Hoeveel fooi geven in restaurant?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:39

Ik snap de redenering wel Lusitana, maar eigenlijk zijn het allemaal drogredenen :)

Zo zijn er heel veel ondernemers te vergelijken met dezelfde risico's e.d. en die moeten het ook gewoon doen met de prijzen die ze rekenen :)

Of ik nou bordjes met eten of paardenspullen verkoop... als ik netjes en vriendelijk met mijn klanten om ga dan is de kans groter dat ze nog eens terug komen, goed over me praten en andere mensen naar me toe sturen omdat ze zo tevreden zijn.

Maar ik heb geen enkele garantie van inkomen hoor.... erger nog: ik help ook mensen die niet eens bij me kopen :P Dan heb je het met een restaurant nog beter, de mensen die je daar helpt en vertroetelt die geven wel geld bij je uit want ze zitten bij je te eten en te drinken voor de prijzen die je zelf bedacht hebt voor je producten, dus het zijn altijd al klanten :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:33

Het verschil is dat een product dat langer in het magazijn blijft liggen, gewoon later alsnog verkocht kan worden en eten moet worden weggegooid. Je moet bijna elke dag vers inkopen, ook als je geen winst maakt, dat gaat niet op bij andere ondernemingen....
Daarbij is er sowieso veel bederf, want je kunt niet totaal voorspellen waar mensen meer of minder van gaan eten die dag.
Dat maakt ook waarom die exclusieve restaurants zo duur zijn.
Bij een plate service is de inkoop redelijk exact te bepalen en wordt er veel minder weggegooid.

Een winkel is gewoon wezenlijk anders dan horeca. Het is in een winkel wel je taak om klanten te lokken/houden en tevreden te stellen, maar het is niet je taak om de mensen een gezellig uitje te bezorgen. Je hebt niet de verantwoording over het gemak van je gasten.

Iemand komt, als die uit eten gaat, geen eten kopen. Dan gaan ze wel naar de afhaal of een fastfood keten. Die krijgt dus ook geen fooi....

Ik zeg alleen dat het een dankbare aanvuiling kan zijn soms bij kleine horeca ondernemers. Niet dat "men maar fooi moet geven omdat ze er afhankelijk van zijn".

Ik probeer inzicht te geven in de horeca wereld van de andere kant. Het zijn geen betogen aangevoerd om een discussie mee te winnen ofzo. Of om mensen te manipuleren tot fooi geven...

Ik zie ook niet welke drogreden(en) ik gebruik zou hebben, maar misschien kun je me daar op wijzen.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:59

xxCYNNxx schreef:
Caira schreef:
En toch vraag ik me dan af, zouden jullie voor minimumloon 10-12 uur op je voeten staan, met max 20 minuten pauze? Ik was laatst met iemand een dagje mee bij een andere baan en ik was echt verbaasd, koffiepauze, lunchpauze, weer een koffiepauze. pauze tussendoor om te roken, even zitten als je moe wordt, werkdagen van 8 uur. Even gezellig bijkletsen, even privé bellen, extra uitbetaling bij weekend of feestdagen. Wauw dat zijn dingen die je in de horeca echt niet ziet. Laatst hadden we een klacht dat iemand vond dat het personeel bezweet was, wat wil je met +30 graden met een lange broek, driekwart blouse, dichte schoenen, sloof en een riem met knip, dweiltje en handy en dan een werkdruk van 10-15 tafels pp en dan vooral: keep on smiling...

Nee natuurlijk hoef je geen fooi te geven, maar in dit topic wordt er zowat gedaan of we misdadigers zijn dat we het aannemen, nou excuse me.

Er zijn zoveel mensen in Nederland die idd ook gewoon rond de 10 uur werken en ook de hele dag staan. En die echt niet hoeven te gaan zitten als ze even 'moe' zijn.
Ik werk al jaren voor een minimumloon, sta ook de hele dag en loop me rot. Even peukje tussendoor buiten de pauzes om? Oh ja kan ik doen natuurlijk; riskeer er echter wel mn baan mee, dus gebeurt niet.
En ploegentoeslagen is ook niet altijd gebruikelijk. Heb zelf een baan gehad waarbij ik wisselende diensten had (pompstation, zonder stoel dus ook hele dag staan) en wij kregen daar geen ploegentoeslag, ondanks dat wij wel wisselende diensten hadden. Pauzes hadden we daar ook niet; je broodje moest je maar tussen klanten door opeten; lekker handig bij een pompstation die relatief druk bezocht word en waar je in je eentje staat.
Privebellen is bij veel bedrijven ook niet toegestaan (zeker niet voor het vloerpersoneel) , maar gebeurt gewoon.

1 andere ervaring kan je niet zien als representatief voor alle banen buiten de horeca, want de situatie die jij nu schetst is zeker niet gebruikelijk. Althans niet voor het vloerpersoneel(= bv in een fabriek de mensen die aan de band staan/ in het magazijn werken)

Heb ook een jaar bij een draversstal gewerkt; nou kan je zeggen, geef me dan die 10/12 uurige werkdag van de horeca maar. Hele dag letterlijk je de benen uit het lijf lopend en natuurlijk kun je niet op een vast tijdstip weg, want je kan pas weg als ALLES gedaan is en de paarden klaar zijn voor de nacht. Op koersdagen; half 1 s 'middags laatste pauze om daarna pas rond 9 uur s'avonds (als je mazzel had) naar huis kunnen(om half 8 s 'ochtends beginnen). Weken van rond de 60/65 uur waren eerder regel dan uitzondering, maar we kregen 37 uur uitbetaalt...en minimumloon ja

Begrijp me niet verkeerd; vond de baan ontzettend leuk, is als voorbeeld hoe het er ook aan toe kan gaan in Nederland. Die horecabaan is dan zo slecht nog niet eens dan qua tijd/financieen

Hmmm dat zit je er met je laatste toch heel ver naast als je het mij vraagt.
Natuurlijk zijn er veel goedkopere tenten waar je als ambulante een luizenleventje hebt als het gaat om horeca.. Maar geloof niet dat het zo ook gaat met alle horecatenten. Mijn vriend stond bij zijn vorige baan om 9 uur s'morgens in de keuken. De hele dag hard werken want alles moet af zijn voor de avond, voor de avond als er tijd was vlug een boterham naar binnen stauwen en dan was het rond 2 uur snachts eindelijk tijd om te sluiten om de volgende dag weer vrolijk opnieuw te beginnen. In het contract moet je ook akkoord gaan met dat je geen recht hebt op uitbetaling van je overuren. Werken in de horeca moet een passie zijn en moet je ook zeker niet doen voor het geld.. Sta je dan als 24jarige een dikke 80 uur te zwoegen voor een bietje €1300 euro per maand.. Ik heb het nooit begrepen maar voor mijn vriend was het zijn lust en zijn leven.

Maar het gaat hier over fooien :p en hoe het ook went of keert.. Je hoeft inderdaad niets te geven. Personeel zal zich altijd net zo gewaardeerd voelen als je een compliment geeft als een fooi geeft. Het is gewoon een heel persoonlijk ding en de een vind het fijn om te geven en de ander niet.

Het is niet een vorm van vriendschap proberen af te kopen. Daar draait het helemaal niet om. Ik zie het meer als een vorm van waardering!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:00

Elke dag vers inkopen. Oei.. Ik weet dat een aantal restaurants dat doen. Maar de meesten hebben gewoon een diepvries :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:14

Ik hoef ook geen discussie te winnen ofzo hoor :)

Als je het wilt:
Ik vind het hele stukje eigenlijk drogredenen, ofwel geen redenen waarom die fooi nu zo logisch zou zijn zeg maar :)

Lusitana schreef:
Het verschil is dat je in de horeca, en alle andere beroepen waarin het gewoon is on fooi te geven, verantwoordelijk bent voor het genot en gemak van de gasten. En er is veel interactie met de gast/klant.

Dit heb je bij zoveel bedrijven...je kunt domweg kil en koud het gevraagde product of dienst leveren, of je kunt echt met mensen in interactie gaan :)

Citaat:
Dat maakt het anders en dat maakt dat je eerder het gevoel hebt dat je uit dankbaarheid voor hun goede zorgen wat wilt geven.
Begrijpelijk :j Maar dat stapje harder / stukje persoonlijker dat doen allerlei andere ondernemers ook op allerlei manieren en daarbij is een fooi ook niet gebruikelijk :)

Citaat:
Daarbij is het zo dat wc´s schoonmaken etc er vaak ook nog bij hoort als de zaak al dicht is en avond uren en extra uren worden niet extra betaald.

Natuurlijk worden die uren wel betaald, dat reken je als ondernemer toch gewoon erbij als zijnde een deel van de werkzaamheden?
Bij elk beroep heb je een aantal zaken die erbij horen gewoon :j Als ik een factuur voor een klant 3x aanpas, of nog even een zadel oppoets voordat ik het verstuur, krijg ik er ook niet ineens meer voor ofzo. Ik verkoop ook niet alleen maar heb ook allerlei bij-klusjes die er gewoon bij horen, en dan besluit je voor jezelf of de verdiensten het totaalplaatje van het werk waard zijn of niet. Voor mij is vooral de interactie met de "klant" daarin doorslaggevend. Als ik alleen maar zeurende klanten zou hebben dan zou ik er snel mee kappen :=

Citaat:
Dan is er ook nog de mogelijkheid dat een stel zelf de eigenaar van het restaurant is, en volkomen afhankelijk van de fooi om tegenvallende dagen op te vangen...

Dat is dan niet zo handig := Allerlei andere ondernemers moeten slechte dagen ook maar gewoon op zien te vangen zonder fooi toch :)

Citaat:
Niet iedereen in de horeca is in loondienst, heel veel zijn zelf eigenaar met partner in de bediening. Die hebben geen enkele zekerheid van salaris. Ze moeten wel altijd hun kok uitbetalen, of ze nu winst hebben gedraaid of niet.

Wederom eigenlijk precies hetzelfde als andere ondernemers die ook gewoon hun pand, rekeningen, personeel moeten betalen als er even weinig klandizie is.

Citaat:
Maar fooi geven is niet verplicht. Als je het niet wilt, om welke reden dan ook, doe je het toch gewoon niet, maar je kunt anderen niet tegenhouden die het wel graag, of soms doen.
Elk heeft een eigen reden om het wel of niet te doen.

Uiteraard :j

Maar de redenen om het wel te doen die zijn er eigenlijk niet meer in de horeca dan bij enig ander beroep, ik vind het wel frappant dat mensen bij de horeca wel redenen gaan verzinnen om meer te gaan betalen dan gewoon de toch al niet bepaald lage prijzen, en dan ook nog vinden dat het heel logisch en fatsoenlijk is om het te doen.

Ik ben altijd een beetje allergisch voor met 2 maten meten vanwege drogredenen en dat zelf niet zien hoe raar het eigenlijk is :)

Maar zelf ben ik ook zo'n ei dat fooi geeft hoor, ook al staat het me een beetje tegen omdat het gewoon niet leuk is omdat de verwachting al bestaat -O-

Van mij mogen ze het overal afschaffen, maar neemt niet weg dat iedereen uiteraard helemaal zelf moet weten waar die zijn geld aan uitgeeft, zolang er maar niet met drogredenen gesuggereerd wordt dat iemand die geen fooi geeft, de betreffende ondernemer tekort doet ofzo :=

Bedoel ik jou niet mee overigens hoor :)

Maar is een beetje wat ik langs zie komen in dit topic dat mensen zo denken dat de horeca-mensen hun fooi o zo hard nodig hebben en heel erg verdienen gezien wat ze er allemaal voor doen...dat i.m.o. niks anders is dan zoveel andere ondernemers / werknemers doen die er niks extra voor krijgen... ik vind het altijd frappant dat mensen dan niet zien hoe raar dat eigenlijk is :)

En dat vers inkopen...tja ook weer zoiets :)
Ik snap je punt natuurlijk, maar:

- hoeveel restaurants doen dat nu werkelijk ;)
- hoe verantwoord is het als ze zo handelen dat ze vanalles weggooien..en wil je dat daar jouw geld voor gebruikt wordt -O-
- wederom andere beroepen hebben dit ook. Verkoop van vers-producten, seizoens-collecties en vernieuwingen enzo.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 13-09-13 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Re: Hoeveel fooi geven in restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:16

Uh in elk geval alle restaurants waar ik gewerkt hebben hebben 3-5 keer per week verse inkoop...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:26

Ik begrijp de redenatie ook niet dat ze zo slecht betaald worden.
gewoon minimaal het minimumloon.
Net zoals de Nederlanders in de kas, in de fabriek, bij de kassa, in de schoonmaak, in de zorg en ga zo maar door.
En dan komt de reden omdat je netjes tegen klanten moet zijn, maar dat heeft ook een andere kant, klanten zien is leuker dan alleen tomaten, producten op de lopende band of toiletten.
Voor mij dus geen reden om wel fooi te geven.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:27

Ja, ongetwijfeld voor sla, tomaten, gebak e.d. en vlees als het op is. Maar het meeste vlees, vis dat in de pan gaat komt uit de diepvries of iig uit koeling (paar dagen houdbaar) Dat is dus niet elke dag. Daar zijn maar weinig restaurants van die dat doen.

Is natuurlijk geen reden om fooi normaal te vinden. Dat is gewoon het inkooprisico.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:33

uit de koeling wellicht maar een topchef werkt niet met ingevroren vlees.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:34

Sammie schreef:
Elke dag vers inkopen. Oei.. Ik weet dat een aantal restaurants dat doen. Maar de meesten hebben gewoon een diepvries :D

Voor de sla, parika, ui, tomaat, fruit? En ook aan diepvries zit een einddatum, hoor.

Dingen die een klant terugstuurt omdat het niet lekker is, worden weggegooid. Kun je niet weer verkopen zoals in een winkel.
Hygiëne komt ook om de hoek komt kijken: iets dat met vieze handen wordt aangeraakt moet weggegooid, iets dat op de grond valt moet weggegooid, allemaal niet van toepassing met goederen, waarbij breuk bovendien nog verzekerd is...
Maar goed, als je het verschil tussen een winkel met goederen en horeca niet ziet, dan kan ik er verder niks aan veranderen. Ik heb mijn best gedaan. :D

Nogmaals, het staat los van fooi geef gedrag, je hoeft niks te geven, ik zeg alleen waarom fooi een welkome aanvulling kan zijn bij sommige bedrijfjes. Ik houd het wél altijd in mijn achterhoofd.
Ik breng het niet aan als discussiepunt om mensen tot fooi geven aan te zetten ofzo. Gebruik het ook niet als argument waarom men fooi zou moeten geven.
Ik probeer simpelweg de andere kant van het verhaal te laten zien in de fooigeef kwestie...

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:35

Ik ben het eens met pmarena.. Ben zelf ook zelfstandig, werk meer dan fulltime en als ik mijn uurloon zou berekenen kom ik bijlange na niet aan het minimumloon (oke, ik ben pas een jaar zelfstandig bezig, maar dat even buiten beschouwing gelaten). Ik moet ook seizoenscollecties inkopen waarvan ik het risico loop dat ik een deel zelfs onder inkoopprijs moet verkopen. Ik krijg ook wel eens klanten over de vloer waar ik een uur mee bezig ben en die vervolgens niets kopen.
Maar fooien? In de handel onbestaande.. Ja, als eens iemand 5 cent wisselgeld op de toonbank laat liggen omdat ze geen rosse centjes in hun portemonnee willen.
Gebruikelijk of niet, traditie of niet, ik vind niet dat een fooi 'hoeft' en zelfs al is het niet verplicht, toch voelt het wel als een verplichting..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:39

Waarom voelt het dan voor jou evengoed als verplichting?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:42

Ayasha schreef:
uit de koeling wellicht maar een topchef werkt niet met ingevroren vlees.

Dat zeg ik.. En daar betaal je dan ook naar. :) Het is trouwens alleen ontdooit in het restaurant.. Ooit is het wel bevroren geweest. Tenzij het restaurant rechtstreeks werkt met slachterijen, maar dan betaal je er al helemaal naar!

Geen reden om fooi normaal te vinden. Je betaalt gewoon mee voor dat 'verse' vlees. Alhoewel... vers.... ook dat kan bij het verwerkingsbedrijf een jaar oud zijn.. als ik nova ? (of hoe dat programma van vorige week.. mag geloven..

Lusitana schreef:
Sammie schreef:

Voor de sla, parika, ui, tomaat, fruit? En ook aan diepvries zit een einddatum, hoor.
Tuurlijk. Maar dan is het meestal wel op hoor :D (en je gooit iig minder weg)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:48

Het heeft niks met de reden om fooi normaal te vinden te maken. Zo breng ik het niet en zeg letterlijk dat het niets met fooigeef gedrag te maken heeft. Waarom wil je dat niet lezen?

Ik zeg alleen dat fooi soms gebruikt moet worden om bederfverlies op te vangen bij bedrijfjes die wel gewoon hun personeel moeten blijven betalen (als ze dat al hebben).

Fooi geven is een keuze en fooi geef je voor de goede bediening en niet voor waar het voor gebruikt gaat worden.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 13-09-13 12:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:48

*grinn*
Mij moet je niet overtuigen betreffende geen fooi geven. Ik vind uit eten duur genoeg zonder ook nog fooi te moeten geven en voel me ook absoluut niet verplicht om een fooi te geven. Het ging me er gewoon om dat je in die echte top restaurants echt geen vlees krijgt dat ooit ingevroren geweest is (daarom ook die belachelijk hoge prijs). Daar werken dergelijke cheffen niet mee omdat invriezen hoe dan ook de structuur van het vlees veranderd.

De gemiddelde bistro zal zich daar weinig van aantrekken gezien die verandering door 99% van de mensen niet eens opgemerkt zou worden. Maar je krijgt niet zomaar een ster. ;)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:53

Waarom voelen mensen zich toch zo verplicht? Dat is toch helemaal niet nodig? Als jij je ergens niet prettig bij voelt, waarom doe je het dan? Dat snap ik niet.

Eigelijk kun je de discussie ook wel omdraaien: waarom geef je fooi als je er zelf niet achter staat? Tuurlijk is het fooi geven in de horeca iets wat vaak gedaan wordt maar het is niet dat het "moet". Waarom laten mensen zich dan toch leiden door het fijt dat ze anders raar aangekeken worden?

Daar ben ik wel benieuwd naar :p want wat ik doe hoeft een ander totaal niet te doen, en ja ik heb daar dikke respect voor.. Ik kan niet over andermans portomonee oordelen en de ander ook niet over die van mij.. Maar waarom wordt het toch aangenomen dat het wel zo wordt gedaan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:57

*grinn*?? Zo was die opmerking niet eens bedoeld. Dat werd elders aangehaald

invriezen verandert de structuur, maar het meeste vlees is ook ingevroren. Ik denk niet dat een ster alleen afhangt van het wel of niet invriezen. Daar komt veel meer bij kijken. Anyway ik denk dat we afdwalen.

Als je fooi moet gebruiken om 'gaten' te vullen.. eerlijk gezegd dat ik dat die situaties die Lusitana beschrijft in Nederland amper voorkomen... Dat calculeer je in of je moet beter plannen. Je behoort te weten dat op bepaalde dagen weinig volk komt. Maar elk bedrijf heeft wel eens te kampen met afval. Daarom neem je ook voorzieningen op in je jaarrekening. Je zet een gedeelte van je winst opzij voor slechter periodes. M.a.w. dat hoor je dus eigenlijk bij de prijs in te rekenen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:59

First_Unique schreef:
Waarom voelen mensen zich toch zo verplicht? Dat is toch helemaal niet nodig? Als jij je ergens niet prettig bij voelt, waarom doe je het dan? Dat snap ik niet.

Eigelijk kun je de discussie ook wel omdraaien: waarom geef je fooi als je er zelf niet achter staat? Tuurlijk is het fooi geven in de horeca iets wat vaak gedaan wordt maar het is niet dat het "moet". Waarom laten mensen zich dan toch leiden door het fijt dat ze anders raar aangekeken worden?

Daar ben ik wel benieuwd naar :p want wat ik doe hoeft een ander totaal niet te doen, en ja ik heb daar dikke respect voor.. Ik kan niet over andermans portomonee oordelen en de ander ook niet over die van mij.. Maar waarom wordt het toch aangenomen dat het wel zo wordt gedaan?

Omdat je toch vaak hoort van mensen:

Wauw, vandaag was iemand ontzettend tevreden over me want ik kreeg me toch een hoge fooi *\o/*

Of: heb ik de hele avond mijn best gedaan voor een gezelschap, ze leken heel erg tevreden en waren super aardig, maar toen ze weggingen kon er niet eens een fooi vanaf -O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:02

grinn/grijns. Sorry, is een stopwoordje en meer bedoelt om het bericht dat volgt te verzachten wat zo duidelijk niet over gekomen is. :+

Tuurlijk is die ster op meer gebaseerd, maar dat speelt absoluut ook mee en ik denk dat de meeste sterren-restaurants toch echt vers vlees gebruiken. :) Daar eet je nl. geen biefstukje voor €22 zeg maar.... En dat prijsverschil zit 'm vermoedelijk toch echt daar in. :)

Hoe dan ook vind ik fooi een vreemd concept. De obers krijgen gewoon hun loon en als ze dat te laag vinden voor het werk dat ze moeten doen, moeten ze niet zeuren om fooi of er halvelinge "om eisen" zoals hier in dit topic gebeurt, maar moeten ze een andere job zoeken.

Ik voel al alleen al weerstand tegen "fooi" omwille van de verplichting die er in lijkt te liggen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:02

^^Omdat het leuk is voor die mensen om te krijgen?

Maar dat is nog geen verplichting om te geven :) Overigens vind ik het geen stijl om dat soort opmerkingen te maken in een restaurant terwijl er nog mensen in de zaak ziten :=

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:04

Sammie je hebt gelijk vind ik. Fooi is totaaaal niet bedoeld om de baas uit de sh*t te helpen... Dan ben je nogal een slechte baas als jij je gaten met fooi op gaat lopen vullen.. En volgens mij bestaat de ongeschreven regel er zelfs dat de baas helemaal niet aan de fooi mag komen zelfs..

Over het vlees invriezen.. Nee ik geloof ook njet dat er al ingevroren vlees in topzaken wordt aangenomen.. Sterker nog, soms komt een diertje gewoon in zijn geheel binnen ;) dan heb je pas een echt een mooi vers stukje vlees. Vind het ook mooi geschreven ayesha :) maar goed.. Horen is aannemen, proeven is geloven zeg ik maar ;) kan me ook best voorstellen dan als iemand nog nooit een topstukje vlees heeft geproefd zich kan voorstellen wat voor verschil er tussen zit :)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:07

pmarena schreef:
First_Unique schreef:

Omdat je toch vaak hoort van mensen:

Wauw, vandaag was iemand ontzettend tevreden over me want ik kreeg me toch een hoge fooi *\o/*

Of: heb ik de hele avond mijn best gedaan voor een gezelschap, ze leken heel erg tevreden en waren super aardig, maar toen ze weggingen kon er niet eens een fooi vanaf -O-

En waarom trek jij je er dan iets van aan? Als ik zoiets hoor is er geen haar meer op mijn hoofd die maar 1 cent fooi gaat weggeven.. Dat noem ik onproffessioneel en daar hoef je vooral niets aan weg te geven :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:09

Maar lig jij daar dan wakker van wat een ander denkt? Je werkt toch zelf ook hard voor je centen ik zelf geen dus nooit fooi ja hooguit 5 of 10 cent als ik geen zin heb om te wachten maar anders wil ik gewoon mijn wisselgeld. Maar dat doe ik meestal in de supermarkt en niet op een terras of restaurant. Je betaal voor alles dus ook voor het personeel dus die hoeven niets extra. Iedereen is vrij om dat te doen maar je verplicht voelen dat ligt toch bij jezelf. Heb zelf nog niet meegemaakt dat ze een vuile blik geven. Misschien dat ze wel in hun hoofd denken wat een gierige of iets maar dat is hun probleem.
Zeker als ik een duur restaurant zou gaan eten kunnen ze niets extra verwachten. Vaak krijgt hun personeel meer betaald dan een goedkoop restaurantje dus zie ik helemaal niet in waarom ze wat extra's moeten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:18

Ik ben wel zo'n ei dat ik me er toch wel wat van aantrek ja..... ik laat mensen graag blij achter en niet teleurgesteld :(:)

Omdat je weet dat mensen ook maar mensen zijn :)

Net zoals een dier dat weinig verwacht, heel erg blij is met een snoepje.
En een dier dat een snoepje verwacht, dat snoepje niet meer echt waardeert maar wèl pissig wordt als 'ie het niet krijgt :P

Zo voelt dat met een fooi ook een beetje aan. Alsof het niet voldoende is dat je gewoon zegt dat je heerlijk gegeten hebt en een fijne avond gehad hebt, maar dat je dat dan ook pas uitdrukt als je er een flinke fooi aan hangt. En als je dat dan niet doet, dan was je blijkbaar toch niet zo tevreden of ben je een vrek :P

Ook al denkt niet iedereen die in een restaurant werkt zo....als je vaak wel fooi krijgt en je bent ook maar een mens...dan zal je er toch wel een beetje van balen en zullen zulke gedachtes best even door je hoofd gaan :=

Ik ben dan zo'n zacht ei dat ik het niet leuk vind om mensen teleurgesteld achter te laten....

Ik haal dan 100x liever een broodje bij de bakker en zie dat die het waardeert dat ik hem bedank, complimenteer en een goede avond wens en weer terugkom later voor een nieuwe aankoop.... dan wanneer ik een veel duurder broodje op een terras ga eten en iemand op dezelfde manier behandel, maar er eigenlijk donder op kan zeggen dat er dan een fooi verwacht wordt en als iemand zijn fooi (brokje :P ) niet krijgt dat het dan een teleurstelling is... ik laat iemand met goed fatsoen graag blij achter :j

En dan voel ik me dus eigenlijk verplicht om een fooi te geven, want vriendelijkheid en gewoon uitgesproken waardering is in zo'n fooien-sfeer niet genoeg..sterker nog: je schept er alleen maar hogere verwachtingen mee.

Waardoor je bijna wat meer kortaf zou gaan doen om maar vast te voorkomen dat iemand erg teleurgesteld is als je geen fooi geeft :P

Ik heb trouwens ook wel een hele enkele keer dat mensen het bedrag voor hun bestelde spullen naar boven afronden.... heel maf vind ik dat, geen idee of dat een foutje is of lief bedoeld is :P

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:36

Hihi ei :p nee ik begrijp heel goed wat je bedoeld dat je een ander niet wilt teleurstellen.. Heb het zelf ook heel sterk, maar qua fooi kijk ik daar best een klein beetje anders tegenaan.. Misschien omdat wij thuis echt een "horeca-gezin" zijn en het ook van de andere kant hebben gezien..

Maar neem van mij aan.. Die teleurstelling is echt niet zo erg dan jij denkt. Ik zou als personeel mee veel vervelender erbij voelen als ik van mensen wist dat ze fooi geven maar eigelijk helemaal niet erachter staan.. Dan ben ik dus weer 20x meer blij met een mega dankjewel :)

Ik zou zeggen, probeer het maar eens uit.. Het is echt niet zo erg als dat je denkt.