Drugs, hoe denken jullie als ouder daar over?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:21

Breghje schreef:
Iinge_ schreef:
Wiet word voor veel mensen ook voorgeschreven als zij veel last hebben van stress Breghje, het komt dus wel vaak voor. Ook is het in vergelijking met veel medicijnen een stuk milder en niet schadelijk voor lever en dergelijke. Ook is er nog nooit iemand overleden aan wiet en ook is het niet echt schadelijk. Mits je het inderdaad af en toe eens doet en niet in grote hoeveelheden.

Ik zou later liever hebben dat mijn kind af en toe een jointje rookt dan dat hij drinkt. Dan heb ik het overigens niet over kinderen jonger dan 18. Voor je hersenen is het namelijk in de groei, net als alcohol zeer schadelijk. Maar als ik erachter zou komen is een goed gesprek altijd op zijn plaats :)

Bij volwassenen is het een heel ander ding vind ik persoonlijk als bij een jongere, omdat een volwassene wél geacht wordt langetermijn denken te kunnen doen en een beter risico inzicht (goed, er zullen er altijd zijn :P ) Niet schadelijk? Ik heb mijn vriendin high van de wiet voor de trein weg moeten trekken... En dat was zo'n 30 jaar geleden, dus toen was het THC gehalte nog niet eens zo hoog als dat het nu is.

Als iemand door wiet voor een trein beland is daar of meer (drugs/alcohol) in het spel of ze had al aanleg voor psychische problemen. Door wiet ga je namelijk echt niet zulke rare dingen doen. Het is alleen wel een trigger voor mensen die psychische problemen hebben.

het meest schadelijke eraan is het feit dat je het rookt, door de tabak dus.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:33

Iinge_ schreef:
Breghje schreef:

Bij volwassenen is het een heel ander ding vind ik persoonlijk als bij een jongere, omdat een volwassene wél geacht wordt langetermijn denken te kunnen doen en een beter risico inzicht (goed, er zullen er altijd zijn :P ) Niet schadelijk? Ik heb mijn vriendin high van de wiet voor de trein weg moeten trekken... En dat was zo'n 30 jaar geleden, dus toen was het THC gehalte nog niet eens zo hoog als dat het nu is.

Als iemand door wiet voor een trein beland is daar of meer (drugs/alcohol) in het spel of ze had al aanleg voor psychische problemen. Door wiet ga je namelijk echt niet zulke rare dingen doen. Het is alleen wel een trigger voor mensen die psychische problemen hebben.

het meest schadelijke eraan is het feit dat je het rookt, door de tabak dus.

Nee had ze niet. Ze is volledig geestelijk gezond namelijk en heeft géén psychische problemen, ook nu nog steeds niet. Wél heeft ze volledig de wiet afgezworen daarna gelukkig. Overigens heeft ze ook nooit, nu niet en toen niet één druppel alcohol genomen. En zij is niet de enige die achterlijk gaat doen door dat spul, het is nu eenmaal niet een onschuldig dingetje, het tast wel wezenlijk je hersenen aan ook al wordt dat door gebruikers gebagattelliseerd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:54

Emmaa_ schreef:
Mijn ouders zijn er altijd vrij makkelijk mee geweest. Ik ben nooit echt een groot experimenteel wonder geweest toen ik wat jonger was, toen ik 15 werd kreeg ik mijn eerste wijntje van mijn ouders voorgeschoteld. Had daarvoor natuurlijk wel al slokjes geproefd, maar nog nooit echt een heel glas. Zij hebben toen iets vrij normaals gemaakt van alcohol drinken. Niet dat ik dagelijks een glas wijn kreeg bij het eten, maar op speciale gelegenheden of als we uit eten gingen mocht ik er ook gewoon eentje meedrinken. Wel hebben ze altijd stop gezegd, dus na twee wijntjes was het afgelopen. Dat is nu overigens nog steeds zo als ik thuis kom. Ze vinden het helemaal leuk en prima als ik een wijntje meedrink maar het wordt niet gewaardeerd als ik ga proberen dronken te worden bij mijn ouders op te bank. Natuurlijk wordt het wel eens wat gezelliger dan twee wijntjes, maar op een gegeven moment is het gewoon 'nou Em, zullen we even over gaan op het water?'.

Dit vind ik echt bizar... Ik begrijp echt niet dat er zulke ouders zijn :n Alsof alcohol niet schadelijk is voor jonge hersens als je maar 1 wijntje drinkt of als je maar niet dronken wordt...

ELK glas/slok wijn is hoe dan ook schadelijk voor je hersens en al helemaal als je hersens nog niet volgroeid zijn. Ik snap ook echt niet hoe je het als ouders in je hoofd kunt halen je jonge kind alcohol aan te bieden en er iets normaals van te maken :?

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:26

verootjoo schreef:
Emmaa_ schreef:
Mijn ouders zijn er altijd vrij makkelijk mee geweest. Ik ben nooit echt een groot experimenteel wonder geweest toen ik wat jonger was, toen ik 15 werd kreeg ik mijn eerste wijntje van mijn ouders voorgeschoteld. Had daarvoor natuurlijk wel al slokjes geproefd, maar nog nooit echt een heel glas. Zij hebben toen iets vrij normaals gemaakt van alcohol drinken. Niet dat ik dagelijks een glas wijn kreeg bij het eten, maar op speciale gelegenheden of als we uit eten gingen mocht ik er ook gewoon eentje meedrinken. Wel hebben ze altijd stop gezegd, dus na twee wijntjes was het afgelopen. Dat is nu overigens nog steeds zo als ik thuis kom. Ze vinden het helemaal leuk en prima als ik een wijntje meedrink maar het wordt niet gewaardeerd als ik ga proberen dronken te worden bij mijn ouders op te bank. Natuurlijk wordt het wel eens wat gezelliger dan twee wijntjes, maar op een gegeven moment is het gewoon 'nou Em, zullen we even over gaan op het water?'.

Dit vind ik echt bizar... Ik begrijp echt niet dat er zulke ouders zijn :n Alsof alcohol niet schadelijk is voor jonge hersens als je maar 1 wijntje drinkt of als je maar niet dronken wordt...

ELK glas/slok wijn is hoe dan ook schadelijk voor je hersens en al helemaal als je hersens nog niet volgroeid zijn. Ik snap ook echt niet hoe je het als ouders in je hoofd kunt halen je jonge kind alcohol aan te bieden en er iets normaals van te maken :?

Door het 'normaal' te maken heeft een puber nou eenmaal minder zin om zich helemaal klem te zuipen zonder toezicht van ouders. Ik kan je vertellen dat iedereen er in dezelfde leeftijdsgroep als mij precies hetzelfde over denkt. :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:43

Wauw wat een spastische reactie om een wijntje. Van je hoofd stoten gaan ook hersencellen dood :')

Ik zal het accepteren als mijn kind gaat drinken als ze oud genoeg is. Een wijntje bij het eten is lekker. Dronken thuiskomen liever niet maar dat houd je toch niet tegen. Mijn ouders lachten mij altijd een beetje uit als ik brak was, ik moest gewoon doen wat er van me verwacht werd en als ik me slecht voelde had ik pech (eigen schuld dikke bult) :+. Geen gezeik aan mijn hoofd verder en het was mijn eigen verantwoordelijkheid. En door je eigen fouten leer je, hoe meer je je kind "beschermt" hoe harder hij zal vallen als hij een fout maakt.
En verbieden heeft toch geen zin. Dan gaan ze het stiekem doen, en ik wil juist dat mijn kind alles aan mij kan vertellen en open is. Dat ben ik ook tegenover haar. Zo was het ook tussen mijn ouders en mij.

Jointje roken zou ik nou ook niet leuk vinden. Maar ik weet niet wat ik erger zou vinden, wiet of alcohol. Alcohol wordt echt zo erg onderschat door veel mensen.
Ik doe en deed het zelf allebei heel weinig.

'(edit typefoutjes door telefoon )
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 27-08-14 20:53, in het totaal 2 keer bewerkt

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:51

Mijn moeder rookt elke dag een jointje wanneer ze klaar is met werken... Vroeger blowde ik ook en dan ook liever thuis.

Andere drugs ben ik echt zwaar op tegen ben nooit verder gegaan dan jointje.

En mijn kinderen ga ik het niet verbieden het is hun keuze zolang het bij een jointje blijft vind ik het geen probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:58

Marit schreef:
Ben ik de enige die het volstrekt idioot vind je kind op 15-jarige leeftijd drank aan bieden? Waar ben je dan mee bezig als ouder zijnde? Geld de wet dan ineens thuisniet meer? Is jouw kind uitgezonderd? Tast het de hersenen van jouw kind niet aan?

Ik zal dat nooit begrijpen. Alcohol is niet nodig, alcohol is geen levensbehoefte en alcohol richt schade aan en ik vind het echt belachelijk dat bij je 15 jarige kind naar binnen te gieten.

Ho ho ho, ik kreeg op mijn 15e af en toe een wijntje bij het eten op speciale gelegenheden. Als er iemand jarig was bijvoorbeeld. Dat is hooguit 4 keer gebeurd en daarna was ik 16 en mocht ik het zelf bepalen. Het is ook nogal hypocriet om te denken dat jongeren van 15 in de omgeving van hun vrienden niet zuipen, want mijn zusje van 15 heeft het over haar klasgenootjes die drinken al niet meer interessant vinden en over zijn gestapt op wiet roken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:01

verootjoo schreef:
Emmaa_ schreef:

Ten eerste dacht ik dat ik vrij duidelijk uitgelegd had gekregen dat ik voor mijn 16e hooguit 4 glazen wijn heb gedronken. Ik was er benieuwd naar en ja, mijn ouders hebben dat toegestaan. Maakt dat ze slechte ouders? Nee.. Want ik heb mijn hele 16e levensjaar geen druppel alcohol gedronken omdat ik het simpelweg niet meer interessant vond.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:01

Mijn moeder zou het niet leuk vinden, maar ze zou ook niet verbieden ofzo.

Ikzelf zou tegen mijn toekomstige kinderen zeggen dat ze op moeten passen voor drugs en dat ik het nooit in MIJN huis wil. Ook niet vrienden, of dat ik iets vind ofzo.
Ikzelf ben doodsbang voor drugs(en voor mensen die onder invloed zijn daarvan) omdat het je bewustzijn aantast, op wat voor manier dan ook.

Ik kan best begrijpen dat sommige mensen juist wat minder bewust willen zijn, maar daar wil ik niet van weten. dan gai k wel slapen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:03

UhNee schreef:
Door het 'normaal' te maken heeft een puber nou eenmaal minder zin om zich helemaal klem te zuipen zonder toezicht van ouders. Ik kan je vertellen dat iedereen er in dezelfde leeftijdsgroep als mij precies hetzelfde over denkt. :)

Toch heeft onderzoek hiernaar expliciet uitgewezen dat mensen die thuis drank aangeboden kregen later meer zijn gaan drinken dat mensen bij wie het thuis verboden werd ;)

Marit

Re: Drugs, hoe denken jullie als ouder daar over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:26

En ik vind dat als je je kind tegen de wet in op 15-jarige leeftijd drank geeft, dat je daarbij ook een boodschap mee brengt; dat regels blijkbaar niet voor iedereen gelden, en dat het allemaal niet zo nauw komt. Alsof er voor jan banketstaaf een regel omtrent alcohol leeftijd is gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:29

De wet geldt voor het kopen en openbaar nuttigen van alcohol. Ik probeer het niet goed te praten hoor.. Zou mijn kinderen zelf op die leeftijd geen alcohol schenken

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:31

Marit schreef:
En ik vind dat als je je kind tegen de wet in op 15-jarige leeftijd drank geeft, dat je daarbij ook een boodschap mee brengt; dat regels blijkbaar niet voor iedereen gelden, en dat het allemaal niet zo nauw komt. Alsof er voor jan banketstaaf een regel omtrent alcohol leeftijd is gemaakt.

Bizar is het!

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:47

verootjoo schreef:
UhNee schreef:

Toch heeft onderzoek hiernaar expliciet uitgewezen dat mensen die thuis drank aangeboden kregen later meer zijn gaan drinken dat mensen bij wie het thuis verboden werd ;)

Dat geloof ik best, en het scheelt natuurlijk ook per kind. Ik spreek voor mij als ik zeg dat dit ook een stukje 'ouder worden' is, een stukje eigen verantwoordelijkheid. Dronken thuiskomen is een grote fout en daar leer je weer van. Het is zo lastig en ik vind het soms zelfs frustrerend dat we nog niet zelf mogen weten of we een wijntje bij het eten willen, maar op je 16e/17e al wel de keuze moet gaan maken wat je de rest van je leven wilt gaan doen. Maar dat is weer een ander onderwerp.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:49

Emmaa_ schreef:
De wet geldt voor het kopen en openbaar nuttigen van alcohol. Ik probeer het niet goed te praten hoor.. Zou mijn kinderen zelf op die leeftijd geen alcohol schenken

ja, omdat je thuis mensen geen dingen kan verbieden vanuit de wet ;) Je kan het wel sterk afraden, en dat gebeurt dan ook overal. Vandaar dat ik verbaasd ben dat mensen toch nog hun kids alcohol gaan aanbieden :? Verder mag een minderjarige geen alcohol bij zich hebben of nuttigen of kopen, en dat is niet om kids te pesten ofzo :+ Dat is omdat het gewoon barslecht voor je is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:53

Het is gewoon niet aan de ouders om dat soort gedrag aan te moedigen of te faciliteren. Ik vind het niet gezond om je minderjarige kind een sigaret, joint of glas bier aan te bieden; maar als ouder moet je zelf ook het goede voorbeeld geven. Want dat is het nou ook net; als bepaald gedrag gewoon is, dan zul je het ook zelf eerder als normaal ervaren. Zowel gezond als ongezond gedrag. Ik ben opgegroeid met gezond leven (alles met mate, gezond eten, bewegen etc, niet roken etc) , de kinderen van mijn nicht met ongezond leven. Daarmee is hun kans op zelf ongezond leven een stuk groter dan mijn kans op een ongezond leven. Je kan wel zeggen; 'je mag niet roken' maar als je zelf elke dag meerdere peuken oprookt is die boodschap minder dan de inprenting die al gebeurd is bij het kind; dat roken normaal gedrag is ipv ongezond. Nu kan het zijn dat kinderen uiteraard zelf een ander pad bewandelen, maar de kans dat een kind van rokers gaat roken, is groter dan als het was opgegroeid bij niet rokers.

Neemt niet weg dat ik het sowieso vreemd vindt als ouders tegen de wet ingaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:57

Mijn ouders hebben mij niks aangeboden, ik heb het expliciet gevraagd en mijn ouders hebben gezamenlijk besloten om daarmee in te stemmen. Niet omdat ze het slechte voorbeeld gaven, maar omdat ze liever hadden dat ik in huiselijke kring mijn eerste wijntje te drinken dan dat ik het stiekem ging doen.

Ik ga verder mijn ouders niet verdedigen, ik zou het persoonlijk niet op dezelfde manier doen maar ik ben geloof ik best wel goed uit de verf gekomen uiteindelijk, ondanks de 4 hele wijntjes die mijn ouders me hebben gegeven voordat ik de wettelijke leeftijd had bereikt :=

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:04

Is zeker waar Vuurneon. Voor mij klopt het rookgedeelte alleen niet omdat ik het zo vond stinken als mn ouders er een opstaken. Nooit behoefte aan gehad.
Je kinderen als ze een jaar of 10 zijn meenemen naar de kroeg en je daar gaan zitten bezatten en vreemdgaan waar de kids bij zijn is ook geen goed voorbeeld (en dat vaker dan een keer). Lekker rijk zijn van je goede bedrijf, en feesten en genieten van het leven, en dan niet aan je kinderen denken die op tijd naar bed moeten voor school. Tsjaaa...
1 van de kinderen is onlangs overleden door een alcohol verslaving, op 44jarige leeftijd.

Nou Emma er wordt gedaan alsof je gelijk naar de knoppen gaat en je leven is gedoemd te mislukken haha, aanbieden is ook wel heel wat anders dan wat jouw ouders deden:).

Oh ken trouwens wel iemand wiens ouders niet drinken, niet roken en gewoon netjes zijn. Hij is zelf al een aantal jaren schitzofreen (door de pillen geworden, 12 jaar geleden) en zwaaaar verslavingsgevoelig. Er is gewoon niets waar die jongen niet verslaafd aan is geweest.

Sommige dingen heb je gewoon niet voor het zeggen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:14

Poiuytrewq schreef:
Oh ken trouwens wel iemand wiens ouders niet drinken, niet roken en gewoon netjes zijn. Hij is zelf al een aantal jaren schitzofreen (door de pillen geworden, 12 jaar geleden) en zwaaaar verslavingsgevoelig. Er is gewoon niets waar die jongen niet verslaafd aan is geweest.

Sommige dingen heb je gewoon niet voor het zeggen

zo iemand kent ongetwijfeld iedereen wel, net als dat iedereen wel iemand kent van 80 die zijn hele leven al twee pakjes sigaretten rookt zonder longproblemen te krijgen, wat dus ook niet wil zeggen dat roken niet schadelijk is ;)

Dat jij zo iemand kent wil niet zeggen dat je alle uitkomsten van onderzoeken teniet kan doen waarin duidelijk naar voren komt dat de kans op overmatig drinken groter is als het van thuis aangeboden wordt als situaties waarin dat niet het geval is ;)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:16

Ja die ken ik ook, van 88 :D.

Ieder leven is anders dus ik vind niet dat je voor iedereen kunt oordelen omdat een onderzoek iets zegt. Als ze totaal andere mensen hadden onderzocht was de uitkomst misschien heel anders geweest. Niemand is hetzelfde en daarom zeg ik ook dat je het niet voor het zeggen hebt. De een gaat er ook dood aan en de ander heeft nooit van zijn leven last ervan.

Wel ironisch, vroeger werd er altijd reclame gemaakt voor tabak. Het zou gezond zijn en iedereen moest er aan beginnen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:20

je weet echter nooit wat voor persoon je voor je hebt en dus hoe het uit gaat pakken. Daarom is zo'n onderzoek af en toe best handig om adviezen op te baseren :+ ;)

Anders kan je ook wel zeggen; tja, voor de meeste mensen is roken schadelijk maar voor u misschien wel niet dus blijft maar lekker doorroken en kijk hoe het uitpakt :Y) Ik hoor u wel weer als je longen zodanig beschadigd zijn dat u er last van heeft en dan zien we wel verder...

Helaas ben je vaak al te laat als blijkt dat het toch niet helemaal uitpakt zoals gewenst, dus kun je misschien maar beter houvast houden aan de feiten. En feit is dat de kans groter is op overmatig drinken als je je kind thuis alcohol aanbiedt. Dus je kunt gewoon geluk hebben als jouw kind dat niet gaat doen ondanks dat je het wel aanbiedt, maar je kunt ook gewoon het risico niet nemen :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:50

Tsja dat zijn verslavingen. Hoe goed je ook weet wat er gebeurd, stoppen kun je bijna niet.

Volgens mij is hier ook helemaal niemand die zijn kind iets aan biedt? Maar hebben sommige mensen wel zoiets van, als je het zo graag wilt, doe het dan thuis.. Waar het veilig is :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 08:01

Ik ben nu 16 en heb nog nooit en trekje of slokje van wat dan ook gehad :+
Geen behoefte aan, mag ook niet van mijn ouders en dat snap ik heel goed. Het is niet goed om je kind te leren drinken, ook niet thuis. Want hoe eerder je begint, hoe groter de kans dat je later verslaafd wordt ;)
Vrienden drinken trouwens wel af en toe een biertje. Ik drink dan appelsap of water, ook als ze zeggen dat ik eens alcohol moet proberen, haha.

Niet elk kind van 16 gaat dus uitproberen met drinken of roken of wat dan ook. Alle kinderen in ons gezin (ook mijn twee stiefzussen) hebben niet gedronken oid voor hun 18e. Dezelfde opvoeding gehad ;)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 08:24

Ik vind het als ouder ook bizar dat andere ouders faciliteren in alcohol. Laatst nog een foto op FB van meisje van 13 met een Breezer in haar handen: gezellig met ouders op vakantie. Ik snap daar echt niks van. Heel veel ouders vinden mij dan 'truttig' en zeggen er geen kwaad in te zien. Maar ik zeg dan altijd dat die grens er niet voor niks is, dat het gewoon niet goed is voor de ontwikkeling van de hersens. Wel vind ik dat je je hoofd niet in het zand moeten steken. Heb een zoon van 16 en we hebben het er wel gewoon over en ik weet dat hij op feestjes buiten de deur wél alcohol drinkt. Wij hebben aangegeven waarom dat niet verstandig is, maar verbieden het niet. Dat heeft toch geen zin namelijk. Maar in ons huis willen we het gewoon niet hebben. Met roken en drugs heeft hij gelukkig niks!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 08:30

Toch apart
Voor hun paard is niets goed genoeg. Alles gezond en slechte dingen vermijden.
Goed trainen, goed stalbeleid, goed voer, etc.

En dan is het apart te lezen dat ze niet goed voor zichzelf zorgen. Te veel drank, ongezond eten en synthetische drugs, gemaakt door mafkezen die op school niet opgelet hebben bij scheikunde, maar wel in hun garage chemische troep mengen tot een pilletje, dat dan ook nog gekocht worden door kinderen.

Ik begrijp dat niet. Ik zal er als moeder alles aan doen om mijn kind hier tegen te beschermen. Het leven is ook leuk en gezellig zonder drugs.