Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:38

Jildau schreef:
Smee__ schreef:
Ja! :oo Vlak voor Oenkerk zit zo'n vervelende, tis iedere keer weer boven op de rem daar door die rotonde :')

Ik vind het juist veel beter dan stoplichten! Kun je lekker door rijden. Zeker als het rustig is want anders sta je maar een beetje voor niks te wachten omdat het licht rood is.

In Groningen trouwens ook zoveel rotondes!

Ik was altijd als kind al extreem snel wagenziek dus ik heb een hekel aan rotondes :r

Smee__

Re: Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:41

Ja op zich vind ik rotondes niet zo'n probleem, het probleem is meer dat die rotonde er pas 2 jaar zit ofzo en we niet zo vaak in oenkerk komen dus iedere keer is het weer 'ohja oliebol die rotonde' :+

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:04

Die bij Joure vind ik altijd even nadenken. :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:16

Jildau schreef:
Die bij Joure vind ik altijd even nadenken. :P

Dat noemen ze ook een verkeersplein :D

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:23

Die in joure neem ik elke dag, maar ik vind het verbazend hoeveel mensen hun auto daar kapot rijden. Het staat in principe gewoon heel duidelijk aangegeven. :\

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:58

Haha ja in principe is het heel simpel maar toch heb ik elke keer toch zoiets van 'oh.. euh.. ja daar moet ik heen'. :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:15

De McDonald's is mijn herkenpunt daarin; de afslag erna is om naar het 'westen' te gaan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:56

Ik ben een geboren Jouster :P , maar vindt het altijd maar druk en dan bij de kleine rotonde in [plaats] is het altijd een gekronkel (als je bij de Mc afslaat , heb je die onhandige kleine rotonde :P)Altijd hordes met bussen en vrachtwagens , komt ook doordat Heerenveen en Sneek het aangepakt hebben en het veel drukker bij [plaats] dan is..

Nee ik snap de rotonde als bijrijder , heb geen rijbewijs.. Het is vrij simpel als je weet hoe en wat , en kan er echt niet bij dat zoveel mensen van de weg vliegen..

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:38

Die bij Joure vind ik niet zo spannend nee haha, maar dat komt misschien ook omdat die er dan wel al ligt zolang als wij van Almere naar Leeuwarden rijden :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:44

vuurneon schreef:
De McDonald's is mijn herkenpunt daarin; de afslag erna is om naar het 'westen' te gaan :')

De polder (a6) is doorgaans handiget hoor, tenzij.je naar den helder ofzo moet. Ik begrijp niet dat amsterdam over de asluitdijk gestuurd wordt.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:58

takkie_muis schreef:
Ik ben een geboren Jouster :P , maar vindt het altijd maar druk en dan bij de kleine rotonde in Joure is het altijd een gekronkel (als je bij de Mc afslaat , heb je die onhandige kleine rotonde :P)Altijd hordes met bussen en vrachtwagens , komt ook doordat Heerenveen en Sneek het aangepakt hebben en het veel drukker bij Joure dan is..

Nee ik snap de rotonde als bijrijder , heb geen rijbewijs.. Het is vrij simpel als je weet hoe en wat , en kan er echt niet bij dat zoveel mensen van de weg vliegen..

het is ook heeeeel onhandig om niet de rotonde op te rijden naar joure, maar die baan naast de rotonde te pakken... daardoor moet je uiteindelijk invoegen voor de kleine rotonde en dat zorgt voor veel problemen.... wij gaan altijd gewoon de rotonde op, en dan af naar joure. geen gedoe met invoegen , en mensen die je er absoluut niet op laten....

F_Orumster schreef:
vuurneon schreef:

De polder (a6) is doorgaans handiget hoor, tenzij.je naar den helder ofzo moet. Ik begrijp niet dat amsterdam over de asluitdijk gestuurd wordt.

amsterdam over de afsluitdijk? := wij gaan altijd over de polder :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:08

Een kijkje op google maps zegt dat ik een foutje heb gemaakt, amsterdam staat niet bij sneek erop.
Sorry!

Vuurneon, ik hoop dat jij ook door de polder rijdt?

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:15

Vanuit sneek waar ik vlakbij woon gaan wij wel vaak via afsluitdijk naar amsterdam. Ach het zal wel niet zoveel uitmaken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:34

Afslag na de Mac stuurt ons ook naar de polder :j
O nee, de afslag daarna :+
De afslag na de Mac is afsluitdijk :D

Zie je nou hoe verwarrend dat verkeersplein is? :') erop komen met caravan vanaf de Mac kant is wel een drama als het druk is :=

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 08:01

Vind Joure wel meevallen hoor. Oversteken naar de afsluitdijk en driekwart door de polder naar Rotterdam :D

Als wij naar mijn schoonouders in Badhoevedorp gaan rijden we altijd over de afsluitdijk.
Vent vind dat prettiger rijden en het is maar 10km om ofzo
Als ik naar Rotterdam ga pak ik idd de polder.

Vanmiddag weer op verjaardagsvisite in Badhoevedorp.
Wilde eigenlijk niet gaan.. we hebben het best druk gehad en de komende weekenden ook druk
en vent had eigenlijk geen zin om weer zo'n pestpokkeneind te rijden zoals hij zelf zei
Nouja.. anders kunnen we pas oktober dan is ze weer haast jarig _O-

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:08

Ik vind de rotonde van Joure helemaal niet overzichtelijk, misschien als je er vaker komt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:45

Klopt... Al laten ze je idd niet snel invoegen bij de kleine rotonde als je van Heerenveen komt en dan die strook naar [plaats]. De bus rijdt door naar de halte heel vaak en propt dan de bus ertussen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:48

Bij deze even een verzoek om niet te veel off topic te gaan. :)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:25

aha ik ben verhuist naar Friesland ivm studie :) ik wil er echt niet meer weg. Woon nu in Leeuwarden, maar mn vriendje in Ureterp, dus dat is wel lekker op het platteland:) vind het heerlijk die rust en ruimte die je hier hebt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:44

Miepie77 schreef:
Weet iemand of je je ook voor huurwoningen kunt inschrijven in Friesland als je daar geen familie hebt (familiaire binding)?

Ik vind dit wel een hele rare opmerking. Alsof Friesland dicht getimmerd is en er geen vreemden binnen gelaten worden. Soms zou ik het wel willen, bij mensen die zo over Friesland denken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:56

pillow schreef:
Miepie77 schreef:
Weet iemand of je je ook voor huurwoningen kunt inschrijven in Friesland als je daar geen familie hebt (familiaire binding)?

Ik vind dit wel een hele rare opmerking. Alsof Friesland dicht getimmerd is en er geen vreemden binnen gelaten worden. Soms zou ik het wel willen, bij mensen die zo over Friesland denken.

Hoezo een rare opmerking?
Er zijn heel veel gemeentes (woningbouwverenigingen) in heel Nederland waar je alleen maar mag inschrijven als je een binding (familiair/werk) hebt.

Op de Veluwe mag je je alleen maar inschrijven als je voldoet aan de geldende (maatschappelijke en/of economische) bindingseisen.
Ook als je een huis in bv Ermelo wilt kopen van onder de 185.000E moet je hieraan voldoen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:31

Dat zou kunnen bij sociale huurwoningen of bejaarden woningen, maar Miepie doet haast voorkomen dat dit voor heel Friesland geldt en je daar als 'buitenstaander' dus geen huis kunt huren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:08

In (oa) Ermelo kun je je ook niet inschrijven voor niet sociale huurwoningen als je geen binding hebt.
Alleen als je particulier huurt heb je daar niets mee te maken.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:02

Ik ben de laatste tijd wel veel in Friesland te vinden, mijn vriend woont in Ureterp. Ik zou er ook best kunnen wonen. Het Fries verstaan gaat me ook heel goed af, kan het alleen niet terug praten dus ik praat gewoon in het Nederlands terug.

Laatst waren we op verjaardag bij iemand uit mijn vriend zijn vriendenkring, en toen zagen die vrienden mij dus voor het eerst. Een van die vrienden sprak de hele tijd Nederlands tegen mij, en die werd echt uitgelachen door de rest dat hij maar Nederlands bleef praten, terwijl ik al een paar keer had aangegeven dat ik Fries wel kan volgen. Vond dat best sneu voor die jongen dat ze hem allemaal uitlachten terwijl hij zo zijn best deed.

Ik zou denk ik best in Friesland kunnen wonen, maar toch hoop ik dat ik en mijn vriend later een huis in de kop van Drenthe kunnen kopen, maar dat ligt meer eraan dat mijn vriend zijn bedrijf in Groningen stad zit, en ik nogal veel bij het bloemencorso in Eelde ben.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:26

mistid schreef:
Ik ben de laatste tijd wel veel in Friesland te vinden, mijn vriend woont in Ureterp. Ik zou er ook best kunnen wonen. Het Fries verstaan gaat me ook heel goed af, kan het alleen niet terug praten dus ik praat gewoon in het Nederlands terug.

Laatst waren we op verjaardag bij iemand uit mijn vriend zijn vriendenkring, en toen zagen die vrienden mij dus voor het eerst. Een van die vrienden sprak de hele tijd Nederlands tegen mij, en die werd echt uitgelachen door de rest dat hij maar Nederlands bleef praten, terwijl ik al een paar keer had aangegeven dat ik Fries wel kan volgen. Vond dat best sneu voor die jongen dat ze hem allemaal uitlachten terwijl hij zo zijn best deed.

Ik zou denk ik best in Friesland kunnen wonen, maar toch hoop ik dat ik en mijn vriend later een huis in de kop van Drenthe kunnen kopen, maar dat ligt meer eraan dat mijn vriend zijn bedrijf in Groningen stad zit, en ik nogal veel bij het bloemencorso in Eelde ben.

Hha zo gaat het hier ook inderdaad!
Ze praten altijd Nederlands terwijl ik het gewoon kan verstaan.

Mijn vriend woonde toevallig ook in Ureterp, maar wonen nu saampjes in Frieschepalen, ligt daar vlakbij :)