Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:56

Elise_0o schreef:
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt hoor, maar ik kan die regel van jou nergens vinden..

Op de site van de ns een pdf gedownload met info over de daluren kortingskaart en dit staat er bij het fraude stuk

Er is onder meer in de volgende gevallen sprake van misbruik of fraude:
• Wanneer uit de administratie van bijvoorbeeld NS blijkt dat een Check-in of Check-uit bij herhaling
ontbreekt terwijl dit wel had moeten plaatsvinden;

Wanneer u saldo op uw OV-chipkaart laadt zonder dat u hiervoor betaalt aan de partij aan wie u, zoals
u redelijkerwijs mag verwachten, dient te betalen;
• Wanneer u met de OV-chipkaart waarmee u heeft ingecheckt, uitcheckt op een andere wijze dan met
een door een openbaar vervoer bedrijf of Trans Link Systems B.V. daartoe aangewezen apparaat;
• Wanneer u met de OV-chipkaart waarmee u heeft ingecheckt bij herhaling niet uitcheckt op het station
of de halte die u verlaat;
• Wanneer u met de OV-chipkaart bij herhaling eerder incheckt dan 30 minuten voor aanvang van uw
reis;
• Wanneer u bij herhaling in de richting van uw vertrekstation reist, zonder dat dit onderdeel is van de
Reisroute.

Er staat dus niets over het mee laten reizen van mensen op je kortingskaart die je pas net hebt ontmoet.

http://www.ns.nl/reizigers/producten/ab ... rdeel.html

Waar ik het vandaan haal? Tig conducteurs van wie ik dit heb gehoord en verder een stukje logisch nadenken over de term medereiziger en samen reizen. Er mag iemand met jou MEE reizen. Die legt dus logischerwijs exact hetzelfde traject af, samen met jou. Op het moment dat diegene op een ander station opstapt of uitstapt, is er meer sprake van twee aparte reizen die elkaar toevallig even raken, maar niet meer van meereizen. Dit verzin ik dus niet maar is vrij logisch. Ik kan niet zo 123 op de site vinden waar dit staat, maar heb ook weinig zin om daar mn tijd aan te verspillen omdat iemand anders het niet begrijpt.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 16:03

Molfre schreef:
Szan schreef:
Nope. Je kan gewoon een papieren kaartje uit de automaat halen (enkel vol tarief, geen korting). Enige verschil is dat je ook even moet in- en uitchecken, maar dat vergeet je straks niet omdat je anders niet door je poortje heen kunt.

En straks dus een anonieme OVchip

Anonieme OV Chipkaart? Hoeft niet perse hoor.
Je kan gewoon voor de eenmalige chipkaart gaan (= het 'nieuwe papieren kaartje'). Kan je gewoon uit de automaat vissen, kost alleen een euro extra. Is het gewone papieren kaartje, maar dan met een chip erin en alleen nog maar verkrijgbaar in vol tarief.
http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/ ... kaart.html

Maar ik ga off-topic.

On-topic: het hangt van mijn bui af of ik mensen mee neem. Maar in de trein wil ik altijd slapen of werken, en duik ik ook de stiltecoupé in. Ik zit er dan niet op te wachten om met iemand mee te reizen, dus ik zeg meestal nee. Dat is niet ingegeven vanuit gierigheid. Zelfs als ik een leuke bekende tegenkom in de trein baal ik soms, omdat de trein echt onderdeel is van mijn dagelijkse ritme en ik die tijd echt 'nodig heb' om te slapen of te werken. Ik houd er gewoon niet van, that's all. Maar als je het normaal vraagt en leuk reisgezelschap bent, ben ik niet soms de beroerdste niet.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 16:05

Ach, wat een discussies hier. Ook de post hierboven... Mijn vriendin woont nu een stadje verderop, dus het is voor haar handiger 1 station eerder uit te stappen, en dan mag het opeens niet meer? Als ik thuis in de auto stap, haar ophaal en we samen een dagje weg gaan rijden we toch ook gewoon samen?

Ik heb het een keer gehad, zaten 2 vriendinnen tegenover mij en de vriendin met de kortingskaart moest er 1 of 2 stations eerder uit dan de vriendin die gebruik maakte van de meereiskorting. Zul je natuurlijk net zien dat de conducteur op het punt stond onze coupé te controleren. Meisje vroeg netjes aan mij of ze misschien met mij mee mocht die laatste halte. Ik vond dat helemaal geen probleem. Zou dat arme meisje een boete moeten betalen over de hele reis, omdat haar vriendin 1 station eerder uitstapt.

Jaja, ik weet het, ze zou eigenlijk 2 kaartjes moeten hebben gekocht. 1 tot waar haar vriendin instapt, en dan 1 voor hun reis samen, alleen de laatste met korting. Maar jongens, komop, we weten allemaal dat dat niet werkt.

Voor in de trein, hangt er een beetje vanaf hoe mensen het vragen. Als ze je gewoon netjes vragen, doe ik er niet zo moeilijk over, al vind ik inderdaad wel dat je lef hebt.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 16:07

Dat bedoelde ik :+ lekker handig verwoord

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 16:08

mirriezz schreef:
Ik heb het een keer gehad, zaten 2 vriendinnen tegenover mij en de vriendin met de kortingskaart moest er 1 of 2 stations eerder uit dan de vriendin die gebruik maakte van de meereiskorting. Zul je natuurlijk net zien dat de conducteur op het punt stond onze coupé te controleren. Meisje vroeg netjes aan mij of ze misschien met mij mee mocht die laatste halte. Ik vond dat helemaal geen probleem. Zou dat arme meisje een boete moeten betalen over de hele reis, omdat haar vriendin 1 station eerder uitstapt.

Ja want dat wist dat arme ding natuurlijk niet van te voren...

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 16:34

Molfre schreef:
mirriezz schreef:

Ja want dat wist dat arme ding natuurlijk niet van te voren...

Zie de rest van mijn verhaal. Ja, ze had voor dat 1e station een ander kaartje moeten kopen. Maar he, ik zou dat ook niet doen en de gok nemen dat je die 5 minuten geen conducteur tegen komt (je ziet ze toch al zo weinig).
En ik zeg ook helemaal niet dat jij hetzelfde zou moeten hebben gedaan, ik doe het alleen wel.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 16:37

mirriezz schreef:
Zie de rest van mijn verhaal. Ja, ze had voor dat 1e station een ander kaartje moeten kopen. Maar he, ik zou dat ook niet doen en de gok nemen dat je die 5 minuten geen conducteur tegen komt (je ziet ze toch al zo weinig).
En ik zeg ook helemaal niet dat jij hetzelfde zou moeten hebben gedaan, ik doe het alleen wel.

Maar daar zei ik verder ook niks over..

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 16:41

Molfre schreef:
mirriezz schreef:

Maar daar zei ik verder ook niks over..

Sorry, dan snap ik echt niet wat je wilt.

(ja mensen, ik betrap me erop dat ik ook doe waar ik me regelmatig aan erger op bokt: fel reageren enz, sorry, ik snap dit echt niet en zal er hierna mijn mond over houden)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 16:47

mirriezz schreef:

Maar ik houd er over op ^^ te off topic

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 17:22

Ja, dan had ze toch voor het laatste stuk een ander kaartje moeten kopen of in het zelfde station uitstappen.....

Maar ik ben in dat soort dingen denk ik te eerlijk.. of ik heb gewoon het lef niet

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 17:27

Kentaro schreef:
ZeSteigert schreef:
Absoluut niet, dit kun je niet met elkaar vergelijken.
Je vergelijkt een paard met een OV? Een paard is een levend wezen. Als iemand die je niet kent vraagt of hij op je paard mag rijden zeg je hoogswaarschijnlijk nee. Die ander kan je training verpesten, je paard, eraf vallen en dan ben jij verantwoordelijk. Maar een OV, het kost jou niets. Het kost jou niets om te zeggen ''Ja, wij reizen samen.'' Een paard en een OV kun je echt niet met elkaar gaan vergelijken.

Maar het gaat er in het topic toch over dat mensen die het brutaal vinden dat dit gebeurd, niet sociaal naar anderen willen zijn!? Waarom moet het dan geen probleem zijn om iemand mee te laten reizen, maar wel om iemand op je paard te laten rijden?
Het kan het paard zijn training verpesten, het misbruik maken van de kaartjes kan de prijs van de kaartjes 'verpesten' :P

Ja want je krijgt hoge dierenarts kosten voor je kaartje en schadeclaims omdat iemand van je kaartje is gevallen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 17:29

We hoeven hier natuurlijk ook niet allemaal dezelfde mening te hebben he. Ik vind het leuk om te lezen hoe verschillend mensen daar over denken.

xFioon

Re: Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 17:50

Van mij mag iemand prima met me meereizen, maar de eerste keer keek ik wel even gek op toen iemand vroeg of die met me mee mocht reizen :?
Zolang ze maar niet de hele reis tegen me aan gaan lopen praten, dan ga ik gewoon een coupe verder zitten en heb je pech. In de trein doe ik mijn eigen ding of ik wil slapen, en dan heb ik geen zin in gesprekjes met onbekenden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:01

ZeSteigert schreef:
Kentaro schreef:

Maar het gaat er in het topic toch over dat mensen die het brutaal vinden dat dit gebeurd, niet sociaal naar anderen willen zijn!? Waarom moet het dan geen probleem zijn om iemand mee te laten reizen, maar wel om iemand op je paard te laten rijden?
Het kan het paard zijn training verpesten, het misbruik maken van de kaartjes kan de prijs van de kaartjes 'verpesten' :P

Ja want je krijgt hoge dierenarts kosten voor je kaartje en schadeclaims omdat iemand van je kaartje is gevallen.

en wanneer iemand een keertje op je paard gaat zitten heb je dit wel?

En dan nog, het kan mij Werkelijk waar niet schelen of er nadelen voor mij aan verbonden zijn...
Het hoort gewoon niét!
Ik ben niet asociaal als je niet mag meereizen, ik ben gewoon eerlijk...
Jij daar in tegen bent een profiteur! Het is gewoon werkelijk waar respectloos als je je niet aan de regels houdt.

En daarbij vind ik het op dit moment ook tamelijk respectloos dat jij beweert dat je omdat je niks voor je OV betaald (wat echt pure onzin is, je mag mijn rekeningen wel betalen) je technisch gezien verplicht bent dit soort profiteurs in de hand te helpen...
Echt niet he... dan mag je mij asociaal vinden omdat ik mij aan de regels houd, ik vind het zelfde van jou omdat jij je niét aan de regels houd!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:13

Ja want je krijgt hoge dierenarts kosten voor je kaartje en schadeclaims omdat iemand van je kaartje is gevallen.[/quote]
en wanneer iemand een keertje op je paard gaat zitten heb je dit wel?

En dan nog, het kan mij Werkelijk waar niet schelen of er nadelen voor mij aan verbonden zijn...
Het hoort gewoon niét!
Ik ben niet asociaal als je niet mag meereizen, ik ben gewoon eerlijk...
Jij daar in tegen bent een profiteur! Het is gewoon werkelijk waar respectloos als je je niet aan de regels houdt.

En daarbij vind ik het op dit moment ook tamelijk respectloos dat jij beweert dat je omdat je niks voor je OV betaald (wat echt pure onzin is, je mag mijn rekeningen wel betalen) je technisch gezien verplicht bent dit soort profiteurs in de hand te helpen...
Echt niet he... dan mag je mij asociaal vinden omdat ik mij aan de regels houd, ik vind het zelfde van jou omdat jij je niét aan de regels houd![/quote]

Studenten ov .
Ik ben zo ASO idd omdat ik de NS bazen niet wil sponsoren. De regel is dat je met iemand mee kunt reizen, ik houd me nergens niet aan de regels als ik een sociaal persoon tref die het prima vindt dat ik ook wat goedkoper kan reizen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:20

Zwerte schreef:
Waar ik het vandaan haal? Tig conducteurs van wie ik dit heb gehoord en verder een stukje logisch nadenken over de term medereiziger en samen reizen. Er mag iemand met jou MEE reizen. Die legt dus logischerwijs exact hetzelfde traject af, samen met jou. Op het moment dat diegene op een ander station opstapt of uitstapt, is er meer sprake van twee aparte reizen die elkaar toevallig even raken, maar niet meer van meereizen. Dit verzin ik dus niet maar is vrij logisch. Ik kan niet zo 123 op de site vinden waar dit staat, maar heb ook weinig zin om daar mn tijd aan te verspillen omdat iemand anders het niet begrijpt.

Maar eh.. het klopt niet :+ Op de site is duidelijk te vinden dat de voorwaarde voor de meereiskorting is dat je samen een traject aflegt. Dat de een dan misschien verder reist in zijn eentje doet niet ter zake: voor het gedeelte dat jullie samen reizen, mag de meereiskorting gelden. Ook als je elkaar pas 1 sec kent (of je dat wil en of het al dan niet onbeschoft is om te vragen aan een onbekende, is een andere discussie). Als jij als meereizer een station later uitstapt dan degene die jou korting verleent, moet je voor dat laatste stuk(je) natuurlijk wel een kaartje kopen voor het volle pond (of iemand zoeken met wie je mee mag reizen, het is maar net hoe je in elkaar steekt :+ )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:23

Lijkt mij een interessante casus voor de rechtbank :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:29

ZeSteigert schreef:
Studenten ov .
Ik ben zo ASO idd omdat ik de NS bazen niet wil sponsoren. De regel is dat je met iemand mee kunt reizen, ik houd me nergens niet aan de regels als ik een sociaal persoon tref die het prima vindt dat ik ook wat goedkoper kan reizen.

Ik heb een studenten ov...
En dat is nog steeds niét gratis...
En dat geeft jou nog steeds niet het recht om er maar van uit te gaan dat jij gratis met mij mee mag reizen...

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:33

M_D_H schreef:
ZeSteigert schreef:
Studenten ov .

Ik heb een studenten ov...
En dat is nog steeds niét gratis...
En dat geeft jou nog steeds niet het recht om er maar van uit te gaan dat jij gratis met mij mee mag reizen...

Dan begrijp ik het niet.. Studenten OV wordt toch vergoed?

Ik zeg ook nergens dat je het recht hebt om mee te reizen, ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Ik zeg alleen dat ik het niet meer dan normaal vind omdat jij er geen onkosten aan over houdt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:34

Studentenov telt mee als lening (net als je stufi) en die kan worden omgezet in een gift als je aan de voorwaarden voldoet :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:35

En wat zijn de voorwaarden dan precies?
Ik dacht dat is gewoon gratis hier OV ga maar lekker met de trein.
Ik ben veel te naïef. :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:37

Met sommige felle reacties hier vraag ik mij af of die mensen ook overal netjes bijv. 30, 50, 60, 80, 100, 120 of 130 KM p/u rijden als snelheid daar waar die snelheid staat aangeven. Dat is nl. ook een 'regel'. En je mag ook geen afval langs de weggooien. Wordt hier ook nooit gedaan zeker := Sommige mensen reageren hier echt alsof er een grote doodzonde wordt begaan vanwege een vraag :')

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:39

Ik ben er zelf een keer heel blij geweest toen ik mijn eigen OV kwijt was. Dus als iemand het nu aan me vraagt vind ik dat echt geen probleem!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:45

Sammie schreef:
Met sommige felle reacties hier vraag ik mij af of die mensen ook overal netjes bijv. 30, 50, 60, 80, 100, 120 of 130 KM p/u rijden als snelheid daar waar die snelheid staat aangeven. Dat is nl. ook een 'regel'. En je mag ook geen afval langs de weggooien. Wordt hier ook nooit gedaan zeker := Sommige mensen reageren hier echt alsof er een grote doodzonde wordt begaan vanwege een vraag :')

Ik ben inderdaad zo'n nerd die zich aan dat soort dingen keurig houdt of zelfs andermans rotzooi opraapt en weggooit :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:47

Sizzle schreef:
Sammie schreef:

Ik ben inderdaad zo'n nerd die zich aan dat soort dingen keurig houdt of zelfs andermans rotzooi opraapt en weggooit :+

Ik vond het ook al zo raar dat ik dacht: euh ja, dat doe ik. :D Afval langs de weg gooien??? :wow: Dat vind ik echt zo aso. Zomaar even van alles uit je raampje kieperen. Vind ik echt niet kunnen.
En de snelheidslimieten, ja, daar hou ik me ook aan.