Shadow0 schreef:Er zijn echter verzekeringen zonder preferentiebeleid, de DSW heeft laagsteprijsgarantie: voor de middelen waar het voor geldt krijg je inderdaad gewoon het bedrag van het goedkoopste medicijn vergoed (en bij medische noodzaak alles.)
Wil je een duurder middel, hoef je alleen het verschil bij te passen. Vind ik al een stuk redelijker.
Ja, precies, dat vind ik ook logisch en had eigenlijk gedacht dat het zo ging. Maar ik heb nooit problemen gehad met het goedkoopste medicijn, dus ik heb er ook geen ervaring mee.
Ditzelfde probleem vond ik trouwens ook bij een hernia operatie. Ik had gekeken naar alle mogelijke technieken en opties. Uiteindelijk ben ik bij Nedspine in Ede (privékliniek) geopereerd door middel van MTD (klein sneetje in de rug). Maar ik had ook een techniek gevonden bij Iprenburg in Veenhuizen met een PTED methode (via de zijkant, veel minder invasief). De eerste variant wordt wel vergoed, kosten 4000 euro. De tweede variant wordt niet vergoed, kosten 9000 euro. Maar je krijgt dan ook niet 4000 euro van de zorgverzekeraar, dan moet je de behandeling compleet zelf betalen.
Wel bizar trouwens. De ziektekostenverzekeraar wil de PTED operatie niet vergoeden, omdat het een experimentele behandeling zou zijn. Dat deze operatie vroeger wel vergoed werd door dezelfde chirurg die toen in een ziekenhuis werkte en geen privékliniek had... en de operatie in het buitenland ook allang is goedgekeurd en wordt vergoed... dat maakt CvZ niet uit. Advies is niet vergoeden en dat doen braaf alle zorgverzekeraars want dat scheelt weer geld. Ja, dat scheelt per direct misschien geld, maar naar lange termijn wordt niet gekeken, zoals kosten voor medicijnen, benodigde fysio behandeling, verschil in inkomensderving etc.
Verschrikkelijk dat de zorg niet om zorg draait, maar om geld