Moeder worden en carrière maken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 01:31

smiley91 schreef:
Joltsje schreef:
leuke discussie. ik ben nu 27 jaar, inmiddels aardig carriere gericht en dit is mijn laatste week voor mijn zwangerschapsverlof. en wat heb ik mijzelf deze vraag vaak gesteld zeg.. de afgelopen 2 jaar.

ik heb HRM 2 jarige AD gedaan, fulltime aan het werk gegaan en afgelopen zomer mijn Bachelor HRD gehaald. ontzettend veel leuke nieuwe dingen mogen oppakken het afgelopen jaar en ben nu bang dat ik dat straks partttime niet meer kan doen. we zullen zien.

dat je fulltime moeder moet zijn, sowieso de eerste 4 jaar is ook zeker niet mijn filosofie. ja het is veel drukker als je werkt, maar het lijkt me zeker te doen. doordat je zelf ook nog doelen hebt en je niet wegcijfert voor je kinderen, kun je ze voor mijn gevoel extra waarderen als je er wel bij bent. en tuurlijk zal je werk er eens onder leiden dat je kinderen hebt en je hoofd er niet bij hebt, maar dat had ik met mijn pard ook wel eens. en andersom zal het ook gebeuren dat je dingen mist bij je kinderen omdat je op het werk bent. en praktisch gezien, als je 4 jaar niet werkt.. kom je nergens meer aan de bak tegenwoordig. .

Je begint met behoorlijk carrière gericht en vervolgens geef je aan 3 dagen te gaan werken.... Met alle respect, maar als je 3 dagen gaat werken kun je niet écht meer aan je carrière werken, hoe graag je dat ook zou willen. 3 dagen is domweg te weinig om écht volop mee te draaien. 4 dagen van 9 uur (36 uur) dat gaat nog net, al zie je dan vaak dat mensen op die 'vrije'dag thuis nog van alles doen, omdat het anders niet lukt. En let wel, er is niets mis mee als je 3 dagen wilt gaan werken, maar het betekent gewoon dat je je carrière op een laag pitje zet en veelal betekent het ook dat je als je weer meer gaat werken toch minder mogelijkheden hebt, althans niet op topfuncties.
Ik kies daarom ook voorlopig gewoon geen kinderen te hebben en mij op mijn carrière te storten... Want ik weet ook dat als ik dat wel nu zou willen ik dat ook gewoon goed zou willen doen en ik dat voor mijn gevoel niet zou kunnen qua tijd. Maar goed, ieder zijn keus

Wil je mijn angsten mer mijn huidige hormonen even niet becestigen. Ik besef me innd dat mijn carrierre op een laag pitje de komende jaren komt. Als ik ooit weer 4 dagen ga werken hoop ik wel weer verder te kunnen doen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 01:50

cam schreef:
Quellian schreef:
Cam, jij bent van een andere generatie, dingen zijn behoorlijk veranderd. Voor mijn ouders en schoonouders geldt hetzelfde als bij jou.

Ik denk dat wij van de generatie zijn die keuzes maakte en ons er bewust van waren dat je niet altijd alles kan hebben wat je wilt.

Zoals?

Wat jij nu opnoemt: huis met grote tuin en genoeg slaapkamers, elk kind op een sport, én minstens wintersport en zomervakantie en ga zo maar door.. Van 1 salaris? Geen modaal inkomen dan in ieder geval.. Klinkt tegenwoordig als een utopische fata morgana.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 01:54

Nou dat wij de keuze hebben gemaakt dat 1 van ons carriere kon maken en de andere niet :)
En omdat wij graag kinderen wilde,er een van ons thuis zou blijven.
En ervoor zou zorgen dat die andere zijn carriere kon voortzetten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 02:11

Ik denk dat er veel stellen zijn die de keuze voor 1 salaris niet eens kunnen maken Cam.. Keuzes willen maken is wat anders dan kunnen.

De generaties van nu hebben andere keuzes dan vroeger, met de nadruk op anders. Sommige keuzes van voorheen gaan niet meer, andere keuzes kunnen wij nu juist wel makkelijker maken.

Maar de wereld zoals jij die schetst..
Met de velen jongen stellen in mijn omgeving waar 2 x fulltime functies al nauwelijks voorkomt (wo/hbo veel ontslagen soms zelfs meerdere keren) hebben ze het zonder kinderen al financieel belast genoeg.
Laat staan beide een vast contract. Negen van de tien keer hebben ze hier in het beste geval 1 fulltime en 1 parttime.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 04:00

Ik ga niet m'n doktersgraad halen om dan straks Dr. Mama te zijn, thuis te zitten en niks te betekenen voor de wetenschap (behalve misschien een toekomstig genie op de wereld te zetten, mocht ik een bijzondere man aan de haak slaan := ). Mijn passie voor mijn vakgebied betekent ook dat ik regelmatig een paar maanden op onderzoek in de meest bizarre locaties zal zitten, en ik zie het nog niet voor me met een baby op een onderzoeksschip op Antarctica te zijn.

Dus in mijn, en misschien in jouw geval ook TS, zal ik een keuze moeten maken. En mijn keuze is overduidelijk carrière. Misschien dat dat niet betekent dat ik nooit kinderen zal hebben, dat ligt er volledig aan in welk land ik besluit te settelen, met wat voor man, en wat zijn plannen en dromen zijn. Misschien wil hij wel thuis blijven, al lijkt me dat sterk, kijkend naar op wat voor types ik val :') .

Maar ik zie gewoon bij mijn ouders dat ze keuzes hebben gemaakt. Mijn vader is voor de super carrière gegaan, heeft alles gedaan wat hij wilde doen en is hier super succesvol uit gekomen. Mijn moeder daarentegen is een ontzettend getalenteerde, intelligente vrouw die "maar" haar eigen bedrijf vanuit huis leidt. Ze heeft veel werk, een ontzettend goed salaris, en veel interessante projecten kunnen doen. Maar ik weet dat ze af en toe het hebben van collega's miste, en ik weet ook dat ze een veel grotere carrière had kunnen hebben dan het geval is geweest. Maar ze is er altijd voor ons geweest, inderdaad, het naar school brengen, thuis zijn, thee zetten, vragen 'schat, hoe was je dag?'. Ik heb nooit een opvang van binnen hoeven zien, en ben daar ongelofelijk dankbaar voor. Maar ik weet bijna zeker dat ik zelf niet bereid ga zijn dit offer te brengen.

Ariebombarie

Re: Moeder worden en carrière maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:10

cam met alle respect, je kunt jouw situatie van 25 jaar (!!) geleden niet vergelijken met de huidige situatie. guldentijdperk was goedkoper dan nu bijvoorbeeld, en we hebben nu te maken met een enorme crisis (oa huizenmarkt etc). ik vind het niet realistisch om te zeggen dat wat jij vroeger hebt gekund nu nog kan, iig niet met een jan modaal inkomen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:22

Ariebombarie schreef:
cam met alle respect, je kunt jouw situatie van 25 jaar (!!) geleden niet vergelijken met de huidige situatie. guldentijdperk was goedkoper dan nu bijvoorbeeld, en we hebben nu te maken met een enorme crisis (oa huizenmarkt etc). ik vind het niet realistisch om te zeggen dat wat jij vroeger hebt gekund nu nog kan, iig niet met een jan modaal inkomen.

Ik heb het over keuzes maken.
Denk je nu echt dat het 25 jaar geleden anders was dan nu.
Toen waren we particulier verzekerd voor ziektekosten en betaalde we meer dan jullie nu betalen.
Kinderopvang was voor eigen kosten. Helemaal voor eigen kosten Behalve als je bij een groot bedrijf werkte en de baas wat bijdroeg. Een auto van de zaak was alleen voor de directeur. Vervoer was jou pakkie aan.
Staar je niet blind op die periode. Ook toen waren er periodes dat het slecht ging in de economie Wij begonnen met een hypotheek met 12% rente. En hebben ook 3 jaar met dubbele lasten gezeten toen wij uit ons eerste huis waren gegroeid omdat de kinderen kwamen.
Huis uiteindelijk met flink verlies verkocht.
Klinkt bekend in de oren toch. Niet zo heel veel anders dan nu. Alleen die 12% dan.
Oja en geen dubbel belasting voordeel. De regering vond toen dat je zelf de keuze had gemaakt om een huis te kopen voordat je de andere kwijt was.
Mijn man werkte 7 dagen en was dan 2 dagen vrij.
Ja ook 7 nachten en 7 avonddiensten.
En dat was zijn normale rooster.
Dus ik denk dat er best dingen te vergelijken zijn.
Maar goed. Ik hou het voor gezien.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:36

Netje schreef:
Maar waarom worden vaders vaak door de moeders gezien als een soort tweede hands opvoeders en denken ze dat een kind alleen groot kan worden als de moeder er aldoor is. De papa mag wel 60 uur werken, want dat kan niet anders. Nou, verrassing: het kan best anders en werkgevers hebben daar meestal geen bezwaren tegen, maar ze hoéven vaak ook niet van de vrouwen, want die willen graag fulltime moederen. En dus weet die generatie kinderen al niet anders dan dat de mama huishoudelijk werk doet en de papa werkt. Wat is dat nou voor voorbeeldfunctie???
...
Dus ik vraag ik me wel eens af: vinden al die thuismama's het niet gewoon makkelijk dat ze niet hoeven te werken en gebruiken ze daarvoor allerlei excuses. Om vervolgens hun ex (wat helaas toch in 1 op de 3 gevallen gebeurt) ook nog eens volledig uit te kleden als het op alimentatie aankomt: want ik ben thuisgebleven voor jóuw kinderen en heb geen carrière kunnen opbouwen.

Dan denk ik: kom op dames wees nou eens eerlijk ! Niemand hoeft van mij te werken met kinderen, maar besef wel dat dat je éigen keuze is en laat er later niet je ex-partner, de staat of andere instaties voor betalen. Eigen keuze prima, maar dan ook de gevolgen !

In sommige functies is het gewoon niet mogelijk om minder te werken, en als je dat wel doet loop je allerlei kansen mis. Als mijn man wordt gevraagd of hij volgende week 2 weken naar timboektoe kan, dan is dat geen probleem omdat hij geen dagen op tijd weg hoeft omkinderen op te halen. Als hij het aanbod krijgt om 2 jaar expat ergens heen te gaan, dan gaan we gewoon met zijn allen. De voorbeeldfunctie hiervan is dat we een gelukkige relatie en een vrij stressloos leven hebben. Als papa eindelijk thuis is, dan heeft hij echt tijd voor de kinderen. Dan hoeft hij zich niet bezig te houden met tijdverspilling als koken, wassen, stofzuigen, boeken en sites over opvoeding en scholen bekijken.

Als ik ga werken levert dat veel stress op, houden we er netto nauwelijks wat aan over en heeft mijn man nog minder tijd voor de kinderen, want minder werken zou hij niet kunnen. Dat is een keuze die wij samen maken, niet alleen een eigen keuze.

Beide op zo'n manier werken als hij doet en kinderen hebben is vrij onmogelijk. Zoals eerder gezegd, er is een verschil tussen een baan en een carriere.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:47

Dirndl schreef:
Ik ga niet m'n doktersgraad halen om dan straks Dr. Mama te zijn, thuis te zitten en niks te betekenen voor de wetenschap (behalve misschien een toekomstig genie op de wereld te zetten, mocht ik een bijzondere man aan de haak slaan := ). Mijn passie voor mijn vakgebied betekent ook dat ik regelmatig een paar maanden op onderzoek in de meest bizarre locaties zal zitten, en ik zie het nog niet voor me met een baby op een onderzoeksschip op Antarctica te zijn.

Prima toch? Maar dat betekend wel dat je ergens consessies zal moeten doen. Je kan een baby niet 3 maanden bij oma brengen omdat jij op reis bent (ja, uiteraard kan het wel, maar de kans op hechtingsproblemen wordt zo wel heel groot). Het kan niet altijd en-en zijn, je zal keuzes moeten maken. Misschien wachten tot je de behoefte krijgt om je te settelen en in Nederland onderzoeken kan doen, wachten tot na een paar jaar de nieuwigheid van het reizen er af is, en dan hopen dat het makkelijk lukt om zwanger te worden, want dat is ook geen vanzelfsprekendheid.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:49

cam schreef:
Ariebombarie schreef:

Ik heb het over keuzes maken.
Denk je nu echt dat het 25 jaar geleden anders was dan nu.
Toen waren we particulier verzekerd voor ziektekosten en betaalde we meer dan jullie nu betalen.
Kinderopvang was voor eigen kosten. Helemaal voor eigen kosten Behalve als je bij een groot bedrijf werkte en de baas wat bijdroeg. Een auto van de zaak was alleen voor de directeur. Vervoer was jou pakkie aan.
Staar je niet blind op die periode. Ook toen waren er periodes dat het slecht ging in de economie Wij begonnen met een hypotheek met 12% rente. En hebben ook 3 jaar met dubbele lasten gezeten toen wij uit ons eerste huis waren gegroeid omdat de kinderen kwamen.
Huis uiteindelijk met flink verlies verkocht.
Klinkt bekend in de oren toch. Niet zo heel veel anders dan nu. Alleen die 12% dan.
Oja en geen dubbel belasting voordeel. De regering vond toen dat je zelf de keuze had gemaakt om een huis te kopen voordat je de andere kwijt was.
Mijn man werkte 7 dagen en was dan 2 dagen vrij.
Ja ook 7 nachten en 7 avonddiensten.
En dat was zijn normale rooster.
Dus ik denk dat er best dingen te vergelijken zijn.
Maar goed. Ik hou het voor gezien.

ja, ik denk echt dat het anders was 25 jaar geleden :j
zie ook vergelijkingen met wat jij zegt, maar er zijn ook zeker verschillen op te noemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:57

Een mooi inkomen is gewoon niet altijd een keuze.
Sommige mensen werken zich 3 slagen in de ronte om er dan alsnog bij een herorganisatie uitgesmeten te worden :roll:

Leuk als mensen welstand voor vanzelfsprekendheid zien, maar zo werkt het gewoon niet altijd.

Maar nogmaals, dat is niet waar dit topic over ging. Het gaat niet over moeten werken en hoe zwaar het leven is, maar over willen werken.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:01

Ja er zijn idd best verschillen.
Studeren is voor iedereen tegenwoordig betaalbaar. Toen alleen voor kinderen met ouders met geld.
Toen ging iedereen na zijn studie werken.
Als er tenminste werk was. Nu willen ze eerst nog een jaar wat van De wereld zien.
Toen ging je eest nog bij je ouders wonen omdat er een huizen te kort was. Nu wil iedereen een eigen huis of tenminste een mooie betaalbare huurwoning en als hij te duur is betalen we gewoon met zijn alle mee.
Idd. Jullie hebben veel meer mogelijkheden. Dat is idd nu anders dan toen.
Jullie willen en dit en dat Wij hadden de keus tussen dit of dat.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:05

Sizzle schreef:
Een mooi inkomen is gewoon niet altijd een keuze.
Sommige mensen werken zich 3 slagen in de ronte om er dan alsnog bij een herorganisatie uitgesmeten te worden :roll:

Leuk als mensen welstand voor vanzelfsprekendheid zien, maar zo werkt het gewoon niet altijd.

Maar nogmaals, dat is niet waar dit topic over ging. Het gaat niet over moeten werken en hoe zwaar het leven is, maar over willen werken.

In mijn ogen gaat dit topic over keuzes maken.
Maar goed. Dat zien jullie blijkbaar anders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:10

Je zegt zelf dat je nooit carriere wilde maken, dan heb je dat toch niet gekozen :?
Als het nou zo was dat jij groot bankdirecteur wilde worden en je man ook en jij besloten hebt dat je hem de kans geeft en zelf thuisblijft wordt het een ander verhaal.
Maar als je dat toch al niet van plan was dan was die hele keuze er imo ook niet.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:16

Sizzle schreef:
Je zegt zelf dat je nooit carriere wilde maken, dan heb je dat toch niet gekozen :?
Als het nou zo was dat jij groot bankdirecteur wilde worden en je man ook en jij besloten hebt dat je hem de kans geeft en zelf thuisblijft wordt het een ander verhaal.
Maar als je dat toch al niet van plan was dan was die hele keuze er imo ook niet.

Nou ik denk dat als ik geen kinderen wilde hebben of had kunnen krijgen er misschien een hele andere keuze was. gemaakt.
En dan had ik misschien wel verder gegaan met studeren.
Ik denk dat als omstandigheden veranderen keuzes ook veranderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:33

Ieder leven had anders kunnen lopen.
Maar de specifieke vraag was of en hoe het te combineren is als je dus wel een diepe wens hebt om carriere te maken.

In ons geval hebben we daarom eerder nooit voor kinderen gekozen omdat we beide erg fanatiek waren. Pas nu duidelijk is dat mijn man nog net even een paar stappen fanatieker is dan ik en het bij mij begint af te zwakken is de kinderwens ontstaan.
Echter is bij sommige beide wensen heel sterk.
Ik denk wel dat dit te combineren is, maar dan kun je gewoon beide niet met de volle 200% en moet je dus overwegen op welke vlakken je inleverd en daar tevreden mee kan zijn.
In het geval van TS kan ik me voorstellen dat het handiger is om eerst eens te zien of je echt wel zo carriere gericht bent als je nu denk.
Proef daar eerst eens van en je vriend ook.
Misschien wil hij wel thuisblijven uiteindelijk, dat kan net zo goed. Ik heb ook goede vrienden waar precies het omgekeerde is gebeurd dan mijn situatie. Daar heeft na 15 jaar dubbel carriere de man het stokje aan de vrouw gegeven die haar eigen onderzoeksgroep wil opzetten en hij gaat minder werken.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 17-01-14 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:36

In deze huidige tijd is het naar mijn mening eigenlijk meer een luxe dat een moeder of vader ft thuis kan zijn bij haar/zijn kinderen.
Wbt financien, de ene is gelukkig met minder en de ander weer niet.
Dat is allemaal erg persoonlijk en ieder hecht daar andere waarde aan.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:52

Ik denk dat dit mogelijk is: eventueel beide ouders een baan zoeken waarbij 1 dag in de week thuis werken normaal is. Je zou dan beide 1 dag in de week thuis kunnen werken en dat te proberen combineren met zorg voor de kinderen. De andere drie dagen zou ik een goed oppasadres vinden waar persoonlijke benadering voorop staat. Voor mij liever geen kinderdagverblijf maar een gastgezin waar ze warm opgevangen worden.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:52

thuiswerken is nauwelijks te combineren met een kind... je moet daar niet van uit gaan dat dat zomaar kan, dan meot je wel een ont-zet-tend makkelijk kind hebben.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:13

Ariebombarie schreef:
thuiswerken is nauwelijks te combineren met een kind... je moet daar niet van uit gaan dat dat zomaar kan, dan meot je wel een ont-zet-tend makkelijk kind hebben.

Ik heb dr 5 en thuiswerken lukt wel hoor, voornamelijk als ze 's avonds in bed liggen. Nu liggen de jongste 2 in bed, de oudste 3 zijn bezig met schoolopdrachten en ik zit wat te werken. En nee, die van mij zijn niet makkelijk haha.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:23

Nadia: Maar 's avonds werken? Niet iedereen heeft die luxe mbt thuiswerken. Als ik op kantoor zit en ik heb een collega nodig die thuis is verwacht ik dat hij/zij ook overdag tussen 8 en half 5 gewoon bereikbaar is.

Overigens ben ikzelf geen moeder en ik verwacht ook niet dat ik snel moeder ga worden (vrijgezel, lang leve de lol en vooral carrière gericht)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:27

Ariebombarie schreef:

Ligt er denk ik ook aan wat voor thuiswerk je hebt. ...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:39

Ik hoop dat er over 25 jaar weer zo'n topic geopend word en dat dan de huidige jongere generatie weet wat het betekend om alles te willen. Want daar gaat het om, naast huisje, boompje, beestje ook een carriere en een mooi huis en een leuke carrierekerel en twee auto's en en en en en kinderen. Ik ken mensen genoeg die dit hebben maar of het nu allemaal zo geweldig is. Er zijn vrouwen EN mannen genoeg die jaren geleden voor hun carriere kozen en toen de centen binnen stroomden ook daar naar gingen leven. Helaas, nu is het crisis, de meesten hebben nu één soms geen inkomen, scheiddingen en gedwongen verkopen aan de orde van de dag. En daarbij, wat versta je onder carriere, veel geld verdienen of jezelf geestelijk naar een hoger plan werken, dat tweede kun je ook in deeltijd, het eerste meestal niet.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:29

cam schreef:
.

Als je in die tijd particulier verzekerd was, zat je al behoorlijk hoog in salaris en kinderopvang was in mijn geval (en dat is ca. 22 jaar gelden ) juist voor een groot deel betaald. Juist in de beginfase werd er door de staat heel veel bijgedragen aan kinderopvang: nu wordt dat juist minder en minder.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:38

Nou wij waren particulier verzekerd (15 jaar terug), maar dat viel nog wel tegen hoor.
Juist omdat we heel veel geld kwijt waren aan de ziektekosten hielden we minder over dan toen we nog minder verdiende.