Kostgeld betalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Kostgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:16

Ik ben momenteel zwanger en ik mag hopen dat mijn kind later niet zo'n verwende houding krijgt als ik van sommigen hier lees, krijg afentoe plaatsvervangende schaamte :o Dat een kind zichzelf zo geweldig vind dat ze niet hoeven bij te dragen tot in den eeuwigheid, mochten ze dat willen, vind ik ronduit bizar. Heb je geleerd dat het heelal om jou draait? Sommigen hier gaan zichzelf nog goed tegen komen ben ik bang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:34

bigone schreef:
Petje af voor je, jij kunt blijkbaar heel goed met geld en verantwoording omgaan, dankzij je ouders en je doet ook nog eens heel veel thuis. Ondanks dat je ouders zijn gescheiden hebben ze wel hun verantwoording voor je genomen met duidelijke uitleg. Knap.

Dank je :D Ben ook heel erg blij met mijn ouders. En zijn ook nog eens goede vrienden. Dus ik help ze allebei graag mee in de huishouding. Is voor mij een kleine moeite. Aangezien ik momenteel toch een tussenjaar heb. En het is gewoon fijn als je thuis komt in een schoon huis. Ouders wonen maar 100 m uit elkaar. En pas regelmatig op de hond van mijn moeder als zij aan het werk is. Dus kan ik net zo goed wat doen in huis.

En ze zijn altijd eerlijk geweest over hun geldzaken. Want ze hadden beide gewoon heel erg krap na de scheiding. Enigste waar ik aan mee betaal zijn de stroomkosten van mijn terrarium. En dat mocht nog net. Voor de rest mag ik nergens aan mee betalen.

Maar nu betaal ik mijn zorgverzekering, mobiel abbo, dieren, hobby's allemaal zelf. En mijn opleiding straks ook.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:31

Ik heb nooit kostgeld hoeven te betalen toen ik nog thuis woonde (tijdens studie, maar ook daarna). Echter heb ik wel thuis geholpen met het huishouden/boodschappen doen. Ook betaalde ik toentertijd zelf mijn schoolgeld en verzekeringen :).

Ik vind kostgeld vragen als ouder zijnde twijfelachtig... Van iemand van 30 met een fulltime baan, vind ik best dat je een bijdrage kunt vragen. Van ieman zoals TS, laag inkomen, werkzoekende/tussen studies, vind ik het eerlijk gezegd gewoon belachelijk een bijdrage te vragen, ook gezien de hoeveelheid werk die zij in het huishouden doet :o.

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:50

toen ik partime aan het werk ging 32 uur betaalde ik mn ouders 50 euro mee voor eten en drinken.
Ze wouden absoluut niet meer hebben terwijl ik hetzelfde inkomen had als hun, vader is afgekeurd en moeder heeft geen diploma.
Dus toen ik ging werken zou bij hun de toeslagen later terug betaald moesten worden.
Ik heb dus elke maand zon 200 300 gespaard en had me ingeschreven om op mezelf tegaan.
Eenmaal toen de rekening bij hun kwam van wat ze terug moesten betalen zon 2500 wat afgesproken was dat ik dat op zij zou zetten hoefde het niet meer en wouden ze dat ik daar mn huisje leuk van inrichte.

edit: ze hebben wel altijd mijn spaarbankpas gehouden tot ik op mezelf ging om te kijken of ik wel iedere maand 200 euro overstorte

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:58

Mijn broer en ik woonden vanaf ons 17e/18e op kamers, onze ouders hebben ons ook tijdens onze studies onvoorwaardelijk gesteund en vertrouwen gegeven. Gelukkig is het niet nodig, maar ook nu zou ik altijd nog bij ze terecht kunnen en zouden ze op een houtje gaan bijten als ze mij daarmee zouden kunnen helpen.

Maar dat wil niet zeggen dat ze dat ook moeten en jij daar gebruik van moet maken, alsjeblieft zeg, mogen ze ook nog een eigen leven hebben?? Op een gegeven moment kun je ook je ouders meer vrijheid gunnen.
En erg leuk dat jij zo graag wil sparen voor je huis/auto enz. Maar bedenk je dan ook dat je ouders misschien ook nog hun dromen hebben en moeten sparen om ook een leuke oude dag te hebben.

Veel ouders offeren veel van zichzelf op voor hun kinderen en dat doen ze met liefde, maar vanaf een bepaalde leeftijd moet dit tij wel gaan keren en daar heb jij als jong volwassene wel degelijk zelf invloed op.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:08

Maar jij kan ook niet in de portemonnee van een ander zijn ouders kijken. Er zijn er ook die het gewoon al goed voor elkaar hebben voor hun oude dag en die met alle liefde of het juist veel verstandiger vinden om hun kind zoveel mogelijk kans te geven om zoveel te sparen. Wie ben jij dan om over de beweegredenen van een ander gezin te oordelen? Waarom blijven mensen toch alles zo zwart/wit zien en zich blijkbaar vasthouden aan een of ander standaardmodel waaraan je als ouder en kind zou moeten voldoen, anders ben je egoïstisch/verwend/niet-waardig-een-dochter/moeder/te zijn? Is het echt zo moeilijk om te vatten dat ieder gewoon op een andere manier gelukkig kan zijn met elkaar binnen een gezin?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:36

Urielle schreef:
Sowieso: als mijn kinderen straks de twintig gepasseerd zijn mogen ze lekker op zichzelf gaan wonen, ik verkoop de paarden en ik ga eiiiindelijk eens uitgebreid op vakantie naar allerlei exotische bestemmingen, of een huisje bijkopen in de mediterranea om te overwinteren. Het is niet dat je als vijftiger zelf geen plannen hebt he! 't Is goed met ze, ze zijn volwassen en zelfstandig dan, ik heb mijn taak volbracht.

Haha ja, dat riepen mijn ouders ook. Mijn broertje ging pas op zijn 28ste het huis uit :+ Ze zijn met volwassenheid niet automatisch zelfstandig.
En ouder blijf je je hele leven. Dat stopt niet wanneer de kids zelfstandig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:49

love_western schreef:
Ik vind sommige reacties ook heftig. Bij mijn vader is het zeker geen hotel. En ik help ook gewoon mee in de huishouding en kook 9 van de 10 keer. En ik verzorg bijna alle dieren. Behalve de kattenbakken, die doet mijn vader.

En ook al verdien ik nu 1200 euro netto per 4 week. Ik geef echt niet alles op aan shoppen en uitgaan. Laatste keer dat ik kleren kocht was vorig jaar ergens. En dan ook nog bij een winkel waar de duurste broeken 20 euro zijn. En uitgaan doe ik nauwelijks. Alleen de dieren betaal ik. Dus het meeste geld verdwijnt zo naar mijn spaarrekening. En dat is wat mijn ouders willen. Dat ik gewoon spaar.

En laatste keer dat mijn vader een kleine uitkering kreeg, kreeg ik niet eens de mogelijk om te helpen. Want zijn moeder wou hem helpen.

Daarnaast ben ik mij zeer bewust van de vaste lasten. Dit komt omdat mijn ouders hier altijd eerlijk zijn over geweest. Want ze hadden het beide na de scheiding erg krap. En ze hebben mij vaak uitgelegd hoe het kwam. Dus ik koop mijn eigen kleding al vanaf mijn 14e. Nu af en toe krijg ik wat van mams.

En ik schrik er van dat sommige hun opleiding word betaald en dan ook nog hun zorgverzekering. Ik betaal dit gewoon zelf. Maar omdat ik veel spaar, kan ik elk jaar schoolgeld en boeken in 1 x betalen.

En waarom ik nog thuis woon? Omdat ik erg ziek ben geweest de laatste jaren. En nu graag eerst volop op mijn studie wil storten. Daarnaast is mijn vader veel weg. Dus meestal run ik alles al in mijn eentje.

Jij werkt fulltime, nogal logisch dat jij je eigen zorgverzekering betaald toch? Ik vraag mij trouwens wel af hoe zoveel kan werken als je ook nog een opleiding zou doen?

Mijn vader betaald mijn hele opleiding. Ik vind dat als je voor kinderen kiest, je ook rekening moet houden met studies, die horen er nou eenmaal bij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:58

Rebeccaa schreef:
love_western schreef:
Ik vind sommige reacties ook heftig. Bij mijn vader is het zeker geen hotel. En ik help ook gewoon mee in de huishouding en kook 9 van de 10 keer. En ik verzorg bijna alle dieren. Behalve de kattenbakken, die doet mijn vader.

En ook al verdien ik nu 1200 euro netto per 4 week. Ik geef echt niet alles op aan shoppen en uitgaan. Laatste keer dat ik kleren kocht was vorig jaar ergens. En dan ook nog bij een winkel waar de duurste broeken 20 euro zijn. En uitgaan doe ik nauwelijks. Alleen de dieren betaal ik. Dus het meeste geld verdwijnt zo naar mijn spaarrekening. En dat is wat mijn ouders willen. Dat ik gewoon spaar.

En laatste keer dat mijn vader een kleine uitkering kreeg, kreeg ik niet eens de mogelijk om te helpen. Want zijn moeder wou hem helpen.

Daarnaast ben ik mij zeer bewust van de vaste lasten. Dit komt omdat mijn ouders hier altijd eerlijk zijn over geweest. Want ze hadden het beide na de scheiding erg krap. En ze hebben mij vaak uitgelegd hoe het kwam. Dus ik koop mijn eigen kleding al vanaf mijn 14e. Nu af en toe krijg ik wat van mams.

En ik schrik er van dat sommige hun opleiding word betaald en dan ook nog hun zorgverzekering. Ik betaal dit gewoon zelf. Maar omdat ik veel spaar, kan ik elk jaar schoolgeld en boeken in 1 x betalen.

En waarom ik nog thuis woon? Omdat ik erg ziek ben geweest de laatste jaren. En nu graag eerst volop op mijn studie wil storten. Daarnaast is mijn vader veel weg. Dus meestal run ik alles al in mijn eentje.

Jij werkt fulltime, nogal logisch dat jij je eigen zorgverzekering betaald toch? Ik vraag mij trouwens wel af hoe zoveel kan werken als je ook nog een opleiding zou doen?

Mijn vader betaald mijn hele opleiding. Ik vind dat als je voor kinderen kiest, je ook rekening moet houden met studies, die horen er nou eenmaal bij..

Ook nog met opleiding verdiende ik zo'n 800 euro per week 4. Naast mijn studie, terwijl ik al ernstig ziek was. Ik kan mijn eigen uren inplannen. Van tot 7:00 's ochtends tot 03:00 's nachts. En ook toen betaalde ik alles zelf.

Ik wil studeren, mijn ouders niet. Dus ik wil dat ook gewoon zelf betalen. Net als de rest. Ik wil een dure telefoon abbo, daar ga ik mijn ouders toch niet mee opzadelen. En zo geld voor de rest ook.

Maar ik weet ook niet beter. Sinds mijn 14e betaal ik alles al zelf. Ben ooit een halfjaar werkloos geweest. Toen hebben mijn ouders mij geholpen. Maar voor de rest red ik mij prima.

Daarnaast hebben mijn ouders het geld niet eens voor een studie. Mijn vader verdient nog steeds minimum loon. En die heeft nu eindelijk genoeg gespaard voor een schutting. Dus vind dat hij daarvoor moet gaan. Mijn moeder werkt nu al ZZP'er in de palliatieve thuiszorg. En moet het eerste jaar veel sparen. Wil haar tuin aanpakken etc. Motor rijbewijs halen, motor kopen. Dus ook daar vind ik dat ze daar voor moet gaan. Kan ze eindelijk eens flink ontspannen na jaren hard studeren.

Wil mijn ouders niet belasten met de kosten die IK maak. En zelfs als ik studeer kan ik elke maand nog flink sparen.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:16

Wat heb ik een geluk als ik hier zo lees wat sommige mensen moeten betalen aan 'kostgeld'.
Heb gelukkig nog nooit wat hoeven te betalen. Studie (MBO) is toen der tijd ook gewoon betaald.

Ik ben nu 21, werk nu 3 jaar fulltime 1200 netto per 4 weken.
Ik betaal wel mijn eigen zorgverzekering/telefoonabonnement/kleding enz.

Voordeel is dat ik een boel geld gespaard heb en daar profiteer ik nu van. Mijn vriend heeft vorig jaar een nieuwbouwhuis gekocht en ik heb het huis van mijn spaargeld helemaal ingericht zonder naar het prijskaartje te kijken.

Mijn ouders komen prima rond. Mijn moeder is gewoon 'huis' moeder en mijn vader werkt.
Ik vind, ouders kiezen zelf voor kinderen, en daar komt nou eenmaal veel geld bij kijken.
Laatst bijgewerkt door Tierania_ op 07-04-14 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:20

Dan ben ik wel benieuwd naar wat voor een opleiding jij doet als je daar zo gemakkelijk, zoveel naast kan werken? Ik kon het echt niet hoor, met mijn opleiding. 26 contacturen, daarnaast nog tentamens, praktische opdrachten, ERL punten die je moest halen, 2 uur reizen per dag; waar haalde jij je tijd vandaan dan, buiten de weekeinden om?

En ja, jij wilt studeren; maar wat verwachten ouders dan? Dat je hop, gelijk na de havo of het VWO gaat werken? Dat slaat toch nergens op; daar kom je helemaal nergens mee. Studeren is gewoon nodig, zonder HBO of WO studie wordt het leven op latere leeftijd toch best lastig. Een studie is gewoon echt iets dat bij kinderen krijgen hoort, net als zwemlessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:27

Rebeccaa schreef:
Dan ben ik wel benieuwd naar wat voor een opleiding jij doet als je daar zo gemakkelijk, zoveel naast kan werken? Ik kon het echt niet hoor, met mijn opleiding. 26 contacturen, daarnaast nog tentamens, praktische opdrachten, ERL punten die je moest halen, 2 uur reizen per dag; waar haalde jij je tijd vandaan dan, buiten de weekeinden om?

En ja, jij wilt studeren; maar wat verwachten ouders dan? Dat je hop, gelijk na de havo of het VWO gaat werken? Dat slaat toch nergens op; daar kom je helemaal nergens mee. Studeren is gewoon nodig, zonder HBO of WO studie wordt het leven op latere leeftijd toch best lastig. Een studie is gewoon echt iets dat bij kinderen krijgen hoort, net als zwemlessen.

Sorry als je zo'n toon gaat aanslaan over mijn ouders, dan ga ik niet op je in.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:38

Rebeccaa schreef:

Van al mijn vrienden/innen zijn er maar 2 die hun studie volledig betaald hebben gekregen door hun ouders.
Mijn man kreeg 1 opleiding betaald (althans het schoolgeld) de rest moest hij zelf betalen, de opleiding erna moest hij volledig zelf betalen.
Ik heb mijn eigen opleiding moeten betalen. Zo ook mijn autorijbewijs.

Mijn kinderen krijgen (zoals het er nu uitziet) 1 vervolgopleiding betaald.
Voor de rest is het even afwachten hoe het loopt en wat voor opleiding ze gaan doen (en of ze zich er wel voor inzetten).

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:58

Ik vind kostgeld betalen helemaal geen slecht idee als het kind een baan heeft.

Ik ben zelf op mijn 18e het huis uit gegaan om te gaan studeren, dus op kamers. Mijn hele studie is betaald door mijn ouders (zij hebben hun zaakjes dan ook goed voor elkaar). Daardoor heb ik mijn studie ook in de nominale tijd af kunnen maken en daar ben ik ze heel dankbaar voor. Na mijn studie heb ik een half jaar geen werk kunnen vinden + geen recht op een uitkering en toen hebben ze ook voor mij betaald. Wat natuurlijk ook heel fijn was. Dat is nu 2,5 jaar geleden en ik werk sindsdien en ik woon nu ook 2 jaar samen met mijn vriend. Op dit moment ben ik werkloos en heb ik nog twee maanden een uitkering, ik heb geen recht op bijstand. Dus daarna zal ik moeten gaan leven van mijn spaarcentjes. Ik kan mijn ouders financieel om hulp vragen maar dat zal ik alleen doen als het echt niet anders kan. Ik ben nu 25 en ik vind dat ik mijn eigen boontjes moet kunnen doppen.

Ik vind het trouwens echt onzin dat sommige mensen hier huren te min vinden. Alsof kopen de enige optie is. Nee, als ik kinderen krijg dan gaan zij wat mij betreft het huis uit zodra ze gaan studeren / werken. Als ze gaan studeren mogen ze dan wel een flinke bijdrage verwachten van de ouders, maar ik vind op jezelf wonen belangrijk om zelfstandig te worden.

Om even terug te komen op de TS: ik vind 250 euro een schappelijk bedrag. Mijn vaste lasten per maand komen neer op € 787 (dat is een hoge huur (vriend en ik verdienen samen teveel om een sociale huurwoning te krijgen en kopen zit er nog niet in en we wonen in een stad), eten, GWL, auto en verzekeringen) + € 350 (paard) + € 47 aan kleding / schoenen, telefoon en kapper = € 1.184 in totaal, alleen voor mezelf. En dan doe ik nog niks raars verder.

Mijn ouders hebben mij vroeger overigens nooit inzicht gegeven in de inkomsten en uitgaven, ik denk dat ik daar wel een hoop van zou geleerd kunnen hebben. :) Vandaar dat ik hier mijn financiële plaatje neerzet.

_Nancy

Re: Kostgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:03

Ik ben 21, student en werk zo'n 15 uur per week.
Ik betaal geen kostgeld.. Zou dat ook echt niet kunnen :n

Meehelpen in het huishouden doe ik ook niet echt.. Mede omdat ons mam dat niet wil (alles op haar manier enzo)

Maar ik betaal wel alles zelf,, zorgverzekering, telefoon, sportschool, stalling, benzine.. En dat vind ik al heel veel :+ Kan het niet missen allemaal.

Als ik 25 ben, moet ik wel kostgeld gaan betalen (100 euro), als stimulans om het huis uit te gaan.
Dit doen ze vooral voor mijn zus, die ze graag op zichzelf zien gaan wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:32

dorientjuh schreef:
Ik vind kostgeld betalen helemaal geen slecht idee als het kind een baan heeft.

Ik ben zelf op mijn 18e het huis uit gegaan om te gaan studeren, dus op kamers. Mijn hele studie is betaald door mijn ouders (zij hebben hun zaakjes dan ook goed voor elkaar). Daardoor heb ik mijn studie ook in de nominale tijd af kunnen maken en daar ben ik ze heel dankbaar voor. Na mijn studie heb ik een half jaar geen werk kunnen vinden + geen recht op een uitkering en toen hebben ze ook voor mij betaald. Wat natuurlijk ook heel fijn was. Dat is nu 2,5 jaar geleden en ik werk sindsdien en ik woon nu ook 2 jaar samen met mijn vriend. Op dit moment ben ik werkloos en heb ik nog twee maanden een uitkering, ik heb geen recht op bijstand. Dus daarna zal ik moeten gaan leven van mijn spaarcentjes. Ik kan mijn ouders financieel om hulp vragen maar dat zal ik alleen doen als het echt niet anders kan. Ik ben nu 25 en ik vind dat ik mijn eigen boontjes moet kunnen doppen.

Ik vind het trouwens echt onzin dat sommige mensen hier huren te min vinden. Alsof kopen de enige optie is. Nee, als ik kinderen krijg dan gaan zij wat mij betreft het huis uit zodra ze gaan studeren / werken. Als ze gaan studeren mogen ze dan wel een flinke bijdrage verwachten van de ouders, maar ik vind op jezelf wonen belangrijk om zelfstandig te worden.

Om even terug te komen op de TS: ik vind 250 euro een schappelijk bedrag. Mijn vaste lasten per maand komen neer op € 787 (dat is een hoge huur (vriend en ik verdienen samen teveel om een sociale huurwoning te krijgen en kopen zit er nog niet in en we wonen in een stad), eten, GWL, auto en verzekeringen) + € 350 (paard) + € 47 aan kleding / schoenen, telefoon en kapper = € 1.184 in totaal, alleen voor mezelf. En dan doe ik nog niks raars verder.

Mijn ouders hebben mij vroeger overigens nooit inzicht gegeven in de inkomsten en uitgaven, ik denk dat ik daar wel een hoop van zou geleerd kunnen hebben. :) Vandaar dat ik hier mijn financiële plaatje neerzet.

Hele nare smaak krijg ik van deze zin. Het is niet altijd aan je ouders om de zaakjes goed voor elkaar te hebben. Bijkomstige hele vervelende omstandigheden kunnen roet in het eten gooien, ookal hadden je ouders het allemaal zo goed voor elkaar.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:35

Waar slaat dat nou weer op? :') ik zeg alleen dat ze goed verdienen, niet meer, niet minder. Dat er mogelijk ooit iets zou kunnen gebeuren doet er toch niet toe? Dat kan altijd gebeuren.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:36

_San87_ schreef:
Ik heb nooit kostgeld hoeven te betalen toen ik nog thuis woonde (tijdens studie, maar ook daarna). Echter heb ik wel thuis geholpen met het huishouden/boodschappen doen. Ook betaalde ik toentertijd zelf mijn schoolgeld en verzekeringen :).

Ik vind kostgeld vragen als ouder zijnde twijfelachtig... Van iemand van 30 met een fulltime baan, vind ik best dat je een bijdrage kunt vragen. Van ieman zoals TS, laag inkomen, werkzoekende/tussen studies, vind ik het eerlijk gezegd gewoon belachelijk een bijdrage te vragen, ook gezien de hoeveelheid werk die zij in het huishouden doet :o.

En als die ouders het zelf erg krap hebben?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:40

Kwanyin schreef:
Maar jij kan ook niet in de portemonnee van een ander zijn ouders kijken. Er zijn er ook die het gewoon al goed voor elkaar hebben voor hun oude dag en die met alle liefde of het juist veel verstandiger vinden om hun kind zoveel mogelijk kans te geven om zoveel te sparen. Wie ben jij dan om over de beweegredenen van een ander gezin te oordelen? Waarom blijven mensen toch alles zo zwart/wit zien en zich blijkbaar vasthouden aan een of ander standaardmodel waaraan je als ouder en kind zou moeten voldoen, anders ben je egoïstisch/verwend/niet-waardig-een-dochter/moeder/te zijn? Is het echt zo moeilijk om te vatten dat ieder gewoon op een andere manier gelukkig kan zijn met elkaar binnen een gezin?

Heel goed punt!! Ik durf hier niet eens in het topic te zeggen wat mijn ouders allemaal (oa financieel) voor mij gedaan hebben. Geheid dat ik dan tot de grond word afgebrand en afgeschilderd als verwend nest.

Maar goed, ontopic, ieder zijn manier van opvoeden en wel of geen kostgeld vragen :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:58

ThreeFingers schreef:
_San87_ schreef:

En als die ouders het zelf erg krap hebben?

Ook dan neig ik naar geen kostgeld... TS doet genoeg in huis en doet ook de boodschappen. Al zou ik zelf wel aanbieden bij te dragen. Maar 250 euro vind ik wel heel veel. De helft lijkt mij dan meer dan genoeg.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:36

Aranel schreef:
Heel goed punt!! Ik durf hier niet eens in het topic te zeggen wat mijn ouders allemaal (oa financieel) voor mij gedaan hebben. Geheid dat ik dan tot de grond word afgebrand en afgeschilderd als verwend nest.
Nee hoor, geld/spullen krijgen maken je nog geen verwend kind. Maar jij vind het belachelijk dat er ouders zijn die het wel vragen en dat vind ik een groot gebrek aan inlevingsvermogen en verder kijken dan je neus lang is. Het vanzelfsprekend vinden dat alle ouders zoveel (kunnen/moeten) bekostigen voor hun 21+ kind vind ik een gebrek aan inzicht.
Schijnbaar weet je dan dus niet hoe sommige ouders met moeite financieel overeind kunnen blijven en dat er wel degelijk kinderen zijn die er geen moeite mee hebben om het zelf beter te hebben ten koste van hun ouders, want helaas bestaan die situaties echt.

Dat jij het geluk hebt om financieel onbezorgd op te groeien (ik heb dat geluk trouwens ook gehad), wil niet zeggen dat elke ouder dit kan bieden en dan is het behoorlijk kortzichtig om dit belachelijk te noemen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:33

oef, ik vind het nogal! Ze vragen 50% van je inkomen!!
En moet je dan ook nog je zorgverzekering betalen?
Ik vind het echt veel te veel. Waarom willen ze de helft hebben van je inkomen?
Mijn broertje moest vroeger 200 euro betalen. Hij had een inkomen van zo'n 1200 netto.

Ik heb nooit kostgeld hoeven te betalen, maar dat komt omdat ik op mijn 19e op kamers ging.
Ik moest wel alles zelf betalen. Mijn kamer, studie, eten, verzekeringen etc.
En ik kreeg maar 230 euro van de ibg.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 11:01

Nessa schreef:
oef, ik vind het nogal! Ze vragen 50% van je inkomen!!
En moet je dan ook nog je zorgverzekering betalen?
Ik vind het echt veel te veel. Waarom willen ze de helft hebben van je inkomen?
Mijn broertje moest vroeger 200 euro betalen. Hij had een inkomen van zo'n 1200 netto.

Ik heb nooit kostgeld hoeven te betalen, maar dat komt omdat ik op mijn 19e op kamers ging.
Ik moest wel alles zelf betalen. Mijn kamer, studie, eten, verzekeringen etc.
En ik kreeg maar 230 euro van de ibg.

zorgverzekering moet ik ook met ingang van het einde van het jaar gaan betalen, maar goed ik krijg daarvoor nog toeslag.

Ik ga deze week nog even rustig alles op een rijtje zetten, hoeveel ik kwijt ben aan alles, en hoe ik uit ga komen, of ik nog overhoud etc.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:40

Grit: mij beschuldigen van weinig inlevingsvermogen vind ik wat kort door de bocht. Dat kwam tijdens mijn opleiding juist steeds naar voren als kwaliteit van mij :Y)
Ik ben van mening dat in een 'normale situatie' waarin ouders modaal verdienen het niet nodig is om kostgeld te vragen.
Tenzij het kind inderdaad ver in de 20 is en 5 dagen per week werkt. Dan is het een ander verhaal.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:29

Wat een bak met geld. Zonde om dat aan je ouders te geven, vind ik.
Bovendien vind ik het bedrag niet reëel.
Mij is dat vuur ook aan de schenen gelegd lang geleden en ik heb toen mijn biezen gepakt en ben lekker op kamers gaan wonen. Ja dan kom je iets hoger uit met alle overige kosten erbij, maar heb je wel lekker je eigen leven.

Ik was destijds 18/19 jaar.