ik mag geen vegetariër zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:45

PowerReiner schreef:
Veel reacties hier waarbij de ouders worden aangevallen zeg. Dat begrijp ik echt niet. TS heeft gezegd dat ze vegetariër wilde worden omdat het zielig is. Als ik kinderen zou hebben en zij zouden met zo'n reden komen dan is het ook jammer voor ze. Kom eerst maar eens met een doordachte goede reden aan, dan valt er over te praten omdat kind zich er dan echt in verdiept heeft.

Waarom zou je als ouders het zomaar moeten accepteren? Als je dat bij alles doet krijg je strontverwende kinderen. Kind zegt: ik eet geen fruit meer, wat zeg je dan? Oké dat is goed liefje? Nee natuurlijk niet!

Die vergelijking is belachelijk, sorry. Mishandelde dieren vergelijken met niet levend fruit..

Waarom is 'omdat het zielig is' niet goed genoeg voor je?? Dat het ook echt zielig is voor ze boeit je niet? Dat is vaak juist DE reden. Iedere tiener hier weet hoe het zit met de vlees en bont industrie.

PowerReiner

Re: ik mag geen vegetariër zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:03

Vind dat je nogal aanvallend reageerd en dat kan ik niet op prijs stellen.

Om toch maar antwoord te geven:
Die vergelijking is voor jou belachelijk, maar fruitaristen (heten ze zo) die denken wel degelijk op die manier. Maar het ging hierin niet helemaal om het fruit, maar meer dat kinderen wel vaker zeggen dat ze iets niet willen. Je kan niet zomaar maar alles toelaten, daar ging het hier om.

Daarnaast, nee inderdaad, omdat het zielig is is niet goed genoeg. Kinderen, vooral op die leeftijd zijn zeer beïnvloedbaar. Dat wil zeggen dat ze er zelf misschien helemaal niet over heeft nagedacht, maar dat haar beste vriendin of iemand van school ineens vegetariër is gaan worden. En nee dat vind ik niet bepaald een geldige reden.
Daarnaast echt zielig voor ze? Een goed leven hebben en dan op een hele snelle manier doodgaan? Tja, sneu dat ze niet langer leven idd, maar das ook alles.
Eerder heb ik al aangegeven dat ik wel kijk naar WAT ik koop. Zoals scharreleieren/kip en ik eet geen eendelever er ganzelever etc. Omdat ik weiger mee te werken aan de inhumane handelingen.

Beetje naïef om te denken dat iedere tiener hier weet hoe het zit met de vlees en bont industrie. Ten eerste gaat het nederlands onderwijs zwaar achteruit de laatste 20 jaar en daarnaast zijn tieners vaak nogal impulsief.

Dus ja, ik zou als het mijn kinderen betreft zeker naar een andere doordachte reden vragen ipv zielig, voordat ik alles omgooi en voor iedereen apart moet gaan koken.

bruja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:11

Hey powerreiner,
Zo te lezen denk jij goed na over wat je wel of niet eet/koopt. En inderdaad, kinderen kunnen impulsief zijn en met trends en hypes meelopen. Maar is zo'n opmerking dan niet juist een moment om ze uit te dagen verder na te denken? Lijkt me nuttiger dan klakkeloos verbieden.
Je opmerking over het achteruitgaande onderwijs stoot me (als docent) een beetje tegen het zere been. Waarop baseer je die achteruitgang? En daarnaast: wat heeft onderwijs hier mee te maken? Misschien wat offtopic, maar als zo'n opmerking ergens achteloos tussen neus en lippen door floept, wordt het straks nog geloofd ook:)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:28

bruja schreef:
Hey powerreiner,
Zo te lezen denk jij goed na over wat je wel of niet eet/koopt. En inderdaad, kinderen kunnen impulsief zijn en met trends en hypes meelopen. Maar is zo'n opmerking dan niet juist een moment om ze uit te dagen verder na te denken? Lijkt me nuttiger dan klakkeloos verbieden.
Je opmerking over het achteruitgaande onderwijs stoot me (als docent) een beetje tegen het zere been. Waarop baseer je die achteruitgang? En daarnaast: wat heeft onderwijs hier mee te maken? Misschien wat offtopic, maar als zo'n opmerking ergens achteloos tussen neus en lippen door floept, wordt het straks nog geloofd ook:)

Ik denk inderdaad goed na over wat ik eet en koop. Misschien is dat dan inderdaad wel de juiste manier, om ze daarin uit te dagen. Maar worden ze dat automatisch niet al als ze het niet Mogen? Gedwongen om een andere oplossing te zoeken?

Ik begrijp dat die opmerking je tegen het zere been stoot. Die achteruitgang baseer ik op mijzelf, en de vele jong volwassenen in mijn omgeving. Een heleboel dingen die oudere mensen vertellen waarover ze op school hebben geleerd, heb ik nog nooit van gehoord. Dan heb ik het puur over de zaken die ik echt nooit heb gehoord, niet dat ik ze vergeten ben.
Over de jong volwassenen in mijn omgeving, hierin wil ik niet generaliseren, maar de meerderheid kan geen normale nederlandse zin uitbrengen, zowel niet in taal als in geschrift. Grammaticaal zijn ze vaak niet voldoende. Hierbij zeg ik niet dat mijn taal en grammatica foutloos is, maar toch aanzienlijk beter dan ik bij deze groep zie. Daarnaast is het vaak bij ouderen ook beter dan dat van mij.
De jong volwassenen kennen veel veel gebruikte woorden niet. Laatst moest ik een 18 jarige nog uitleggen wat "egoisme"' betekent bijvoorbeeld.

Dit zijn overigens geen dingen die ik terloops een keer tegenkom, maar bijna dagelijks. Daarop baseer ik dat het Nederland onderwijs in de laatste jaren achteruit is gegaan.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:30

Ben ook vegetariër, heb er jaren om gevraagd maar het mocht niet. Vorig jaar mocht het. Het is gewoon ook slecht op jonge leeftijd als je nog in de groei bent.

Schrijf een brief voor je ouders met alle redenen waarom je vegetariër wilt worden en wat je gaat doen om alsnog alle nodige vitaminen binnen te krijgen, werkt vaak bij ouders.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:32

Elinex304 schreef:
Ben ook vegetariër, heb er jaren om gevraagd maar het mocht niet. Vorig jaar mocht het. Het is gewoon ook slecht op jonge leeftijd als je nog in de groei bent.

Schrijf een brief voor je ouders met alle redenen waarom je vegetariër wilt worden en wat je gaat doen om alsnog alle nodige vitaminen binnen te krijgen, werkt vaak bij ouders.

En wat is je goed gemotiveerde onderbouwing die je in de brief aan je ouders zou gaan schrijven (of hebt geschreven)?

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:40

Cassidy schreef:
Elinex304 schreef:

En wat is je goed gemotiveerde onderbouwing die je in de brief aan je ouders zou gaan schrijven (of hebt geschreven)?

Nou, ze wilt dus vegetarisch gaan eten en dat moet inderdaad een goede gemotiveerde onderbouwing hebben. Dus alle redenen eerst op een rijtje gaan zetten waarom ze vegetariër wilt worden. Als het is omdat ze het zielig vindt voor de diertjes zou ze op moeten zoeken waarom het zielig is. Dan denk je meteen aan de bio industrie maar als je verder denkt kom je uit bij wat jij in een ander topic net zei. Dat ene over biologisch eten > geld naar de biologische bedrijven > blijven doorfokken > stiertjes die er uit komen worden ook geslacht.

En daarnaast als ze vegetarisch zou mogen eten moet ze het natuurlijk wel volhouden en gezond blijven. Elke dag twee stukken fruit eten en genoeg groente.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:52

PowerReiner schreef:

Die vergelijking is voor jou belachelijk, maar fruitaristen (heten ze zo) die denken wel degelijk op die manier. Maar het ging hierin niet helemaal om het fruit, maar meer dat kinderen wel vaker zeggen dat ze iets niet willen. Je kan niet zomaar maar alles toelaten, daar ging het hier om.

Daarnaast, nee inderdaad, omdat het zielig is is niet goed genoeg. Kinderen, vooral op die leeftijd zijn zeer beïnvloedbaar. Dat wil zeggen dat ze er zelf misschien helemaal niet over heeft nagedacht, maar dat haar beste vriendin of iemand van school ineens vegetariër is gaan worden. En nee dat vind ik niet bepaald een geldige reden.
Daarnaast echt zielig voor ze? Een goed leven hebben en dan op een hele snelle manier doodgaan? Tja, sneu dat ze niet langer leven idd, maar das ook alles.
Eerder heb ik al aangegeven dat ik wel kijk naar WAT ik koop. Zoals scharreleieren/kip en ik eet geen eendelever er ganzelever etc. Omdat ik weiger mee te werken aan de inhumane handelingen.

Beetje naïef om te denken dat iedere tiener hier weet hoe het zit met de vlees en bont industrie. Ten eerste gaat het nederlands onderwijs zwaar achteruit de laatste 20 jaar en daarnaast zijn tieners vaak nogal impulsief.

Dus ja, ik zou als het mijn kinderen betreft zeker naar een andere doordachte reden vragen ipv zielig, voordat ik alles omgooi en voor iedereen apart moet gaan koken.

Er is niets aanvallends aan mijn reactie. En voor jou is het zielige misschien niet genoeg, maar als je echt een hart voor dieren hebt, is het zielige juist hetgeen wat je zo dwars zit. Dan is het reden genoeg om geen vlees te eten. Waarom zou je uberhaupt gegronde redenen moeten hebben om niet mee te willen werken aan het doden van dieren, omdat wij ze nou eenmaal lekker vinden? Dat we het doen is al erg genoeg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:53

En dan komen de ouders met het argument dat ze naar de scharrelslager gaan voor het kopen van hun vlees, bezoeken eventueel een boerderij van de leverancier van die slager, waar dieren een goed leven hebben. Ze kunnen zelfs met ts naar een boerderij gaan waar ze kan zien dat de stiertjes hun leven lekker op de wei doorbrengen, vervolgens naar een net slachthuis gaan waar ze kan zien dat de dieren snel en pijnloos sterven.

Ik blijf erbij dat kinderen op die leeftijd ideeen krijgen van leeftijd- en klasgenootjes en gewoon meelopen met de hype, zonder zich echt te realiseren wat het inhoudt en hoe zeer je vlees nodig hebt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:55

Geryon schreef:
Waarom zou je uberhaupt gegronde redenen moeten hebben om niet mee te willen werken aan het doden van dieren, omdat wij ze nou eenmaal lekker vinden?

Je komt wel een stuk intelligenter over als je je mening goed kunt onderbouwen, en niet alleen maar roept "omdat ik het wil " :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:03

Cassidy schreef:
Geryon schreef:
Waarom zou je uberhaupt gegronde redenen moeten hebben om niet mee te willen werken aan het doden van dieren, omdat wij ze nou eenmaal lekker vinden?

Je komt wel een stuk intelligenter over als je je mening goed kunt onderbouwen, en niet alleen maar roept "omdat ik het wil " :D

Voor wie moet je intelligent zijn? Dieren hebben er meer aan als je een hart voor ze hebt ;) Wat mensen eraan hebben, dat zal mij wat boeien :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:05

Roepen dat iets "sielugh" is, zal voor de dieren minder zoden aan de dijk zetten dan dat je effectief er wat voor doet om hun levensomstandigheden te verbeteren. En dat ga je niet bereiken door geen vlees meer te eten, daar is meer voor nodig. Dus ventileer je mening op een efficiente manier (en dan bedoel ik NIET Bokt) maar ga de politiek in. Heb je je al kandidaat gesteld voor de Partij voor de Dieren? :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:06

Cassidy schreef:
En dan komen de ouders met het argument dat ze naar de scharrelslager gaan voor het kopen van hun vlees, bezoeken eventueel een boerderij van de leverancier van die slager, waar dieren een goed leven hebben. Ze kunnen zelfs met ts naar een boerderij gaan waar ze kan zien dat de stiertjes hun leven lekker op de wei doorbrengen, vervolgens naar een net slachthuis gaan waar ze kan zien dat de dieren snel en pijnloos sterven.

Ik blijf erbij dat kinderen op die leeftijd ideeen krijgen van leeftijd- en klasgenootjes en gewoon meelopen met de hype, zonder zich echt te realiseren wat het inhoudt en hoe zeer je vlees nodig hebt.

En dan kan kind komen met de reden dat mensen uberhaupt het recht niet hebben om maar te beslissen dat massa's dieren dood moeten voor ze. Maar oh nee, die reden is óók niet goed genoeg, want wij mensen staan zooooooveel boven dieren!!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:10

Cassidy schreef:
Roepen dat iets "sielugh" is, zal voor de dieren minder zoden aan de dijk zetten dan dat je effectief er wat voor doet om hun levensomstandigheden te verbeteren. En dat ga je niet bereiken door geen vlees meer te eten, daar is meer voor nodig. Dus ventileer je mening op een efficiente manier (en dan bedoel ik NIET Bokt) maar ga de politiek in. Heb je je al kandidaat gesteld voor de Partij voor de Dieren? :D

Natuurlijk weer het 'je verandert er niets mee'. Uh JAWEL. Ieder mens is een voorbeeld voor anderen. Mensen zijn beïnvloedbaar. En hoe minder mensen vlees eten, hoe minder vlees er geproduceert wordt, duh. Overigens doe ik zoveel als ik kan voor dieren. Dat hoeft niet de politiek te zijn. Ook op kleine schaal maak je verandering. Immers kan je nooit groot beginnen. En als iedereen nou die kleine verandering maakt, is die verandering niet zo klein meer.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:14

Mijn dochter had een keer tijdens een logeerpartijtje per ongeluk gezien hoe een varken gedood werd voor de slacht.
Dit had natuurlijk indruk gemaakt, en ze wilde daarna geen vlees eten.
Als ouder zijnde heb ik haar niet gedwongen toch vlees te moeten eten.
Maar ze heeft het 1 week volgehouden :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:17

Nogmaals, en dan ga ik er voor vandaag mee nokken en of ik hier morgen me nog in de discussie ga mengen zal de tijd moeten leren: ik ben geen voorstander van iedere dag vlees, dagje zonder kan ook. En als iedereen dat toe gaat passen zal het met de vleesindustrie uiteindelijk wel loslopen. Heb in mijn vriendenkring al een slager zitten die ermee moest stoppen (scharrelslager biologisch vlees) omdat hij niet meer rond kon komen, en een boer die vleeskoeien opfokte omdat het ook niet meer wilde. Die is over op paardenhouderij.

Waar ik over val is de jeugd die ineens door vrienden en vriendinnen op ideeen wordt gebracht en het drastisch door wil voeren. Zonder de consequenties in ogenschouw te nemen. Niet voor hun eigen gezondheid en zich niet bekommeren om het levensonderhoud van een ander.

Maar goed, gelukkig zitten er bij de die pubers nog ouders achter die tegengas kunnen geven. Wat een oudere doet mag hij helemaal zelf weten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:23

Cassidy schreef:
Nogmaals, en dan ga ik er voor vandaag mee nokken en of ik hier morgen me nog in de discussie ga mengen zal de tijd moeten leren: ik ben geen voorstander van iedere dag vlees, dagje zonder kan ook. En als iedereen dat toe gaat passen zal het met de vleesindustrie uiteindelijk wel loslopen. Heb in mijn vriendenkring al een slager zitten die ermee moest stoppen (scharrelslager biologisch vlees) omdat hij niet meer rond kon komen, en een boer die vleeskoeien opfokte omdat het ook niet meer wilde. Die is over op paardenhouderij.

Waar ik over val is de jeugd die ineens door vrienden en vriendinnen op ideeen wordt gebracht en het drastisch door wil voeren. Zonder de consequenties in ogenschouw te nemen. Niet voor hun eigen gezondheid en zich niet bekommeren om het levensonderhoud van een ander.

Maar goed, gelukkig zitten er bij de die pubers nog ouders achter die tegengas kunnen geven. Wat een oudere doet mag hij helemaal zelf weten.

Precies, door zelfs iets klein te doen, maken we samen verschil! Ik val trouwens ook over dat soort dingen, maar als het dit soort betreft, ben ik er wel blij mee, al is het maar voor even. En dit is ook mijn laatste berichtje voor vandaag, weltruste :+

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:26

Ik snap Powerreiner wel, als één meisje op de basisschool graag vegetariër wil worden en roept dat het zielig is, nemen sommige kinderen het soms klakkeloos over zonder eigenlijk te weten waarom het nou zielig is en wat er nou eigenlijk gebeurt met de dieren. Ik kan me iig nog herinneren dat dat bij ons zo was.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:31

Arc_En_Ciel schreef:
Ik snap Powerreiner wel, als één meisje op de basisschool graag vegetariër wil worden en roept dat het zielig is, nemen sommige kinderen het soms klakkeloos over zonder eigenlijk te weten waarom het nou zielig is en wat er nou eigenlijk gebeurt met de dieren. Ik kan me iig nog herinneren dat dat bij ons zo was.

Kom het hier ook te vaak tegen om het nog serieus te nemen. Roepen dat ze vegetarisch zijn maar bij de snackbar wel een kroket bestellen...:D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:43

Cassidy schreef:
Roepen dat iets "sielugh" is, zal voor de dieren minder zoden aan de dijk zetten dan dat je effectief er wat voor doet om hun levensomstandigheden te verbeteren. En dat ga je niet bereiken door geen vlees meer te eten, daar is meer voor nodig.

......hoeveel er precies nodig is, tja, wie zal het zeggen?
Maar ik ben wel van "doe het een en laat het andere niet na".
(En vlees blijven eten, omdat anders de slager "sielugh" wordt - er is iets voor te zeggen. Maar de man die nu bekend staat als "de vegetarische slager" begon als vleesboer annex jager... Het is inmiddels voor hem niet meer sneu.)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 00:14

Cassidy schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Kom het hier ook te vaak tegen om het nog serieus te nemen. Roepen dat ze vegetarisch zijn maar bij de snackbar wel een kroket bestellen...:D

Ja dat soort vegetariër inderdaad :))

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:20

Geryon schreef:
PowerReiner schreef:

Er is niets aanvallends aan mijn reactie. En voor jou is het zielige misschien niet genoeg, maar als je echt een hart voor dieren hebt, is het zielige juist hetgeen wat je zo dwars zit. Dan is het reden genoeg om geen vlees te eten. Waarom zou je uberhaupt gegronde redenen moeten hebben om niet mee te willen werken aan het doden van dieren, omdat wij ze nou eenmaal lekker vinden? Dat we het doen is al erg genoeg.

Wat betreft een hart voor dieren, jij kent mij niet, maar ik heb absoluut een hart voor dieren. En een hele grote ook nog. Toen mijn paard koliek had ben ik er op een bedje naast gaan liggen in de winter met -18 graden, ik heb vorige week zitten overwegen om 3 gedumpte kittens in huis te nemen zodat die niet op straat zouden verhongeren.
Met die zin doe je net alsof je geen hart voor dieren hebt als je geen vegetariër bent. BULL!!!

Dit is de laatste reactie die ik op jou geef want jij geeft buiten deze post, wel degelijk aanvallende reacties, niet alleen naar mij heb ik gezien.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:22

Als je het echt heel graag wilt zou je eventueel kunnen vragen aan je ouders of zij met jou naar de dokter/diëtiste willen gaan voor een uitgebreider advies over vegetarisch worden.

Overigens vind ik dat een dier dat onnodig geslacht zou worden omdat jij vlees moet eten van je ouders geen heel sterk argument. Dit dier wordt hoe dan ook geslacht en jij eet er maar een stukje van.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:39

Arc_En_Ciel schreef:

Precies wat ik bedoel inderdaad :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:15

Geryon schreef:
Iedere tiener hier weet hoe het zit met de vlees en bont industrie.

Toch nog even over die bontindustrie waar je roept dat de tieners daar alles vanaf zouden weten: de dierenliefde houdt helaas op als er door de modeindustrie geroepen wordt dat een bontkraag op een jas weer hip is. Ik zie teveel jongvolwassenen met zo'n hippe jas rondlopen met echt een echte bontkraag, en nee dat is niet allemaal konijn.

Misschien leuk om eens door te nemen:

[NM] Column: Hoe diervriendelijk zijn dierenvrienden?