acties tegen o.a bont; gaat dit te ver??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:36

little_king schreef:
Nee ik doe niets, want ik draag geen bont of wol. Geen kraagje, geen bontje onder het zadel niets.
Dus hoezo slappe mentaliteit? Niet erg netjes van je om dat te zeggen.

Fijn dat je het ook niet draagt, maar ik baseerde mijn mening even op jouw opmerking wat mij het gevoel gaf dat het allemaal niet helpt, wat tot nu toe gebeurt. Er wordt al jaren door organisaties een hoop aan gedaan om die ellende te stoppen, maar nu pas zwichten bedrijven als H&M e.d., juist omdat zoveel consumenten hun beklag hebben gedaan. Het helpt dus wel. Helaas kunnen we nooit alles stoppen, maar je moet ergens beginnen.

little_king

Re: acties tegen o.a bont; gaat dit te ver??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:38

Ik denk dat de aandacht verslapt.
Nu deze spullen in het magazijn verdwijnen om later er weer uit te pakken.
Ik geloof niet dat een H&M zelf dat verlies van die spullen neemt. Die willen dat koste wat kost verkopen, niet nu dan volgend jaar.
En ik denk niet dat de organisaties daar blijvend verandering in brengen. Kan er niets anders aan doen dat ik dat niet positiever zie :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:42

little_king schreef:
Ik denk dat de aandacht verslapt.
Nu deze spullen in het magazijn verdwijnen om later er weer uit te pakken.
Ik geloof niet dat een H&M zelf dat verlies van die spullen neemt. Die willen dat koste wat kost verkopen, niet nu dan volgend jaar.
En ik denk niet dat de organisaties daar blijvend verandering in brengen. Kan er niets anders aan doen dat ik dat niet positiever zie :)

Als de consument er de druk op houdt (en ik wil best tegen die tijd, weer contact opnemen met zo'n winkelketen, hoor), zullen ze er voor zwichten. Maar ja, ik blijf het een zwakke mentaliteit vinden, als je denkt dat het toch geen zin heeft je te verzetten. Dan verandert er namelijk nooit wat, als we zo gaan handelen en denken. Ik vind dat wij, de mens, hier iets aan moeten doen. Niemand anders doet het namelijk. Zo'n lief, pluizig konijn is aan ons overgeleverd. Aan ons dus, er tegenin te gaan.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:18

Ik begrijp oprecht niet hoe mensen al het dierenleed goed kunnen praten en de schuld bij oa de overheid in de schoenen willen schuiven.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:23

De instelling dat er toch niets verandert, is helaas nog iets waar zich teveel mensen aan vast houden. In veel gevallen ontslaat het van de verplichting zelf te veranderen.

Het is echter een feit, dat dingen Kunnen veranderen, als mensen veranderen. Als mensen bereid zijn de luiken voor hun ogen open te trekken/de oogkleppen af te doen en beginnen met het veranderen van eigen gedrag.
Hier hebben ze een tijd geleden een proef gedaan met een aantal vrijwilligers mbt kooldioxide-producering. Er werd gekeken hoeveel kooldioxide pp werd geproduceerd en daarna gekeken hoe ze dat zelf per persoon konden veranderen. Na een bepaalde periode werd het weer gemeten en was er een enorm verschil in productie van kooldioxide alleen al door bewuste keuzes te maken. De test is voorbij maar de groep proefpersonen gaat ermee door en iedereen kan zich daarbij aansluiten. Dat is een toenemende groep.

De druk van de consumenten heeft ook gezorgd voor een verbod op proeven met proefdieren in de cosmetica in europa. Nee, niet over de hele wereld. Maar het maakt wel dergelijk verschil uit.

Een toenemende groep is bezig met het verminderen van afval. Her en der ontstaan dorpen/streken waar plastic is afgeschaft en mensen leren bewust geen tot nauwelijks afval te produceren.

Steeds meer mensen besluiten voor zichzelf dat ze het vernietigen van de aarde en de respectloze omgang met dieren beu zijn en planten hun eigen groenten, gaan meer en meer in eigen onderhoud voorzien, vertonen bewust koopgedrag etc.

Mensen kunnen veranderen. Ik ben veranderd. En met mij meer ....

Niets van dit alles gebeurt/zou zijn gebeurt met de mentaliteit dat 'er toch niets verandert', maar omdat mensen simpelweg iets ondernemen. Begin met jezelf... zo simpel is het.

Een nee... een druppel op een gloeiende plaat, maakt weinig verschil. Maar tien druppels, honderd druppels, duizend druppels en uiteindelijk miljoenen druppels maken wel dergelijk verschil,.

Het is een kwestie van zelf veranderen en niet wachten tot de buurman het doet.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:25

Liljebo, ik ga helemaal met je mee

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:39

Liljebo, helemaal mee eens!!! :j

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:44

Eens, natuurlijk.
Maar als je zelf geen angora wol of bont draagt en je vrienden en familie ook niet.
Dan kan er ineens zo veel niet meer veranderen. Waar haal je die volgende druppels dan vandaan?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:48

little_king schreef:
Eens, natuurlijk.
Maar als je zelf geen angora wol of bont draagt en je vrienden en familie ook niet.
Dan kan er ineens zo veel niet meer veranderen. Waar haal je die volgende druppels dan vandaan?

Voorbeeldje: toen ik 25 jaar geleden vegetarisch ging eten, was ik bijna de enige in mijn omgeving (op mijn oma na dan, die is er 93 mee geworden en was misschien wel een van de eerste van ons land destijds :) ). Inmiddels ken ik heel veel mensen die bewuster zijn gaan omgaan met vlees en vis tot meer mensen die ook overgegaan zijn op vegetarisch eten (of meerdere keren per week geen vlees/vis eten). Er is ook verandering gaande met biologische producten. Lachte iedereen me eind jaren 80 nog uit (geitenwollesokken image, al ben ik het tegenovergestelde :D ), inmiddels zie je de verandering bij de consument. Als je zelf niets doet, het niet uitdraagt, leert je omgeving het ook niet kennen. Ik geloof in eigen kracht, daar begint het mee. En je moet ergens beginnen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:50

Ik ben degene die over de overheid begint, maar ik vind duidelijk niet dat mensen de verantwoordelijkheid maar bij de overheid moeten leggen. Ik geloof in een en/en.
Dus de afkeer van ieder individu t.o.v. alle producten waarvoor dieren hebben moeten lijden. Alleen zijn er te veel mensen die het gewoon niet genoeg kan schelen, dus zal het spul vast blijven verkopen.
Daarom denk ik dat er een importverbod moet komen, zodat ook de buitenlandse productie de grens niet over komt.
En dat er dan maar vele landen mogen volgen, maar het zal bij dromen blijven :(

(Hier geen bont/wol/angora/vlees/vis/etc)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:53

delerium schreef:
Ik ben degene die over de overheid begint, maar ik vind duidelijk niet dat mensen de verantwoordelijkheid maar bij de overheid moeten leggen. Ik geloof in een en/en.
Dus de afkeer van ieder individu t.o.v. alle producten waarvoor dieren hebben moeten lijden. Alleen zijn er te veel mensen die het gewoon niet genoeg kan schelen, dus zal het spul vast blijven verkopen.
Daarom denk ik dat er een importverbod moet komen, zodat ook de buitenlandse productie de grens niet over komt.
En dat er dan maar vele landen mogen volgen, maar het zal bij dromen blijven :(

(Hier geen bont/wol/angora/vlees/vis/etc)

Precies, de gehele mensheid moet veranderen. Dus EN de consument EN de overheid EN de industrie. En elk beetje positieve verandering helpt. De mens zal altijd een wreed wezen blijven, maar gelukkig zijn er ook genoeg mensen die anders zijn. Vergroot die groep. Dat is het enige wat we kunnen doen. Verander de wereld, begin bij jezelf (en je kinderen. Want mijn dochter is vanaf haar geboorte vega opgevoed en wil, nu ze zelf groter en bewuster wordt, ook zelf niet meedoen aan dierenleed).

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:01

Twiggy2008 schreef:
little_king schreef:
Eens, natuurlijk.

Voorbeeldje: toen ik 25 jaar geleden vegetarisch ging eten, was ik bijna de enige in mijn omgeving (op mijn oma na dan, die is er 93 mee geworden en was misschien wel een van de eerste van ons land destijds :) ). Inmiddels ken ik heel veel mensen die bewuster zijn gaan omgaan met vlees en vis tot meer mensen die ook overgegaan zijn op vegetarisch eten (of meerdere keren per week geen vlees/vis eten). Er is ook verandering gaande met biologische producten. Lachte iedereen me eind jaren 80 nog uit (geitenwollesokken image, al ben ik het tegenovergestelde :D ), inmiddels zie je de verandering bij de consument. Als je zelf niets doet, het niet uitdraagt, leert je omgeving het ook niet kennen. Ik geloof in eigen kracht, daar begint het mee. En je moet ergens beginnen.

Maar als je omgeving die wol en bont niet draagt dat hoef ik die toch ook niet veranderen?
Er valt namelijk niets meer te veranderen in dat onderwerp. Dat is wat ik bedoel :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:08

little_king schreef:
Er valt namelijk niets meer te veranderen in dat onderwerp. Dat is wat ik bedoel :)

Ik heb een hele grote omgeving, hoor, jij niet? Alleen al door mijn werk, kom ik heel veel mensen tegen. En er zijn er helaas wel die het toch dragen (of misschien is dat na afgelopen week wel veranderd, dat hoop ik oprecht). Neem veel pubers van nu, met al die bontkraagjes. Vroeger was bont not done, tegenwoordig denken veel pubers niet eens na, omdat het weer in de winkels hangt. Maar nu met al die aandacht merk ik dat ze toch even na gaan denken. Ik blijf erbij, draag je ideeen hierover uit en gedraag je er zelf ook naar. Ik merk absoluut dat het helpt. Misschien niet meteen, maar bewustwording is soms nou eenmaal een lang proces.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:12

Nee mijn omgeving is niet zo groot. Daar heb ik geen behoefte aan. Mensen die niet bij mij passen zitten niet in mijn vrienden groep :)

Bij mijn werk kom ik wel veel mensen tegen maar dat is ivm mijn functie dan niet het juiste moment daarover te beginnen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:16

Filmpjes hoef je gelukkig niet aan te klikken om te bekijken. Heb ik niet gedaan. Maar ik vind het wel goed dat het even onder de aandacht wordt gebrachdt. Veel mensen kopen maar dingen zonder te weten waar het vandaan komt of hoe het wordt gemaakt of verkregen. Dan zijn zulke ' eye openers ' nodig. Hoeveel mensen wisten dat die zachte angora trui waar je het liefst de hele week in loopt, zo'n achtergrond heeft? Nu zullen mensen wel 3x nadenken voor ze zo iets kopen (of niet, kan ook natuurlijk). Net als vlees. Je kan wel hypocriet je ogen sluiten omdat je het niet wilt zien, maar ik vind het wel belangrijk dat je weet waar het vandaan komt en hoe. Dat maakt je bewuster, en kan de wereld wel verbeteren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:27

little_king schreef:
Nee mijn omgeving is niet zo groot. Daar heb ik geen behoefte aan. Mensen die niet bij mij passen zitten niet in mijn vrienden groep :)

Bij mijn werk kom ik wel veel mensen tegen maar dat is ivm mijn functie dan niet het juiste moment daarover te beginnen.

Ik vind 'omgeving' wat anders dan mijn 'innercircle club'. ;)
Ik heb een hele grote omgeving, mede door mijn werk in mediawereld (film/muziek/radio/tv) en die heb ik bv op facebook en dan lezen ze toch wel vaak over mijn dierenliefde, mijn vega levensstijl en anti bont zaken, hoor. Prive en zakelijk lopen bij ons wel eens door elkaar heen, omdat wij een eigen bedrijf hebben en ook veel vrienden hebben, waar we ook mee werken. Enne.... als ik weer eens een zakelijk etentje heb, dan zal ik toch moeten aangeven dat ik vega ben en geloof me: ze willen altijd weten hoe en wat en waarom. Altijd. Of het nou om familie, vrienden, collega's, klanten of weet-ik-veel-wie gaat. Ik kan er ook rustig over praten met onbekenden, hoor. Ga maar eens naar een verjaardag van iemand en sla de worst of het toastje met vis af...... ;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:33

Jij hebt een ander beroep dan ik, ga er verder niet over uitweiden maar niet overal kun je je mening "opdringen"

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:38

little_king schreef:
Jij hebt een ander beroep dan ik, ga er verder niet over uitweiden maar niet overal kun je je mening "opdringen"

Snap ik... Ik dring trouwens niets op, hoor. Mensen gaan vanzelf vragen stellen over mijn leefwijze en dan kom je vaak ook op de bont- en leerdiscussie etc. :)
Bovendien hou ik zelf wel van gesprekken over onze maatschappij e.d. Daarbij kom ik het ook tegen in mijn werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:25

Als jij zelf en je omgeving het al niet dragen, dan heeft dat toch geholpen? Als er meerdere mensen en hun omgeving hetzelfde doen, dan zijn we al een eind.
Ik eet wat vlees betreft alleen rund en heel af en toe varken, ik rijd 70 km om mijn vlees te halen. Ik weet dat het diervriendelijk is en vrij van granen, AB en dergelijke. Ik preek dat aan iedereen :')
Wees bewust van wat je in je mond stopt en wanneer je dieren gebruikt, gebruik dan ook de restproducten. Door alle vleesschandalen, zijn mensen al veel kritischer richting vlees.
Maar goed, je houdt altijd de groepen die bont status vinden en daarom blijven dragen en je houdt een grote groep die vinden dat ze recht hebben op elke avond een stuk vlees op hun bord en dat mag zeker amper wat kosten. Zodra het op het geld aan komt, gooit men zijn principes overboord. Ipv 3 keer in de week een goed stuk vlees op hun bord te hebben, nemen ze liever 7 keer in de week mishandeld vlees.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:26

Een grote groep mensen heeft die principes niet eens.. Helaas.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:58

little_king schreef:
Ja een draadkooi met hokje (aan wettelijke eisen) met stro.
Jij vind het een beetje stro, beetje is een ruim begrip

Ik kwam net een filmpje op youtube tegen wat mij direct aan deze discussie deed denken.
Zoals het op het filmpje te zien is onderschrijft het precies zoals ik het ook ervaren heb.

Zal de link niet delen maar voor de nieuwsgierigen onder ons even zoeken op youtube naar to die for a fur coat - mink farming in italy. Opzich geen schokkende beelden over het levend villen of doodslaan van dieren maar puur op hoe de dieren gehouden worden en uiteindelijk vergast (is niet te zien).

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:25

Italy, geen vergelijk dus met Nederland.
Maar daar gaat het al de hele discussie over dat andere landen heel andere regels hebben.
Dus ik ga het filmpje niet eens opzoeken omdat dit geen Nederlands maatstaf is.
En ik dus nog steeds niet tegen Nederlands bont ben en wel tegen buitenlands.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:42

Daar gaat het precies zo als het hier ging.
Precies dezelfde hokjes, precies hetzelfde voersysteem, precies hetzelfde typische gedrag van de nertsen, precies hetzelfde dodingssysteem, precies dezelfde ellende alleen in een ander land.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:45

In 2016 mag het ook niet meer in Nederland volgens mij
Je wilt niet weten wat een stank die beesten produceren als ze s'avonds naar buiten mogen om te luchten. Mijn schoonouders hebben een nertsenfarm in de buurt en zomers is het echt niet fijn om s'avonds nog buiten te zitten.
Gatverdamme een volle kattenbak vind ik nog minder stinken.
Gelukkig verdwijnt die dus wel in 2016.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:48

Lous, heb jij het filmpje bekeken? Zie jij gelijkenis?
Tijd dat ik nog op die farm kwam is al jaren terug maar kan me niet voorstellen dat enorm vooruit gegaan is.