130 km/u, rijd jij het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij 130?

Ja, ik rijd 130
699 (77%)
Nee, ik rijd langzamer omdat het niet duidelijk is waar je 130 mag rijden
28 (3%)
Nee, ik rijd langzamer vanwege het brandstofverbruik
129 (14%)
Nee, ik rijd netjes met het overige verkeer mee
44 (4%)

Totaal aantal stemmen: 900

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:38

Thioro schreef:
Als er ineens een moraalridder 100 wil rijden op de linkerrijstrook moet je wel remmen ja.

Ik snap niet wat er zo storend is aan mensen die links 120-130 willen rijden als dat gewoon de toegelaten snelheid is.

Ik zeg niet dat een file komt door remmen… maar door het niet voldoende afstand houden van je voorganger en daardoor harder moeten remmen dan hij/zij. En die daarachter nog iets harder en die daarachter nog iets harder, nouja, voor je het weet rijdt iemand 10 auto’s achter je even 50 en dat komt niet door die ene auto die 100 rijdt, maar door de 10 auto’s die te weinig afstand houden (en vaak niet vooruit kijken) En als je goed telt, zeg ik dus niet dat de voorste auto (1e remmer) te weinig afstand houdt, want even ervanuitgaande dat de 100km auto pas netjes invoegde bij voldoende ruimte kan dat nog steeds betekenen dat jij met een sneller tempo moet remmen.

Ik denk niet dat iemand het storend vind dat er 120-130 wordt gereden. Maar wel dat die bestuurders vinden dat je hen niet mag hinderen, dat je van “hun baan” af moet blijven ect…

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:44

Janine1990 schreef:
Als ik er naast zit Ikke, dan zou ik als ik jou was maar snel een kleiner en zuiniger autootje kopen. Ohnee, dat kan weer niet met je trailer :roll:
Nou koop je ook een kleinere trailer erbij.

Ik ben er vrij zeker van dat jij gillend uit de auto springt als wij een keer 120+ gaan rijden met een series........

Het gaat niet eens om de kosten; jij houdt een series simpelweg niet binnen de lijntjes aan 100+ per uur. Advies: bij minder dan 100.000 vlieguren geen oude Series Land Rover kopen als je nog wat langer op deze aardkloot rond wil lopen.

En maak je geen zorgen, ik HEB een klein, zuinig koekblik. Niet jullie daarin durven rijden, maar in de tussentijd doet die Frummel het na 23 jaar nog uitstekend aan 1:20.........

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:48

ALs mensen met weinig snelheid willen inhalen vind ik dat absoluut niet erg, dat is hun recht evengoed als de mijne. Echter als ze daarna links blijven omdat er 500 m verder ook weer een vrachtwagen rijdt, dat vind ik wel storend.
Ik had trouwens laatst met invoegen een onnodig gevaarlijk situatie omdat een vakantieganger op een 3 baans weg letterlijk 80 reed op de middelste baan. Het was een drukke zaterdag en ik moest invoegen tussen de vrachtwagens op de rechterbaan die harder reden dan deze bewuste toerist (nederlander toevallig) op de middenbaan terwijl op de linkerbaan 120 gereden werd. Probeer dan maar eens veilig naar links te komen.

inochiyo

Re: 130 km/u, rijd jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:02

ik mis de optie: Neen, ik rijd sneller
:P

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:26

Ik rij sneller, ik heb een hekel aan mensen die links langzaam gaan rijden. of zelfs blijven rijden. haal ik ook mooi rechts in..
en er zijn ook zo'n gestoorde die ineens achter een vrachtwagen met 80 vandaan komen terwijl ik met 130 (meestal meer) eraan kom. Liefste reed ik die mensen gewoon van de weg af!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:31

ikke schreef:
Janine1990 schreef:
Als ik er naast zit Ikke, dan zou ik als ik jou was maar snel een kleiner en zuiniger autootje kopen. Ohnee, dat kan weer niet met je trailer :roll:
Nou koop je ook een kleinere trailer erbij.

Ik ben er vrij zeker van dat jij gillend uit de auto springt als wij een keer 120+ gaan rijden met een series........

Het gaat niet eens om de kosten; jij houdt een series simpelweg niet binnen de lijntjes aan 100+ per uur. Advies: bij minder dan 100.000 vlieguren geen oude Series Land Rover kopen als je nog wat langer op deze aardkloot rond wil lopen.

En maak je geen zorgen, ik HEB een klein, zuinig koekblik. Niet jullie daarin durven rijden, maar in de tussentijd doet die Frummel het na 23 jaar nog uitstekend aan 1:20.........

Ik vind het knap dat jij mensen (ik ben in dit topic en in vele andere topic waarin in jou zie reageren zeker niet de eerste en ook vast niet de laatste) van achter je beeldscherm weet te beoordelen... :D
Maargoed, vertel me nog eens het een en ander over mezelf _O-

Misschien had je het nog niet door... Maar ik raak niet zo zeer onder de indruk van merken, jaartallen en km/h...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:33

miicchhellee schreef:
Ik rij sneller, ik heb een hekel aan mensen die links langzaam gaan rijden. of zelfs blijven rijden. haal ik ook mooi rechts in..
en er zijn ook zo'n gestoorde die ineens achter een vrachtwagen met 80 vandaan komen terwijl ik met 130 (meestal meer) eraan kom. Liefste reed ik die mensen gewoon van de weg af!

Da's ook niet lief :o

gaaf paard trouwens

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:34

miicchhellee schreef:

Te lang links rijden is irritant, maar rechts inhalen is levensgevaarlijk! Dat is een beetje irritatie en hooguit een fractie eerder aankomen echt niet waard.

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:35

Danique_G schreef:
miicchhellee schreef:

Da's ook niet lief :o

gaaf paard trouwens

Ik vind de mensen niet lief die mij lastigvallen op de weg hihihi

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:35

Shadow0 schreef:
miicchhellee schreef:

Te lang links rijden is irritant, maar rechts inhalen is levensgevaarlijk! Dat is een beetje irritatie en hooguit een fractie eerder aankomen echt niet waard.

Het is vaak wel langer dan een fractie op het aantal km.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:37

miicchhellee schreef:

Soms moet je wel, omdat je achter een vrachtwagen bent ingevoegd en de linkerbaan helemaal vol zit met mensen die 6 jaar van tevoren al naar links gaan (rechterbaan bijna helemaal vrij). Dan moet je uiteindelijk je auto er een keer zo goed en zo kwaad als het kan je auto ertussen gooien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:39

miicchhellee schreef:

Nee hoor, meestal gaat die persoon na een tijdje toch naar rechts. Duurt misschien wat langer dan je wilt maar het maakt allemaal niet zo heel veel uit.

Maar rechts inhalen kan levens kosten, of in elk geval grondig verpesten (een dwarslaesie of hersenschade is ook iets wat je niet wilt, of aan iemand anders toe wilt brengen.) Echt, het is bloedlink, net als bumperkleven. Ja, andere weggebruikers doen dingen die irritant zijn - dat is het leven. Jezelf en anderen in gevaar brengen alleen omdat je het irritant vindt is niet de juiste oplossing.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:40

Shadow0 schreef:
miicchhellee schreef:

Heel soms moet je inderdaad haast wel.
Een tijdje terug reed er iemand op een 3-baans weg helemaal links 90. Er komen op dit punt 3 snelwegen bij elkaar en het is daar dus druk. Er zat een enorme file achter deze dame op de linkerbaan omdat de mensen waarschijnlijk dachten dat er een ongeluk oid was op de rechterbaan. Na 10 minuten heb ik besloten helemaal naar rechts te gaan (dus nog 1 baan ertussen) en dan er voorbij waarna de rest van de file achter mij aankwam. Ook dit snapte de desbterffende bestuurder blijkbaar niet, seinen ook niet, ze bleef daar gewoon rijden. Ik hoopte maar vooral dat een politie deze van de weg zou komen halen.

Janine1990

miicchhellee schreef:

Hoeft niet erg zijn, als ze maar een snelle auto hebben :P

En ze niet invoegen wanneer er heel weinig ruimte is, maar als ze dat doen zijn het gewoon een beetje wegpiraten :')

Cil_

inochiyo schreef:
ik mis de optie: Neen, ik rijd sneller
:P

Deze optie mis ik ook en vul de poll dus niet in.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:45

Sizzle schreef:

Dat is mij ook wel eens overkomen, ongeveer 1 keer in nu zowat 10 jaar mijn rijbewijs. Ja, het kan (en die situatie waar het gebeurde was levensgevaarlijk - het rechts inhalen was het minste van alle slechte opties.) Maar laten we het er maar op houden dat dat de uitzonderingen zijn, en dat in minstens 99% van de rechts-inhalen de situatie er gevaarlijker op wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:46

Shadow0 schreef:
miicchhellee schreef:

Nee hoor, meestal gaat die persoon na een tijdje toch naar rechts. Duurt misschien wat langer dan je wilt maar het maakt allemaal niet zo heel veel uit.

Maar rechts inhalen kan levens kosten, of in elk geval grondig verpesten (een dwarslaesie of hersenschade is ook iets wat je niet wilt, of aan iemand anders toe wilt brengen.) Echt, het is bloedlink, net als bumperkleven. Ja, andere weggebruikers doen dingen die irritant zijn - dat is het leven. Jezelf en anderen in gevaar brengen alleen omdat je het irritant vindt is niet de juiste oplossing.

Egoïsme achter het stuur is sowieso levensgevaarlijk ja...

Hoewel ik één keer liever rechts was ingehaald. Ik reed van een rotonde af een oprit op de snelweg op. Achter mij zat een motor (zo'n buikschuiver) die hing al bijna in m'n kofferbak op de rotonde. Nu zit er op die oprit een bushalte aan de rechterkant en is de hele oprit voorzien van een soort van vluchtstrook, die breedte in ieder geval. Maar de beste motorrijder vond het nodig om mij links (waar het asfalt dus ophield) in te halen...

Ach, van zulke mensen hoop ik vooral niet dat ik even later eerste hulp zou moeten verlenen...

Laatst ook, midden in een dorp ingehaald door een vreselijk oude mercedes, niet van het type "ik heb een oldtimer", maar van het type: "Ik heb niet meer geld, dus dan maar zo eentje". Viel ook half uit elkaar... Haalde mij vreselijk gevaarlijk in... Echt absurd gewoon! Er kwam een auto van de andere kant, ik moest bijna een paar fietsers van de weg drukken... Echt joh... }:0

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:53

_Lorette_ schreef:
miicchhellee schreef:

Soms moet je wel, omdat je achter een vrachtwagen bent ingevoegd en de linkerbaan helemaal vol zit met mensen die 6 jaar van tevoren al naar links gaan (rechterbaan bijna helemaal vrij). Dan moet je uiteindelijk je auto er een keer zo goed en zo kwaad als het kan je auto ertussen gooien.

Als je een beetje een normale afstand van de vrachtwagens houd heb je ook de tijd om even op te trekken voor je naar links gaat. Zelfs onze camper komt wel bij de 110 als je gewoon wat meer afstand houdt en goed optrekt op de rechterbaan.
Sowieso is "moeten" relatief wat, als je wat langer 80 blijft rijden vallen je armen er toch niet af ofzo..

Bij motorrijders vraag ik me wel eens af of motorrijden een soort langgerekte zelfmoordpoging is. Ik rij ze zo vaak bijna dood omdat ze compleet idiote dingen doen (camper in een rechterbocht rechts inhalen over de vluchtstrook bijv, maar goed dat ik een dodehoekspiegel had die heeft niet ieder busje :n )

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:57

Natuurlijk kan dat! Lijkt me ook wel de bedoeling dat je zoveel mogelijk snelheid maakt, maar het zal niet genoeg zijn om te voorkomen dat er mensen op de linkerbaan op de rem moeten. Zo bedoelde ik het.
Je armen vallen er inderdaad niet af als je langer 80 'moet' rijden, net zo goed als dat je armen er niet afvallen als je iets meer ruimte houdt op de linkerbaan (niet alles op de linkerbaan volstoppen omdat er 1 km verderop een vrachtwagen rijdt), zodat die mensen eventueel wat veiiger in kunnen voegen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:01

Shadow0 schreef:
Sizzle schreef:

Dat is mij ook wel eens overkomen, ongeveer 1 keer in nu zowat 10 jaar mijn rijbewijs. Ja, het kan (en die situatie waar het gebeurde was levensgevaarlijk - het rechts inhalen was het minste van alle slechte opties.) Maar laten we het er maar op houden dat dat de uitzonderingen zijn, en dat in minstens 99% van de rechts-inhalen de situatie er gevaarlijker op wordt.

Maar wat is daar zo gevaarlijk aan? De enige reden die ik daarvoor kan verzinnen is dat het niet mag en wij het dus niet gewend zijn.

Ik ben weleens rechts ingehaald omdat de gup in een VAG-derivaat het niet nodig vond dat ik enkele meters voorbij de vrachtwagen naar rechts ging; hij schoof 'm zo tussen mij en die vrachtwagen door (en nee, ik reed niet aan 100km/h die vrachtwagen voorbij) om mij rechts in te halen aan tempoverschil heel weinig........
Ik ben daar verder niet van onder de indruk, behalve dat die vrachtwagenchauffeur niet zo blij was met die poging tot zelfmoord....

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:03

ikke schreef:
Shadow0 schreef:

Maar wat is daar zo gevaarlijk aan? De enige reden die ik daarvoor kan verzinnen is dat het niet mag en wij het dus niet gewend zijn.

Omdat de gemiddelde automobilist te weinig spiegelt en zo doorschuift naar rechts als jij daar rijdt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:07

_Lorette_ schreef:
Natuurlijk kan dat! Lijkt me ook wel de bedoeling dat je zoveel mogelijk snelheid maakt, maar het zal niet genoeg zijn om te voorkomen dat er mensen op de linkerbaan op de rem moeten. Zo bedoelde ik het.

Als dat moet dan past het dus gewoon niet en als het niet past dan past het niet :)* . Overgens neem ik aan dat je dus echt moeten remmen bedoeld. Er zijn natuurlijk ook mensen die best ruimte hebben om gewoon het gas even los te laten, dat alles prima past maar zulke verschrikkelijke drama queens zijn dat ze express heel laat heel hard gaan remmen zodat je goed merkt dat je verschrikkelijk in de weg rijdt in je bejaarde bak. Persoonlijk "schrik" ik daar altijd zo van dat ik dat ik vergeet waar mijn gaspedaal zit :oo

Reachtsinhalen is inderdaad gevaarlijk omdat mensen het niet verwachten ze dus ook je snelheid verkeerd inschatten. Als degene die je inhaalt een grote dode hoek heeft (bestel auto's ed) dan is het natuurlijk extra gevaarlijk. Mensen die rechts inhalen hebben vaak trouwens ook zoveel haast dat ze de boel niet meer zo overzien anders wacht je wel ff.
EDIT: Je spiegelt vaak inderdaad minder naar rechts, als ik onze camper net zo lang zo moeten spiegelen voor naar rechts als naar links dan zou ik zolang links blijven dat mensen me rechts in gaan halen denk ik. Daarom hebben we ook een systeem met een snelle en een langzame baan natuurlijk :)*
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 04-09-14 13:17, in het totaal 2 keer bewerkt

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:11

Het liefst blijf ik lekker 100 km/u rijden.

De benzine is al duur genoeg.
Daarnaast zal er ook sneller afschrijf waarde van de auto zijn en zullen er sneller reparatie's moeten komen.
Denk aan je homokineten, schockdempers, remschijven, auto banden, verbruik wordt veel hoger.

Hooguit rij ik 110 km/u om wat met de verkeer mee te rijden.
Momenteel kan ik toch geen 120 km/u want dan gaat er een elektronische snelheid limiet geluid af.
Dit is bekend bij de Daihatsu Charades "zelf met mijn sport editie" en moet er nog een keer uit worden gehaald.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:14

liedje89 schreef:
[er zijn natuurlijk ook mensen die best ruimte hebben om gewoon het gas los even los te laten dat alles prima past maar zulke verschrikkelijke drama queens zijn dat ze express heel laat heel hard gaan remmen zodat je goed merkt dat je verschrikkelijk in de weg rijdt in je bejaarde bak. Persoonlijk "schrik" ik daar altijd zo van dat ik dat ik vergeet waar mijn gaspedaal zit :oo

:Y) :D

Maar dan zijn we het eigenlijk gewoon eens. :j En de mensen die echt heel hard rijden en overal strak achter zitten te 'duwen', moeten vaak flink remmen en schieten er niet eens iets mee op. Dan vraag ik me af waarom ze zoveel moeite doen om er zo snel mogelijk langs te komen. Er is nauwelijks tijdwinst. Wel als je op een 130-weg zit en je alle ruimte hebt, maar in de spits snap ik het niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:15

liedje89 schreef:
_Lorette_ schreef:

Als dat moet dan past het dus gewoon niet en als het niet past dan past het niet :)* . Overgens neem ik aan dat je dus echt moeten remmen bedoeld, er zijn natuurlijk ook mensen die best ruimte hebben om gewoon het gas los even los te laten dat alles prima past maar zulke verschrikkelijke drama queens zijn dat ze express heel laat heel hard gaan remmen zodat je goed merkt dat je verschrikkelijk in de weg rijdt in je bejaarde bak. Persoonlijk "schrik" ik daar altijd zo van dat ik dat ik vergeet waar mijn gaspedaal zit :oo

Ik heb het een keer meegemaakt dat ik luid toeterend en seinend van de weg gereden werd (hij probeerde dat althans _O- _O- ) om dat vervolgens enkele honderden meters verdrop opnieuw te doen bij een volgende auto. Die auto had echter hele goede remmen en ging daar ook vol in. De toeterende/seinende auto moest toen zo hard remmen dat de achterkant los van de weg kwam!!
Geen idee hoe dat verder afgelopen is, ik ging van de weg af maar later vond ik z'n remsporen nog duidelijk terug op het wegdek......