt is de kans kleiner dat je een ander tegen komt dan bij een dichtheid van 800 per km².

En minder mensen/dieren is altijd minder 'foutjes' en minder 'kruisen'.

elainelouise

Re: Je vraagt je wel eens af...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 01:10

Ik vraag me af waarom ze sommige totaal verschillende dingen/objecten dezelfde naam hebben gegeven. Bijvoorbeeld (de) bank.. Kan zowel de ING zijn als een bank waar je op zit.. Waarom bedachten ze niet gewoon een andere naam ? :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 02:32

elainelouise schreef:
Ik vraag me af waarom ze sommige totaal verschillende dingen/objecten dezelfde naam hebben gegeven. Bijvoorbeeld (de) bank.. Kan zowel de ING zijn als een bank waar je op zit.. Waarom bedachten ze niet gewoon een andere naam ? :')

Die heb ik ooit opgezocht omdat ik een beetje een taalfreak wist dat het met etymologie (herkomst van woorden) te maken moest hebben.. Ben dus op zoek gegaan, waarom twee woorden in dezelfde vorm twee compleet lijkende (is niet altijd zo, zoals bij bank, zelfde herkomst) kunnen hebben..

het staat ook keurig netjes op wiki :D

Het gaat hier om Homoniemen met verschillende oorzaken:

Toeval
Homonymie kan in de eerste plaats ontstaan doordat twee woorden in een taal dezelfde vorm hebben of krijgen. Ondanks die vormovereenkomst zijn het echter twee geheel verschillende woorden.

Het woord vorst ("heerser") is verwant met voorste.
Het homonieme woord vorst ("temperatuur lager dan 0° C") is daarentegen verwant met vriezen.
Nog een ander homoniem, (dak)vorst ("nok"), is verwant met verste — "het verste gedeelte".

Homoniemen zijn daarmee het tegenovergestelde van cognaten of leden van een doublet (om het ingewikkeld te maken.. ook deze termen kun je verder naar behoefte uitzoeken op wiki)

Homonymie en divergentie
Een woord kan meerdere betekenisschakeringen hebben,
waarbij het toch om een en hetzelfde woord gaat (polysemie).

Als echter de betekenissen van dit woord zover uiteen gaan lopen ("divergeren") dat de taalgebruiker ze niet meer als betekenissen van hetzelfde woord ervaart, spreken we toch van homonymie.

Er is dan voor het gevoel sprake van twee wezenlijk verschillende woorden.

Het woord bank (als in Doggersbank, zandbank) betekent "aarden wal".

Het homoniem bank, "zitmeubel", is daarmee verwant ("aarden wal waarop men kon zitten, eventueel door er een plank op te leggen").

Het homoniem bank als financiële instelling is daar weer van afgeleid ("toonbank, houten plank waarop financiële transacties worden verricht").

De drie begrippen (met dus dezelfde wortel) worden thans echter door iedereen als een ander woord beschouwd.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:18

Ik las dit topic en dat deed me aan dit denken :')

Hoe meer kaas, hoe meer gaten. Hoe meer gaten, hoe minder kaas.
Dus hoe meer kaas, hoe minder kaas!

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:19

Ik was aan het werk bij de post en hoe hebben ze ooit straatnamen bedacht?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:21

Hoe "denkt" iemand eigenlijk die vanaf de geboorte doof is?
Ik weet hoe een "a" of een "b" of een "c" klinkt, en als ik aan het denken ben dan hoor ik die klanken ook terug in mijn gedachten. Maar als je nooit hebt gehoord hoe zoiets klinkt, dan kan je dat toch niet weten, of wel? Volgen jullie? :+

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:47

Kwanyin schreef:
Ik weet hoe een "a" of een "b" of een "c" klinkt, en als ik aan het denken ben dan hoor ik die klanken ook terug in mijn gedachten. Maar als je nooit hebt gehoord hoe zoiets klinkt, dan kan je dat toch niet weten, of wel? Volgen jullie? :+

Misschien alleen in beelden?
Zegmaar een film zonder geluid.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:48

Waarom lijken de wielen van een auto achteruit te gaan als hij snel rijdt? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 13:00

Idd Kirsha die is goed :=

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 13:13

Kirsha schreef:

Geloof dat het te maken had met de snelheid van de wielen en hoeveel beeldjes per seconde we kunenn zien. Of nouja, zoiets had ik gehoord van mijn docent :P

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 13:26

Kwanyin schreef:

Wij 'spreken' tegen onszelf als we denken vaak in de taal die wij meegekregen hebben van onze ouders.
echter gedachten is geen proces van 'geluid'

hierdoor kunnen doven dus gewoon denken en daarmee zichzelf ook 'horen' in hun gedachte (eerdere vraag).. Echter het is niet horen zoals wij dit kennen..

Dezelfde geldt voor een baby, hoe 'denkt' als hij nog geen cognitieve verbanden kan leggen of taal nog niet begrijpt..

Een dove 'denkt' in gebarentaal en beelden.. net zoals wij in woorden en soms ook beelden denken (we zien iets zo voor ons)..

ik denk dat we allemaal beginnen met denken in gevoelens en tastzin vanuit de baarmoeder, voor horende wellicht ook geluid.. daarmee vorm je 'plaatjes' niet zo zeer plaatjes zoals wij die weer nu kennen (hoe denkt een blinde immers), maar meer een vorm van herkenbare patronen, door ieder persoon anders gevormd, omdat iedereen dingen ander interpreteert en verbeeld.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 13:39

Kirsha schreef:

dat heeft net als met 'fpm' van pc's te maken.. tot een bepaald aantal fpm's ervaar je beweging als 'schokkerig' en boven een bepaald aantal wordt het ineens vloeiend.

het heeft dus te maken met hoeveel beweging onze hersenen en ogen tegelijk kunnen verwerken.

net als een pc kijken wij feitelijk in 'foto's'. we maken iedere keer een opname en sturen deze door naar onze hersenen

In het geval van autowielen:

tot een x aantal rondjes per seconden lijken de wielen achteruit te draaien (langzamer als wij kunnen verwerken dus), elke keer als wij 'zien' is hij minder ver dan de vorige keer dat we 'zagen'.. het wiel lijkt dus achteruit te draaien.

Op x, lijken de wielen zelfs stil te staan. geen beweging te zien.. elke keer als wij kunnen 'zien' staan de wielen in exact dezelfde positie

meer dan x per seconde lijken de wielen juist vooruit te draaien.. ze draaien zo snel dat onze ogen dit niet bij kunnen benen.. iedere keer als we dus kunnen 'zien'
----------

dit is lastig voor te stellen.. maar eenvoudig uit te leggen met een analoge klok..

Kijk op exact ieder uur naar de klok, alleen op het hele uur niet vaker
Als de klok exact correct loopt, staat de grote wijzer dan ook iedere keer op de 12.
loopt de klok echter iets te langzaam, dan staat hij het uur daarna dus op 5 voor 12.
en het uur daarna op 10 voor twaalf.

als je dus ieder 'uur' een opname moment maakt, dan lijkt de grote wijzer van een te langzaam lopende klok achteruit te draaien.. Terwijl deze feitelijk gewoon vooruit draait, maar gewoon zijn oorspronkelijke positie nog niet heeft bereikt.

-----------

Als je met de Thalys naar Parijs gaat is er ook een specifiek punt, waarbij de snelheid van de trein x,y maal zo snel is als de auto's op de snelweg ernaast, waardoor de auto's in zijn geheel achteruit terug naar belgië lijken te stuiven in plaats van met de trein mee (is maar een kleine 2 kilometer of iets dergelijks).

----

leuke vragen komen er langs trouwens.. bij sommige moet ik echt even nadenken hoe dat ook alweer zat en hoe je dat dan ook moet uitleggen.. veelal denk ik dan maar aan hoe het mij op school ooit is uitgelegd, zoals hier met de klok.

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 18:54

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:23

Ik vraag me ook weleens af waarom er in mijn linkeroog langs mijn iris een stukje blauw/wit oplicht
in een bepaalde hoek met bepaald licht in mijn make up spiegel. :Y)

Ter illustratie, het oplichtende plekje links aan de binnenkant van mijn oog. Het zit altijd op hetzelfde
plekje en beweegt ook mee, het zit dus niet op de spiegel o.i.d.
http://i62.tinypic.com/33augpj.jpg

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:17

takkie_muis schreef:
Ik was aan het werk bij de post en hoe hebben ze ooit straatnamen bedacht?

Straatnamen zijn eigenlijk heel logisch ontstaan. Want een locatieaanduiding doe je door kenmerken van de omgeving aan te geven. Als jij een straatnaam niet weet zeg je vast ook, tegenover de HEMA of tussen de kerk en het gemeentehuis.

Vroeger gebruikten ze ook gewoon kenmerken van straten en als iedereen dezelfde gebruikt dan kreeg een straat dus een vaste naam, bijvoorbeeld; De weg richting Nijmegen (werd bijv Nijmeegseweg, de weg door het dorp (dorpsstraat), bij de kerk (kerkstraat), de Markt (spreekt voor zich), nouja, verzin ze maar en ze bestaan vast wel.

Later zijn ze namen gaan bedenken voor straten en nu zijn er hele richtlijnen voor.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:06

Er is een hele wijk met namen van the hobbit of lord of the rings namen... moeten toch wat he :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:10

:') Ja idd , net als bijvoorbeeld Hornstrasingel woonde vast een bepaald persoon (hornstra) die belangrijk was.. Klinkt logisch , als zijn ze tegenwoordig minder logisch :=

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:15

De namem van vroeger zijn logisch maar alles wat niet logisch is, is gewoon een verzonnen woord wat net zo uitkwam. Hup nieuwbouwwijk? Ah maandagstraat, dinsdagstraat, woe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:17

Ja idd :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:18

Ik kom vrij vaak dingen tegen als Groningerstraat, wat uiteindelijk de oude weg naar groningen blijkt te zijn. Of een weggetje dat binn'ndeur heet oid. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:31

't Herberchsfintsje zal wel met een herberch te maken hebben haha

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:34

SFC schreef:
Er is een hele wijk met namen van the hobbit of lord of the rings namen... moeten toch wat he :+

Dat vind ik zo leuk he ;) . Anders voorbeeld, de reeshof in Tilburg is opgebouwd uit buurten met allemaal straten van de zelfde letter, waarbij de straatnamen straten van plaatsen in Nederland zijn.

In de M buurt heb je bijvoorbeeld de Maasbommelstraat, de Mijnsherenlandstraat etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:39

Dat is wel leuk idd :j , even gekeken mijn zus haar dorp heeft er een straat ! Ook meerdere dorpen hier , daar wil ik heen :') Haskerland is mijn oude gemeente , maar die is al Skarsterlan geworden en nu de Friese meren :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:48

takkie_muis schreef:
't Herberchsfintsje zal wel met een herberch te maken hebben haha

een fintsje is volgens mij van finne? weide/grasland? aan de echte friezen?

het zou dus gaan om het stuk gras waarop de herberg zich bevond

in het geval van een straat zou het dus een groenstrook met een herberg kunnen zijn geweest

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:49

Tja ik heb nooit gezegd dat gemeenteambtenaren creatief waren ;)