Kerstmenu 2013, wie is al bezig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Kerstmenu 2013, wie is al bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 19:57

Dat klinkt echt zo lekker!

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:10

Haha ik hoop dat het dat ook is :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 20:18

Ik vond de allerhande trouwens een stuk leuker dan vorig jaar! Vooral het culinaire menu vind ik echt wel leuk...

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:42

Slacht je dat zelf? :oo
Jumbo heeft ook een kerstspecial, maar ik ben er nog niet aan toegekomen om die door te bladeren en te kijken of er wat lekkers in staat.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:59

Allerhande en jumbo kerstspecial staan beide leuke dingen in.. Ik ben persoonlijk meer fan van de allerhande maar dat is het hele jaar door al zo

Wij slachten inderdaad zelf, meeste doet mijn vriend maar ik kan zelf ook redelijk uit de weg als er iets geslacht moet worden...
Groot wild brengen we wel weg, uitbenen is een vak apart en zoals we het vlees terugkrijgen, kun je niet zelf voor gaan lopen tobben...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:45

Ik kom even binnen vallen. Ik heb mijn ouders beloofd dat ik 1e kerstdag voor het toetje zorg.

Maar wat is nou een lekker toetje, niet moeilijk te maken en zonder drank ? :D

Kan iemand me helpen

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 02:20

panna cotta, helemaal niet zo moeilijk :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 07:05

Een van de eerste toetjes die ik ooit heb gemaakt was een soort vruchtenmousse, die smaakte ook lekker.
En met 10minuten klaar. Een eiwit opkloppen met suiker, wat slagroom opkloppen met suiker. Dan wat vruchtenpuree mengen met de slagroom en daarna het eiwit.
In een mooi glas gieten (champagne of martiniglas bijvoorbeeld), opmaken met wat extra fruit en klaar!

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:16

Ik ga samen met m'n moeder eerste kerstdag voor het eten zorgen, maar we zijn er nog niet uit.
Maar even de allerhande site uitpluizen of we daar nog wat leuks tegenkomen. Wij zijn denk met 5 personen.
Denk dat we een amuse, voorgerecht, hoofdgerecht, dessert doen. Maar nu nog bedenken wat!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:13

Hier is het inmiddels helemaal niet meer duidelijk wie wanneer komt. Kerstdag alleszins hier, maar geen idee met hoeveel we zijn. Bovendien zijn dat hele moeilijke eters. Aan de venkelsoep zullen ze alleen niet ontkomen vrees ik }:) En orloffgebraad als hoofdschotel heb ik gelukkig ook kunnen counteren, da's lekker maar helaas zit er hier weinig variatie in het menu. Ik ga nog eens denken over een hoofdschotel en een voorgerecht dus.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:39

Wij gaan dit jaar toch niet gourmetten maar ieder een gang maken. Ik heb het voorgerecht al geclaimd gezien ik vorig jaar al helemaal weg was van het concept van monster_toss.

Het is alleen nog niet in balans dus ik ontvang graag tips!

Ik wil een klein glaasje met pittige pompoensoep serveren, een salade met eend, sinaasappel en hoi sin saus. Tevens wil ik een ravioli maken met ricotta, walnoot en salieboter, een carpacciobonbon en een rolletje vitella tonato.

Het probleem is dat ik dus gerechtjes heb met een aziatisch tintje en typische italiaanse. Daarbij zijn ze ook wel een beetje aan de zware kant.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:47

Rytir, zou ik misschien het recept mogen van de salade met eend en de carpacciobonbon? Klinkt erg lekker...

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:01

Tuurlijk!

Bak de eendenborst zoals het hoort (vel ruitsgewijs insnijden, langste op de velkant zonder olie of boter bakken). Voeg twee minuten voor het gaar is een halve tot hele sinaasappel in blokjes toe. Laat dit meebakken in het vet. Doe wat (eikenblad)sla in een bak en maak een beetje dressing met sinaasappelsap, peper en een beetje hoi sin saus. Meng de sla met de dressing. Laat de eend rusten en de stukjes sinaasappel afkoelen. Als de sinaas is afgekoeld doe je deze bij de salade. Snijdt de eendenborst in dunne repen en schenk er wat hoi sin saus op (heel lichtjes). Leg de plakjes eendenborst op de salade en gooi er wat bosui ringetjes overheen.

Voor de carpaccio bonbon koop ik van die kleine crackerbakjes (van haust geloof ik). De vulling bestaat uit rucola, pijnboompitten, parmesan, kappertjes, mayo, pesto en een beetje citroensap, zout en peper. Hier maak ik kleine bolletjes van waar ik een plakje carpaccio overheen vouw. Ik leg het bolletje dan met de lelijke kant naar beneden in het bakje.

Je kunt het aftoppen met een blaadje rucola, een bos of rooie uienringentje of wat je maar mooi vindt.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:17

Super!! Dank je wel!! Kan mooi als wat kleinere gerechtjes want anders wordt het toch allemaal wat veel denk ik...

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:40

Ik kom ook eens mee lezen, want mijn vriend en ik gaan 2e kerstdag samen eten. Kerstavond en 1e kerstdag hebben we al een diner en 2e kerstdag een brunch, dus die avond gebruik ik om uitgebreid te koken!
Heb al wel wat lekkere amuses en voorgerechten gevonden via dit topic. Maar hoe doen jullie dat? Gewoon aantal uren aan tafel zitten en dan af en toe hapje nemen of gezellig op de bank met een kerstfilm?

Nu nog nadenken over een hoofdgerecht :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 17:55

Oef als wij met zn tweetjes waren was ik lekker op de bank gekropen samen!
En dan tapasachtige hapjes!

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:57

Ik denk dat wij ook op de bank kruipen en aan de salontafel eten haha

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:05

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:48

Kan iemand mij vertellen hoe ik hier een stipje plaats?

Ik ga dit jaar in ieder geval kersenbonbons maken van kersen van onze eigen boom die ik afgelopen zomer op brandewijn met suiker heb gezet.
En verse Nougat van hazelnoten uit eigen boom :D
Heb allerlei vers fruit ingemaakt dus daar moet vast iets van in elkaar te flansen zijn, stukken vlees gaan de oven in en ik wil een paar pasteien maken.
Iemand suggesties voor echt lekkere salades?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:51

Wij gaan gewoon gourmetten. :') Wel met heel veel zelfgemaakte desserts en hapjes er bij. :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:52

Wij gaan met mijn familie BBQ'en!
Jassen aan, sjaals om, mutsen op, vuurkorven aan, evt gluhwein erbij en gezelligheid in de tuin! :)

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:41

lisa_pluisje schreef:
Kan iemand mij vertellen hoe ik hier een stipje plaats?

Ik ga dit jaar in ieder geval kersenbonbons maken van kersen van onze eigen boom die ik afgelopen zomer op brandewijn met suiker heb gezet.
En verse Nougat van hazelnoten uit eigen boom :D
Heb allerlei vers fruit ingemaakt dus daar moet vast iets van in elkaar te flansen zijn, stukken vlees gaan de oven in en ik wil een paar pasteien maken.
Iemand suggesties voor echt lekkere salades?

Rucolasla met walnoten, stukjes brie en honing. Sinds ik die eens heb gemaakt staat ie standaard met etentjes op tafel bij de schoonfamilie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 18:07

Lisa_pluisje: stipje ontstaat door een berichtje te posten (dus nu is het automatisch gegaan :))
Anders kun je bovenaan de pagina naast abonneer op dat rondje klikken en dan krijg je ook een stipje.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 22:29

Yay, nog een week! Iedereen er klaar voor ondertussen? :)

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:08

Weet iemand hier nog een lekker kerstmenu met gebakken zalm.
Of met paddenstoelen risotto?