Jonge huisvrouwen of thuisblijfmoeders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:16

Helemaal mee eens :j maar hou er rekening mee dat veel hier zeker niet vrijwillig thuis zitten. Ik heb bvb twee inval contacten en ben bezig om me in te schrijven als gastouder. Daarnaast volg ik een cursus waar een onbetaalde stage bij hoort. Maar die cursus vergroot mijn inzetbaarheid straks weer.
En als ik niet opgeroepen word, ja dan zit ik thuis.. helaas..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:18

Waarom moet iedereen toch zo oordelen (ongeacht welke groep) en voelen mensen zich daardoor zo genoodzaakt om zichzelf/hun leven zo te verdedigen? Wat zonde, in een vrij land. :) Het zou nou juist zo mooi zijn om iedereen zijn eigen keuzes te laten maken èn om geheel achter je eigen gemaakte keuze te staan zonder je veroordeeld te voelen door anderen. Wat is het in dit onderwerp dat schijnbaar zo gevoelig ligt?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:18

Ik ben dus vrijwillig thuis en dat is prima. Ik heb mijn omgeving niet nodig om te zeggen of het wel of niet not done is of ik wel of niet werk. Man en ik vinden het oké en dat is het belangrijkste.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:19

Aranel schreef:
Helemaal mee eens :j maar hou er rekening mee dat veel hier zeker niet vrijwillig thuis zitten. Ik heb bvb twee inval contacten en ben bezig om me in te schrijven als gastouder. Daarnaast volg ik een cursus waar een onbetaalde stage bij hoort. Maar die cursus vergroot mijn inzetbaarheid straks weer.
En als ik niet opgeroepen word, ja dan zit ik thuis.. helaas..

Klopt hoor, zoiets kan natuurlijk gebeuren :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:22

Jelleee schreef:
Tuurlijk zou ik het ook wel lekker vinden om elke dag om half 9 mn bed uit te rollen en elke dag alle tijd te hebben voor de paarden, maar na een tijdje gaat zoiets je toch tegen staan? Je wilt toch niet 100% teren op de zak van je man/vriend/familie? Ik zou me daar echt rot over voelen. (uitzonderingen zoals ziekte daargelaten).

Degene die dat postte WAS ziek, dat staat er toch?!

En verder, ach, als ik ook voltijds ga werken en we moeten een poetshulp betalen en voor drie kinderen opvang....., dan vind ik eigenlijk dat ik als thuisblijver mijn eten wel verdiend heb :o
Ik sta trouwens om half 6 op en ik lig er ook als laatste weer in doorgaans.

En nu ga ik mijn kinderen uit school halen ;)

Elise_0o

Re: Jonge huisvrouwen of thuisblijfmoeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:25

Ik snap niet dat er geen probleem word gemaakt van mensen die parttime werken en de rest van de vrije dagen lekker niets doen en shoppen, uit eten met vriendinnen gaan enz, maar als je zegt dat je thuis zit om het huishouden te doen, voor je kinderen, dieren en man te zorgen, dan is er echt iets mis...?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:34

Urielle schreef:
Jelleee schreef:
Tuurlijk zou ik het ook wel lekker vinden om elke dag om half 9 mn bed uit te rollen en elke dag alle tijd te hebben voor de paarden, maar na een tijdje gaat zoiets je toch tegen staan? Je wilt toch niet 100% teren op de zak van je man/vriend/familie? Ik zou me daar echt rot over voelen. (uitzonderingen zoals ziekte daargelaten).

Degene die dat postte WAS ziek, dat staat er toch?!

Het is ook niet persoonlijk tegen iemand bedoeld, maar in het algemeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:49

RedPassion schreef:
Waarom moet iedereen toch zo oordelen (ongeacht welke groep) en voelen mensen zich daardoor zo genoodzaakt om zichzelf/hun leven zo te verdedigen? Wat zonde, in een vrij land. :) Het zou nou juist zo mooi zijn om iedereen zijn eigen keuzes te laten maken èn om geheel achter je eigen gemaakte keuze te staan zonder je veroordeeld te voelen door anderen. Wat is het in dit onderwerp dat schijnbaar zo gevoelig ligt?

Mooi gezegd!

Elise_0o schreef:
Ik snap niet dat er geen probleem word gemaakt van mensen die parttime werken en de rest van de vrije dagen lekker niets doen en shoppen, uit eten met vriendinnen gaan enz, maar als je zegt dat je thuis zit om het huishouden te doen, voor je kinderen, dieren en man te zorgen, dan is er echt iets mis...?

Dat snap ik zelf ook niet helemaal. Daarom vind ik TBM zijn best wel ondergewaardeerd. Niet voor mezelf, maar vanuit de meningen van je omgeving, of het beeld wat zij bij een TBM hebben.

Mijn man bijvoorbeeld dacht ook dat ik mijn dagen vulde met spelen met de kleine en achter fb zitten, tot hij dus thuis zat en zag hoe mijn dagen waren, sindsdien heb ik een stuk meer begrip en waardering gekregen.

Mijn schoonbroertje vroeg me laatst ook 'verveel jij je niet nu je thuis zit' waarop ik begon te lachen en alleen maar kon zeggen 'wacht maar tot jij een vrouw en kinderen en huisdieren hebt' (wat ik overigens best flauw vind van mezelf, maar het is wel zo haha). Mijn schoonmoeder legde hem toen uit wat er allemaal bij komt kijken als TBM, zij heeft het immers ook gedaan tot haar kids groter/ouder waren. :j

Ik denk dat het onbegrip vooral in onwetendheid zit.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:57

Alle respect voor tbm maar ik heb nog niemand iets zien schrijven over hun bezigheden wat ik als parttime werkend (en parttime alleenstaand :+ )moeder niet doe. Mijn ramen worden ook gezeemd. Ws wat minder vaak dan bij een ander omdat mijn prioriteiten anders liggen. Als ik thuis ben, ben ik er voor de kinderen en pas als zij slapen komt het huishouden. Maar ook wij leven in een redelijk schoon huis, eten elke dag en hebben een gevulde voorraadkast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:01

Maar is er dan gezegd dat een werkende moeder andere dingen doet dan een TBM?
Ja het enige verschil is dat een werkende moeder een x aantal uur per week werkt, maar voor het kind wordt dan ook een x aantal uur gezorgd door een oppas, kdv o.id. toch?

Het huis wordt er die x aantal uur ook niet viezer op omdat er niemand thuis is op dat moment, lijkt me.

Dus dat lijkt mij het verschil toch?

Een TBM is op die uren met kind(eren) thuis en doet dan gewoon hetzelfde als dat een werkende moeder in haar vrije uren doet.

Of sla ik de plank helemaal mis? :) (kan ook hoor, want ik ben pas net 9 maanden moeder en heb alleen een tijdje een studie gedaan en toen was mijn dochter 4 halve dagen op het KDV, mijn huis werd die uren niet viezer en voor mijn dochter werd gezorgd :) )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:09

mamamier schreef:
Alle respect voor tbm maar ik heb nog niemand iets zien schrijven over hun bezigheden wat ik als parttime werkend (en parttime alleenstaand :+ )moeder niet doe. Mijn ramen worden ook gezeemd. Ws wat minder vaak dan bij een ander omdat mijn prioriteiten anders liggen. Als ik thuis ben, ben ik er voor de kinderen en pas als zij slapen komt het huishouden. Maar ook wij leven in een redelijk schoon huis, eten elke dag en hebben een gevulde voorraadkast.

Moet ik nu zeggen dat ik mijn voorraadkast op alfabet zet omdat ik me thuis kapot verveel? Nee sorry, helaas kan ik dat niet zeggen :')

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:12

Als ik kijk wat ik deed toen ik werkte en dat vergelijk met wat ik nu doe als (zwangere) huisvrouw is dat een groot verschil.
Nu doe ik elke ochtend de afwas zodat mijn vriend daar geen omkijken naar heeft, toen ik werkte deden we het om de dag na het eten samen.
Toen werd de WC elke week grondig schoon gemaakt, nu elke dag.
Stozuigen deed ik 2 keer per week en dweilen om de week, nu zuig ik elke dag en dweil ik 1 a 2 keer per week.
Was dit allemaal eerder niet nodig, tja eigenlijk wel, maar daar had ik naast mijn werk echt de puf niet voor.
Over het algemeen is het huis nu zoveel schoner en dan ben ik sinds ik thuis ben voor mijn gevoel nog niet helemaal bij met de grote klussen.

Toen ik werkte wilden we ook niet elke avond en in het weekend bezig zijn met poetsen, je hebt ook nog een sociaal leven en wilt ook eens een dag erop uit.

Mijn vriend vindt het heerlijk, die komt thuis gaat lekker douchen, kan zo aan tafel schuiven en dan hebben we de avonden lekker voor onszelf.
Ik snap dan ook niet waarom anderen er een probleem mee zouden moeten hebben dat ik thuis zit.
Zolang je beiden achter deze keus staat en beseft wat de gevolgen ervan kunnen zijn is dat toch prima en hoeft een ander zich daar niet mee te bemoeien.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:14

Dacht dat het een gezellig topic was voor mensen die op zoek waren naar andere thuis blijf moeders, althans zo lees ik de OP.
Maar het is eerder een topic voor werkende moeders die zeiken dat we luie wijven zijn, snap dat niet. :j

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:16

Dat vind ik ook erg jammer ja, want had graag wat dingen met iedereen uit willen wisselen.
In plaats daarvan mag ik mij weer eens gaan verdedigen om de keuzes die wij hebben gemaakt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:20

Ach, iedereen mag posten natuurlijk, maar misschien is het handig om het naar de hk te laten verplaatsen? Nu lokt het ook wel discussie uit natuurlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:22

Of misschien handig om gewoon een HK topic te maken voor thuisblijfmoeders? Ik meld me graag aan ;)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:23

Zo vatten jullie het op. Ik vind het erg leuk om op deze manier eens in andermans keuken te kijken. Dat schreef ik al eerder. Ik zeik niemand af, ik zeg niet dat tbm lui zijn. Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe het eraan toe gaat in een gezin dat het heel anders indeelt dan dat wij dat doen. Gisteravond Had Ik in ditzelfde topic een leuk gesprek met een tbm. Met wederzijds respect en zonder dat iemand zich aangevallen voelde. Ik word er namelijk niks slechter van dat een ander thuis blijft. Een ander wordt er niets slechter van dat ik werk. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar jullie manier van leven maar blijkbaar lezen jullie allerlei aanvallen die ik niet schreef. Jammer....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:25

Elise_0o schreef:
Dat vind ik ook erg jammer ja, want had graag wat dingen met iedereen uit willen wisselen.
In plaats daarvan mag ik mij weer eens gaan verdedigen om de keuzes die wij hebben gemaakt.

Maar waarom heb je zo het gevoel dat je het moet verdedigen? Ik heb alles gelezen hoor, en snap niks van de vooroordelen (beide kant op trouwens), maar als je zelf een keuze weloverwogen hebt gemaakt en er tevreden mee bent, waarom voel je dan nog die noodzaak om het te verdedigen?

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:32

Ja urielle of sophie is allebei een goed optie! :)

Heb niet de nood om me te verdedigen en noem ook geen namen maar er zijn wel mensen die afzeiken in dit topic mbt luie vrouwen en het niet begrijpen.

Vind het jammer dat ze het zo brengen! Iedereen maakt die beslissing wel overwogen en hoe het hem/ haar en in het gezin past. Dat is ieder zijn keus maar het neerbuigende toontje mag dan wel weg.
Heb het dan niet over mamamier.

Ik ben ook een thuiszitter, werk wel gewoon(eigen huiswerk bedrijf) maarja om te zeggen dat ik meer doe dan de standaard tbm moet ik niet zeggen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:34

joke165 schreef:
Ik sta echt perplex. Dat er anno 2014 nog steeds zo gedacht wordt door verschillende (jonge) dames. Degene die niet kunnen werken door medische toestanden daargelaten, dat vind ik wat anders.

Ik ben een fervent voorstander van financiële zelfstandigheid voor de vrouw. Om me heen zie ik heel veel vrouwen die in de loop van de tijd gescheiden zijn, en nu spijt als haren op hun hoofd hebben dat ze niet doorgewerkt hebben, al dan niet parttime, zodat ze nu in staat zouden zijn in hun eigen onderhoud te voorzien. En niet een mega afstand tot de arbeidsmarkt hebben en afhankelijk zijn van alimentatie en/of een uitkering. De partneralimentatie wetgeving gaat op de schop en heel erg veranderen dus 12 jaar partneralimentatie zal binnennkort niet meer aan de orde zijn. En mijns inziens meer dan terecht.

Denken jullie er wel eens over na wat er gebeurt als je gaat scheiden? En dat is best realistisch want meer dan 1 op de 3 huwelijken loopt stuk......

Astaloca schreef:
Ik zit echt met stomverbazing dit topic te lezen. Dat begin twintigers thuis zitten zonder kids.. en het nog helemaal prima vinden ook. Al helemaal hun man :oo Doen jullie dan ook niet vrijwilligerswerk ? :\
Ik zit momenteel thuis vanwege omstandigheden, maar ik ga wel weer aan de slag. en doe wel vrijwilligerswerk.

Jelleee schreef:
Same here. Zit een beetje met open mond te lezen. Bij ons thuis (en in mijn omgeving) is het not done om helemaal niets te doen (huishouden moet namelijk elk mens doen, ook die gewoon werken). Opleiding, vakantiewerk, vrijwilligerswerk, stage enz. dat is hier heel normaal bij ons.

Overigens vind parttime werken wel een goede optie, dan werk je evengoed en heb je nog zat tijd voor het huishouden. Maar helemaal niets, zoals sommigen hier... Nee. -O-

Door dit soort opmerkingen heb ik wel het gevoel dat ik mij moet verdedigen ja..

En de opmerking, ik kan het ook gewoon terwijl ik werk, dus dan moet jij dat ook maar kunnen..
Nee.. Ik moet helemaal niets.. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:35

mamamier schreef:
Zo vatten jullie het op. Ik vind het erg leuk om op deze manier eens in andermans keuken te kijken. Dat schreef ik al eerder. Ik zeik niemand af, ik zeg niet dat tbm lui zijn. Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe het eraan toe gaat in een gezin dat het heel anders indeelt dan dat wij dat doen. Gisteravond Had Ik in ditzelfde topic een leuk gesprek met een tbm. Met wederzijds respect en zonder dat iemand zich aangevallen voelde. Ik word er namelijk niks slechter van dat een ander thuis blijft. Een ander wordt er niets slechter van dat ik werk. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar jullie manier van leven maar blijkbaar lezen jullie allerlei aanvallen die ik niet schreef. Jammer....

Ik vind je niet aanvallend, vind het fijn dat je er nieuwsgierig naar bent! :j

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:37

Volgens mij hangt er een taboe op het thuisblijven. Net als op het geen kinderen hebben. Mensen die bewust niet voor kinderen kiezen, gaan ook in de verdediging als mensen vragen waarom niet!? Ik denk dat het met tbm een beetje hetzelfde is. Je ' voldoet' op één of andere manier niet aan de standaard norm. Wat trouwens raar is, want vroegah was het uitzondering als je wel werkte en nu is het raar als je thuis bent

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:38

Laat ik het anders zeggen. Als ik fulltime thuis zou komen te zitten zou ik vrijwilligers werk doen, veel gaan sporten en Veel meer tijd aan mezelf besteden. Lekker shoppen af en toe, paardrijden weer oppakken, dat soort dingen. Ik zie dat jullie eigenlijk allemaal alleen maar hard in huis werken en met de kids bezig zijn. Dat laatste vind ik ook heerlijk naar dat hard werken in huis zou me snel tegen staan. Ik ben nou eenmaal geen goede huisvrouw. Kortom, het lijkt mij luxe om fulltime thuis te zijn en ik zou het er echt van nemen. Doen jullie dat niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:39

Ik bedoelde er maar mee dat het meer op een wedstrijd lijkt over wie het het zwaarst heeft en/of het hardst werkt, dat is zo zonde. ;) Het is (helaas!) een beetje de Nederlandse cultuur, maar wie er bewust voor kiest om een tandje langzamer te gaan, of niet naar de maatschappelijk aanvaardbare standaarden te leven omdat hij/zij daar nou eenmaal gelukkig(er) van wordt, wordt inderdaad wel snel in het vakje 'lui' gepropt. Misschien dat er daarom zo fel wordt gereageerd door beide partijen, het was maar een constatering en ik vroeg me af waar dat nou vandaan kwam.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:39

Helemaal eens met suusenmalvin :) Prima onderbouwd!