Caira schreef:En toch vraag ik me dan af, zouden jullie voor minimumloon 10-12 uur op je voeten staan, met max 20 minuten pauze? Ik was laatst met iemand een dagje mee bij een andere baan en ik was echt verbaasd, koffiepauze, lunchpauze, weer een koffiepauze. pauze tussendoor om te roken, even zitten als je moe wordt, werkdagen van 8 uur. Even gezellig bijkletsen, even privé bellen, extra uitbetaling bij weekend of feestdagen. Wauw dat zijn dingen die je in de horeca echt niet ziet. Laatst hadden we een klacht dat iemand vond dat het personeel bezweet was, wat wil je met +30 graden met een lange broek, driekwart blouse, dichte schoenen, sloof en een riem met knip, dweiltje en handy en dan een werkdruk van 10-15 tafels pp en dan vooral: keep on smiling...
Nee natuurlijk hoef je geen fooi te geven, maar in dit topic wordt er zowat gedaan of we misdadigers zijn dat we het aannemen, nou excuse me.
Er zijn zoveel mensen in Nederland die idd ook gewoon rond de 10 uur werken en ook de hele dag staan. En die echt niet hoeven te gaan zitten als ze even 'moe' zijn.
Ik werk al jaren voor een minimumloon, sta ook de hele dag en loop me rot. Even peukje tussendoor buiten de pauzes om? Oh ja kan ik doen natuurlijk; riskeer er echter wel mn baan mee, dus gebeurt niet.
En ploegentoeslagen is ook niet altijd gebruikelijk. Heb zelf een baan gehad waarbij ik wisselende diensten had (pompstation, zonder stoel dus ook hele dag staan) en wij kregen daar geen ploegentoeslag, ondanks dat wij wel wisselende diensten hadden. Pauzes hadden we daar ook niet; je broodje moest je maar tussen klanten door opeten; lekker handig bij een pompstation die relatief druk bezocht word en waar je in je eentje staat.
Privebellen is bij veel bedrijven ook niet toegestaan (zeker niet voor het vloerpersoneel) , maar gebeurt gewoon.
1 andere ervaring kan je niet zien als representatief voor alle banen buiten de horeca, want de situatie die jij nu schetst is zeker niet gebruikelijk. Althans niet voor het vloerpersoneel(= bv in een fabriek de mensen die aan de band staan/ in het magazijn werken)
Heb ook een jaar bij een draversstal gewerkt; nou kan je zeggen, geef me dan die 10/12 uurige werkdag van de horeca maar. Hele dag letterlijk je de benen uit het lijf lopend en natuurlijk kun je niet op een vast tijdstip weg, want je kan pas weg als ALLES gedaan is en de paarden klaar zijn voor de nacht. Op koersdagen; half 1 s 'middags laatste pauze om daarna pas rond 9 uur s'avonds (als je mazzel had) naar huis kunnen(om half 8 s 'ochtends beginnen). Weken van rond de 60/65 uur waren eerder regel dan uitzondering, maar we kregen 37 uur uitbetaalt...en minimumloon ja
Begrijp me niet verkeerd; vond de baan ontzettend leuk, is als voorbeeld hoe het er ook aan toe kan gaan in Nederland. Die horecabaan is dan zo slecht nog niet eens dan qua tijd/financieen