Pesten zelf in de hand?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 09:51

bello2005 schreef:
Kwanyin schreef:
Maar wat heeft dat te maken met kunnen zien dat je kind gepest wordt? Niet elk gepest kind gaat zichzelf opsluiten op haar kamer hoor, en niet elk kind dat zich opsluit op haar kamer wordt gepest.

dat zeg ik ook nergens

Waarom doe je dan de uitspraak, nadat er gezegd wordt dat ouders niet altijd kunnen zien dat hun kinderen gepest worden, dat als kinderen de hele dag op hun kamer opgesloten blijven ze wel gepest zullen worden :? .

En wat als die kinderen niét op hun kamer blijven? Als die gewoon vrolijk door het huis dwarrelen, er wel eens vriendjes komen (ook een gepeste kan vriendjes hebben) of niet (niet elk kind heeft evenveel sociale contacten maar dat staat totààl los van gepest worden), kortom kind zegt "mam alles is goed, school is fijn, niets aan de hand." En ja, als ouder heb je vaak wel door of je kind nu bij de populairsten van school loopt of niet, kun je vaak zien of hij écht gelukkig is of er iets scheelt, maar er uit sleuren dat ze zwaar gepest worden? Niet altijd, en dat heeft niéts te maken met een slechte band of een slechte ouder. En nee, ik zie het inderdaad niet snel gebeuren dat ouders de vriendjes gaan betrekken bij hun eigen vermoeden, zou het ook absoluut niet leuk vinden als een moeder achter de rug van haar dochter mij komt uithoren of alles wel in orde is, want "ze is nu eenmaal een zwak kind en volgens mij vertelt ze niet alles".

RoosG

Re: Pesten zelf in de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 10:07

Heel veel kinderen zijn juist gelukkiger met iets minder vrienden dan met meer. Zij hebben liever 1 of 2 goed vrienden, dan 12 slechte.
Ik heb ook nooit veel vrienden gehad, zat in tijden dat het thuis minder liep ook graag op mijn kamer mijn schoolwerk te doen. Maar was ik ongelukkig? Of was ik "zwak"? Nee, integendeel.

Overigens vind ik zwak een nare benaming. Ik krijg daar kriebels van. Misschien dat minder sterk een fijnere bewoording was geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 10:19

bello2005 schreef:
het is wat ik er van denk, dat iemand dat negatief opvat. wilt niet zeggen dat het direct negatief is bedoeld.

Je kan dingen ook anders brengen, en niet op ieder ding negatief in gaan. Maar je kan ook eens dingen laten voor wat het is.
En praten is denk ik helemaal niet zo slecht... Ik heb nog nooit iemand meegemaakt die netzoals jou een heel topic z'n negatieve wending kan geven.
En die zo negatief in het leven staat...

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 10:46

Wat ik denk is dat je pesten niet per sé zelf in de hand hebt maar dat het toch wel deels aan je eigen houding ligt. Sommige mensen werden bijvoorbeeld gepest op de ene school en op de volgende school weer en op de volgende school nog een keer. In my opinion is er dan toch een reden dat die mensen de pesters 'aantrekken', en nee dit doen ze natuurlijk niet bewust en ik zou ook niet weten hoe het komt dat dat gebeurt en ik wil het ZEKER NIET goedpraten dat ze worden gepest.

Mijn moeder geeft trouwens les op een basisschool en daar doen ze heel veel aan kanjertraining en dat schijnt heel goed te werken om een goede sfeer in de groepen te krijgen en dingen bespreekbaar te maken en wordt er minder gepest.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:08

s1993 schreef:
Wat ik denk is dat je pesten niet per sé zelf in de hand hebt maar dat het toch wel deels aan je eigen houding ligt. Sommige mensen werden bijvoorbeeld gepest op de ene school en op de volgende school weer en op de volgende school nog een keer. In my opinion is er dan toch een reden dat die mensen de pesters 'aantrekken', en nee dit doen ze natuurlijk niet bewust en ik zou ook niet weten hoe het komt dat dat gebeurt en ik wil het ZEKER NIET goedpraten dat ze worden gepest.

Mijn moeder geeft trouwens les op een basisschool en daar doen ze heel veel aan kanjertraining en dat schijnt heel goed te werken om een goede sfeer in de groepen te krijgen en dingen bespreekbaar te maken en wordt er minder gepest.

Dat is niet zo moeilijk. Ik ben ook van school veranderd en na een tijdje begon het gezeik gewoon weer. En weet je waarom? Omdat je het uitstraalt. Iemand die gepest is/wordt kan meestal niet zomaar zeggen: 'Nieuw begin, dus ik ga nu sterk en zelfverzekerd zijn'. Ze zien het gewoon aan je en dan ben je op de volgende school een makkelijke prooi. Als je dan ook nog eens op scholen terecht komt die hun ogen ervoor sluiten, tja...

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:13

RoosG schreef:
Maar Bello, is dat hele "op je kamer zitten" gedoe niet iets wat de laatste jaren steeds meer terug komt? Kinderen krijgen laptops, speel computers en tv's op hun eigen kamers. Als hun interesses meer daar liggen dan bij het onderhouden van sociale contacten, hoeft dat toch niet gelijk te betekenen dat het kind gepest wordt?

Natuurlijk zijn er kinderen die niet zo'n goede band hebben met hun ouder(s), die trekken zich misschien liever terug of draaien de situatie om, ze zijn juist veel bij vrienden. Maar dan zijn ze nog niet direct gelukkiger. Dat cliché zinnetje van "Verschuilen achter een glimlach" of hoe dat ook gaat, dat gaat juist op voor mensen/kinderen/jongeren die altijd vrolijk en gelukkig doen, maar diep van binnen dat niet zijn. Of dat nou door pesten of door iets anders komt. Echt niet elke ouder prikt daar door heen, of het nou een ouder met een goede band met een kind is of niet.

Maar stel dat ik een meisje van 15 ben, zit op de middelbare school en wordt al jaren gepest. Heb geen overgewicht, draag geen bril, stotter niet, slis niet, draag geen beugel, kortom, ik ben een standaard meisje dat niets verkeerd doet. Ik heb alleen wel altijd geleerd dat je pesters niet met pesten verslaat, dus ik pest niet terug. Wat zou ik dan volgens jou moeten doen?

Misschien is het wel handig dat je sommige dingen iets anders verwoordt. Dat het jouw mening is, prima, daarvoor zijn we in Nederland, maar als de meeste meelezers/posters in de topic niet zo goed begrijpen waar je het over hebt, zou je je misschien achter je oren moeten krabben.
In dit geval, Practice what you preach

kinderen horen buiten te spelen, vind ik;)
hoe creeer ik depressiviteit he

zoals mijn eerdere posts, je moet de 'leider' flink te grazen nemen dan zijn de pesterijen over. maar ook is er al vaker gezegd niet iedereen durft dat. daar heb ik weer zo mijn meningen over. ik zou zeggen, lees eens alles wat ik heb gezegd. dan heb je antwoord op je verhaal wat je hierboven het getypt

KoudbloedKim schreef:
Hopelijk komt er toch nog een FIJNE en VRIENDELIJKE discussie voor alle anderen. :)

De fijne discussiepartner gaat en de eigenwijze, vervelende blijven..

Bello, je bent echt vervelend, weet je dat? je kunt tegen iedereen wel roepen dat zij goed moeten lezen, maar doe zelf eens wat meer moeite ipv lekker overal maling aan te hebben en gwn je eigen ding te doen.
Gepeste kinderen moeten zich aanpassen, Kiss My ass. Jij mag je ook wel eens aanpassen. Is het zoveel moeite om 2x na te denken voordat je weer iets hards post?
Waarschijnlijk lig je nu dubbel om mijn post, gezien je dit topic hilarisch vindt. Ik *zie* je nogal vaak lachen om de reacties. Inlevingsvermogen van een stoelpoot. Wacht, die heeft meer inlevingsvermogen.

Dus. tot 100 tellen en dan eens iets anders formuleren? er is nog weinig tot niks vriendelijks uit je mond gekomen hoor..[/quote]

dat is ook wat ik al vaker zei, het is maar hoe je het opvat;)
dus ik moet veranderen voor jullie, omdat jullie er niet tegen kunnen hoe ik mijn verhaal verwoord ?
uuhm nee dus, als ik moet veranderen ben ik mezelf niet meer.

en waar staat dat ik zeg dat gepeste kinderen zich moeten aanpassen?

en inderdaad je laatste zin maakt me alweer aan het lachen;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:15

Beetje jammer dat dit nu een bokt vs bello2005 discussie is geworden..

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:17

Kwanyin schreef:
Maar wat heeft dat te maken met kunnen zien dat je kind gepest wordt? Niet elk gepest kind gaat zichzelf opsluiten op haar kamer hoor, en niet elk kind dat zich opsluit op haar kamer wordt gepest.

bello2005 schreef:
dat zeg ik ook nergens

Kwanyin schreef:
Waarom doe je dan de uitspraak, nadat er gezegd wordt dat ouders niet altijd kunnen zien dat hun kinderen gepest worden, dat als kinderen de hele dag op hun kamer opgesloten blijven ze wel gepest zullen worden :? .

En wat als die kinderen niét op hun kamer blijven? Als die gewoon vrolijk door het huis dwarrelen, er wel eens vriendjes komen (ook een gepeste kan vriendjes hebben) of niet (niet elk kind heeft evenveel sociale contacten maar dat staat totààl los van gepest worden), kortom kind zegt "mam alles is goed, school is fijn, niets aan de hand." En ja, als ouder heb je vaak wel door of je kind nu bij de populairsten van school loopt of niet, kun je vaak zien of hij écht gelukkig is of er iets scheelt, maar er uit sleuren dat ze zwaar gepest worden? Niet altijd, en dat heeft niéts te maken met een slechte band of een slechte ouder. En nee, ik zie het inderdaad niet snel gebeuren dat ouders de vriendjes gaan betrekken bij hun eigen vermoeden, zou het ook absoluut niet leuk vinden als een moeder achter de rug van haar dochter mij komt uithoren of alles wel in orde is, want "ze is nu eenmaal een zwak kind en volgens mij vertelt ze niet alles".

je leest of begrijpt niet wat ik in mijn eerdere posts zeg. maar dat is jouw probleem niet de mijne;)
ik ga niet alles 100 keer opnieuw type

fresley schreef:
bello2005 schreef:
het is wat ik er van denk, dat iemand dat negatief opvat. wilt niet zeggen dat het direct negatief is bedoeld.

Je kan dingen ook anders brengen, en niet op ieder ding negatief in gaan. Maar je kan ook eens dingen laten voor wat het is.
En praten is denk ik helemaal niet zo slecht... Ik heb nog nooit iemand meegemaakt die netzoals jou een heel topic z'n negatieve wending kan geven.
En die zo negatief in het leven staat...

nogmaals, dat jullie het negatief opvatten wilt niet zeggen dat het negatief word bedoeld

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:18

saskiakefie schreef:
Beetje jammer dat dit nu een bokt vs bello2005 discussie is geworden..

er is al eerder gezegd, maar blijkbaar leest niemand hier ( maar dat was al duidelijk) reageer niet op mij ( bello2005) en toch word het gedaan

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:20

Kirsha schreef:
Iemand die gepest is/wordt kan meestal niet zomaar zeggen: 'Nieuw begin, dus ik ga nu sterk en zelfverzekerd zijn'.

Ik kon dat pas toen ik naar de universiteit ging op m'n 19e.
En wat toen een ontzettende boost was is dat na een aantal maanden mijn hospita tegen me zei dat ik zo zelfverzekerd was.

Huh? Ik?

En geleidelijk aan ging ik me realiseren dat ik eerst gespeeld had dat ik zelfverzekerd was, en dat dat aan het veranderen was in écht zelfverzekerd zijn.

Maar dat is een groeiproces, en dat gaat gewoon langzaam. Zeker als je het in je eentje moet doen, om wat voor reden ook. Krijg je hulp en begeleiding, dan kun je het vermoedelijk (of misschien alleen maar soms) wat sneller.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:25

Ik ben zelf jarenlang gepest geweest. Echter was ik wel iemand die er tegenin durfde te gaan, maar dat betekent niet dat het stopte. Ik heb gezegd dat ze moesten stoppen, ik heb er een aantal zelfs geslagen omdat ik het zat was. Maar blijkbaar is het nooit hard genoeg aangekomen. Inmiddels sta ik stevig in mijn schoenen, maar is het nog steeds te merken dat ik gepest ben. Eigenlijk is mijn leven er op bepaalde vlakken een stuk rijker door geworden. Ik ben een grotere vechter. Ik ben meer tevreden met kleine dingetjes. En ik ben al helemaal blij met het feit dat ik nu één vriendin heb die ook echt een vriendin kan noemen. Ik lach alle pesters uit nu, omdat ik meer bereikt heb dan zij ooit verwacht hadden. En dát laat je zelfvertrouwen stijgen. Maar als ik mocht kiezen, had ik toch liever gehad dat ik niet gepest was..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:26

Ibbel schreef:
Kirsha schreef:
Iemand die gepest is/wordt kan meestal niet zomaar zeggen: 'Nieuw begin, dus ik ga nu sterk en zelfverzekerd zijn'.

Ik kon dat pas toen ik naar de universiteit ging op m'n 19e.
En wat toen een ontzettende boost was is dat na een aantal maanden mijn hospita tegen me zei dat ik zo zelfverzekerd was.

Huh? Ik?

En geleidelijk aan ging ik me realiseren dat ik eerst gespeeld had dat ik zelfverzekerd was, en dat dat aan het veranderen was in écht zelfverzekerd zijn.

Maar dat is een groeiproces, en dat gaat gewoon langzaam. Zeker als je het in je eentje moet doen, om wat voor reden ook. Krijg je hulp en begeleiding, dan kun je het vermoedelijk (of misschien alleen maar soms) wat sneller.

Hier hetzelfde verhaal. Bij mij ging het beter toen ik in de 2e/3e klas leuke klasgenoten kreeg. Een jaar later kreeg ik van een docent te horen dat ik zo leuk opgebloeid was en dat ze dat zo leuk vond om te zien :D Zelfde reactie als jij: 'Huh, ik?' Vanaf toen ging het beter. Ik durf nu op mijn werk een overvolle kantine in te lopen, had ik 5 jaar geleden écht niet gedurfd. Maar het blijft altijd wel, als je mensen hoort lachen: 'Misschien hebben ze het wel over mij'. Wat natuurlijk niet het geval is :o

kimberly1995 schreef:
Ik ben zelf jarenlang gepest geweest. Echter was ik wel iemand die er tegenin durfde te gaan, maar dat betekent niet dat het stopte. Ik heb gezegd dat ze moesten stoppen, ik heb er een aantal zelfs geslagen omdat ik het zat was. Maar blijkbaar is het nooit hard genoeg aangekomen. Inmiddels sta ik stevig in mijn schoenen, maar is het nog steeds te merken dat ik gepest ben. Eigenlijk is mijn leven er op bepaalde vlakken een stuk rijker door geworden. Ik ben een grotere vechter. Ik ben meer tevreden met kleine dingetjes. En ik ben al helemaal blij met het feit dat ik nu één vriendin heb die ook echt een vriendin kan noemen. Ik lach alle pesters uit nu, omdat ik meer bereikt heb dan zij ooit verwacht hadden. En dát laat je zelfvertrouwen stijgen. Maar als ik mocht kiezen, had ik toch liever gehad dat ik niet gepest was..

Heb ik ook ja. Als ik nu zien waar de grootste pesters staan in hun leven, tja, niet om arrogant te klinken, maar dan heb ik het toch een stuk beter gedaan tot nu toe. Tegenwoordig heb ik schijt aan wat anderen denken, ik doe dingen omdat ik er zélf achter sta en ik laat me niet meer tegenhouden door wat anderen denken, want 'stel je voor dat ze me uitlachen'. Het blijft alleen een beetje steken dat die mensen echt niet doorhebben wat ze gedaan hebben. Als ik ze nu tegenkom zeggen ze poeslief gedag. Die denken echt dat het een geintje was, ofzo...
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 11-08-13 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:27

s1993 schreef:

Kanjertraining, dat woord kom ik vaker tegen. Wat houdt het precies in?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:30

Kirsha schreef:
Maar het blijft altijd wel, als je mensen hoort lachen: 'Misschien hebben ze het wel over mij'. Wat natuurlijk niet het geval is :o

Oh, wat herkenbaar. Heb ik nu niet meer hoor, ook daar ben ik overheen gegroeid, maar oh, op het schoolplein, ieder kliekje dat stond te lachen had het natúúrlijk over mij.

Achteraf bekeken zou je in feite moet zeggen: hallo, wat een eigendunk eigenlijk om te denken dat je bij iedereen in het middelpunt zou staan :+
Raar eigenlijk, je denkt dat iedereen het over je heeft (dus je denkt dat je 'belangrijk' genoeg bent om door iedereen besproken te worden) en tegelijkertijd heb je totaal geen zelfvertrouwen...

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:31

( even wat anders, er is iets mis met de berichtenbox, ik kan mijn berichtenbox niet openen dan staat er

Algemene fout
SQL ERROR [ mysql4 ]

Got error 28 from storage engine [1030]

SQL

SELECT DISTINCT u.user_id, u.username, u.username_clean, u.user_colour, MAX(s.session_time) as online_time, MIN(s.session_viewonline) AS viewonline FROM (users u, zebra z) LEFT JOIN sessions s ON (s.session_user_id = z.zebra_id) WHERE z.user_id = 142938 AND z.friend = 1 AND u.user_id = z.zebra_id GROUP BY z.zebra_id, u.user_id, u.username_clean, u.user_colour, u.username ORDER BY u.username_clean ASC

BACKTRACE

FILE: includes/db/mysql.php
LINE: 179
CALL: dbal->sql_error()

FILE: ucp.php
LINE: 295
CALL: dbal_mysql->sql_query()

kan dus ook geen mod benaderen, want kan geen berichten type.
iemand hier nog last van.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:33

Ibbel schreef:
Kirsha schreef:
Maar het blijft altijd wel, als je mensen hoort lachen: 'Misschien hebben ze het wel over mij'. Wat natuurlijk niet het geval is :o

Oh, wat herkenbaar. Heb ik nu niet meer hoor, ook daar ben ik overheen gegroeid, maar oh, op het schoolplein, ieder kliekje dat stond te lachen had het natúúrlijk over mij.

Achteraf bekeken zou je in feite moet zeggen: hallo, wat een eigendunk eigenlijk om te denken dat je bij iedereen in het middelpunt zou staan :+
Raar eigenlijk, je denkt dat iedereen het over je heeft (dus je denkt dat je 'belangrijk' genoeg bent om door iedereen besproken te worden) en tegelijkertijd heb je totaal geen zelfvertrouwen...

Nou, ik kan je met zekerheid zeggen dat het in mijn hoofd echt niet gaat/ging over eigendunk hoor... Alles behalve zelfs. Zeker vroeger, toen ik zo onzeker was als maar kon en mijn uiterste best deed om maar vooral níét op te vallen. Dat die mensen mij blijkbaar 'belangrijk' genoeg vonden om mij belachelijk te maken ligt aan die mensen en niet aan mijn eigendunk.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 12:37

Bello doe dat even ergens anders ? Daar is dit topoc niet voor
Ik tem je bericht even

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:39

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:40

ja maar daar op dat forum is geen mod aanwezig, en hier was zo net nog een mod aanwezig en zal het dus eerder zien

want ben dus niet de enige
wel zo handig dat er dan een mod reageert

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:41

bello2005 schreef:
ja maar daar op dat forum is geen mod aanwezig, en hier was zo net nog een mod aanwezig en zal het dus eerder zien

On topic graag, geduld is een schone zaak...

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 12:42

bello2005 schreef:

En moet dat in dit topic ?! >;)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:43

zie je in een ander topic dat er een mod aanwezig is ?? pff waar kun jij je druk om maken

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:44

bello2005 schreef:
zie je in een ander topic dat er een mod aanwezig is ?? pff waar kun jij je druk om maken

Vraag me eerder af waar jij je druk om maakt, als je niet eens even kunt wachten tot het is opgelost. Storingen hier op Bokt duren nooit zo lang dus stel je niet zo aan...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:45

Damn... Het gaat hier maar door he. Ik kom wel weer als het normaal kan gaan.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 12:46

bello2005 schreef:

Ja pff, inderdaad pff dat jij nog niet even kan wachten tot er een mod online is
Pfff waar kan jij je druk om maken.
Geduld is een schone zaak..