Is het gepland, een rare vraag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:49

In jouw optiek is het dat niet. Ik denk er anders over.
En ik ben het met je eens dat je iemand voor de kop kan stoten, maar in veel van mijn eerdere posts heb ik ook al aangegeven dat je dat dan gewoon moet zeggen tegen die persoon. Het is in mijn ogen nl helemaal niet zo'n drama om iemand eens voor de kop te stoten, als je er maar op gewezen wordt en iets met deze ervaring doet.

Edit;
IK maak geen onderscheid gemaakt tussen kennissen, vrienden, onbekenden of wat dan ook. Ik blijf gewoon van mening dat als een vraag je niet aanstaat je dit gewoon moet zeggen. Verder ben ik het helemaal met je eens Zwerte.

Ik vind gewoon dat er erg spastisch wordt gedaan over het stellen van een vraag aan een zwangere vrouw. Er zijn mij zo vaak ongepaste vragen gesteld....

Raponsje

Re: Is het gepland, een rare vraag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:14

Naar mijn mening vraag je zoiets gewoon niet.

Als ik een vriendin tegen kom met haar 4 jarige kind vraag ik toch ook niet "was je zoontje een ongelukje?".

Dus waarom wel bij een zwangere vrouw?

Als ze het niet weg laten halen dan kun je er vanuit gaan dat het kind gewenst is. Dus wat voegt zo'n lompe vraag dan nog toe?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:12

In de afgelopen dertien paginas zijn er meerdere redenen genoemd waarom de vraag gesteld wordt. Dus waarom continu blijven doorgaan met vragen wat het toevoegt? Voor sommige mensen voegt het dus wel iets toe. Dat sommigen hier dat gewoon niet willen aannemen of het er gewoon niet mee eens zijn, betekent nog niet dat er geen antwoord is gegeven.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:14

Raponsje schreef:
Als ze het niet weg laten halen dan kun je er vanuit gaan dat het kind gewenst is. Dus wat voegt zo'n lompe vraag dan nog toe?

Volgens mij gaat het hier in het topic nog altijd over gepland, en niet gewenst.

Verder vind ik het ook geen rare vraag, als ik toch al op mijn tenen getrapt moet zijn ooit als ze me dat vragen... Waar gaat het dan heen met de wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:16

Zwerte schreef:
In de afgelopen dertien paginas zijn er meerdere redenen genoemd waarom de vraag gesteld wordt. Dus waarom continu blijven doorgaan met vragen wat het toevoegt? Voor sommige mensen voegt het dus wel iets toe. Dat sommigen hier dat gewoon niet willen aannemen of het er gewoon niet mee eens zijn, betekent nog niet dat er geen antwoord is gegeven.

juist! Ik blijf mezelf niet steeds herhalen.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:41

Dyphusion schreef:
Raponsje schreef:

Volgens mij gaat het hier in het topic nog altijd over gepland, en niet gewenst.

Verder vind ik het ook geen rare vraag, als ik toch al op mijn tenen getrapt moet zijn ooit als ze me dat vragen... Waar gaat het dan heen met de wereld.

Niet gepland staat gelijk aan een ongelukje.
Maar als het ongelukje niet weg gehaald wordt dan is het dus gewest

Dus waarom maakt het dan nog uit of het wel of niet gepland was.
Waarom zou je iemand zo'n lompe vraag stellen?

Het zal wel de Nederlandse directheid zijn want hier in Schotland en Engeland zou niemand het hard op durven vragen. Als je dat wel doet dan hoef je niet te verwachten dat je daarna nog op bezoek mag komen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:56

Ik denk dat het zeker iets te maken heeft met de directheid van nederlanders. Maar ook hier is het blijkbaar volgens velen een vraag die je niet stelt. Ik ben persoonlijk van mening dat je elke vraag moet kunnen stellen en het is aan de ander of er een antwoord op komt en welk antwoord dat is. Ik zie ook nooit zo het probleem van vragen naar salaris e.d. Ik hou me keurig in in het openbaar en bij vreemden, maar bij mensen die me kennen stel ik zulke vragen dus echt wel. Maar daar ben ik zelfs voor een nederlander vrij extreem in geloof ik.

Ik vind het trouwens niet gelijk staan aan de vraag of het een ongelukje is. Er zijn imo meerdere opties:
- gepland (en dus heel doelbewust ervoor gegaan)
- niet gepland maar ook geen preventie omdat je denkt "als het komt, dan komt het" dus je wil het ergens wel, maar bent er niet bewust mee bezig om zwanger te worden.
- het ongelukje maar nog steeds gewenst
- het ongewenste ongelukje (er zijn genoeg mensen met principiele bezwaren tegen abortus dus ook die kan je zwanger tegen komen!)
En de grap is nou net, dat elke optie een vraag heeft die verkeerd kan vallen. Sterker nog, zelfs een felicitatie kan fout gaan (optie 4). Voortaan niks meer zeggen dan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 16:05

Raponsel ik kan jou even niet volgen over het wordt niet weggehaald dus is het gepland/ gewenst. Gewenst en gepland zijn 2 aparte dingen. En weghalen.. niet iedereen denkt hetzelfde over abortus, hoor. Er zijn zat vrouwen die een zwangerschap als niet wenselijk of als niet gepland ervaren en alsnog niet voor abortus kiezen. Dat is echt een hele andere discussie..

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 16:24

Sammie schreef:
Raponsel ik kan jou even niet volgen over het wordt niet weggehaald dus is het gepland/ gewenst. Gewenst en gepland zijn 2 aparte dingen. En weghalen.. niet iedereen denkt hetzelfde over abortus, hoor. Er zijn zat vrouwen die een zwangerschap als niet wenselijk of als niet gepland ervaren en alsnog niet voor abortus kiezen. Dat is echt een hele andere discussie..

Wat ik bedoel is dat als je een bekende tegenkomt met een dikke buik aan het shoppen voor de kinderkamer of wat dan ook, dan kun je er vanuit gaan dat ze blij zijn dat het kindje onderweg is.
Of het dan wel of niet gepland is maakt dan helemaal niet meer uit, ze zijn blij dat het kindje in aantocht is.
Dus daarom snap ik niet waarom je die vraag dan nog zou stellen.

Een vraag over salaris vind ik anders dan vragen of een kind gepland is.

Als ik een bekende tegen kom die flink is aangekomen zeg ik ook niet "Goh, je hebt wel een dikke pens gekregen zeg, was dat de bedoeling?"
Een hele persoonlijke en in mijn ogen onbeschofte vraag over een zwangerschap vind ik ook niet gepast.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 16:28

Ik vind de vraag is het gepland niet gelijk staan aan ben je blij dat het kind onderweg is. Een baby kan heel goed gewenst zijn, maar toch ongepland. :) Zeker als je iemand nooit over kinderen hebt gehoord. En de overige redenen staan in de vorige 12 pagina's.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 16:34

Raponsje schreef:
Sammie schreef:

Wat ik bedoel is dat als je een bekende tegenkomt met een dikke buik aan het shoppen voor de kinderkamer of wat dan ook, dan kun je er vanuit gaan dat ze blij zijn dat het kindje onderweg is.
Of het dan wel of niet gepland is maakt dan helemaal niet meer uit, ze zijn blij dat het kindje in aantocht is.
Dus daarom snap ik niet waarom je die vraag dan nog zou stellen.

Een vraag over salaris vind ik anders dan vragen of een kind gepland is.

Als ik een bekende tegen kom die flink is aangekomen zeg ik ook niet "Goh, je hebt wel een dikke pens gekregen zeg, was dat de bedoeling?"
Een hele persoonlijke en in mijn ogen onbeschofte vraag over een zwangerschap vind ik ook niet gepast.

Ik begrijp prima wat je zegt, maar je lijkt niet te geloven dat er mensen anders over kunnen denken. Er zijn mensen die dit dus geen onbeschofte vraag vinden. Iedereen denkt anders, dat zie je hier heel mooi naar voren komen. Jij vind de vraag over salaris al anders, ik noemde deze bewust omdat iemand anders in het topic het argument gebruikte dat je die vraag net zo goed niet stelt. De ene vind vragen naar het geslacht te persoonlijk, de ander weer niet. Er werd geloof ik zelfs gezegd dat geen enkele vraag goed is want als je iets wilde vertellen dan deed je dat zelf wel.

Ik ben dus van mening dat elke vraag gesteld KAN worden, maar je kan geen antwoord verwachten of verwachten dat er een vriendelijk antwoord komt als het een gevoelige vraag is. Maar dat een vraag absoluut niet gesteld mag worden, daar kan ik me dus echt nooit in vinden.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 16:38

Ik vind het ongelooflijk hoe weinig je terug 'mag' zeggen wanneer iemand zwanger is, volgens sommigen kan zelfs 'gefeliciteerd' verkeerd overkomen.

Weet je wat ik dan echt tokkie vind? Dat het nichtje van mijn vriend nu zwanger is en dat ze min of meer mij probeert te verplichten om ook 'gezellig' zwanger te worden.

Of ouders van leerlingen die zeggen: 'zozo, jij zal ook gauw aan je verlof gaan hè..?' Eh.. Sorry?!

De vraag 'is het gepland' vind ik niet heel vreemd. Op het moment dat iemand happy komt vertellen dat zij zwanger is, is het kind al gewenst; gepland of niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 16:58

AmyII schreef:
Ik vind het ongelooflijk hoe weinig je terug 'mag' zeggen wanneer iemand zwanger is, volgens sommigen kan zelfs 'gefeliciteerd' verkeerd overkomen.

Weet je wat ik dan echt tokkie vind? Dat het nichtje van mijn vriend nu zwanger is en dat ze min of meer mij probeert te verplichten om ook 'gezellig' zwanger te worden.

Of ouders van leerlingen die zeggen: 'zozo, jij zal ook gauw aan je verlof gaan hè..?' Eh.. Sorry?!

De vraag 'is het gepland' vind ik niet heel vreemd. Op het moment dat iemand happy komt vertellen dat zij zwanger is, is het kind al gewenst; gepland of niet.

Misschien wil je gezellig bij ons mee komen kletsen :D
[LZP] Waarom géén kinderen?

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:25

Hihi raponsje is op dreef! Meid denk aan je bloeddruk :+ Ik snap precies wat je bedoeld hoor! Anders moeten ze even in ons ander topic gaan lezen (zwanger/bevallen in 2014) als je iemand ziet met een buik neem je aan dat het kindje van harte welkom is, dan maakt de vraag eigenlijk ook niet meer uit of het nou gepland was ja of de nee.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:36

veerle92 schreef:
Hihi raponsje is op dreef! Meid denk aan je bloeddruk :+ Ik snap precies wat je bedoeld hoor! Anders moeten ze even in ons ander topic gaan lezen (zwanger/bevallen in 2014) als je iemand ziet met een buik neem je aan dat het kindje van harte welkom is, dan maakt de vraag eigenlijk ook niet meer uit of het nou gepland was ja of de nee.

Kijk uit met het baseren op de buik :-) Ik heb meerdere malen de vraag gekregen hoe ver ik was...eh niet? Sorry, overgewicht en appelfiguur. Over lompe vragen gesproken }>
Maar kan je mij uitleggen waarom iemand met een andere mening jullie topic moet gaan lezen? Wat tref ik daar aan wat hier nog niet voorbij gekomen is?

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:41

Zwerte schreef:
veerle92 schreef:

Kijk uit met het baseren op de buik :-) Ik heb meerdere malen de vraag gekregen hoe ver ik was...eh niet? Sorry, overgewicht en appelfiguur. Over lompe vragen gesproken }>
Maar kan je mij uitleggen waarom iemand met een andere mening jullie topic moet gaan lezen? Wat tref ik daar aan wat hier nog niet voorbij gekomen is?

:+ op uitzondering nagelaten inderdaad, maar bedoel echt dat je ziet dat iemand (hoog)zwanger is. Is een topic over het hebben/krijgen van een kindje. Een kindje kan dan wel ongepland zijn, maar zodra je iemand met een zwangerschaps buik ziet kan je ervan uitgaan dat het welkom is dus is de vraag een beetje overbodig. Als mensen mij zoiets vragen, zeg ik dat het niet de juiste timing was maar dat het van harte welkom is.
Laatst bijgewerkt door veerle92 op 24-05-14 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:44

Ok maar zoals al zo vaak gezegd, gewenst is iets anders dan gepland....

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:47

Ja maar dat maakt dan toch eigenlijk niet meer uit? Of denk ik nou echt zo bekrompen? :+ als iemand met een buik loopt is het uiteindelijk toch gewenst anders hadden ze wel abortus laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:12

veerle92 schreef:
Ja maar dat maakt dan toch eigenlijk niet meer uit? Of denk ik nou echt zo bekrompen? :+ als iemand met een buik loopt is het uiteindelijk toch gewenst anders hadden ze wel abortus laten doen.

Ja joh, dat is gewoon een heel simpele keuze. Oeps zwanger?! Nee, past nu even niet, hup abortus!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:17

Volgens mij heb ik zelfs bovenin dit topic nog een opmerking over geplaatst. Evenals iemand anders :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:19

Sammie schreef:

Bedoel je deze?
Die andere kan ik niet vinden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:23

Zwerte schreef:
- het ongewenste ongelukje (er zijn genoeg mensen met principiële bezwaren tegen abortus dus ook die kan je zwanger tegen komen!)
En de grap is nou net, dat elke optie een vraag heeft die verkeerd kan vallen. Sterker nog, zelfs een felicitatie kan fout gaan (optie 4). Voortaan niks meer zeggen dan?

Das deze. Beetje verdekt opgesteld..

Overigens de felicitatie die niet gewenst was heb ik ook een keer meegemaakt. Was iemand zwanger, dus ja gefeliciteerd. "Nou, Nee dat hoeft niet. Ik ben draagmoeder, dus het is niet voor mij.", aldus heel bits.. Denk achteraf dat het een vorm/manier was om zo min mogelijk een binding te vormen met het kind, maar ja.. straks moeten we dus nog in viervoud aanvragen wat we wel of niet mogen zeggen. Want in principe kan alles dus wel verkeerd vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:26

Precies Sammie. Ik zeg het nu voor ongeveer de 8e maal in dit topic. Als je een vraag krijgt die je niet bevalt dan zeg je dat gewoon tegen die persoon. En dat kan gewoon op een normale manier, je hoeft niet boos te worden, dat kan natuurlijk wel, maar je kunt toch gewoon aangeven dat je het een ongepaste vraag vindt?

Ik begrijp niet waarom er in dit topic door een aantal mensen steeds doorgedramd wordt over het feit dat het gewoon "lomp en onbeschoft" is en er is geen enkele andere verklaring voor dat iemand zo'n vraag stelt.!

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:36

[***] schreef:
veerle92 schreef:

Ja joh, dat is gewoon een heel simpele keuze. Oeps zwanger?! Nee, past nu even niet, hup abortus!

Dat heb je mij zo op die manier ook echt niet horen zeggen! Ben zelf ook Door de pil heen zwanger geraakt dus eigenlijk ongepland, maar abortus is totaal niet in mij opgekomen!Dus kindje is van ongepland naar gewenst geworden. Vind het lastig om zo te typen wat ik bedoel maar zo zie ik het. Heb ook niks gezegd dag ze het niet moeten vragen, van mij morgen ze en geef ik ook als antwoord dat het niet de juiste timing was maar wel dat het van harte welkom is.
Laatst bijgewerkt door veerle92 op 24-05-14 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:37

Zwerte schreef:
Ok maar zoals al zo vaak gezegd, gewenst is iets anders dan gepland....

:)